[all] Fedora Core met windows bootloader starten*

Pagina: 1
Acties:

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik wil de windows bootloader gebruiken om ook FC op te starten, alleen lukt dat niet goed. Ik heb de volgende regel aan boot.ini toegevoegd:
C:\fedora.lnx="Fedora Core"
en het bestand C:\fedora.lnx aangemaakt met de volgende inhoud:
dd if=/dev/hda5 of=/fedora.lnx bs=512 count=1
Helaas krijg ik telkens de volgende fout:
Schijfleesfout
Druk CTRL+ALT+DEL om opnieuw op te starten
Ik weet alleen niet precies op welke partitie FC staat (niet onthouden vna install en daarna er niet meer ingekomen omdat GRUB raar deed...), maar na alle nummertjes bij /dev/hda geprobeerd te hebben ben ik nog steeds niets verder :(

Ik hoop dat iemand hier de oplossing weet :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Cyphax

Moderator LNX
Zou ie niet op /dev/hdb kunnen staan dan? Kom daar eerst maar eens achter ;)
(dat kan je prima met een liveCD, en dan even kijken met cfdisk ofzo)

Saved by the buoyancy of citrus

• Mei
hdb is het zekers niet (hda, hdb etc zijn toch fysieke schijven?).

Maar nu je het over een livecd hebt, ik probeer wel eventjes de installatie van FC te starten en dan te kijken op welke schijf de huidige install staat.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

hda5 is helemaal geen bootable partitie. Let op dat het gaat om de partitie waarop /boot gemount is.

Vaak pleuren de installers van linux distro's hun bootloader direct in het MBR van de schijf i.p.v. van de boot partitie. Zo zou je toch kunnen booten van /dev/hda5, maar in combinatie met Windows is het vragen om problemen.

Als Fedora de bootloader in het MBR had staan en je hebt MBR overschreven met een Windows MBR zit je met een probleempje. Tip: denk na over het partitioneren en plaatsen van /boot.

[ Voor 23% gewijzigd door irondog op 20-06-2005 15:42 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Mei
Nummertje vijf was gewoon om te proberen ;) Ik weet dat ik hda1 t/m 5 heb, maar ik wist niet op welke FC nou stond. Ik heb het net even gecontrololeerd en hij stata op /dev/hda3, dus toch nog maar eens proberen met boot.ini...

• Mei
Nope, hij werkt niet als ik /dev/hda3 invoer :(

Iemand nog ideeën?

• irondog

irondog

Als /dev/hda3 zich binnen de 1024 cylinder grens bevindt en de bovenstaande aanname is waar (je Fedora MBR is overschreven door een MS MBR), dan moet je toch echt grub even opnieuw installeren.

Buiten die grens krijg je sowieso weer problemen.

[ Voor 13% gewijzigd door irondog op 20-06-2005 15:47 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:22

samo

yo/wassup

dd if=/dev/hda5 of=/fedora.lnx bs=512 count=1
is een commando dat je geloof ik moet uitvoeren in linux, vervolgens kopieer je het bestand naar je bootpartitie, en link je daarnaartoe.... Maar ik kan het ook fout hebben...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Mei
Kunnen jullie aub even in lekentaal praten B)

-Wat voor grens bedoel je precies?
-Ik kom helaas niet in Linux, omdat ik geen werkende bootloader heb :(
-Kan je GRUB ook vanuit Windows installeren? De reden dat ik dit aan het doen ben is juist omdat hij na de installatie het niet deed (en de windows bootloader ivm toekomstige installaties makkelijker is)

• irondog

irondog

Mei schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:49:
Kunnen jullie aub even in lekentaal praten B)

-Wat voor grens bedoel je precies?
Laat dat ff voor wat het is. Ik neem aan dat het ooit gewerkt heeft. Zoniet. Dan moet je maar eens goed na gaan denken over een andere partitielayout.
-Ik kom helaas niet in Linux, omdat ik geen werkende bootloader heb :(
Jawel, daar heb je knoppix voor.
-Kan je GRUB ook vanuit Windows installeren?
Zelfs dat kan. Zo kun je vanuit boot.ini grub laden en je kernel- en ramdisk image vanuit NTFS het geheugen in pompen. Ook daar heb ik het liever even niet over.
De reden dat ik dit aan het doen ben is juist omdat hij na de installatie het niet deed (en de windows bootloader ivm toekomstige installaties makkelijker is)
Wat voor de toekomst altijd het beste is, is een /boot partitie vooraan, actief, met daarin je linux bootloader. Windows laad je met je linux bootloader. Na herinstallatie van windows, krijg je linux weer snel aan de praat en na herinstallatie van linux kijg je Windows weer snel aan de praat. Het enige wat je hoeft te doen om van bootloader te wisselen is het actief maken van de juiste partitie. Ga het MBR niet bevuilen met Linux bootloaders. Dat brengt vroeg of laat problemen met zich mee.

