Toon posts:

Kabelinternet en LAN via switch?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In het kort mijn vraag:

Is er een manier om met mijn hardware - kabelmodem UTP aansluiting, heeft maximaal 1 toegewezen ip adres, een (sweex) switch, 2 computers met elk een LAN kaart - het zo in te stellen dat ze onderling een LAN verbinding hebben en dat tegelijkertijd 1 van de computers verbinding heeft met internet?

Of is een router of extra netwerkkaart / directe kabelverbinding nodig?

Mijn opstelling en wat ik geprobeerd heb in details:

Ik heb een kabelmodem van casema die netjes via een ethernetkaart en netwerk kabel naar het modem toe verbinding maakt met internet (ip adres automatisch verkrijgen) op een windows xp pc.

Nu wil ik een laptop waar debian linux op geinstalleerd staan aansluiten op de windows xp pc. Wat voor mij belangrijk is, is dat ik internettoegang houd op de windows pc en dat ik een LAN verbinding tussen de windows pc en de linux laptop krijg.

Internet op de laptop vind ik op dit moment minder belangrijk.

Ik heb geprobeerd beide pc's op een (sweex) switch aan te sluiten en de netwerkkabel die vanaf het kabelmodem komt op de uplink poort. Casema staat toe dat er maar 1 ip adres verkregen wordt. Het gevolg van mijn opstelling was dat zowel de laptop als de windows pc hetzelfde ip adres krijgt, en alleen de pc die het laatst aangesloten is krijgt internettoegang (ik kreeg op de windows pc af en toe een melding over ip conflict).
De computers onderling kunnen elkaar op deze manier niet bereiken.
Wanneer ik op de laptop zelf het ip adres 192.168.0.2 instel is het ip conflict verdwenen, maar ik kan geen verbinding tussen mijn computers onderling maken.

Verwijder ik de uplink kabel en stel ik op de windows pc het ip adres 192.168.0.1 in dan kunnen ze gewoon onderling netwerken. Sluit ik echter de uplink kabel weer aan dan verliest de windows pc zijn ip adres 192.168.0.1 en kan hij het internet op, maar de verbinding tussen mijn computers onderling is volledig verdwenen!!!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Als je een router ertussen zet zou het moeten werken.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Om je internet te delen heb je toch echt 2 netwerk kaarten nodig in de pc waarop je deelt.

jammer dus. Gelukkig kost een extra entwerkkaart tegenwoordig maar een paar (<10) euro.

verder is dit faq werk, waar uitstekend alle alternatieven zijn beschreven:

Hoe deel ik Internet ?
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 13:57:

Of is een router of extra netwerkkaart / directe kabelverbinding nodig?
Ja dus.

[ Voor 25% gewijzigd door leuk_he op 20-06-2005 14:12 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Ik heb zelf ook een casema kabel modem. om precies te zijn motorola surfboard. Krijg je inderdaad maar 1 ip adres van. Mijn land bestaat nu uit 4 clients, en elke pc kan op het internet, zonder Internet deling van MS. Ik gebruik daarvoor een Sweex cabel routertje. (Heb je echt een switch??)
De router can je zo instellen dat hij het MAC adres van de pc overneemt waar je je modem mee hebt geactifeerd. vervolgens kan je er zo veel mogelijk hubjes e.d. achtrer knallen.. en hup.. iedereen internet en LAN. Dus kijk even of je in je switch ook zo'n mogelijkheid hebt, zo niet.. gewoon ff een routertje halen voor een cabel modem.. en probleem voor altijd opgelost

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt. Ik had al een google search gedaan, maar dat leverde niet echt een antwoord op mijn vraag. Die FAQ kon ik niet onder dit topic vinden.

(Ok als ik het goed begrijp krijg je per netwerkkaart/device hooguit 1 ip adres zodat de computer die internetverbinding maakt niet tegelijk het LAN en internet aan kan spreken. En met alleen een switch kan een lokaal pakketje dus niet geroute worden naar internet.)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb echt een switch. Sweex lan switch 5 port heet ie. Ik gebruik hem op mijn studentenkamer en daar kan ik wel 2 ip adressen verkrijgen en werkt alles vlekkeloos. Ik ben nu een weekje bij mijn ouders dus ik ga niet helemaal een router aanschaffen, extra netwerkkaart lijkt me wel een aardige oplossing.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 14:22:

(Ok als ik het goed begrijp krijg je per netwerkkaart/device hooguit 1 ip adres zodat de computer die internetverbinding maakt niet tegelijk het LAN en internet aan kan spreken. En met alleen een switch kan een lokaal pakketje dus niet geroute worden naar internet.)
De faq staat wel degelijk gelinkt onder de faq van dit sub forum... maar het is je vergeven.

Het verhaal is iets ingewikkelder. Je zou het misschien voor elkaar kunnen krijgen met een 2e statisch adres aan een lan kaart hangen, maar dat lukt niet altijd, en zeker niet met de standaard internet delen van windows zelf. Echt voor de 4 euro van een 2e netwerkkaart spaar je je uren probeerwerk uit.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er net achter dat ik nog een tweede netwerkkaart had liggen :) . Vergeef me voor een tweede keer alsjeblieft, maar heb ik een cross over (of heet het cross-link?) kabel nodig om de tweede netwerkkaart van de computer die internetverbinding maakt op de andere computer aan te sluiten (al dan niet met de switch ertussen)? Ik heb namelijk geen extra cross over kabeltje. Kan ik wel even kopen als het nodig is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 14:55 ]

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 14:02
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 14:48:
Ik kom er net achter dat ik nog een tweede netwerkkaart had liggen :) . Vergeef me voor een tweede keer alsjeblieft, maar heb ik een cross over (of heet het cross-link?) kabel nodig om de tweede netwerkkaart van de computer die internetverbinding maakt op de andere computer aan te sluiten (al dan niet met de switch ertussen)? Ik heb namelijk geen extra cross over kabeltje. Kan ik wel even kopen als het nodig is.
Van PC naar PC heb je inderdaad crosslink/crossover kabel nodig,
Van PC naar hub/switch/router heb je een gewone straight (patch) kabel nodig...

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor alle reacties!

Dat laatste is mooi want dan kan ik het redden met de materialen die ik heb. (Netwerkkaart erbij in de windows pc, kabel in de switch en andere kabel in de laptop).

Ik ga nu beginnen te sleutelen :)

Verwijderd

Topicstarter
Haha het werkt al :) Het kabeltje naar de laptop die ik had blijkt dus toch crossover te zijn, blijkbaar kan mijn switch dat gewoon detecteren. De switch kon ik uiteindelijk dus gewoon thuislaten :) (tenzij er nog meer computers bij moeten). Nu nog even prutsen om de internetverbinding te delen, maar goed dat vind ik minder belangrijk.
Pagina: 1