[Athlon64 3000] Pasief koelen?

Pagina: 1
Acties:

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik wil een servertje gaan opzetten die dag en nacht aan staat, erg druk zal dit ding het eerst niet krijgen.
Ik heb weinig zin in een lawaai bak hier dus het apparaat moet zo stil mogelijk zijn.
Ik heb 2 socket754 moedeborden, één word nu gerepareerd en op de ander draait nu een Athlon64 3000+, (2000mhz 512kb cache) deze proccesor word nu gekoeld door een zalman koperen koeler waarvan de fan op de langzaamste snelheid draait, als ik Cool en Quit uitschakel word deze cpu onder full load 41 graden.

Als ik deze cpu voor mijn server (op het het gerepareerde moederbord ) ga gebruiken, waarbij ik cool en quit aan zet en de proccesor een stuk onder ga klokken, zou het dan mogelijk zijn om deze proccesor pasief te koelen en alleen een grote langzame casefan als warnteverijderaar te gebruiken? (server zal echt niet veel gebruikt worden)

En zo ja, hoe groot moet deze pasieve koeler zijn? ik heb snel gezocht maar heb niet gevonden dat ze standaard bestaan.

En zo nee, een Lanzame Sempron word vast minder heet. Zou het daarmee kunnen? (ik wil eigenlijk een 3700 kopen voor mijn huidige pc, maar als het pasief koelen van de 3000 niet lukt, wil ik het anders met een andere proc proberen)

Iemand ervaring?

Verwijderd

Thermaltake sonic tower?

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-02 17:53
Roland73 schreef op maandag 20 juni 2005 @ 11:05:
Ik wil een servertje gaan opzetten die dag en nacht aan staat, erg druk zal dit ding het eerst niet krijgen.
Ik heb weinig zin in een lawaai bak hier dus het apparaat moet zo stil mogelijk zijn.
Ik heb 2 socket754 moedeborden, één word nu gerepareerd en op de ander draait nu een Athlon64 3000+, (2000mhz 512kb cache) deze proccesor word nu gekoeld door een zalman koperen koeler waarvan de fan op de langzaamste snelheid draait, als ik Cool en Quit uitschakel word deze cpu onder full load 41 graden.

Iemand ervaring?
heb wel een beetje ervaring. Het hangt er van af of je voeding (of casefans) ook de warmte kunnen afvoeren die je rondom je heatsink verzameld.

Belangrijkste test. .."uitproberen." . Mijn 939 3200 wordt bijna 60 graden. Maar dat mag hij van AMD ook worden. Dus waarom ook niet. Hoe hoger je CPU temp wordt hoe beter hij te koelen is. Kortom als de stabiliteit het toelaat, laat hem dan gerust warmer worden.

(en voor de genen die gaan opmerken dat een hoge temperatuur tot grotere slijtage leidt. Ja dat klopt maar ik heb nog nooit een CPU versleten voordat deze verouderd is om andere redenen

1. kast open.
2. fan van je zalman lostrekken
3. opstarten en temp monitoren.
4. testen op stabiliteit...

als het niet werkt.. dan kun je afhankelijk van het behaalde resultaat afwegen om een grotere heatsink te kopen (ander blok koper of aluminium)
of
om een fan op 5 volt er over te laten blazen (dat doe ik en ik hoor er niets van)
of
om je voedingfan of casefan bij te laten dragen aan het ontbreken van een cpu-fan

[off topic]
Beter 3 fan's op 5 volt (meestal bijna onhoorbaar) dan één op 7
[/off topic]

[ Voor 19% gewijzigd door BovenHond op 20-06-2005 11:25 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• frice
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02 12:26
Ik heb ook een Athlon 3000+ en die is met cool & quiet (eigenlijk CrystalCPUID) in idle drie graden boven ambient (nu amb=28 graden, cpu=31 graden). Ook met een Zalman (7000B-cu) koeler. Speedfan laat de koeler tot stilstand komen onder de 32 graden, daarboven op 10% draaien en dat is voldoende voor een max temp van 36 graden bij full load. Dit alles in een Nexus kast met een (120mm) casefan. Systeem is zo goed als onhoorbaar, onder elke load.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Als je hem niet veel gebruikt, waarom dan zo'n dure proc? Verkoop dat ding en koop een passief gekoelde PII (als dat voldoet). Dan houd je nog geld over ook :).

PII's zijn vaak passief gekoeld, die hebben zo'n enorm koperen ding erop staan, bij PIII's weet ik het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door stefan001 op 20-06-2005 11:46 ]

• [Roland]
  • Niet online
om een fan op 5 volt er over te laten blazen (dat doe ik en ik hoor er niets van)
Klopt, maar de tweede reden waarom ik geen fan wil is de stof verzameling, mijn Zalman (7000b) draait ook op 5 volt, maar doordat na verloop van tijd de ribben vol gaan zitten met stof koelt deze veel minder goed (stof terwijl ik een stoffilter gebruik en alle naden van mijn kast heb afgeplakt )tom maar eens wat vaker stofzuigen :-) )

Ben wat aan het testen nu, helaas is het op deze kamer nu ruim 30 graden maar ook dan blijft de proccesor ronde de 43 graden hangen met de fan op 1600 toeren.
Ik heb ook een Athlon 3000+ en die is met cool & quiet (eigenlijk CrystalCPUID) in idle drie graden boven ambient (nu amb=28 graden, cpu=31 graden). Ook met een Zalman (7000B-cu) koeler. Speedfan laat de koeler tot stilstand komen onder de 32 graden, daarboven op 10% draaien en dat is voldoende voor een max temp van 36 graden bij full load. Dit alles in een Nexus kast met een (120mm) casefan. Systeem is zo goed als onhoorbaar, onder elke load.
Ik zit iets warmer maar heb verder dezelfde ervaring, vandaar dat ik er van uit ga dat pasief koelen mogelijk is, zal eens op zoek gaan naar een leuk koperblokje.

