Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[TomTom5] Palm met Leadtek 9553 funct. niet

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een Leadtek 9553 (http://www.leadtek.com.tw...sp?lineid=8&pronameid=145) verder prima apparaatje.

Ik ga binnenkort op vakantie en heb van een kennis van me TomTom5 geleend (op kaartje). Nu krijg ik geen connectie tussen mijn Palm Tungsten T3 met TomTom5 en de GPS muis. TomTom verteld me dan dat hij "Geen GPS-Apparaat" kan vinden. Nu is de Bluetooth configuratie niet zo uitgebreid van de palm in tegenstelling tot de ppc, ik kan dus geen com poorten aanwijzen.

Ik heb tevens geprobeerd om de Leadtek 9553 te renamen naar TomTom Wireless GPS. Hierna in TomTom voor deze te kiezen en dit werkte helaas ook niet.

Andere programma`s zoals Compass (http://www.gpspilot.com/products/compass.shtml) en de software die bij de GPS zaten werken prima, deze laten echter voordat ze verbinding hebben een schermpje zien met "BlueTooth Serial Port - Connecting".. Dit scherm komt bij TomTom niet naar voren, dit kan TomTom misschien wel onderdrukken maar het is een feit.

Verder als ik met andere programma`s verbind met de GPS muis dan blijft het blauwe lampje van deze branden. Wanneer ik met TomTom5 bijvoorbeeld voor Andere BT GPS muis kies en na een "Discovery" voor mijn leadtek kies, verbind deze wel met de muis, het blauwe lampje brandt dan wel, TomTom verteld me echter dat deze dan "Geen GPS-Apparaat" kan vinden.

Iemand suggesties om me verder te helpen?

Verwijderd

ehh gewoon in tomtom5 voor ander gps apparaat kiezen! Dan krijg je de eerste keer in tomtom gewoon een gps venster waar je de juiste gepairde bluetooth gps kan kiezen. Moet lukken! Werkt ook met mijn Zire 72 met adapt gps.

maar dus in tomtom:
wijzig voorkeuren - 2 vensters naar rechts: toon gps status - stel in - andere draadloze gps

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 17:41:
ehh gewoon in tomtom5 voor ander gps apparaat kiezen! Dan krijg je de eerste keer in tomtom gewoon een gps venster waar je de juiste gepairde bluetooth gps kan kiezen. Moet lukken! Werkt ook met mijn Zire 72 met adapt gps.

maar dus in tomtom:
wijzig voorkeuren - 2 vensters naar rechts: toon gps status - stel in - andere draadloze gps
Dat heb ik ook geprobeerd, hij maakt ook wel connectie na de "Current Discovery", na de Leadtek gekozen te hebben connect hij ook met de GPS muis (blauwe lampje brand dan op de GPS muis) maar verder dan dat komt hij ook niet.

Ik heb wel gelezen dat die adapt wel werkt ergens anders, maar de combinatie die ik heb ben ik helaas nog niks van tegengekomen.

Verwijderd

Topicstarter
Na lang zoeken ben ik er dan toch achter gekomen.

Er zit een configuratie tool bij waarmee je de NMEA functies kan instellen. Via veel proberen en andere informatie ben ik achter het volgende gekomen:

Instelling NMEA
Baudrate: 9600

GGA=1
GLL=0
GSA=0
GSV=0
RMC=0
VTG=1
MSS=0
alle andere op 0

Dit geldt denk ik voor meer GPS muisjes met SiRF III chipset.

Ik ga eens een route rijden!

Verwijderd

Ik heb vandaag ook de Leadtek 9553 binnen gekregen. Ik ben in het bezit van een Sony Clie peg-ux50 met Tomtom 5.

Ik krijg de leadtek niet aan de gang in Tomtom. Je kan de instellingen veranderen maar dat geeft een onvoldoende resultaat. Als je de instellingen verandert zoals beschreven dan krijg je geen Satelliet gegevens meer te zien in het Navigator prgrammatje van Leadtek. Verder is de Leadtek ook erg traag met reageren. Ik ben ook in het bezit van een Adapt bluetooth gps (werkt met Tomtom maar valt om de zoveel tijd weg vandaar opzoek naar een alternatief) en deze werkt vele malen sneller in het Navigator programma.

