Toon posts:

SATA Raid 1 pas na reboot herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na eerdere problemen opgelost te hebben zit ik met het volgende;

Ik gebruik mijn sata-raid controller van mijn asus P4-800 mobo. Hier hangen 2 hitachi schijven in een raid 1 array. Dit array wordt tijdens een "koude" boot echter niet herkend. Ik krijg geen bootmenu van het array te zien en ook in mijn verkenner en diskmanager vind ik geen array. Als ik vervolgens het systeem reboot wordt het array wel herkend en kan ik mijn data benaderen.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Wat heb je zelf zoal al geprobeert? Firmware update van raid en mobo?, andere poort geprobeert?

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik beginnen met te melden dat alles in de huidige setting gewerkt heeft. Sinds de inbouw van waterkoeling heb ik te maken met dit probleem. Alles is dus uit elkaar geweest en ik heb alles opnieuw geinstalleerd.
Tijdens install windows de nieuwste driver geinstalleerd. Vervolgens tijdens eerste boot het array opnieuw aangemaakt (raid 1). Vervolgens pc opnieuw opgestart en sindsdien doet dit probleem zich voor. Ik heb beide schijven van poort gewisseld, heb echter maar 2 Sata poorten dus echt veel keuze heb ik niet. Ook heb ik de driver tot 2 keer toe opnieuw vanuit dos geinstalleerd. Als ik vanuit windows besturingssoftware voor de controller wil installeren krijg ik de melding terug dat de benodigde hardware niet aanwezig is op het systeem. Deze melding krijg ik trouwens bij een koude boot (dus als de schijf nog niet herkent is) en bij een reboot (als de schijf dus wel herkent is).

Verwijderd

Topicstarter
installatie nieuwste bios en drivers hebben niet geholpen....

Verwijderd

Topicstarter
Niemand suggesties? Dan redeneer ik toch in mijn eentje verder....

Optie 1:
Het is de voeding, wellicht dat bij het opstarten van het systeem te weinig stroom beschikbaar is om alles in 1 keer correct op te starten. Voeding heeft 350 watt en moet stroom leveren aan; asus P4P800 mobo, 2 x 256 mb mem, celeron 2,26 mhz, 1 x IDE 10 gig, 2 x 250 gig SATA in Raid 1 array, cdrom speler, floppenstation. Wellicht dat een zwaardere voeding wel al bij de "koude" boot alle benodigde stroom kan leveren.

Optie 2:
Toch een probleem met de raid-controller of Sata-controller. Deze optie levert alleen een rare situatie op; hij is ofwel kapot (en doet het dus niet) ofwel hij is niet kapot (en doet het dus wel). Als een van beide een beetje stuk zou zijn lijkt het mij niet dat het array consequent na een reboot wel gevonden wordt.

Optie 3:
Er is iets anders kapot waar ik nog niet aan gedacht heb.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Stop hem eens in een ander systeem, doet hij het dan wel meteen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou willen dat ik die optie had. Helaas heb ik geen ander systeem met raid controller

Verwijderd

Topicstarter
Wederom een nieuwe installatie met nieuwste drivers achter de rug. Alles eerst uit elkaar gehaald en pc opnieuw opgebouwd, daarna nieuwe install. Probleem blijft.

Verwijderd

Topicstarter
Beide schijven meegesleept naar computer van een vriend. Na een ellelange rebuilt raid weer opgetrokken. Geen probleem op zijn pc. Er is dus niets mis met beide schijven. Het lijkt echt aan het mobo te liggen. Topic dicht; conclusie -> raidcontroller kapot, nieuw mobo
Pagina: 1