Toon posts:

Rare RAID melding

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik zelf mijn pc helemaal opnieuw ingericht en geinstalleerd. Normaal gesproken een fluitje van een cent maar dit was de eerste keer met RAID, dus best spannend.

Maar goed, uiteindelijk is alles prima gegaan, mooie score in HDtach, pc loopt stabiel en start lekker snel op.

Het enige probleem wat ik heb is een foutmelding die soms bij de opstart wordt getoond: iets over Nvidia RAID services USA, er zou iets geschreven moeten worden maar dat ging dan niet goed oid's. Het is dus een foutmelding met een nvidia logootje erbij.

Ik heb zelf het vermoeden dat ik wellicht ten overvloede een nVidia raid manager heb geinstalleerd. Volgens mij is dat namelijk niet nodig omdat hij bij mij met de silicon drivers/applicatie draait. Volgens mij kan ik dus dat nvidia programma verwijderen, want ik weet nog dat zonder dit de pc ook goed draaide.

Het lukt me alleen niet om de nvidia raid manager ergens te verwijderen. Mijn vragen
1) kan ik de nvidia raid manager verwijderen als ik de silicon gebruik?
2) zo ja -> hoe doe ik dat?

PS: als jullie meer info nodig hebben let me know

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je in configuratiescherm » software gekeken? Waar heb je allemaal gekeken/geprobeerd?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 08:47
Kijk eens of je via msconfig de nvidia raid manager kunt uit schakelen.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb de software in het configuratie scherm bekeken. Daarin heb ik niks kunnen vinden.

Met het gevaar dat ik nu een permanente ip-ban krijg :) ... ik heb geen idee hoe dat moet via msconfig. Wijst dat zichzelf een beetje?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 09:45:
Ja ik heb de software in het configuratie scherm bekeken. Daarin heb ik niks kunnen vinden.

Met het gevaar dat ik nu een permanente ip-ban krijg :) ... ik heb geen idee hoe dat moet via msconfig. Wijst dat zichzelf een beetje?
Dat is echt extreem makkelijk.
staat een prog met een checkbox ervoor. Is het aangevinkt dan start hij het programma op, is het uitgevinkt dan niet.
that's it :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat moet mij zelfs lukken!

Rest de vraag, kan RAID goed werken op mijn systeem zonder software van nvidia? Het gaat hier om een Asus 8n SLI deluxe en 2 x 250 GB Seagate Baracuda 7200.8.

• Laurent
  • Niet online
Als je echt de controller van Sillicom Image gebruikt, doet die nVidia software nu waarschijnlijk vrij weinig. En daarnaast is het altijd leuk om wat uit te proberen, toch? :)

Verwijderd

Topicstarter
Jazeker, heb in ieder geval weer wat geleerd. En een PC is alleen leuk als ie maakbaar stuk is.

Maar ik kan echt niet tegen een foutmelding, ookal heeft ie geen effect, hij moet er gewoon uit. Doorn in het oog!

Maar dat zullen jullie wel herkennen..... :)

Ga er vanavond mee aan de slag en laat het jullie weten. Thanks!

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal gelukt, gaaf! Start nu probleemloos zonder foutmelding op.

Nog even een vraag:
maakt het qua performance nou uit of ik de sillicon drivers of die van nvidia gebruik?
zo ja, is dat een groot verschil of 5% ofzo?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geen idee, dat verschilt per systeemconfiguratie en gebruiker :) De kunst is gewoon om ze allebei uit te proberen. Ervan uitgaande dat je "controller" bedoelt ipv "drivers".

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 15:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Was die Silicon RAID Chipset niet enorm brak? :?

Gewoon beide configuarties benchmarken en je weet zo wat het beste is lijkt me

[ Voor 47% gewijzigd door Ultraman op 21-06-2005 12:27 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel inderdaad de controllers. Maar eerlijk gezegd ben ik de draad een beetje kwijt. Bij het F6-bij Windows installatie heb ik de sillicon drivers gebruikt, omdat ik het nvidia schijfje niet aan de praat kreeg.

Bij het nvidia schijfje kon ik kiezen tussen AMD64 en Intel64 (IIRC), ik heb een amd maar die optie werkte dus niet. Het menu vertelde me dat ie geen harde schijf kon vinden. Bij het sillicon schijfje lukte het dus wel, die vroeg gewoon voor welke Windows versie het was. Daarna liep de installatie volgens plan. PC loopt prima.

Heb ik iets fout gedaan?

Zou het zonde vinden als ik performance misloop natuurlijk, maar voor een paar % winst laat ik het zo. Ik heb had tach gedraaid en kwam uit op een average read van rond de 98mb/s, de burst spead was wel weer laag tov wat ik op internet heb gezien.

Verwijderd

Topicstarter
Anyone? Is de sillicon raid controller slechter dan die van nVidia op de Asus 8n SLI deluxe?

Verwijderd

De nForce4 (nVidia) raid oplossing biedt ondersteuning voor onder andere SATA-300 en NCQ (en volgens mij ook hotplug en splitters). Daarnaast maakt hij gebruik van 2 afzonderlijke datakanalen, waardoor je bij gebruik van meerdere schijven een theoretisch hogere bandbreedte ter beschikking hebt.

Ik draai zelf ook 2x RAID-0 met de nVidia nForce oplossing. Mocht je trouwens je NB passief gekoeld hebben, zorg dan voor een goede airflow, want ik heb wel gemerkt (dmv een sensor op de NB-heatsink) dat de NB redelijk warm wordt bij intensief schijfgebruik.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm het vervelende is dat het mij niet gelukt is om met het nVidia schijfje te F6-en. Ik kreeg dan bij de windows installatie de meliding dat hij (even uit mijn geheugen) de harde schijf niet kon vinden.

Ik heb zelf ook het idee dat het beter is de nVidia controller te gebruiken. Maar eigenlijk ben ik nu de weg kwijt hoe dat moet. Ik neem trouwens aan dat ik Windows dan opnieuw moet installeren?

Kan iemand mij vertellen hoe ik Raid0 kan installeren die gebruik maakt van de nVidia controller? Wellicht hebben jullie een link naar de plek waar ik een F6 schijfje kan maken? Of kan ik het nu via een andere manier overzetten?

Verwijderd

Anders dan slipstream je die drivers met behulp van bv nlite. Er is daar genoeg over te vinden hier op GoT. Je kan dan zelfs SP2 en andere drivers meestreamen, lekker makkelijk bij toekomstige installaties.

Verwijderd

Topicstarter
Dan houd ik nog steeds het probleem dat het nVidia schijfje niet werkte voor de Raid controller bij de windows installatie.
Pagina: 1