Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] HD Ophangmechanisme

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ectholian
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 13:16

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
Hoi,

Ik was een beetje aan het nadenken over een ophangmechanisme voor harde schijven die zoveel mogelijk de trillingen dempt. Ik ben toch het volgende gekomen:

-Een aluminium frame (een kubus, maar dan alleen de ribben).
-Aan de linker en rechter kant van deze kubus span ik stukken fietsband (binnenband)
-> per kant 2 stukken, van de bovenste naar de onderste rib
-Hiertussen schroef ik dan de harde schijven door middel van ringetjes/schroefjes aan de fietsbanden
-Uiteraard de harde schijven door middel van een draadje met elkaar en het frame van mijn pc verbinden voor de aarding

Zijn hier al enige ervaringen mee, of heeft iemand nog leuke ideeen, tips, of werkt het niet? :) Ik hoor graag jullie reacties, aangezien ik neit bepaald ervaren ben met casemodden.

Groetjes

Ik wil miscommunicatie door verkeerde interpretatie van mijn articulatie voorkomen!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Vergeet niet te bedenken hoe je de (S)ATA en powerkabels gaat bevestigen. Ik heb wel eens leuke ideeen gezien, maar die werkte niet omdat kabels te kort bleken te zijn. Koste een extra geld/tijd om dat allemaal aan te passen.

U vraagt, wij antwoorden.

• Ectholian

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
Misschien had ik er even bij moeten vermelden dat ik mijn eigen case ga maken :) Dus dit systeem komt dan in plaats van het reguliere bracket-systeem te hangen. Idee was om de harde schijven een beetje zwevend te monteren maar toch zo dat ze niet gaan schommelen als de kast vervoerd wordt e.d.

Ik wil miscommunicatie door verkeerde interpretatie van mijn articulatie voorkomen!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-11 18:03

n00bs

Het is weer Zomer!

Ectholian schreef op maandag 20 juni 2005 @ 12:38:
Misschien had ik er even bij moeten vermelden dat ik mijn eigen case ga maken :) Dus dit systeem komt dan in plaats van het reguliere bracket-systeem te hangen. Idee was om de harde schijven een beetje zwevend te monteren maar toch zo dat ze niet gaan schommelen als de kast vervoerd wordt e.d.
Wat maakt het uit als ze schommelen als ze vervoerd worden? je HDD kan veel hebben zodra er geen spanning op staat.

• Brolsen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-02-2024
misschien een idee om een kleinere kubus met daarin de hardeschijven gemonteerd in een grotere kubus te stoppen. Dan de twee kusbussen met elkaar verbinden dmv fietsbanden of iets dergelijks. Of is dit teveel van het goede? :7

• Ectholian

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
Hm. Lijkt me overkill... ik zie in ieder geval neit de toegevoegde waarde daarvan :)

Idee wat ik ook nog heb is inderdaad zo'n soort systeem, maar dan de buitenste kubus wel dicht maken met geluidsabsorberende matten aan de binnenkant. Aangezien ik koelers op mijn HD's heb, moet ik dan wel aan de voor en achterkant intake en outtake sleuven maken.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:02
Wat is er mis met de beproevde twee PTT-post elastieken methode.

Span twee elastieken op in je 5,25 " slot en zet de HDD daar tussen.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
BovenHond schreef op maandag 20 juni 2005 @ 12:48:
Wat is er mis met de beproevde twee PTT-post elastieken methode.

Span twee elastieken op in je 5,25 " slot en zet de HDD daar tussen.
Ehh, warmteafvoer? Of gaat de TS er ook een fan voor hangen? (Dat is op zich weer lawaai..)

edit: nvm, lezen, sorry

[ Voor 6% gewijzigd door BèR op 20-06-2005 12:52 ]

• Brolsen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-02-2024
Ectholian schreef op maandag 20 juni 2005 @ 12:45:
Hm. Lijkt me overkill... ik zie in ieder geval neit de toegevoegde waarde daarvan :)

Idee wat ik ook nog heb is inderdaad zo'n soort systeem, maar dan de buitenste kubus wel dicht maken met geluidsabsorberende matten aan de binnenkant. Aangezien ik koelers op mijn HD's heb, moet ik dan wel aan de voor en achterkant intake en outtake sleuven maken.
Met die matten ertussen heb je een toegevoegde waarde ;)

• Ectholian

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
mja idd, goed idee zo :)

En over die elastieken ... ik denk dat fietsbanden wat steviger zijn dan die elastieken. Wil niet teveel risico lopen :)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Ectholian schreef op maandag 20 juni 2005 @ 13:22:
mja idd, goed idee zo :)

