[XP] onverklaarbaar schijfgebruik?

Pagina: 1
Acties:

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-01 11:28
Als ik met diskeeper een defrag doe blijft er altijd een hele grote file bestaan die ik niet verklaren kan. Zie de rode blokken in de screenshot van diskeeper. Wat is dit voor file/ zijn dit voor files? Ik kan er maar niet vanaf komen.

Afbeeldingslocatie: http://img260.echo.cx/img260/5986/diskeeper9ty.th.jpg

Systeemherstel heb ik al uit, en weer aan gezet (na herstart) in een poging de files voor systeemherstel weg te gooien. Scheelt wel iets, maar niet veel. Diverse programma's gedéinstalleerd: idem.

ps: Mijn documenten etc. staan NIET op de C-schijf. En ook binaries, downloads etc staan op een andere schijf. Op de C-schijf staan in principe alleen programma- en besturings bestanden.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als ik de legenda bekijk, dan gaat het hier om gefragmenteerde bestanden. Dus hoe kom je erop dat het hier om 1 bestand gaat? ;)

Overigens, defragmenteer je eigenlijk wel met diskkeeper? Analyseren staat niet gelijk aan defragmenteren. Klik op het knopje "defragmenteren", dan zal het programmatje alle losse bijbehorende delen van bestanden bijeenschrapen en deze in nette volgorde zetten :)

[ Voor 50% gewijzigd door BalusC op 20-06-2005 08:38 ]

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 07:25
ik heb zo het vermoeden dat dit je swap file is...

kijk eens hoe groot je pagefile.sys is... deze is namelijk niet verplaatsbaar en dit zou een heel logische verklaring zijn...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Boboga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

Ik gok op pagefile of hyberfil bestand.

[ Voor 9% gewijzigd door Boboga op 20-06-2005 08:57 . Reden: Zo dan? :) ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bekijk de legenda eens, de pagefile wordt als geel aangegeven B)

• teake
BalusC schreef op maandag 20 juni 2005 @ 08:36:
Als ik de legenda bekijk, dan gaat het hier om gefragmenteerde bestanden. Dus hoe kom je erop dat het hier om 1 bestand gaat? ;)

Overigens, defragmenteer je eigenlijk wel met diskkeeper? Analyseren staat niet gelijk aan defragmenteren. Klik op het knopje "defragmenteren", dan zal het programmatje alle losse bijbehorende delen van bestanden bijeenschrapen en deze in nette volgorde zetten :)
Ik weet niet zeker of het één bestand is. Dat is een gok. Enneh: defrag écht wel gedaan hoor. Maar na diverse malen achter elkaar defrag blijven die rode blokken bestaan.

Ik denk ook dat de schijf gewoon te vol staat (14% over) om goed te defragmenteren. Maar wát kan er dan aan files weggegooid worden? Die rode blokken zijn voor mij kandidaat nummer één, maar ik weet niet wat het is.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
teake schreef op maandag 20 juni 2005 @ 08:59:
[...]

Ik weet niet zeker of het één bestand is. Dat is een gok. Enneh: defrag écht wel gedaan hoor. Maar na diverse malen achter elkaar defrag blijven die rode blokken bestaan.

Ik denk ook dat de schijf gewoon te vol staat (14% over) om goed te defragmenteren. Maar wát kan er dan aan files weggegooid worden? Die rode blokken zijn voor mij kandidaat nummer één, maar ik weet niet wat het is.
Wat je weg kan gooien:

Je Temp map in de Windows map mag leeg
Servicepack files kan je verwijderen of verplaatsen naar een andere disk
Internet cache terugbrengen naar 16mb oid. Gelijk dus die bestanden wissen.
Hibernate en systeemherstel uitschakelen
En je WindowsUpdate cache bestanden nemen ook nogal ruimte in, mogen ook weg.

Nu heb je al aardig wat schijfruimte terug denk ik.

Kan je fijn weer opnieuw defraggen ;)

• teake
Banshee79 schreef op maandag 20 juni 2005 @ 09:08:
[...]

Wat je weg kan gooien:

Je Temp map in de Windows map mag leeg
Servicepack files kan je verwijderen of verplaatsen naar een andere disk
Internet cache terugbrengen naar 16mb oid. Gelijk dus die bestanden wissen.
Hibernate en systeemherstel uitschakelen
En je WindowsUpdate cache bestanden nemen ook nogal ruimte in, mogen ook weg.

