Toon posts:

Realtek AC97 geen linker kanaal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb als een geluidskaart een onboard Realtek AC97 op een MSI Nforce3 moederbord.
Alles heeft altijd perfect gewerkt en ik heb nog nooit problemen met die kaart gehad.

Ik heb door middel van een mini-jack kabeltje mijn line-out verbonden naar de line-in van mijn Creative speakerset. Zojuist heb ik dit kabeltje eventjes uit mijn speakerset gehaald en een paar minuten later er weer in. Ik hoorde een klein plopje en nu heb ik op mijn computer geen linkerkanaal meer. Met de speakerset is niets mis want met mijn tv werkt alles prima.
Maar zodra ik 'm weer gebruik in combinatie met mijn PC heb ik alleen nog maar een rechterkanaal. Het linkerkanaal is er wel maar heeeeel zacht. Zodra ik het volume op het maximum heb gezet hoor ik in de verte het linkerkanaal met een stevige storing erdoorheen.

Hetzelfde hoor ik als ik bijvoorbeeld mijn hoofdtelefoon in de line-out van m'n geluidskaart doe.

Ik vermoed dus dat er iets met mijn kaart mis is, maar wat? En hoe kan dat in godsnaam komen door het erin en eruit halen van een kabeltje bij m'n speakerset?

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 13:05

Elektronicanet

Leds do it!

Simpel :) Los contactje. Door het er uittrekken van de stekker is het pinnetje van het linkerkanaal afgebroken / losgeschoten van de pcb.
Oplossing: garantie, of, als je handig bent en/of geen garantie meer hebt, de soldeerverbinding herstellen of eventueel een nieuwe connector er op solderen.

Die jackplug connectors zijn nu eenmaal erg gevoelig, en gaan soms heel snel kapot als de stekker er vaak in en uit wordt gehaald :(

[ Voor 19% gewijzigd door Elektronicanet op 20-06-2005 19:39 ]

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
Elektronicanet schreef op maandag 20 juni 2005 @ 19:38:
Simpel :) Los contactje. Door het er uittrekken van de stekker is het pinnetje van het linkerkanaal afgebroken / losgeschoten van de pcb.
Oplossing: garantie, of, als je handig bent en/of geen garantie meer hebt, de soldeerverbinding herstellen of eventueel een nieuwe connector er op solderen.
Ik heb 'm alleen nooit het stekkertje uit de line-out van m'n geluidskaart gehaald, maar alleen de andere kant die in de line-in van de speaker-set zit.
Dus wat dat betreft heb ik niks met de uitgang van m'n geluidskaart gedaan. Toen ik dus het kabeltje uit de speaker-set haalde en er later weer in deed, hoorde ik een klein plopje gevolgd door een situatie waarin ik geen linker-kanaal meer heb. Alleen als ik het geluid héél hard zet dan hoor ik in de verte het linkerkanaal met een lichte brom/storing erdoorheen.

Verwijderd

klinkt misschien heel dom maar heb je al eens je longen geleegd in de connectorer?
ik heb namelijk al meerdere keren een soort gelijk probleem opgelost..
je kan ook alle instellingen op je pc nog ff snel nalopen..je weet het nooit met windows he ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 14:01:
klinkt misschien heel dom maar heb je al eens je longen geleegd in de connectorer?
ik heb namelijk al meerdere keren een soort gelijk probleem opgelost..
je kan ook alle instellingen op je pc nog ff snel nalopen..je weet het nooit met windows he ;)
Alle instellingen staan zoals ze horen. Het blazen in de connector heeft ook helaas niet geholpen.

Adviseren jullie mij om met mijn garantie terug te gaan met mijn PC kast inclusief moederbord, aangezien de Realtek AC97 onboard is of zal ik maar gewoon een € 9 PCI geluidskaartje van Sweex erin proppen?

• Johnsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-03-2025
ehm gooi er dan maar een pci ding in, AC97 is zowiezo brak, ik spreek uit ervaring

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik heb ook wel eens gehad dat een stekkertje wat zwaar ging. Dus het kan dat je em nog even iets harder moet behandelen :)

Verwijderd

Topicstarter
Johnsel schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 18:15:
ehm gooi er dan maar een pci ding in, AC97 is zowiezo brak, ik spreek uit ervaring
Ik denk niet dat een Sweex geluidskaartje van 9 Euro veel beter zal zijn, maar toch.. doe ik dat maar.
Pagina: 1