• Mei
Dus ik moet nu gewoon GRUB aan de praat krijgen?

Hopen dat het lukt. Gisteren Windows opnieuw moeten installen omdat GRUB het niet deed. Mss had ik fixmbr ook maar eens moeten proberen ipv alleen fixboot :P

• irondog

irondog

Mei schreef op maandag 20 juni 2005 @ 16:21:
Ja, Maar dat kan lastig worden. Maar misschien heb je geluk.

* boot knoppix
* $su
* # mkdir /mnt/fedora
* # mount /dev/hda3 /mnt/fedora
* # chroot /mnt/fedora
* # source /etc/profile
* # /sbin/grub
* grub> root(hd0,2)
* grub> setup(hd0,2) # hiermee installeer je grub in de eerste sector van je Fedora installatie
* grub> quit
* # logout # hiermee ga je uit de chroot
* # umount /mnt/fedora
* # dd if=/dev/hda3 of=/home/knoppix/fedora.lnx bs=512 count=1
* bewaar de fedora.lnx op een usb stick, mail hem naar jezelf ofzo
* Boot windows
* plaats hem via windows in c:\

Let even op de verschillen in notatie tussen linux en grub. Linux telt partities vanaf één, grub vanaf nul. Ik ga in het bovenstaande voorbeel er vanuit dat fedora zich bevindt in /dev/hda3.
Hopen dat het lukt. Gisteren Windows opnieuw moeten installen omdat GRUB het niet deed.
Dat is een beetje wat ik bedoel. Je installeert Linux en help windows naar de kl*te. Om dat te voorkomen moet je gewoon afblijven van het MBR en Linux bootloaders gewoon installeren zoals Windows dat ook zou doen: In de eerste sector van een primaire partitie en de benodigde files binnen de 1024 cylinder grens houden.

[ Voor 14% gewijzigd door irondog op 20-06-2005 16:48 ]

• Mei
Misschien is het nog wel makkelijker om Fedora overnieuw proberen te installeren als ik die waslijst zo zie.(Nou is niet alles zo moeilijk, maar moet ook nog aan Knoppix zien te komen :) )

• irondog

irondog

Dat kan, maar help dan niet weer windows naar de klote door hetzelfde te doen.

• Eldee
  • Laatst online: 26-03 18:31
Mei schreef op maandag 20 juni 2005 @ 16:21:

Hopen dat het lukt. Gisteren Windows opnieuw moeten installen omdat GRUB het niet deed. Mss had ik fixmbr ook maar eens moeten proberen ipv alleen fixboot :P
Ik ben zelf geen grote Linux en/of GRUB kenner, maar ik heb 'ergens' op internet (kan zelfs Tweakers geweest zijn) een hele simpele en goede instructie gevonden om GRUB opnieuw te installeren. Die kon zelfs ik goed volgen en werkte prima om mijn onbereikbare FC3 partitie te booten nadat XP64 de MBR had overschreven.

1. Boot met de FC rescue CD (kan geloof ik ook met de install CD en dan 'ergens' rescue kiezen)
2. chroot /mnt/sysimage
3. grub-install /dev/hda

reboot de PC

Ik kon daarna vanuit het GRUB menu kiezen voor FC3 of XP

Ik ga binnenkort overigens FC4 installeren en graag alle OS'en kunnen kiezen vanuit het boot.ini menu, ik ga iig een Boot partitie maken, en zal proberen de bootloader op die partitie te laten zetten.
Iemand een linkje naar een goede howto?

• Mei
Kan je misschien even nagaan waar dat rescue moet staan? Of is het met de command line werken?

• Eldee
  • Laatst online: 26-03 18:31
Mei schreef op maandag 20 juni 2005 @ 18:37:
Kan je misschien even nagaan waar dat rescue moet staan? Of is het met de command line werken?
Ik heb zelf de Rescue CD als ISO Image gedownload, een CD van gemaakt en mee geboot.
Dan gaat het vanzelf goed.

Ik heb gelezen dat het met de install CD moet kunnen, maar ik weet niet precies hoe.

• Mei
Even voor de zekerheid: Het is dus niet mogelijk met de Windows bootloader FC te laden?

• irondog

irondog

Heb ik in 16 stappen beschreven.

• Mei
ik bedoelde gewoon direct via boot.ini en niet met tussenkomst van GRUB erbij ;)

Verwijderd

Google:
http://www.google.nl/sear...+3+menu&btnG=Zoeken&meta=

tada.... iets anders maar ook:
http://www.linux-talk.com/post-68.html

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 01:13 ]

Pagina: 1