Toon posts:

[LVM-Bonding-ReiserFS] Performance probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een performance probleem en ik weet niet gaat waar het probleem zich bevind.
De PC is een AMD XP2000+, 512MB DDR333 op een Gigabyte 7VRXP MB
In deze PC steekt 1HD van 200GB (WD200JB) en 6 HD's van 120G (2x WD, 2x Maxtor en 2x Seagate Barracuda V). Ik heb hierop Debian 3.1 geinstalleerd met kernel 2.6.11.12 van kernel.org
Op de 200G is een bootpartitie van 3G (ext3), een swap partitie van 512M en de rest van de schijf en de 120G schijven maken deel uit van een Logisch Volume waarop een 860G ReiserFS partitie is gecreerd. Voor netwerk heb ik een Dual Gigabit NIC (e1000 driver van Intel webiste) in bonding mode (voor te testen wel maar 1 connectie aangesloten).
Deze machine is bedoeld als FTP. Ik heb hierop proftpd ge-installeerd via APT.

Het rare is dat downloaden van deze machine pokketraag is: De totale bandbreedte dat gehaald word is 8MB/s. Uploaden is geen probleem en gaat tegen +-22-23MB/s.
Ik heb ook al de bonding uitgeschakeld en gewoon met 1 gigabit NIC gewerkt. Hier is de download speed tegen de 13-14MB/s maar dit is nog steeds extreem laag. Ik heb tijdens deze transfers ook met top zitten volgen en de CPU word normaal belast (gemiddeld 5-7%)

Ik heb al verschillende benchmarks gedaan: hdparm, een getimede dd stream van 1GB van elke HD naar /dev/null en deze gaven allemaal normale values. Ik weet dus niet waar het probleem ligt en ik weet ook niet hoe ik verder moet gaan om het probleem te vinden dus suggesties of tips zijn welkom

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:25
Wat ik zowieso zou doen is om eens met netio te kijken of je over het netwerk wel goede snelheden haalt.
Verder zou ik een andere FTP server gebruiken.. ProFTP is niet echt de snelste :)
Denk hierbij aan vsftpd, pureftpd of glftpd 2.x, deze zijn alledrie erg snel.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-01 11:20

Shuriken

Life is all about priorities

Je zegt dat je al benches op je hdd gedaan hebt. Wat voor snelheden haalde je daar dan?

Als je zegt dat je daar wel goede performance haalt, zou ik het zoeken in je driver voor je ethernet kaart.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
Buiten proftpd heb ik ook al getest met glftpd 2.0.1RC2. De snelheid is hetzelfde dus aan de FTP software ligt het niet.

Verder gaf deze test:
$ time dd if=/dev/hdx of=/dev/null bs=512 count=1953126
Ongeveer real timings tussen 16s voor de WD HDs en 22s voor de Barracudda V HD's

Verder heb ik ook getest met 2x Intel 10/100 (e100 kernel driver) in bonding mode. De speed was identiek als met de gigabit NIC. Ook heb ik de e1000 driver van de 2.6.11.12 kernel gebruikt alsook de laatste beschikbare driver dat ik gedownload heb van de Intel Website. De speeds bleven hetzelfde. Enkel als ik de bonding driver uitschakel is de snelheid iets verbeterd maar nog niet zoals het zou moeten zijn

• Shuriken

Shuriken

Mja misschien is het wel een hardware issue. De KT333 staat niet echt bekent om zn denderende PCI performance.

Misschien dat het spelen met de PCI Latency instellingen in de bios wat oplevert.

[ Voor 28% gewijzigd door Shuriken op 20-06-2005 14:33 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 18:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Zitten de disks ieder op hun eigen poort, of zitten ze in master/slave? Want meerdere disks op meerdere kanalen in master/slave met software raid eroverheen, wil ik best geloven dat dat niet te snel zal wegschrijven.

• Shuriken

Shuriken

Kippenijzer schreef op maandag 20 juni 2005 @ 14:41:
Zitten de disks ieder op hun eigen poort, of zitten ze in master/slave? Want meerdere disks op meerdere kanalen in master/slave met software raid eroverheen, wil ik best geloven dat dat niet te snel zal wegschrijven.
Er zitten 4 IDE poorten op het betreffende board. Dus ik ga uit van een master/slave opstelling gezien hij 7 schijven in gebruik heeft.

Verwijderd

Topicstarter
De schijven zitten inderdaad in master/slave opstelling. Enkel de 200GB zit op de primary master zonder slave. Verder zitten de schijven master/slave gegroupeerd volgens merk.
Nu de 2 maxtor 120GB schijven zijn gerecuppereerd van mijn vorige FTP:

PIV - 1.4Ghz - 256MB PC133 SDRAM - 3x Intel 10/100NIC - 2x 120GB, 2x 60GB op 2 onboard ATA100 poorten. Op deze schijven stond ongeveer een identieke install: Schijven in 1 logisch volume van 330GB met ext3, kernel 2.6.8 en de 3 NIC's in bonding mode 6
Hier kon er zonder gedownload worden tegen +-20MB/s terwijl er ook nog uploads waren tegen +-5MB/s.

Enneuh schrijven is het probleem ni, 2 simultane uploads gaan tegen 22MB/s, enkel de download snelheid is onder par. Ik zou vermoeden aangezien het nieuwere disks zijnen er nu gigabit in steekt, de download snelheid minstens gelijk en waarschijnlijk beter zou moeten zijn dan bij mijn vorige FTP

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:14
Hmm, upload valt tegen maar download is goed zeg je... draai de kabel eens om, grote kans dat het dan andersom is. Lijkt me eerder een brakke kabel dan een brakke config.
Pagina: 1