BalusC schreef op maandag 20 juni 2005 @ 09:33:
[...]
Gebruik de standaard defragmenter van Windows XP. Na het analyseren kun je kiezen voor Rapport Weergeven. Doe dat dan, je zult een lijstje van sterk gefragmenteerde bestanden krijgen
Overigens heeft het bij NTFS weinig serieus nut om te defragmenteren, maar dat is een ander verhaal.
Diskeeper is niets anders dan een betere versie van de standard Windows defragger (die wordt namelijk door hetzelfde bedrijf ontwikkeld, niet door MS zelf). Alles wat in de standaard defragger zit, zit dus ook in Diskeeper, rapporten incluis.
In een van die tabbladen (ik geloof 'fragmentation') worden aan het eind van je defragmentatie resultaten weergegeven, waaronder een lijst van 'meest gefragmenteerde bestanden'. Daar kan je wel wat conclusies uit trekken.
EDIT: tsja, hier was ik dus te laat mee...dat krijg je als de baas halverwege je verhaaltje langskomt met allerlei lastige vragen...ach ja 'tis maandag.
Trouwens nog een tip: Diskeeper kan geen geopende bestanden defragmenteren, die zijn gelocked. Dus als jij je email client open hebt staan dan worden je inboxen e.d. niet gedrefragmenteerd. De beste procedure is dan ook:
1. Windows rebooten
2. na de reboot zoveel mogelijk (automatisch startende) programma's afsluiten.
3. Diskeeper laten draaien, zonodig twee keer.
4. Diskeeper een 'boot-time defragmentation' laten schedulen (dat doe je via het 'settings' menu geloof ik).
5. rebooten. als je systeem weer opnieuw opstart krijg je automatisch de boot-time defragmentation.
6. als je weer terug in windows bent nog een laatste keer diskeeper draaien.
7. zet set-in-and-forget-it aan en je kan weer een half jaartje vooruit.
Wat betreft het nut NTFS te defragmenteren: het is zo dat NTFS minder snel fragmentatie opbouwt en ook minder last heeft van de negatieve gevolgen daarvan. Toch heb ik het recent nog meegemaakt dat een computer van een vriendin (120 GB in 1 partitie, 1.6 GB vrij

) verschrikkelijk aan het ratelen was en een paar minuten (!) nodig had om Mozilla Thunderbird volledig op te starten

. Ik heb toen een beetje ruimte (8 GB ofzo, nieteens veel) vrijgemaakt, bovenstaande 'overkill-defrag' erop losgelaten, en het resultaat valt echt te merken, je klikt op Thunderbird en twee seconden later staan je mailtjes voor je neus.
Defragmentatie is niet zo'n major issue bij NTFS, maar als je het twee en een half jaar lang de pan uit laat rijzen dan ga je het zeker wel merken.
[
Voor 6% gewijzigd door
netvor op 20-06-2005 10:01
]
Computer Science: describing our world with boxes and arrows.