Nu heb je al aardig wat schijfruimte terug denk ik.

Kan je fijn weer opnieuw defraggen ;)
Oei, nou ga je iets te hard voor mij: ik weet bíjna wat je bedoeld.
* Windows/temp legen is geen probleem: doe ik regelmatig
* Servicepack files verwijderen: waar en hoe?
* Internet cache zal ik ff doen.
* Hibernate? wasda? [EDIT: oh, de slaapstand: 1GB intern geheugen, dus 1GB hybernate file.... maar ja, ik wil de slaapstand niet kwijt]
* Systeemherstel: heb ik uit, en weer aangezet. Wil ik toch wel graag houden voor safety.
* Windowsupdate cache bestanden verwijderen: waar en hoe?

[ Voor 6% gewijzigd door teake op 20-06-2005 09:33 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

teake schreef op maandag 20 juni 2005 @ 08:59:
Gebruik de standaard defragmenter van Windows XP. Na het analyseren kun je kiezen voor Rapport Weergeven. Doe dat dan, je zult een lijstje van sterk gefragmenteerde bestanden krijgen ;)

Overigens heeft het bij NTFS weinig serieus nut om te defragmenteren, maar dat is een ander verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 20-06-2005 09:35 ]

• teake
BalusC schreef op maandag 20 juni 2005 @ 09:33:
[...]

Gebruik de standaard defragmenter van Windows XP. Na het analyseren kun je kiezen voor Rapport Weergeven. Doe dat dan, je zult een lijstje van sterk gefragmenteerde bestanden krijgen ;)

Overigens heeft het bij NTFS weinig serieus nut om te defragmenteren, maar dat is een ander verhaal.
Tóch een goede tip! Diskeeper heeft ook lijstje met meest gefragmenteerde files, en zo kwam ik erachter dat er nog een hersteld DVD image op de C-schijf stond in een vreemde directory... Scheelt zomaar even 4.05 GB _/-\o_

• teake
Oh... in zoektocht naar hybernate kwam ik ook deze link tegen: staat veel in over welke files weg kunnen, en waar en hoe.

http://www.schoonepc.nl/optim/delete.html

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Handige site :) Zal ik even opnemen in de OM FAQ.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
BalusC schreef op maandag 20 juni 2005 @ 09:33:
[...]

Diskeeper is niets anders dan een betere versie van de standard Windows defragger (die wordt namelijk door hetzelfde bedrijf ontwikkeld, niet door MS zelf). Alles wat in de standaard defragger zit, zit dus ook in Diskeeper, rapporten incluis.

In een van die tabbladen (ik geloof 'fragmentation') worden aan het eind van je defragmentatie resultaten weergegeven, waaronder een lijst van 'meest gefragmenteerde bestanden'. Daar kan je wel wat conclusies uit trekken.

EDIT: tsja, hier was ik dus te laat mee...dat krijg je als de baas halverwege je verhaaltje langskomt met allerlei lastige vragen...ach ja 'tis maandag. :O

Trouwens nog een tip: Diskeeper kan geen geopende bestanden defragmenteren, die zijn gelocked. Dus als jij je email client open hebt staan dan worden je inboxen e.d. niet gedrefragmenteerd. De beste procedure is dan ook:
1. Windows rebooten
2. na de reboot zoveel mogelijk (automatisch startende) programma's afsluiten.
3. Diskeeper laten draaien, zonodig twee keer.
4. Diskeeper een 'boot-time defragmentation' laten schedulen (dat doe je via het 'settings' menu geloof ik).
5. rebooten. als je systeem weer opnieuw opstart krijg je automatisch de boot-time defragmentation.
6. als je weer terug in windows bent nog een laatste keer diskeeper draaien.
7. zet set-in-and-forget-it aan en je kan weer een half jaartje vooruit.

Wat betreft het nut NTFS te defragmenteren: het is zo dat NTFS minder snel fragmentatie opbouwt en ook minder last heeft van de negatieve gevolgen daarvan. Toch heb ik het recent nog meegemaakt dat een computer van een vriendin (120 GB in 1 partitie, 1.6 GB vrij :'( ) verschrikkelijk aan het ratelen was en een paar minuten (!) nodig had om Mozilla Thunderbird volledig op te starten :z . Ik heb toen een beetje ruimte (8 GB ofzo, nieteens veel) vrijgemaakt, bovenstaande 'overkill-defrag' erop losgelaten, en het resultaat valt echt te merken, je klikt op Thunderbird en twee seconden later staan je mailtjes voor je neus.
Defragmentatie is niet zo'n major issue bij NTFS, maar als je het twee en een half jaar lang de pan uit laat rijzen dan ga je het zeker wel merken.

