Toon posts:

[js] browser en javascript versie gezeur!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Kan iemand mij vertellen of het zo is dat ie 5.0 en ie 6 alletwee javascript 1.3 hebben alleen wordt in ie 5.0 niet xmlhttprequest ondersteund? klopt dit?

Als dat zo is dan is het erg vreemd dat microsoft dit dan nog steeds 1.3 noemt in ie 6 en niet 1.5 zoals in mozilla browsers!

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
xmlhttprequest is geen onderdeel van de javascript / ecma standaard maar een activex plugin :?

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

Verwijderd

En die ActiveX wordt ook meegeleverd met IE 5.0 ...

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:23

crisp

Devver

Pixelated

xmlHTTPrequest is geen core JavaScript/ECMAscript maar een interface. In IE wordt dat geregeld mbv een ActiveX object, in andere browsers wordt dat op een meer native manier opgelost.

Daarbij is het versienummertje vwb javascript feitelijk erg nietszeggend. JavaScript 1.3 zou compatible moeten zijn met ECMA-262 editie 1, de JScript implementaties in IE 5.x en 6.0 voldoen daar nog niet aan*
Recente Gecko-based browsers voldoen inmiddels aan ECMA-262 editie 3, de implementatie daarvan heeft 1.5 als versienummer gekregen.

In feite is 'JavaScript' dus de naam van de ECMA-implementatie in Netscape (tegenwoordig dus Mozilla); Netscape is ook de bedenker van 'JavaScript'. Later is de core-functionaliteit gestandaardiseerd onder de noemer ECMA.
Microsoft noemt hun ECMA-implementatie 'JScript', en die wijkt dus af van de implementie in andere browsers. Ook de versienummering is anders.

* MS claimt wel dat JScript in IE6 compatible is qua core-functionaliteit met JavaScript 1.3, maar dat is niet waar. Op een aantal punten (bijvoorbeeld reguliere expressies) ontbreekt support voor enkele features, en er zitten nog een aantal nasty bugs in (de substr() implementatie bijvoorbeeld).
Feitelijk zou je bij een vergelijking met JavaScript IE6 zo'n beetje tussen 1.2 en 1.3 moeten positioneren ;)

[ Voor 43% gewijzigd door crisp op 20-06-2005 15:57 ]

Intentionally left blank

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

De xmlHTTPrequest interface in IE kent verschillende versies; je zal dus eerst moeten zoeken naar de meest recente versie die geinstalleerd is als je ook oudere versies wilt ondersteunen. Zie hiervoor bijvoorbeeld het stukje onder getControlPrefix op http://webfx.eae.net/dhtml/xmlextras/xmlextras.html ;)

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 20-06-2005 16:07 ]

Intentionally left blank

Verwijderd

crisp schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:47:
* MS claimt wel dat JScript in IE6 compatible is qua core-functionaliteit met JavaScript 1.3, maar dat is niet waar. Op een aantal punten (bijvoorbeeld reguliere expressies) ontbreekt support voor enkele features, en er zitten nog een aantal nasty bugs in (de substr() implementatie bijvoorbeeld).
Vergeet niet de ontbrekende Array methodes als push() en splice(). (in IE 5.x welteverstaan)

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 16:37:
[...]

Vergeet niet de ontbrekende Array methodes als push() en splice(). (in IE 5.x welteverstaan)
Daar loop je inderdaad al eerder tegenaan. Zelfs ik vergeet dat regelmatig ;)

getuige bijvoorbeeld crisp in "CMS verbeteren d.m.v JavaScript" :/

Gelukkig zijn we wel een beetje verlost van dat versie-gezeur en biedt javascript ons plenty mogelijkheden om te checken of bepaalde methods al dan niet voor handen zijn, en ze eventueel mbv prototyping zelf toe te voegen.
Vroeger, in de tijd van IE 4 en Netscape 4, lag dat allemaal nog wat anders. Wie herinnert zich nog de afwijkingen als je language="javascript1.2" opgaf omdat Netscape toen een beetje vooruit liep op de komende ECMA standaard, maar die in de final spec toch net even anders waren? ;)

[ Voor 53% gewijzigd door crisp op 20-06-2005 17:29 ]

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
xmlhttprequest is geen onderdeel van de javascript / ecma standaard maar een activex plugin
Idd helemaal vergeten dat het via ActiveX wordt geregeld!!

@crisp
bedankt voor alle info is me een nu weer stukkie duidelijker geworden.
ijzerman
En die ActiveX wordt ook meegeleverd met IE 5.0 ...
Ok wist ik niet, maar dan mis je wel weer een hoop andere functionaliteit.

Ik heb de hele autorefresh handel voor IE 5.0 er uit gewrikt en dat gedeelte draait nu zonder problemen. Wordt voor die mensen helaas het volledige scherm refreshen.

Ik blijf het een aparte zaak vinden.
crisp
De xmlHTTPrequest interface in IE kent verschillende versies; je zal dus eerst moeten zoeken naar de meest recente versie die geinstalleerd is als je ook oudere versies wilt ondersteunen. Zie hiervoor bijvoorbeeld het stukje onder getControlPrefix op http://webfx.eae.net/dhtml/xmlextras/xmlextras.html ;)
Erg intressant bedankt voor de link!

Verwijderd

Ok wist ik niet, maar dan mis je wel weer een hoop andere functionaliteit.
Welke functionaliteit?

Misschien is bij jou de indruk gewekt dat IE 5.0 een zeer gebrekkige JS ondersteuning heeft, maar dat is beslist niet waar. Het niet ondersteunen van de genoemde array methods is inderdaad een zwak punt van IE 5.0, maar voor de rest is er genoeg mogelijk. Voor die array methods bestaat trouwens ook wel een oplossing, google maar eens op Array.prototype.splice .
Pagina: 1