Beste Fanless Voeding op het moment

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 15:03
Ik ben opzoek naar een fanless cooler zodat m'n pc eindelijk echt stil zal worden. Heb nu een super stille pc alleen m'n zalman voeding maakt echt een kabaal met deze hitte. die fans draaien zo hard dat de luchtverplaatsing al bijna vergelijkbaar is met een klein ventalitortje.

in de pricewatch kwam ik de volgende tegen:
Etasis EFN-300, 300W (ATX, Fanless) 119
Huntkey HK400-16NP, 400W (Fanless) 79
Silentmaxx Fanless 423PCS (ATX, 423 Watt, Fanless) 174
Silverstone SST-30NF, 300W (Fanless) 116
Thermaltake Silent Purepower W0050, 350W (Fanless) 128,95
Yesico FL-420ATX, 420W (ATX, Fanless) 199

Waaraan zit dan dat enorme prijs verschil? Ik begrijp dat verschil in kwaliteit is, maar waarin zit m die kwaliteit dan? Fanless lijkt me tenzij het ontzettend resoneert compleet stil omdat er geen geluidsbron meer is.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 09:08

AcouSE

Swedish Chef

Ongemodde voedingen passen beter in Overige Hardware.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kijk, das nog eens een mooi topic... Zit ook te twijfelen aan een fanless voeding, naar aanleiding van de slechte prestaties met het oog op de stilte van mijn Zalman 400w voeding...
Vraag voor mij, die ik nog wil toevoegen aan bovenstaande is of een fanless voeding de (in de meeste gevallen) meerprijs waard is...

Verwijderd

Ik vind het ook wel interessant, zat er ook al naar te kijken. Het prijsverschil zal hem vooral zitten in de stabiliteit (en hoeveel ampere op elke voltage-lijn) en natuurlijk het merk. Bovendien gebruiken ze allemaal ander materiaal om te koelen, als ik die Huntkey zie denk ik ook niet meteen aan een hele dure behuizing itt de Silverstone bijvoorbeeld :)

Die Huntkey beviel me qua prijs en wattage wel, maar als je de specs ziet zie je dat hij twee 12V aansluitingen heeft. Er wordt gesproken over een 12V-aansluiting voor LCD-monitor. Als dit een aparte aansluiting is die je nergens anders voor kan gebruiken heb je nog maar 1 12V-aansluiting van 14 of 15 Ampere wat toch wel erg weinig is voor een gemiddeld modern pc'tje. Heeft iemand enig idee hoe het met deze twee 12V-aansluitingen zit?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 09:37 ]

• sjobiscity
Wel een aardige test is reviews: Acht stille voedingen met elkaar vergeleken
of van onze oosterburen: http://www.planet3dnow.de/artikel/hardware/35nts/index.shtml
Op het moment denk ik erg aan een Silverstone SST-30NF, 300W (Fanless), staat voor 116 in de pricewatch.

Op het moment heb ik het volgende:

een luiddruchtige voeding van zalman.
een asus a8n, met een passief coolertje van zalman.
amd athlon xp 3000, gekoeld met een alcu van zalman, die draait meestal op z'n laagste stand.
zit een regelaar bij maar die zit in me kast en ik heb zelden zin om m'n kast open te maken om de fanstand te veranderen, missschien dat ik m aan de achter kan toch maar is uit m'n kast gooien.
ik heb een cavalier 3 van coolermaster, er zitten 2 fannetjes in.
en ik heb een passief gekoelde gigabyte videokaart.6600 gt, GV-NX66T128VP. Deze wordt standaard geleverd met een passieve cooling.
Verder maakt niks geluid. (Behalve dan m'n maxtor hardeschijf, misschien dat ik die wel in een demper gooi). Die fannetjes van de case hoor ik ook echt niet. (Ik heb ze er welis afgetrokken om te testen)

Als ik nu ook nog is een passief gekoelde voeding koop, wordt m'n systeem dan niet te heet?

