Toon posts:

ben bezig met overclocken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nou jah zoals de titel al zegt ben ik bezig me pc over te clocken.
Specs: AMD Athlon XP 2500+
Albatron KX400-8XV pro
geheugen naam weet ik niet maar is 1 module van 512 Mb RAM

Nou merkte ik dat toen ik wou beginnen ik de multiplier wou aanpassen, ik dat helemaal niet eens kon. Wat bleek nou me BIOS of iets dergelijks die zorgt uit zichzelf dat me multiplier op 11 blijft staan, aan wat ik gelezen heb is dit niet verkeerd, zou zelfs handig kunnen wezen. Heb me FSB nu dus op 200 lopen met de multiplier op 11. Wou nu vragen kan ik de FSB zonder problemen doorverhogen tot zijn maximum (233)? Of zou ik, wat ik eigenlijk van plan was, me pc een tijdje op deze snelheid laten lopen zodattie kan wennen?

Standaard loopt me cpu 1,83 Ghz en nu looptie 2,20 Ghz percentage van 20% omhoog dus..

ik danku allen voor uw aandacht..! :)

edit: owja stressed is de temp met mobiele airco erop gericht zown 38 graden, en normaal 29/30 graden ook met mobiele airco erop gericht..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 17:16 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wel je zit binnen de 'normale' marge die een Xp 2500+ heeft, en je hebt een van de latere, want de MP is gelockt :).

Als je een VIA-chipset hebt moet je niet te gek doen met je FSB, heb je een nForce2 dan kan je je APG & PCI locken, en je FSB met een gerust hart opvoeren :). Eerst ff checken dus.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
hmm ok, ik was begonnen bij 166 naar 170 toen cpu burn in de cpu laten stressen (ging niks mis) toen naar 185 (weer cpu burn in laten runnen, niks mis) toen naar 195(weer runnen, niks mis) en nu zit ik op 200(laten runnen niks mis), ik zal hem voor de zekerheid maar een paar daagies op deze snelheid laten lopen, voor het geval dat

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Een cpu laten wennen aan een snelheid? Eh? Een cpu is geen mens. Bij een cpu maakt het niets uit of hij op fsb 166 of fsb 200 loopt...dat merkt hij toch niet :-). Neem als je wilt overclocken wel iets betere cooling...dan hoef je niet zo'n lawaaimaker erop te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
die 'lawaaimaker' is ook voor mezelf anders houdt ik het zelf niet uit hier.. heb die airco zo gezet dat de koele lucht ook me case wordt ingeblazen

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:00
Ga je die mobile airco er 24/7 op gericht laten? Zo nee, dan zijn de temps zonder dat ding ook wel relevant.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 17:20:
hmm ok, ik was begonnen bij 166 naar 170 toen cpu burn in de cpu laten stressen (ging niks mis) toen naar 185 (weer cpu burn in laten runnen, niks mis) toen naar 195(weer runnen, niks mis) en nu zit ik op 200(laten runnen niks mis), ik zal hem voor de zekerheid maar een paar daagies op deze snelheid laten lopen, voor het geval dat
Check je chipset. Je hardware pikt niet alles wat je doet, believe me :)

Als je je gegevens niet wil kwijtspelen tenminste... doe anders maar gewoon voort :p

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een via chipset

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wel dan heb je HD's die heel wat slikken... Als mijn IDE-controller op 36 Mhz liep begonnen mijn HD's te reclameren :(.

Enfin, 233 daar raak je misschien wel, maar VIA heeft daar geen multiplier divider voor (dat zou 7:2:1 moeten zijn, en 6:2:1 is de max dacht ik).
Suc6 in ieder geval, maak voor de zekerheid toch maar een backup (desnoods op een HD die je daarna afkoppelt).

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 20-06-2005 17:33 ]

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:33

Steffy

Ayreonaut

Das balen, maar als je een oude Athlon Xp "Barton" hebt maakt het niks uit of je een Nforce 2 hebt, op een bepaald moment waren alle bartons gelokt meende ik. En bij de Nforce 2 was de MP maar een paar stapjes te verhogen, genoeg als je met een FSB van 200 draai zoals ik, dan komt ie wel op 2,4 of 2,5 Ghz >:)

Met VIA plankjes gaat je AGP/PCI kaartje wat er in mag zitten het niet leuk vinden, ik heb bij mijn pa ooit een Radeon 9000 Pro opgeblazen door dat te doen :+

Verwijderd

Topicstarter
lol een betere koeler zou geen kwaad kunnen dat blijkt wel nu me airco uitgeschakeld is.. de temp is nu gestegen naar 47 graden, ik houdt hem maar even in de gaten, wil niet weten wat hij stressed voor uitkomst zou geven 8)7

• bigfoot1942
  • Niet online
Steffy schreef op maandag 20 juni 2005 @ 17:31:
[...]

