ajampaniki schreef op zondag 19 juni 2005 @ 21:51:
Ik heb geen idee meer hoe ik erbij kwam, maar ik vroeg me dus ineens af hoe een vliegtuig kan blijven vliegen als hij ondersteboven vliegt. Normaal vliegt een vliegtuig nl doordat de lucht boven de vleugel sneller gaat als de lucht onder de vleugel en er dus een hogere druk onder de vleugel komt zodat er lift ontstaat (ja ik weet het beetje lompe uitleg maargoed).
Maar als een vliegtuig ondersteboven vliegt dan zou je dus een negatieve lift krijgen, en zou het vliegtuig extra snel moeten dalen.
Is het gewoon zo dat een vliegtuig dat ondersteboven vliegt gewoon langzaam valt of blijft ie gewoon op dezelfe hoogte?
In toevoeging aan alle contributies die bevestigen dat vliegtuigen "ondersteboven" kunnen vliegen wil ik opmerken dat "vliegen" op zich niets te maken heeft met het concept "ondersteboven". Vogels kunnen ook in allerlei oriëntaties vliegen.
Aërodynamisch gezien bestaat "ondersteboven" niet (het is louter een menselijk concept). Vliegen vanuit een aërodynamische beschouwing heeft louter te maken met het karakter van de luchtstromingen welke ontstaan door de beweging van een object door de lucht.
Zuiver
sferische objecten kunnen
vliegen indien ze draaien. De draaiing veroorzaakt een asymmetrische luchtstroming waardoor er
lift ontstaat (naar links of rechts, of naar boven of naar beneden). . .voor een golfbal en honkbal is er ook geen onder of boven maar toch kunnen ze tegen de zwaartekracht in bewegen omdat ze
spin hebben: kortom, ze kunnen vliegen.
De stelling dat bepaalde vliegtuigen niet ondersteboven kunnen vliegen wil ik niet bestrijden maar dat is louter een gevolg van een bepaald
mechanisch probleem waardoor er vanuit een praktisch oogpunt iets fout zou gaan.
Aërodynamisch beschouwd kan
alles vliegen, zelfs een locomotief en een flesje Coca Cola
Dit laatste lijkt een grapje, maar kijk eens naar de vorm van een Boeing 747. Apart van de vleugels lijkt de vorm van het gehele "747 body" op een Colaflesje. Dit is niet zomaar om een 747 een grappige vorm te geven maar deze vorm blijkt zeer effectief te zijn: het is een "lifting body" en functioneert wel zeker om het vliegen te optimaliseren.