Toon posts:

[Fedora Core 4] vsftpd 553 error bij uploaden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Files uploaden naar m'n vers geinstalleerde Fedaro Core 4 machine waar vsftpd op draait, wil niet werken.

ftp> put bla2
local: bla2 remote: bla2
229 Entering Extended Passive Mode (|||11852|)
553 Could not create file.
ftp>

Dit probleem doet zich voor vanaf drie verschillende client machines en ook als ik lokaal een ftp connectie maak.

Hier de config:

[/table]
[root@fedora1 ~]# grep -v "^#" /etc/vsftpd/vsftpd.conf
anonymous_enable=YES
local_enable=YES
write_enable=YES
local_umask=022
dirmessage_enable=YES
xferlog_enable=YES
connect_from_port_20=YES
xferlog_std_format=YES

pam_service_name=vsftpd
userlist_enable=YES
listen=YES
tcp_wrappers=YES

Deze config is identiek aan de de config op een andere machine, RHEL 4 beta weliswaar, en daar werkt uploaden wel.

vsftpd is geinstalleerd via yum. De users maak ik aan met useradd -m en passwd. Files aanmaken in de shell werkt gewoon. sftp werkt ook.

In de log zie niet meer dan dit per mislukte file transfer:

Sun Jun 19 22:22:11 2005 1 192.168.1.2 0 /home/test/test_file b _ i r test ftp 0 * i

De rechten van de home dir staan goed:

drwxr-xr-x 2 test test 4096 Jun 19 22:39 test

Verder vond ik deze link van een Fedora gebruiker met hetzelfde probleem, zonder antwoord helaas:

http://forums.fedoraforum.org/archive/index.php/t-55025.html

Iemand enig idee?

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Nou je staat er van te kijken hoeveel gedoe SELinux kan geven.
Kijk dus eens of je het ook hebt als je SELinux disabled .. of kijk es in je 'messages' logs of er meldingen voorkomen met bijv: 'avc denied:' erin enzo.

Kan goed zijn dat de ftp daemon niet mag schrijven in die directory van SELinux.

SELinux is mooi .. maar het staat nog in de kinderschoenen qua gebruikersvriendelijkheid .. en vereist nogal een heavy leercurve.

Verwijderd

Topicstarter
Aha, aan selinux had ik nog niet gedacht. Vanavond zal ik het eens zonder proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Zo te zien ligt het niet in Selinux. In de logs kom ik geen avc: denied tegen voor ftp.

Ook help het niet om SElinux uit te schakelen door selinux=0 aan /etc/grub.conf toe te voegen en te rebooten.

Iemand nog andere ideeen?

Verwijderd

Topicstarter
Net een verse install gedaan. Dit keer zonder selinux en lvm. Meteen na de install met yum vsftpd geinstalleerd. Helaas, nog steeds hetzelfde probleem.

Iemand nog ideeen?

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:05
FC4 hier, ook met VSFTP en ik heb met de wizard eerder mezelf als gebruiker aangemaakt. Ik heb verschil gemerkt in aanmaken tussen WebMin en FC4 zelf overigens. Zo werd een mailbox niet aangemaakt.

Afijn, hier doet hij het. Je zou eens een normale user kunnen aanmaken en daarop testen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... het zou heel goed kunnen dat het met een user aangemaakt via de wizzard wel werkt. Alleen heb ik geen X geinstalleerd staan op de betreffende machine. Weet iemand of er een officiele manier is om, zonder X, users aan te maken in Fedora.

Anders installeer ik X.

Verwijderd

bij mij hielp het om SELinux uit te zetten...
Pagina: 1