En over die elastieken ... ik denk dat fietsbanden wat steviger zijn dan die elastieken. Wil niet teveel risico lopen :)
een bungee koord is gemaakt van die kleine elastiekjes :P

neem dan postbode elastieken een stuk of 5 a 10 :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Zal niets toevoegen en is gevaarlijk voor je harde schijf. Je harde schijf moet stil hangen. Als je per ongeluk tegen je tafel stoot of door de trillingen gaat je harde schijf een beetje heen dan heb je kans dat de kop crashed. Ik zeg niet dat zit zal gebeuren maar je vergroot het risco wel. Ik heb een antec kast waar je hd op rubbertjes schroeft en van trillingen is al geen sprake meer. Je houd altijd geluid over omdat het motortje nou eenmaal geluid maakt.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Ectholian

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
Dus het is dan beter om gewoon een stuk fietsband of elastiek tussen de HD behuizing en de bracket te proppen? :)

Verwijderd

Het lijkt mij dat die elastiek juist beter is , omdat als de hd vast zit in de kast hij de maximale klap te verwerken krijgt, nu dempt de elastiek in ieder geval iets van de klap, dat is altijd beter

Verwijderd

lemming_nl schreef op maandag 20 juni 2005 @ 14:00:
Zal niets toevoegen en is gevaarlijk voor je harde schijf. Je harde schijf moet stil hangen. Als je per ongeluk tegen je tafel stoot of door de trillingen gaat je harde schijf een beetje heen dan heb je kans dat de kop crashed. Ik zeg niet dat zit zal gebeuren maar je vergroot het risco wel. Ik heb een antec kast waar je hd op rubbertjes schroeft en van trillingen is al geen sprake meer. Je houd altijd geluid over omdat het motortje nou eenmaal geluid maakt.
Dat de kop kapot gaat is wel heel erg overdreven. Kheb zovaak me hd andersom gedraait toen hij aan stond ( oude hd ). Was gewoon voor fun om te kijken hoe hard de hd kapot ging, maar zelfs na schudden en hem een paar keer over de kop hebben gedraait leefde hij jammer genoeg nog steeds :)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dan heb je geluk gehad!
Een normale HDD die op 7200rpm draait vindt het absoluut niet fijn om een tikje te krijgen als die aanstaat of te kantelen!!! dus ga aub niet zeggen dat het niets uitmaakt... dan heb jij gewoon geluk gehad.

Een normale HDD moet stil hangen en recht (dus niet schuin). HDD's die minder hard spinnen en/of kleiner zijn van formaat (diameter platters) kunnen wel idd een stuk meer hebben.

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
dus het maakt wel degelijk uit of een hdd horizontaal of verticaal hangt?
omdat in sommige dell/compaq pc's de hdd verticaal hangt..

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
@r3con : ik heb nog nooit een harde schijf stuk gemaakt door een tik ofzo , vaak genoeg toen ik vroeger aan mijn pc sleutelde wel eens een schroevendraaier op mijn hd laten vallen , terwijl hij aan stond. laatst nog : ik moest even wat testen dus ik leg 2 harde schijven aangesloten op de rand van mijn kast , ik zet pc aan , hardeschijf valt zo binnen in de kast , en land op het( 5 '25 ?) rek. nooit iets stuk... en als voorbeeld , een laptop hardeschijf kan je ook laten stuiteren terwijl hij aanstaat, ware het niet dat de laptop zelf t niet overleeft

"Stilte, een gat in het geluid...."

• shazam0
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-04-2021
Loop je niet het risico dat de weekmakers in het plastic door de warmte in je kast oplossen? Als dat gebeurt is rubber onzettend zwak.

shazam

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Flapietoetoe schreef op maandag 20 juni 2005 @ 18:18:
@r3con : ik heb nog nooit een harde schijf stuk gemaakt door een tik ofzo , vaak genoeg toen ik vroeger aan mijn pc sleutelde wel eens een schroevendraaier op mijn hd laten vallen , terwijl hij aan stond. laatst nog : ik moest even wat testen dus ik leg 2 harde schijven aangesloten op de rand van mijn kast , ik zet pc aan , hardeschijf valt zo binnen in de kast , en land op het( 5 '25 ?) rek. nooit iets stuk... en als voorbeeld , een laptop hardeschijf kan je ook laten stuiteren terwijl hij aanstaat, ware het niet dat de laptop zelf t niet overleeft
Laptop HDD is geen PC HDD... is kleiner qua diameter en draait op minder toeren...
Verder uiterst bizar dat jouw normale HDD hier niet van kapot is gegaan, maar hoe grondig heb je dit getest? heb je met goede tools je HDD volledig gescand op defecten en wat was je SMART info voor en na de val?

