Toon posts:

Zalman cooler koper of aluminium/koper. Wat koelt beter?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op de site van zalman die ik verschillende cpu coolers. Volledig koper of koper met aluminium erbij.

Nou is mijn vraag: wat koelt beter?

De cpu cooler die volledig koper heeft of eentje waar er ook nog aluminium bij zit?? Ik heb een P4 2.66Ghz. 512MB ram, Ati radeon 9000 pro 128mb.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Koper, had je zelf ook wel op kunnen zoeken...

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Cu heeft een warmtegeleidingscoefficient van 390 W m^-1 K^-1 en Al van 237, dus denk het zelf maar uit! Maar koper geleidt dus beter warmte. Aluminium is echter (veel) lichter en goedkoper te produceren, dus maken ze ook zo'n variant. Deze is dus ook goedkoper, alleen geleidt minder goed. De helemaal koperen variant geleidt het beste de warmte dus koelt het beste.

[ Voor 5% gewijzigd door mithras op 19-06-2005 18:01 ]

Verwijderd

koper geleid warmte veel beter en aluminium geeft warmte makkelijk af

ik zou voor alleen koper gaan als ge een degelijke airflow hebt toch

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
De versie van volledig koper koelt (ietsje) beter, maar de AlCu versie heeft als voordeel dat hij een stuk lichter is.
Ik dacht dat de socket 478 versie van de Zalman CNPS7000B-Cu zelfs zwaarder is dan de specs toelaten. Dit kan risico's geven bij het verplaatsen van een PC.

[ Voor 43% gewijzigd door Henk007 op 19-06-2005 18:04 ]

Verwijderd

koper geleid warmte beter en koelt dus beter >:)
Dat komt overigens echt in elk koelingstopic terug :?

• Pouwper
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10-2024

Verwijderd

Topicstarter
OK. ik weet nu genoeg. allemaal bedankt voor de goede reacties :)

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 14:10

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Henk007 schreef op zondag 19 juni 2005 @ 18:00:
De versie van volledig koper koelt (ietsje) beter, maar de AlCu versie heeft als voordeel dat hij een stuk lichter is.
Ik dacht dat de socket 478 versie van de Zalman CNPS7000B-Cu zelfs zwaarder is dan de specs toelaten. Dit kan risico's geven bij het verplaatsen van een PC.
klopt, max voor 478 retentie-frame is dacht ik rond de 480 gram, de 7000B-Cu weegt 755 gram (geen problemen hier trouwens (nog niet :P)). De AlCu weegt 438 gram, dus binnen de specs. Het verschil in temperatuur is meestal miniem (zie ook deze review). Dus, als je je pc vaak vervoert dan is de keus snel gemaakt.... :P

edit: damn, toch een sneller leren typen :P

[ Voor 4% gewijzigd door SleutelMan op 19-06-2005 18:13 ]

Logius | Somda | Twitter

Pagina: 1