Verder heb ik er ook geen handleiding bij is nergens te vinden dat ding.

Hij gaat morgen weer op de post terug. De kleinste maar niet de fijnste.

UPDATE(24-06): vandaag nog getest met een Treo 650 en Tomtom 5. Dit werkt ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 15:23 ]

Verwijderd

Hoi,

Hier hetzelfde probleem: Zire72 + leadtek 9553 + tomtom4.4 ..... noppes/nada (de wijziging van de NMEA parameters hielp gelukkig)

Hebben jullie ook het idee dat het niet aan onze hardware ligt maar aan de PalmOS versie van tomtom ? (Verwerking van de NMEA informatie niet correct?)

Andere applicaties werken wel met deze gps. En ik heb nog geen klachten kunnen vinden van pocketPC gebruikers (of jullie wel ? .. de sony ux50 draait toch ook PalmOS ? )

Groeten, John

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2005 21:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook inderdaad geen satteliet gegevens, dat wist ik toen ik die instellingen maakte. Wanneer ik weer wat meer tijd heb zal ik er eens wat meer mee gaan stoeien.

Wat de verschillende parameters betekenen heb ik iig hier vandaan:
http://www.eoss.org/pubs/nmeafaq.htm

Daar staat ook het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  GSA - GPS DOP and active satellites
        GSA,A,3,04,05,,09,12,,,24,,,,,2.5,1.3,2.1*39
           A            Auto selection of 2D or 3D fix (M = manual)
           3            3D fix
           04,05...     PRNs of satellites used for fix (space for 12)
           2.5          PDOP (dilution of precision)
           1.3          Horizontal dilution of precision (HDOP)
           2.1          Vertical dilution of precision (VDOP)
             DOP is an indication of the effect of satellite geometry on
             the accuracy of the fix.

GSV - Satellites in view
        GSV,2,1,08,01,40,083,46,02,17,308,41,12,07,344,39,14,22,228,45*75
           2            Number of sentences for full data
           1            sentence 1 of 2
           08           Number of satellites in view
           01           Satellite PRN number
           40           Elevation, degrees
           083          Azimuth, degrees
           46           Signal strength - higher is better
           <repeat for up to 4 satellites per sentence>
                There my be up to three GSV sentences in a data packet

Bij mijn default instellingen staat er voor deze parameters allebei een 5.

Lijkt me eigenlijk wel leuk om dit allemaal een keer wat dieper te gaan uitzoeken.

@jmertens: heb je hem al wel zover dat TomTom aangeeft dat deze geen bruikbaar GPS-Signaal aangeeft? Dus dat de connectie er wel is maar TomTom geen kaas van de ontvangen data kan maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 18:20:
Na lang zoeken ben ik er dan toch achter gekomen.

Er zit een configuratie tool bij waarmee je de NMEA functies kan instellen. Via veel proberen en andere informatie ben ik achter het volgende gekomen:

Instelling NMEA
Baudrate: 9600

GGA=1
GLL=0
GSA=0
GSV=0
RMC=0
VTG=1
MSS=0
alle andere op 0

Dit geldt denk ik voor meer GPS muisjes met SiRF III chipset.

Ik ga eens een route rijden!
Waar kan je deze NMEA functies instellen op een smartphone?
Ik heb de Qtek 8020 met daarop windows mobile 2003. Ik heb namelijk hetzelfde probleem, In TomTom mobile 5 wordt mijn Leadtek niet herkend.

Verwijderd

Hi.

Sorry, I am english and do not speak Dutch.

I was having the same problem and then saw this thread.

After experimenting with my Leadtek 9553 I got it to work with Tomtom 5 on my Palm Treo 650.

I used the following settings:

GGA=1
GLL=0
GSA=0
GSV=0
RMC=0
VTG=1
MSS=0
USR8=1
USR9=1
USR10=1

I hope this will work for you all too!