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
als je een 3000+ passief wil coolen zou ik wel een venice nemen die worden veel minder heet dan een 3000+ newcastle

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Dan zou hij ook al een nieuw moederbord moeten kopen ;)

Denk niet dat hij dat wil.

specs

• [Roland]
  • Niet online
Als je hem niet veel gebruikt, waarom dan zo'n dure proc? Verkoop dat ding en koop een passief gekoelde PII (als dat voldoet). Dan houd je nog geld over ook .

PII's zijn vaak passief gekoeld, die hebben zo'n enorm koperen ding erop staan, bij PIII's weet ik het niet.
Omdat ik al een 754 moederbord heb en omdat ik voor mijn normale machine eigenlijk een snellere proc wil kopen, niet dat de 3000+ te min is, maar als ik volgend jaar een andere proc wil kopen zal ik ook een ander mb nodig omdat de voor de 754 dan alleen nog semprons te krijgen zijn.

Pasief gekoelde pII machinetje heb ik zat liggen (althans, ongebruikt op werk) en daar kan niet genoeg geheugen op voor wat ik doen wil, (MS SBS op installeren, ja, legaal).
Dan zou hij ook al een nieuw moederbord moeten kopen

Denk niet dat hij dat wil.
Klopt :-)

Pasief gaat dus werken, iemand sugesties voor het koelblok? koper maar hoe groot?
Zijn hier oplossinen voor te koop of word het zelf maken?

• stefan001
Wel, dan blijf ik (voorlopig :?)toch bij mijn standpunt :P. Als ik het goed snap heb je 2 s754 mb's en 1 a64 3000+. Dan zou ik zeggen: verkoop een mb+proc, koop van dat geld een PIII passief gekoeld (ja ik weet het, met een hoop geheugen, maar dat moet toch in principe kunnen?) en een a64 s754 <zo goed mogelijk>. Als de dat quitte speelt, doe je het imo goed :).

Als je nu een a64 s754 <zo goed mogelijk> bijkoopt en die mb+proc ombouwt tot server, dan kost het je geld.

Maargoed, dit is allemaal afkankelijk van of dat wil lukken via tweakers V&A oid.

Ohja, en als je toch van die passief gekoelde PII's hebt liggen en je doet er niks mee, kan je wellicht dat koelblok nog gebruiken :).

[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 20-06-2005 13:31 ]

• [Roland]
  • Niet online
stefan001 schreef op maandag 20 juni 2005 @ 13:30:
Wel, dan blijf ik (voorlopig :?)toch bij mijn standpunt :P. Als ik het goed snap heb je 2 s754 mb's en 1 a64 3000+. Dan zou ik zeggen: verkoop een mb+proc, koop van dat geld een PIII passief gekoeld (ja ik weet het, met een hoop geheugen, maar dat moet toch in principe kunnen?) en een a64 s754 <zo goed mogelijk>. Als de dat quitte speelt, doe je het imo goed :).

Als je nu een a64 s754 <zo goed mogelijk> bijkoopt en die mb+proc ombouwt tot server, dan kost het je geld.

Maargoed, dit is allemaal afkankelijk van of dat wil lukken via tweakers V&A oid.

Ohja, en als je toch van die passief gekoelde PII's hebt liggen en je doet er niks mee, kan je wellicht dat koelblok nog gebruiken :).
Een S754 met Athlon 3000+ inruilen voor een PIII :?
Lijkt me economisch gezien niet erg slim. Op die Athlon kan ik over 3 jaar waarschijnlijk nog de nieuwste server software draaien, op die PIII is dat zeker niet het geval. En is het max geheugen voor een PIII ook niet 512mb?
Daarnaast mag die server niet veel kosten, maar vind het geen probleem om mijn huidigge werkstation wat op te waarderen om die server mogelijk te maken.

• stefan001
Roland73 schreef op maandag 20 juni 2005 @ 14:04:
[...]

Een S754 met Athlon 3000+ inruilen voor een PIII :?
Waarbij je geld overhoudt om je a64 <beterrr> te kopen uiteraard, dat bedoel ik met quitte spelen ;).
Lijkt me economisch gezien niet erg slim. Op die Athlon kan ik over 3 jaar waarschijnlijk nog de nieuwste server software draaien, op die PIII is dat zeker niet het geval. En is het max geheugen voor een PIII ook niet 512mb?
Volgens mij 4 gig, aangezien het een 32-bits proc is. Maar ik weet niet of mobo's van PIII's dat aankunnen. Of anders een xp-tje, verzin es wat :P
Maarja, ik had er niet aan gedacht dat je later nog wilde upgraden. Ikzelf upgrade altijd eens in de x jaar, dan koop ik gewoon een nieuwe pc :D.
Anyways, als je dat niet wilt zal ik het je niet verder opdringen ;).

Verwijderd

Als hij niet te zwaar ingezet wordt is het een goed idee om hem te underclocken, de Vcore omlaag te gooien en er zo'n grote koperen (passief) koeler op te zetten (denk ThermalRight XP-90C of zoiets) Anders natuurlijk nog een idee om een PII te gebruiken, alleen heb je met s754 ook meer ruimte om te groeien en geen EDO-ram/SDRAM :*)
Pagina: 1