[HTML] "mailto:adres1;adres2" aantal adressen beperking?*

Pagina: 1
Acties:

• haroldd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-03 21:11
voor een website bestond er eerst een formulier waarmee alle gebruikers van een site gemailt konden worden. Dit werd dan afgehandeld via een formulier met ASP en CDONTS. Dit werkte op zich goed alleen aangezien iedere gebruiker outlook gewend is willen ze natuurlijk via outlook mailen (is ook wel handiger m.w.b. bijlagen en opmaak van tekst).
Dus toen heb ik alle adressen uit de db gehaald en met de volgende code het probleem willen oplossen:
code:
1
<button onClick="window.location='mailto:adres1;adres2;adresN;?subject=[onderwerp van mail]'">Create mail</button>

dit ging goed in de testversie maar bij de onlineversie ging dit fout toen er meer dan 2000 karakters werden doorgegeven via "mailto". Ik weet ook wel dat het niet echt een nette versie is om dit op te lossen, maar ja, het is wel gebruiksvriendelijk (als het werkt dan). Iemand een leuk idee'tje hoe dit op te lossen? of ben ik gedwongen weer terug te gaan naar het formulier?

Werken is gezond, laat het daarom over aan de zieken!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een formulier in combinatie met een server side script is IMHO altijd beter. Wanneer iemand geen mailclient heeft, zal hij je nu geen mail kunnen sturen.

Grote kans dat er een maximale lengte zit aan het aantal karakters dat je door kan geven, en 2000 (of is het 2048?) klinkt als een vrij logische grens. Maar dat zullen de HTML-geniën in Webdesign & Graphics beter weten dan ik. Clientside scripting hoort namelijk in dat subforum, en niet hier, zoals je in onze FAQ en in de sticky HTML, CSS, JavaScript, Flash en Director topics *12-05* had kunnen lezen. ;)

PW>>WG

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• haroldd
-NMe- schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:54:
Een formulier in combinatie met een server side script is IMHO altijd beter. Wanneer iemand geen mailclient heeft, zal hij je nu geen mail kunnen sturen.

Grote kans dat er een maximale lengte zit aan het aantal karakters dat je door kan geven, en 2000 (of is het 2048?) klinkt als een vrij logische grens. Maar dat zullen de HTML-geniën in Webdesign & Graphics beter weten dan ik. Clientside scripting hoort namelijk in dat subforum, en niet hier, zoals je in onze FAQ en in de sticky HTML, CSS, JavaScript, Flash en Director topics *12-05* had kunnen lezen. ;)

PW>>WG
heb liggen twijfelen waar te posten maar dus fout gegokt. maar ik ga er vanuit dat iedereen outlook heeft geinstalleerd. zeker de gebruikers van de website die het in mijn probleem betreft.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

haroldd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:58:
heb liggen twijfelen waar te posten maar dus fout gegokt.
offtopic:
Als je in de toekomst nog een keer twijfelt, neem dan even contact op met een moderator. De meesten van ons hebben wel ICQ of MSN, en sowieso zijn we bereikbaar via mail. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 11:13

André

Analytics dude

Ten eerste: http://www.isolani.co.uk/articles/mailto.html
Dus als het kan gewoon CDONTS gebruiken ;)

Verder heeft IE volgens mij een maximum aantal karakters wat in een attribuut mag staan, en dat is geloof ik 2k :) Waarom zou er ook meer in moeten staan?

En het lijkt me niet de bedoeling dat alle adressen in het "To" field komen maar in de "BCC"?

[ Voor 6% gewijzigd door André op 20-06-2005 16:25 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:23

crisp

Devver

Pixelated

Het is niet zozeer een limiet op de lengte van een attribuut, maar een limiet op de lengte van een URL inclusief GET parameters ;)
Elke browser heeft zo'n limiet, en HTTP zelf zal vast ook wel een limiet hebben voor een GET-request. Nu praten we hier niet over HTTP maar over het mailto: 'protocol', maar daar zit dus inderdaad een limiet aan. 2048 bytes klinkt me niet vreemd in de oren, maar dat kan per browser en platform verschillen.

Edit: HTTP/1.1 legt zelf geen limiet op aan de lengte van een URL, implementaties dus blijkbaar wel, maar het gaat hier niet over HTTP ;)

[ Voor 14% gewijzigd door crisp op 20-06-2005 16:45 ]

Intentionally left blank

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:20
2048 is volgens support.microsoft.com de maximum-lengte, echter Outlook (Express) leek hier niet echt mee overweg te kunnen bij mij. Daarom heb ik mijn mail-links opgesplitst in 1024 tekens.