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

sjobiscity schreef op maandag 20 juni 2005 @ 09:23:
Ik ben opzoek naar een fanless cooler zodat m'n pc eindelijk echt stil zal worden. Heb nu een super stille pc alleen m'n zalman voeding maakt echt een kabaal met deze hitte. die fans draaien zo hard dat de luchtverplaatsing al bijna vergelijkbaar is met een klein ventalitortje.

in de pricewatch kwam ik de volgende tegen:
Etasis EFN-300, 300W (ATX, Fanless) 119
Huntkey HK400-16NP, 400W (Fanless) 79
Silentmaxx Fanless 423PCS (ATX, 423 Watt, Fanless) 174
Silverstone SST-30NF, 300W (Fanless) 116
Thermaltake Silent Purepower W0050, 350W (Fanless) 128,95
Yesico FL-420ATX, 420W (ATX, Fanless) 199

Waaraan zit dan dat enorme prijs verschil? Ik begrijp dat verschil in kwaliteit is, maar waarin zit m die kwaliteit dan? Fanless lijkt me tenzij het ontzettend resoneert compleet stil omdat er geen geluidsbron meer is.
Misschien je Zalman eerst eens schoonmaken? Het wordt met dit weerk 32+ graden op mijn kamer maar ik hoor mijn Zalman 300w voeding nog steeds niet :/

Default blanke hetero

• Antiloop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 07:30
EbAyzo schreef op maandag 20 juni 2005 @ 09:54:
[...]
Misschien je Zalman eerst eens schoonmaken? Het wordt met dit weerk 32+ graden op mijn kamer maar ik hoor mijn Zalman 300w voeding nog steeds niet :/
dan is er waarschijnlijk iets met je gehoor

elke voeding is te horen als er een fan in zit, wellicht dat je harddisken meer herrie maken
of de tafelventilator en/of airco die je nu aan hebt staan..

ik word al gek van het geluid van een 12cm fan welke zo goed als 'fluisterstil' is volgens 90% van de mensen

Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
sjobiscity schreef op maandag 20 juni 2005 @ 09:53:

Als ik nu ook nog is een passief gekoelde voeding koop, wordt m'n systeem dan niet te heet?
300Watt is niet heel veel met jouw setup maar waarschijnlijk wel voldoende, er zijn voldoende sites waar je kunt berekenen hoeveel je nodig hebt.
Of je systeem te heet wordt of niet ligt in dit geval denk ik vooral aan je airflow, aangezien je ook nog 2 (chipset, videokaart) andere passief gekoelde onderdelen hebt is het belangrijk, dat als je ook nog je psu fanless wilt hebben, er een goed airflow is om de temps in je case niet te hoog te laten oplopen.

Dus zou je wat meer info kunnen geven over de koelers die je er nu in hebt hangen. Trouwens als je erg stille fans wilt hebben in je case met redelijk wat airflow zijn de 12cm fans van papst (4412 F/2 GLL) erg aan te raden, deze produceren relatief veel luctverplaatsing (70 m³/h) op maar 18 dB en zijn daardoor dus uitstekend geschikt voor een geluidsarm systeem.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Antiloop schreef op maandag 20 juni 2005 @ 09:59:
[...]

dan is er waarschijnlijk iets met je gehoor

elke voeding is te horen als er een fan in zit, wellicht dat je harddisken meer herrie maken
of de tafelventilator en/of airco die je nu aan hebt staan..

ik word al gek van het geluid van een 12cm fan welke zo goed als 'fluisterstil' is volgens 90% van de mensen
Zo hé...niks beters te doen op je zolderkamertje ofzo? Als ik mijn muziek maar een klein beetje open heb staan hoor ik echt mijn PC niet meer hoor. Hoe mierenneukerig kan je zijn 8)7 Net of je waterkoeling niet hoort bijvoorbeeld :/

[ Voor 8% gewijzigd door Ebayzo op 20-06-2005 10:10 ]

Default blanke hetero

• sjobiscity
er zitten nu standaard coolertjes in van coolermaster 1 x 120 mm, 1 x 80 mm.
ik denk dat er nog 1 in het zijdeurtje kan, verder niet volgens mij.

