Toon posts:

Wiskunde/natuurkunde vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde eens de formule voor energie van een foton (λ = hc/E) en de formule voor de De Broglie golflengte (λ = h/mv) bij elkaar doen. Als dit al helemaal verkeerd is, zeg het dan maar

Maar als ik die bijelkaar doe, krijg ik er op het eind E = 2mc² uit. Ik heb dit zo gekregen:

λ = h/mv en λ = hc/E --> h/mv = hc/E --> c/E = 1/mv --> E/c= mv

E = 1/2mv² --> v = √(2E/m) --> E/c = m√(2E/m) --> E/c = m√2√E/√m --> E/c = √m√2√E -->
√E/c = √2√m --> √E = √2√mc --> E = 2mc²

Ik heb dus ergens een fout gemaakt, maar ik zie hem niet. Wie ziet hem? Alvast bedankt

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb dus ergens een fout gemaakt, maar ik zie hem niet. Wie ziet hem? Alvast bedankt
Ik vermoed dat het te maken heeft met E = 1/2mv². Voor grote snelheid moet je namelijk relativistisch denken, en dan geldt dat E(kin) = 1/2mv² * (γ-1) met γ = 1/wortel(1-β²) met β = v/c. Vul je dat in voor een foton (v=c) krijg je dat de (kinetische) energie oneindig is.

[ Voor 7% gewijzigd door GlowMouse op 20-06-2005 19:52 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 19:19:
Ik wilde eens de formule voor energie van een foton (λ = hc/E) en de formule voor de De Broglie golflengte (λ = h/mv) bij elkaar doen. Als dit al helemaal verkeerd is, zeg het dan maar
Dat is verkeerd, want een foton heeft geen massa en de formule van De Broglie geldt niet voor fotonen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk Confusion, bedankt!