Toon posts:

Forum en het recht om je mening te uiten... en de wet

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik run een forum voor een jeugd beweging, nu is er een gebruiker die haar mening heeft geschreven over het bestuur. Nu vind een van de bestuurders dit "laster" mijn mening is dan hij met haar in discussie moet gaan. Hij dreigt nu met een rechtzaak en wil de gebruiker voor het gerecht slepen voor "laster".

Nu staat er in de posts van de gebruiker geen dingen als "bestuurder X is een homo" maar eerder dingen als "bestuurder X doet helemaal niks". Los van of het wel of niet waar is, het is duidelijk dat het om een mening gaat van de gebruiker.

De bestuurder die nu naar de rechter gaat stappen heeft 2 e-mails naar mij gestuurd met het verzoek om het weg te halen. Beide malen heb ik hem verzocht om met het des betreffende persoon in discussie te gaan. Of de gebruiker direct aan te spreken. Tot op heden heeft hij daar geen antwoord op gegeven, en weigert met de gebruiker in discussie te gaan of aan te spreken op zijn gedrag.

Mijn vraag, kan je als webmaster hier voor worden aangeklaagd? en als gebruiker of poster op een website? en wat moet je toelaten op je forum?

Het is een gesloten forum, je moet je dus wel eerst aanmelden. Dit kan op een eenvoudige manier gewoon via de website.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 00:47 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Aanklagen kan, maar pas als uiterste redmiddel. De politie zal hem eerst vertellen dat hij het zelf maar moet proberen uit te zoeken.

Omdat jij hem tot twee keer toe een mogelijke oplossing hebt aangeboden en hij (nog) niet heeft gereageerd ligt de bal nu bij hem, als hij een goede reden heeft waraom hij het niet direct met die persoon kan bespreken dan kan hij weer naar jou gaan, maar of je strafbaar bent is nog maar de vraag, je geeft zelf al aan dat dit geen smaad of laster kan zijn, maar daarover kun je genoeg op internet vinden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Van Dale op internet:
1 het plegen van smaad zonder het bewijs te leveren van de waarheid van het ten laste gelegde feit en tegen beter weten in => diffamatie, eerroof, lasterpraat
Van Dale papieren versie verwijst voor deze definitie naar art 268 van het Wetboek van strafrecht.

Nou ben ik geen kenner, maar ik weet wel dat het W.v.S. alleen keihard bewijs accepteert; dat vereist dus dat het betreffende bestuurslid kan aantonen dat er geen ondersteunend commentaar bij deze 'laster' was (notulen van vergaderingen die deze beschuldigingen ondersteunen etc. mogen dus niet bestaan). In de praktijk meen ik dat NL zeer zelden veroordelingen wegens laster kent; er is veel vrijheid. Dan heb je nog het dilemma dat je een virueel forum-lid hebt, welke gekoppeld moet worden aan een echt persoon - terwijl je blijkbaar zeer vrije inschrijving kent.

In de praktijk denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dit onderwerp hoort niet in het forum Wetenschap en Levensbeschouwing thuis. Aangezien je nog niet in Stuffis Generalis kan, waar dit onderwerp thuis zou horen, vrees ik dat er voor jou nog geen plaats is op Gathering of Tweakers om deze vraag te stellen.

In ieder geval kan er niet van jou verwacht worden dat je in twijfelgevallen de rol van rechter neemt en de wet gaat interpreteren. Jij respecteert de vrijheid van meningsuiting en pas als de rechter je sommeert het te verwijderen, dan kan je een overtreding begaan door dat niet te doen. In Nederland geldt nog altijd dat iemand die te goeder trouw handelt erg sterk staat.

[ Voor 50% gewijzigd door Confusion op 20-06-2005 08:47 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Dit topic is gesloten.