Toon posts:

[NetBIOS] Gebruikersnaam onder XP SP2?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om voor mijn werk een systeem te maken waarmee je kan zien welke gebruiker achter welke computer zit. Dit is erg hard nodig omdat wij binnen onze bedrijfsvoering geen vaste werkplaatsen geven aan de mensen (behalve Receptie enzo), de meeste mensen zijn nl parttimer. Als wij iedere parttimers een vaste werkplek geven dan hebben wij 3x zo'n groot kantoor nodig. Nou hebben wij maar 45 a 50 computers op 85 a 90 werknemers.

Ik heb "ooit" bij mijn oude werkgever (een school) een script gemaakt (verbeterd) waarmee je via NetBIOS gegevens kan uitlezen uit een computer.
Deze doet het eigenlijk wel perfect, alleen het geeft op Windows XP SP2 op een of andere manier soms problemen.

Het probleem is dat hij alles wil weergeven wat hij moet weergeven (domain name, computername), behalve de gebruikersnaam. Dit heeft echter nog nooit problemen gehad onder Windows 9x/2000/XP SP1.

Hier het scriptje wat ik gevonde heb via wat zoekwerk @ Google. Het is origineel een CopyLeft 2002 by "lolo" (naam weet ik niet 100% zeker). Staat er niet meer in (vroeger had ik LAK aan andere scripters, tegenwoordig laat ik dat dus WEL staan!) :/

Je kan ongeveer het zelfde berijken vanuit windows (zonder scriptje dus):
code:
1
nbtstat -a computernaampjehierzo

Als ik dit thuis doe vanaf een Windows XP SP2 machine met de Windows XP firewall uitgeschakeld, naar de computer ZELF (dus via nbtstat naar het eigen ip/computername), dan krijg ik geen gebruikersnaam terug. Doe ik dit naar enige andere computer binnen mijn thuisnetwerk dan krijg ik altijd de username terug.

Ik zit nou achter de zelfde laptop, alleen andere installatie (laptop's van mn werk). Deze vind het echter weer wel goed om een nbtstat te beandwoorden met gebruikersnaam. Dus ik snap er helemaal niets meer van.

Hier een kleine beschrijving van mijn systeempje: [rml][ AIX / Apache / Perl] HTTP_VARS domein en userid[/rml]

Ook is dit een van de dingen die ik geprobeerd heb, om het iig werkend te krijgen onder SP2.
Geeks To Go Forums -> Need help with home network setup
Turn On NetBIOS over TCP/IP. Click Start, click Control Panel, and then click Network and Internet Connections. Click Network Connections.
Right-click Local Area Connection, and then click Properties. Click Internet Protocol (TCP/IP), and then click Properties. Click the General tab, and then click Advanced. Click the WINS tab. Under NetBIOS setting, click Enable NetBIOS over TCP/IP, and then click OK two times. Click Close to close the Local Area Connection Properties dialog box. Close the Network Connections window.
Opzich is het wel een probleem dat het standaard dus niet werk onder SP2. En ik zou graag een methode vinden waarmee ik wel de gebruikersnaam uit een SP2 machine kan trekken. Zodat ik een cronjob kan maken die iedere X minuten een IP scan doet op alle computers binnen het netwerk. Zodat mijn colega's altijd kunnen zien waar bepaalde colega's aangemeld zijn.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Waarom laat je dit niet loggen via het login script - lijkt me logischer dan elke zoveel minuten je netwerk belasten? Je kan dan meteen gebruik maken van %USERNAME% enzo :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op maandag 20 juni 2005 @ 16:37:
Waarom laat je dit niet loggen via het login script - lijkt me logischer dan elke zoveel minuten je netwerk belasten? Je kan dan meteen gebruik maken van %USERNAME% enzo :)
Ja ik weet dat dat kan, dat zou voor de beschreven situatie ook goed werken. Maar ik moet hem toch in PHP hebben, ik heb het nl voor meer dingen dan ALLEEN dit bedrijf nodig.

Ik kan idd kiezen om het te laten wegschrijven @ login, etc. Maar ik cron het liever (of pas bij een hit, met cache van 2 mins oid). Dit omdat er anders 1000 verschillende scripts tegelijk gaan draaien, en het is nou al "redelijk" in elkaar gescript (om die gare baggere Printer verdeel systemen van MS bijvoorbeeld te vervangen). Het gaat dus nou eventjes om deze situatie (zie startpost, maar kan ook anders in elkaar steken).

Het gaat mij er om dat ik iig de username via PHP kan uitlezen, zonder overige tooltjes (behalve een NetBIOS request sturen).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 17:11 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Volgende keer beter zoeken, hoor: http://www.windowsitpro.c...rticleID/14469/14469.html
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 17:10:
[...] gare baggere Printer verdeel systemen van MS ...
en je hoeft hier niet te flamen om je populair te maken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Daar lees ik het volgende:
This will only work if the remote machine in question is running it's messenger service, otherwise the username is not returned.
Dus ik kijk even naar mijn messenger service:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
C:\>sc query messenger

SERVICE_NAME: messenger
        TYPE               : 20  WIN32_SHARE_PROCESS
        STATE              : 1  STOPPED
                                (NOT_STOPPABLE,NOT_PAUSABLE,IGNORES_SHUTDOWN)
        WIN32_EXIT_CODE    : 1077       (0x435)
        SERVICE_EXIT_CODE  : 0  (0x0)
        CHECKPOINT         : 0x0
        WAIT_HINT          : 0x0

En jahoor, je schiet raak!
Na het starten van de messenger ( " sc start messenger " in dosprompt ) kan ik via nbtstat mijn gebruikersnaam weer uitlezen! Duizend maal dank, dat het toch nog zo simpel was :/ ;)