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06 22:16

un1ty

Join the Arena!

ik loop ook al een tijd rond met het idee voor een HDD silencer/rack.
van plexiglas een verticaal (kan dit?) 3,5"rack maken.
en dan ietsje groter, dat er geluidsdempend matriaal tussen kan.
*moet ik nog iets ruimte overlaten zodat er airflow langsheen kan?
*kan de hardeschijf dit verticaal?

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

• lemming_nl
  • Niet online
Harde schijf kan prima verticaal geplaatst worden alleen vinden ze het soms niet leuk als ze al lang horizontaal draaien. Verder heb je idd ruimte nodig voor koeling.

• un1ty

un1ty

Join the Arena!

Ohja. hardeschijven zijn trouwens 2x Samsung SpinPoint P80's (80GB) ATA133 8MB Cache.
misschien 'veranderd' dat je mening ?...

• Ectholian

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
Plexiglas nemen en geluidsdempend foam aan de binnenkant doen. Dan hoef je ze al neit eens meer vrij op te hangen. Je kan van nexus (www.nexustech.com) van die dopjes kopen die je tussen je HDD en de schroeven hangt, die nemen de trillingen weg. Volgens mij ben je dan al aardig op weg naar een HDD Silent Box. Vooral als je hem zoveel mogelijk gesloten maakt. Let wel op dat je er gaten in houd voor de airflow langs je HDD's. Ik heb een koeler op mijn HDD dus ik moet wel een intake en outtake hole hebben (daar komt dus wel geluid doorheen) maar zal ongetwijfeld nog redelijk wat van dat irritante hoge HDD gepiep dempen.

Verwijderd

Ectholian schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 12:27:
Plexiglas nemen en geluidsdempend foam aan de binnenkant doen. Dan hoef je ze al neit eens meer vrij op te hangen. Je kan van nexus (www.nexustech.com) van die dopjes kopen die je tussen je HDD en de schroeven hangt, die nemen de trillingen weg. Volgens mij ben je dan al aardig op weg naar een HDD Silent Box. Vooral als je hem zoveel mogelijk gesloten maakt. Let wel op dat je er gaten in houd voor de airflow langs je HDD's. Ik heb een koeler op mijn HDD dus ik moet wel een intake en outtake hole hebben (daar komt dus wel geluid doorheen) maar zal ongetwijfeld nog redelijk wat van dat irritante hoge HDD gepiep dempen.
Volgens mij bedoelt hij http://www.nexustek.nl/disktwin.htm, nexustech.com bestaat immers niet. Hou wel rekening mee dat je HDD met die dingen eraan enkel in een 5.25" slot past en dat het niet zomaar "dopjes" zijn maar serieuze latten :/ ...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 15:52 ]

Verwijderd

Wat mij ook wel handig lijkt is om een kubus te maken (van staal, ijzer, alluminium of wat dan ook), hierin monteer je je harddisks. Dan maak je een tweede grotere kubus, zodat de kleine erin pas met ongeveer 2.5 cm verschil. Dit verschil vul je dan op met noppenschuim. De kabels maak je een gat voor in je 2de kubus. Het lijkt me buiten geluidsdempend ook nog behoorlijke veiliger voor je harddisks omdat het ook nog eens schokdempend is (geluid zijn immers schokken, trillingen eigenlijk).

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 16:47:
Wat mij ook wel handig lijkt is om een kubus te maken (van staal, ijzer, alluminium of wat dan ook), hierin monteer je je harddisks. Dan maak je een tweede grotere kubus, zodat de kleine erin pas met ongeveer 2.5 cm verschil. Dit verschil vul je dan op met noppenschuim. De kabels maak je een gat voor in je 2de kubus. Het lijkt me buiten geluidsdempend ook nog behoorlijke veiliger voor je harddisks omdat het ook nog eens schokdempend is (geluid zijn immers schokken, trillingen eigenlijk).
Geluid is trillingen in lucht vooral. Schokken zoals jij die bedoeld gaan niet door lucht maar door vaste materie dus dat scheelt niets. Ook is versnelling (en dat is niet te dempen behalve als jij inertial dampners hebt) dodelijk voor je harde schijf. Enne, denk aan de warmte he?