• sjobiscity
EbAyzo schreef op maandag 20 juni 2005 @ 09:54:
[...]
het is hier nog wel heter dan 32+ graden denk ik, maar die voeding is net een paar maandjes oud.
zit denk ik ook nog niet echt veel stof in, hij blaast wel koude lucht naar buiten wat weer aangenaam is.

• gianada
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05-2007
Nu ik weet niet of jullie enkel geïntresseerd zijn in een totaal geluidloze voeding of ook in fluister stille voedingen. Voor die laatste categorie is er wel een topper bijgekomen De phantom 500 van Antec. Ziet er echt een zeer goed machien uit. http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=24500
Trouwens, ik ben een tijd geleden ook geïntresseerd geweest in een fanloze voeding en toen ik naar de sites ging van de makers bleek dat zij ten sterkste aanraden dat je een goed airflow moet hebben in je case als je zo'n voeding wilt gebruiken. Wat is dan het voordeel van een fanloze voeding!

gianada

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 13:28
Antiloop schreef op maandag 20 juni 2005 @ 09:59:

Ik weet niet hoe je dat luisterd, met de ventilator op je oor?, maar je hele PC zal je nooit helemaal stil krijgen omdat dan van alles overlijd in je PC. Kijk je kan je druk maken om geluid en je kan doorschieten... maar goed mss ben jij wel gezegend met dat zeldzame "absoluut gehoor"

no comment

• Antiloop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 07:30
EbAyzo schreef op maandag 20 juni 2005 @ 10:09:
[...]
Zo hé...niks beters te doen op je zolderkamertje ofzo? Als ik mijn muziek maar een klein beetje open heb staan hoor ik echt mijn PC niet meer hoor. Hoe mierenneukerig kan je zijn 8)7 Net of je waterkoeling niet hoort bijvoorbeeld :/
mijn point is made

je hoort hem dus wel, tuurlijk hoor ik mijn pc niet meer met een beetje muziek
en daarbij ik werk altijd op een notebook en die zijn wel stil

sommigen mensen hebben snachts geen muziek aanstaan als de pc aanstaat en je slaapt..

Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Antiloop schreef op maandag 20 juni 2005 @ 11:53:
[...]

mijn point is made

je hoort hem dus wel, tuurlijk hoor ik mijn pc niet meer met een beetje muziek
en daarbij ik werk altijd op een notebook en die zijn wel stil

sommigen mensen hebben snachts geen muziek aanstaan als de pc aanstaat en je slaapt..
de fan van een notebook kan anders toch behoorlijk veel geluid maken (kan nog wel boven mijn dual bakkie uitkomen zelfs).

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-02 11:52
I.p.v. een volledig fanloze voeding die vervolgens weer extra casefans vereist zou je beter een ERG stille actief gekoelde voeding kunnen nemen, zoals de Nexus 4090. Die dingen zijn gewoon niet te horen, geloof mij maar, en lees de reviews er op na. :)

^ Wat hij zegt.

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02 12:13
Sluit me helemaal bij Z-Dragon aan.

Helemaal zonder fans wordt toch een moeilijke: je nl dan helemaal geen airflow... Daarbij maakt een echt stille voeding een stuk minder geluid dan harddisks, CPU-fan en VGA-fan...

Ofwel: passieve voeding heeft zin als:
- Harddisks, CPU en VGA fan ONhoorbaar zijn (HDD silencers etc etc)
- Je alle warmte die gegenereerd wordt, direct, passief, naar buiten toe afvoert (denk aan die Zalman-kasten), anders zul_je_echt fans voor je airflow moeten hebben.

En koop dan een van de een duurdere (goekope piepen vaak / gaan vaak piepen)

Love Hardware!

Pagina: 1