Toon posts:

[Probleem]Windows 'stottert'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een reinstall in een nieuwe kast een probleem. Mij windows installatie stottert. Het geluid slaat om de paar seconden even over, mijn muis haakt dan ook(Tegelijkertijd). Hetzelfde gebeurt is spelletjes en videos.
Ik was vorige week verlost van het probleem totdat standby modus aan de grond liep(vanmorgen) en het probleem was er weer.
Ik heb al van alles geprobeerd(Inclusief zoeken op GOT/Google/Nvidia/Asustek) zelfs een reinstall(Van windows, meerdere malen zelfs). Het probleem gaat echter niet over, dit doet me vermoeden dat het hardware matig is, maar i.c.m. windows om het volgende: Als ik een verse installatie heb(Zonder ook maar iets geinstalleerd te hebben) heb ik het probleem niet, installeer ik mijn chipset drivers, boem, dan is het probleem er. Dit kan echter ook te maken hebben met het feit dat het de eerste driver is die ik installeer.
Ik heb al verschillende driver versies geprobeerd, maar alle vertonen ze hetzelfde probleem. Ook heb ik al geprobeerd om verschillende apparaten los te koppelen en/of in een andere poort te pluggen. Niks van dit alles werkt echter.

De vorige keer kwam ik er echter vanaf door mijn BIOS te flashen, deze keer werkt dit echter niet. Ik heb overigens tijdens het installeren in deze kast per ongeluk mijn BIOS geflasht, ik denk dan ook dat dit het probleem is en de oplossing ergens i.c.m. windows ligt.
Het volgende valt me ook op. Als ik opstart krijg ik (zoals iedereen) een lijst met IRQ's. Opvallend is dat in deze lijst zowel IRQ 11 als IRQ 12 meerdere keren staan(Welke apparaten kan ik zo snel niet zien, maar de geluidskaart, de videokaart en de IDE controller staan er zo te zien bij). Kijk ik echter in windows dan zie ik hier niets van terug, alle apparaten staan op een ander IRQ en hebben allemaal een eigen IRQ.
(Overigens gebruik ik de onboard geluidskaart)

Ik hoop dat jullie een oplossing weten.

Mijn specs dan nog even:
AMD64 3500+
A8N-SLI Deluxe
1 Gig OCZ platinum rev 2 DDR3200
WD400J(ATA)
Sapphire ATI Radeon X700Pro Hybrid 256Mb GDDR3
LG Dvd rom(ATA)
Plextor Plexwriter 48/24/48 (ATA)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Heb je na de BIOS flash je BIOS eerst teruggezet naar zijn defaults?

In welke overdrachtsmodus staat je HD? Staat je AGP aan? Check even met SmartGart van de ATI drivers.

[ Voor 38% gewijzigd door EricJH op 19-06-2005 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik PCI-e. De overdrachtsmodus van mijn HD? Waar kan ik die vinden?
En smartgart? Het schijnt in je drivers te zitten, maar ik kan het nergens vinden op mijn PC.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ovewrdrachtsmodus van het IDE kanaal: Start --> Configuratiescherm --> Systembeheer -- Computerbeheer --> Apparaatbeheer --> Open IDE/Atapi apparaten --> Klik rechts op het betreffende IDE kanaal en kies Eigenschappen --> Geavanceerde instellingen. Hier kun je de overdrachts modus vinden. Zou UDMA 5 moeten zijn (ik heb zijn grotere broer 800JB).

War je SmartGart vindt hangt af van welke driverpakket je gebruikt. Het klassieke Contol Panel (1) of het nieuwe Control Centre (2).

1. De uitgebreide Smartgart start je via: Start --> Uitvoeren --> SmartGart.
2. De uitgebreide SmartGart vind je hier gewoon bij de geavanceerde eigenschappen van het beeldscherm: Start --> COnfiguratiescherm --> Beeldscherm --> Instellingen --> Geavanceerd --> Selecteer nu het tabblad SmartGart.

Bekijk nu welke BIOS settins niet gebruikt worden. Zet die voor alle zekerheid uit in de BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat het een weekje duurde, maar ik ben door de weeks niet bij mijn computer.
Mijn IDE instellingen staan op UDMA5, dat zou dus moeten kloppen.
Smartgart kan ik niet vinden, maar ik vind wel current Bus settings in Control Center. Deze staat op PCI express.

Overigens nog een detail, er zitten in dat control center van die filmpjes om weer te geven hoe je settings eruit zien. Deze Stotteren synchroon met mijn muis en met muziek.

Alles wat ik niet gebruik staat al uit in de BIOS, ik weet echt niet meer wat het probleem is.

EDIT: Er is mij nog iets opgevallen, als ik in Safe mode zit is het probleem er ook. Het moet dus iets zijn buiten de Geluidskaart, Netwerk kaart, etc.(Wat dus niet geladen wordt in Safe mode) om.
Ook neemt mijn System Idle Process 99% van het CPU in beslag, dit zie ik echter niet terug in de grafieken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 00:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem verder te weten isoleren.
Ik heb vandaag windows xp64 geinstalleerd in de hoop dat het probleem weg zou zijn. Helaas was dit niet zo, maar ik heb deze keer bekeken bij welke driver ik het probleem kreeg.
Windows zelf: Geen probleem
Videokaart: Geen probleem
Geluidskaart(onboard): Geen probleem
Chipset ethernet controller: Geen probleem
Chipset enkel IDE drivers: Geen probleem
Chipset IDE SW drivers: Probleem!!!

Zoals jullie zien komt het probleem op het moment dat ik de IDE drivers installeer. Als ik windows herstart is het probleem er al voordat mijn CD-roms worden gedecteerd e.d., dus het zit waarschijnlijk niet in de de op de IDE bus aangesloten hardware.
Tijdens de installatie van de probleemgevende driver werd aangegeven dat mijn P-ATA controller werd geinstallerd, dit zou het probleem kunnen zijn.

Heeft iemand een idee hoe ik nu verder zou moeten?

Verwijderd

Topicstarter
Ha! Ik heb het probleem 'opgelost'.
Ik heb de P-ATA controller gedeinstalleerd en hem opnieuw laten detecteren. Hierbij werd een Standard Dual channel PCI IDE controller gevonden en de bijbehorende kanalen. Dit heeft het probleem opgelost.
Ik denk persoonlijk dat er een fout in de driver zit en dat die op de een of andere manier naar buiten kwam omdat iets(Ik weet niet echt wat) in mijjn hardware anders geplugd zit.
Wel een tijdje over gedaan om het op te lossen, maar okee.

*Tinuz luistert lekker naar een mp3tje zonder stotteren :)
Pagina: 1