[ Voor 6% gewijzigd door netvor op 20-06-2005 10:01 ]

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

imp schreef op maandag 20 juni 2005 @ 09:59:
Diskeeper is niets anders dan een betere versie van de standard Windows defragger (die wordt namelijk door hetzelfde bedrijf ontwikkeld, niet door MS zelf). Alles wat in de standaard defragger zit, zit dus ook in Diskeeper, rapporten incluis.
Weer wat geleerd :)
Wat betreft het nut NTFS te defragmenteren: het is zo dat NTFS minder snel fragmentatie opbouwt en ook minder last heeft van de negatieve gevolgen daarvan.[/ME] Toch heb ik het recent nog meegemaakt dat een computer van een vriendin (120 GB in 1 partitie, 1.6 GB vrij :'( ) verschrikkelijk aan het ratelen was en een paar minuten (!) nodig had om Mozilla Thunderbird volledig op te starten :z . Ik heb toen een beetje ruimte (8 GB ofzo, nieteens veel) vrijgemaakt, bovenstaande 'overkill-defrag' erop losgelaten, en het resultaat valt echt te merken, je klikt op Thunderbird en twee seconden later staan je mailtjes voor je neus.
Defragmentatie is niet zo'n major issue bij NTFS, maar als je het twee en een half jaar lang de pan uit laat rijzen dan ga je het zeker wel merken.
Zo ongeveer eenmaal per jaar even defragmenteren kan inderdaad geen kwaad. Bij FAT32 moest je het bij wijze van spreken wel minstens eenmaal per maand doen, mocht je de oorspronkelijke schijfperformance willen behouden. Wat betreft NTFS en fragmentatie, zie ook http://www.digit-life.com/articles/ntfs/.

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 20-06-2005 10:11 ]

• StanTheMan
  • Laatst online: 14-02 21:09
in dit soort gevallen met de zoekfunctie van windows even zoeken naar bestanden groter dan, laten we zeggen 100mb (wel even de verborgen bestanden laten weergeven) kan ook heel handig zijn..

• teake
update tussendoor:

Afbeeldingslocatie: http://img260.echo.cx/img260/4669/diskeeper13eq.th.jpg

Na weghalen van diverse files, en natuurlijk dat DVD image. Ik ga de rest van de tips later nog even doen. Die dikke rode file(s) is/zijn er dus nog steeds... gefragmenteerd en wel

[ Voor 13% gewijzigd door teake op 20-06-2005 12:28 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Ik zie ook veel kleine groene (onverplaatsbare) files. Als ik defragmenteer, heb ik op de systeemschijf geen enkel groen streepje! Probeer je pagefile (die volgens mij dus gefragged is) eens op een andere partitie te zetten (bij mij staat ie sowieso nooit op de systeemschijf :P) en defrag dan nog eens, en doe die superdefrag van imp, ziet er ook wel aardig uit :).

Verwijderd

Verplaats je swapfile naar andere HD en draai ook 1x boottime defrag. erna nogmaals een gewone defrag dan mag je je swapfile weer terug zetten.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
teake schreef op maandag 20 juni 2005 @ 09:26:
* Hibernate? wasda? [EDIT: oh, de slaapstand: 1GB intern geheugen, dus 1GB hybernate file.... maar ja, ik wil de slaapstand niet kwijt]
Je kan het natuurlijk even uitzetten, rebooten, defragmenteren en weer aanzetten.

• StanTheMan
  • Laatst online: 14-02 21:09
je kan ook even bij tabblad fragmentation kijken, en dan "view most fragmented files"

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Of anders Pagedefrag eens gebruiken (http://www.sysinternals.com/Utilities/PageDefrag.html) Daarmee defragmenteer je je register files, swap file en hibernate file voordat windows gestart is.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• teake
Die grote rode: inderdaad de hybernate file! Even uit gezet, defrag, en zo weer aanzetten. Al met al ruimt het wel lekker op zo. Dank voor de hulp allemaal!
Pagina: 1