Verwijderd

Van dat bubbeltjesfolie wat in die enveloppen zit, die heb ik om m'n HDD gedaan.
Het is helemaal stil, de HDD trilt lang niet meer zo erg!
Een goedkope, doch goeie oplossing! :)

Verwijderd

Gaat dat niet smelten? Mijn HDD's worden snel 40 a 60 graden heet... Vooral bij videobewerking

• Ectholian

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 15:51:
[...]

Volgens mij bedoelt hij http://www.nexustek.nl/disktwin.htm, nexustech.com bestaat immers niet. Hou wel rekening mee dat je HDD met die dingen eraan enkel in een 5.25" slot past en dat het niet zomaar "dopjes" zijn maar serieuze latten :/ ...
http://www.nexustek.nl/mountingkit.htm

Deze bedoelde ik eigenlijk :)

Verwijderd

Mijn idee is eigenlijk dit:

Afbeeldingslocatie: http://img29.echo.cx/img29/1786/hardeschijfdemping6zs.th.jpg

** Klikbaar **

• un1ty

un1ty

Join the Arena!

dat elastiek bevestigen word moeilijk.
haal gewoon HDD rack eruit.
en maak er een van plexiglas, met schokdempend materiaal.
plus een gleufje van ca. 1,5CM waardoor de airflow erlangs kan. en klaar is kees

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik gebruik al een jaar of 2 een dergelijk systeem:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/61464/full.png

De HDD is met stukken fietsband+electriciteitsdraad in de kast bevestigd. Omdat de schijf de warmte niet meer kwijt kan naar de kast hangt er een hdd koeler onder (op 5v).
bewogen foto(rood=effectief stuk fietsband, de rest hangt los):
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/61463/full.jpg

• Ectholian

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 16:46:
Mijn idee is eigenlijk dit:

[afbeelding]

** Klikbaar **
Op die manier kan je een eitje bakken op je harde schijf :)

Je kan dat schuim beter op de binnenkant van je buitenste kubus plakken ...

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Did somebody say "messy HD ophangmechanisme" ??

Afbeeldingslocatie: http://www.peedy.nl/pubtroep/hds.jpg

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/hydrus/got/hdd_render.jpg
Dit is een (slechte) render van het systeem wat ik in mijn toekomstige HTPC (anex media-server) wil gaan gebruiken.
hier zie je mooi de wire, met zij, voor, boven en camera-zicht:
http://users.skynet.be/hydrus/got/hdd_wire.jpg

De 'tubes' die je ziet zijn binnenbanden, die zorgen voor de demping.
Er komt 1 tube inclusief plaatjes per zijkant van een HDD.
Het ene plaatje kan je aan de uitsteeksels vastschroeven in je HDD, en het andere plaatje in je bracket. Let op, de bouten die je gebruikt moeten aangespannen kunnen worden van bovenuit, ideaal zijn 6-kanten, en misschien passen inbussen ook.
De spanning kan je regelen door een bepaalde maat band te kiezen, kies je dunne banden. (bv 28" x 1") dan zal het harder spannen dan wanneer je dikke banden gebruikt (bv 26" x 2.5")

Het plooien van de plaatjes zou ik aanraden om het rubber niet te beschadigen, dit is simpel te doen met een bankschroef, en een beetje denken.

Waarschijnlijk zal dit systeem redelijk veel plaats innemen, wie het wil toepassen maakt dus best eerst een testopstelling. (zelf zal ik het in een compleet zelfgemaakte case bouwen, zodat ik me niet aan de ATX formfactor moet houden)

Het lijkt allemaal wat veel werk, maar als je een mooi resultaat wil is dit ideaal, het enige wat je ziet is een stuk rubber, de plaatjes zie je nauwelijks. (als je ze zwart schildert zie je ze denk ik zelfs bijna niet)

Volgens mij is dit een van de details die een case afmaakt, kleine dingen waar mensen lang hebben over nagedacht hoe ze het willen toepassen zodat ze geen compromissen tussn schoonheid en functionaliteit moeten sluiten.

Disclaimer: ik werk 1 dag met blender3D, vergeef mij dus a.u.b. mijn n00b-heid op vlak van 3D. :X

Nog wat smilies om de boel op te vrolijken: 8)7 :+ :9~ >:) 8)

</onzin>

• Ectholian

Ectholian

Zei ik dat ?

Topicstarter
Dan kan je van Nexustek.nl toch ook gewoon die HDD blokken kopen voor paar euro, die hebben dempingsblokken van rubber en dan heb je meteen twee mooie koelfinnen voor je HDD koeling :)

Pagina: 1