Geheel vrijblijvend en ter info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
 While (Len(adresses_remainder) >= 1024 And InStr(adresses_total, ","))
  strPos = InStrRev(adresses_total, ",", 1024)
  adresses_batch = Left(adresses_total, strPos - 1)
  ' Doe wat met adresses_batch
  adresses_remainder = Right(adresses_total, Len(adresses_total) - strPos)
 Wend
 ' Doe wat met adresses_remainder

[ Voor 44% gewijzigd door nescafe op 20-06-2005 16:41 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• haroldd
André schreef op maandag 20 juni 2005 @ 16:25:
Ten eerste: http://www.isolani.co.uk/articles/mailto.html
Dus als het kan gewoon CDONTS gebruiken ;)

Verder heeft IE volgens mij een maximum aantal karakters wat in een attribuut mag staan, en dat is geloof ik 2k :) Waarom zou er ook meer in moeten staan?

En het lijkt me niet de bedoeling dat alle adressen in het "To" field komen maar in de "BCC"?
erg duidelijke link :) en van dat BCC had je ook nog gelijk (de hitte slaat toe he ;))

ik ga dan maar weer terugswitchen naar de form-methode...

[ Voor 3% gewijzigd door haroldd op 20-06-2005 16:42 ]

• haroldd
nescafe schreef op maandag 20 juni 2005 @ 16:36:
2048 is volgens support.microsoft.com de maximum-lengte, echter Outlook (Express) leek hier niet echt mee overweg te kunnen bij mij. Daarom heb ik mijn mail-links opgesplitst in 1024 tekens.

Geheel vrijblijvend en ter info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
 While (Len(adresses_remainder) >= 1024 And InStr(adresses_total, ","))
  strPos = InStrRev(adresses_total, ",", 1024)
  adresses_batch = Left(adresses_total, strPos - 1)
  ' Doe wat met adresses_batch
  adresses_remainder = Right(adresses_total, Len(adresses_total) - strPos)
 Wend
 ' Doe wat met adresses_remainder
stel er zitten zo'n 3000 karakters in adressenstring. dan moet de gebruiker op deze manier toch 3 keer het emailbericht opstellen? of mis ik iets?

• nescafe
Dat klopt

• haroldd
denk dat de gebruiker me dan persoonlijk komt opknopen })

• nescafe
Je kunt ook in een tekstvak alle e-mailadressen pasten en ze deze laten copy/pasten in het To:-veld

• haroldd
nescafe schreef op maandag 20 juni 2005 @ 16:55:
Je kunt ook in een tekstvak alle e-mailadressen pasten en ze deze laten copy/pasten in het To:-veld
dit zou heel misschien ook nog kunnen, maar het lijkt me verstandiger om het toch maar via het form te doen. Toch erg bedankt voor de vele suggesties :)

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-04 07:52

edeboeck

mie noow noooothing ...

haroldd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 16:52:
[...]

denk dat de gebruiker me dan persoonlijk komt opknopen })
waarom process je de lijst van geadresseerden dan niet gewoon server-side? Wat ik bedoel:
  1. gebruiker vult formulier in en drukt op send
  2. aan server kant wordt de lijst met geadresseerden gecontroleerd:

Lengte < 2000: ok, verzenden die handel

Lengte > 2000: opsplitsen in verschillende stukken en die apart verzenden
Voordelen:
  • gebruiker merkt er niets van ...
  • ... en toch wordt de mail verzonden zonder problemen.
Heb ik iets over het hoofd gezien?

• compufreak88
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05-2025
De muur wordt clientside verstuurt.. Via outlook oid. Dus dat zit er niet in. Dat is ook het hele probleem..

Verwijderd

volgens mij is het ook wel clientside mogelijk met een validator pagina (javascript) die er dan tussen zit

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is het niet mogelijk de mailadressen in een mailinglist te zetten, dan hoef je maar naar 1 adres te mailen ...

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• haroldd
its_me schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 12:18:
Is het niet mogelijk de mailadressen in een mailinglist te zetten, dan hoef je maar naar 1 adres te mailen ...
hier was ik ook aan het denken, maar hoe krijg ik (de iedere dag veranderende) mailinglist gemaakt? ik heb geen eigen exchange server. ik moet eigenlijk on thy fly zo'n groep maken, maar heb eigenlijk echt ff geen idee waar ik moet beginnen te zoeken...

• haroldd
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 12:17:
volgens mij is het ook wel clientside mogelijk met een validator pagina (javascript) die er dan tussen zit
wat bedoel je hier precies mee?

Pagina: 1