Das balen, maar als je een oude Athlon Xp "Barton" hebt maakt het niks uit of je een Nforce 2 hebt, op een bepaald moment waren alle bartons gelokt meende ik. En bij de Nforce 2 was de MP maar een paar stapjes te verhogen, genoeg als je met een FSB van 200 draai zoals ik, dan komt ie wel op 2,4 of 2,5 Ghz >:)
hier klopt ieg geen hout van. Athlon XP procs van na week 39/40 vorig jaar zijn MP gelockt, de MP kan je dus niet aanpassen, ook niet een paar kleine stapjes.

Een nForce2 kan makkelijker overweg met een hogere FSB dus met een nForce kom je verder als je proc een gelockte multiplier heeft.
Verder kan je gewoon kijken tot hoever je kan gaan, lijkt mij dat je niet meer dan 210MHz FSB kan verwachten oid vanwege de ontbrekende AGP/PCI lock.
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 17:32:
lol een betere koeler zou geen kwaad kunnen dat blijkt wel nu me airco uitgeschakeld is.. de temp is nu gestegen naar 47 graden, ik houdt hem maar even in de gaten, wil niet weten wat hij stressed voor uitkomst zou geven 8)7
je moet niet bang zijn met dit weer. mijn proc is nu 57 graden stressed, dat vind ik best acceptabel. Als je weet hoe bloedheet het is...

[ Voor 23% gewijzigd door bigfoot1942 op 20-06-2005 17:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
als die MP lock pas na week 39/40 van vorig jaar geintroduceerd is op Athlon XP, hoezo zit hij dan op mijne die uit het jaar 2003 stamt?

temperatuur was nog omhoog aan het gaan, toen ik het bericht poste was de temp alweer 49 graden

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 17:39 ]

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

bigfoot1942 schreef op maandag 20 juni 2005 @ 17:36:
[...]

hier klopt ieg geen hout van. Athlon XP procs van na week 39/40 vorig jaar zijn MP gelockt, de MP kan je dus niet aanpassen, ook niet een paar kleine stapjes.

Een nForce2 kan makkelijker overweg met een hogere FSB dus met een nForce kom je verder als je proc een gelockte multiplier heeft.
Verder kan je gewoon kijken tot hoever je kan gaan, lijkt mij dat je niet meer dan 210MHz FSB kan verwachten oid vanwege de ontbrekende AGP/PCI lock.

[...]

je moet niet bang zijn met dit weer. mijn proc is nu 57 graden stressed, dat vind ik best acceptabel. Als je weet hoe bloedheet het is...
Wat klopt er niet, ik zeg dat je de MP wel kunt aanpassen, ik ben echt niet achterlijk, alleen op een bepaald moment kan het niet meer, met de Nforce 2 en een Barton zoals die van mij uit begin 2003 kun je de MP tot 12,5 schroeven, standaard stond ie bij mij op 12x200. Dus wat er niet aan klopt snap ik niet, staat er misschien onhandig mara dat is kwestie van nederlandstaal beheersing ;)

• bigfoot1942
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 17:38:
als die MP lock pas na week 39/40 van vorig jaar geintroduceerd is op Athlon XP, hoezo zit hij dan op mijne die uit het jaar 2003 stamt?

temperatuur was nog omhoog aan het gaan, toen ik het bericht poste was de temp alweer 49 graden
oeps, ik bedoel week 39/40 uit 2003, tijd vliegt :P
Steffy schreef op maandag 20 juni 2005 @ 17:43:
[...]

Wat klopt er niet, ik zeg dat je de MP wel kunt aanpassen, ik ben echt niet achterlijk
wie zei dat je achterlijk was? en dat over de MP aanpassen ging dus over die niet gelockte athlons, dat heb ik verkeerd gelezen.
alleen op een bepaald moment kan het niet meer, met de Nforce 2 en een Barton zoals die van mij uit begin 2003 kun je de MP tot 12,5 schroeven, standaard stond ie bij mij op 12x200.
de MP kan nog wel stukken hoger, wanneer je een goed mobo hebt kan een multiplier van 24 nog wel haalbaar zijn. Dat je processor 24x200 niet trekt snap ik ook, maar dat is een beperking van de overclockbaarheid van je CPU.

[ Voor 49% gewijzigd door bigfoot1942 op 20-06-2005 17:51 ]

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 17:38:

Een goeie koeler is noodzakelijk, een standaard Spire koelertje of iets dergelijks gaat het vaak niet trekken, ik weet niet precies welke koeler ik had maar het was een Arctic Koeler van €15 en die hield de proc idle op 2,4 Ghz op 48 graden en stressed op ongeveer 58/59 wat prima is, het systeem was echt doodstil, je vertrouwde het soms niet eens.

Verwijderd

Topicstarter
bigfoot1942 schreef op maandag 20 juni 2005 @ 17:44:
[...]

oeps, ik bedoel week 39/40 uit 2003, tijd vliegt :P
lijkt me sterk dat de datum dat ik me pc gekocht heb week 39/40 is, datum = 04-07-2003 .. die datum kan lijkt mij nooit week 39/40 wezen.. of wel?
Pagina: 1