Koeling voor Geforce FX 5900 Ultra

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2021
Ik ben opzoek naar een nieuwe koeler voor mijn MSI Geforce FX 5900 Ultra. Het is de bedoeling dat mijn computer er stiller én koeler van wordt. Ik heb mijn keuze inmiddels beperkt tot de Artic NV Silencer 4 (Rev. 2) en de Zalman VF700-Cu. Ik neig momenteel meer naar de NV Silencer, omdat deze de warmte meteen de kast uit gooit. Of dat veel uitmaakt weet ik niet, omdat ik weinig goede reviews van de NV Silencer 4 heb kunnen vinden (in de meeste reviews wordt hij overgeslagen 8)7).

Wat ik nu graag wil weten is of het echt veel verschil maakt of de warmte meteen de kast uit wordt gewerkt of niet. Dus wat is jullie ervaring hiermee? Graag zou ik van de mensen met een Geforce FX 5900 Ultra het volgende willen weten:

- De case en gpu temp voor en na de installatie van één van deze koelers.
- Wanneer je de VF700-Cu hebt, of je de fan hard of zacht hebt staan.
- Wanneer je de NV Silencer 4 hebt, of deze makkelijk was te installeren.

Linkje naar de Artic NV Silencer 4 (Rev. 2)

Linkje de naar Zalman VF700-Cu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op veel fora zegt men dat de Silencer maar een hele minimale airflow heeft en moelijk uit te kuisen wanneer er na een tijdje stof inkomt (wordt die ook luider). Die problemen heeft de vf700-cu niet dus ik zou voor de zalman gaan, ben zelf ook van plan om binnenkort deze te kopen.
Ik vraag me zelf eigenlijk af hoe het zit met de koeling van memchips bij de silencer, worden die ook gekoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassa
De Silencer bedekt de memchips aan de kant van de gpu gewoon en voor de achterkant van de kast is nog een soort van heatsink meegeleverd. Dit ding lijkt mij in ieder geval niet echt practisch en ik denk dat ik daar voor in de plaats van die zalman memchips ga gebruiken. Voor foto's van wat er allemaal is meegeleverd kan je hier wel even kijken. De review is verder in het Pools (denk ik) dus voor meer dan de foto's hoef je daar niet te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ahja ok, nu zie ik het...
maar ligt het oppervlak van alle memchips bij alle kaarten op dezelfde hoogte als het oppervlakte van de gpu? en dan nog gaan daar toch lichte variaties opzitten, waardoor het contact tussen de koeler en de memchips/core niet zo optimaal gaat zijn? onafgezien van die factor denk ik wel dat dit een betere koeling gaat geven van het mem dan bij apparte sinkjes op elke chip...
waarom is trouwens die plaat voor op de achterkant van de kaart ook zo diep?? ze zouden die toch veel smaller kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Laatst online: 20:25
Ik kan je de VF700 aanraden, echt een topding! En amper hoorbaar @ 5V. De nVidia silencer's (en de Ati ook overigens) scheinen best luidruchtig te zijn! Kijk anders eens een in het [rml][ VF700 Cu/Alcu] Zalman's Actieve GPU Cooler II[/rml]-topic, daar is een hoop info te vinden!

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassa
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2005 @ 18:55:
ahja ok, nu zie ik het...
maar ligt het oppervlak van alle memchips bij alle kaarten op dezelfde hoogte als het oppervlakte van de gpu? en dan nog gaan daar toch lichte variaties opzitten, waardoor het contact tussen de koeler en de memchips/core niet zo optimaal gaat zijn? onafgezien van die factor denk ik wel dat dit een betere koeling gaat geven van het mem dan bij apparte sinkjes op elke chip...
waarom is trouwens die plaat voor op de achterkant van de kaart ook zo diep?? ze zouden die toch veel smaller kunnen maken?
Ik denk dat dat hoogte verschil wel op te lossen is door de koeler wat strakker vast te draaien, waardoor die thermal pads wat meer worden platgedrukt. Als ik die Silencer ga kopen denk ik dat ik die plaat voor de achterkant niet monteer. Daar lijken mij wat losse heatsinks mij effectiefer. Toen ik die foto's voor het eerst zag dacht ik nog dat het bij het verpakkingsmateriaal hoorde, omdat het zo diep was :*).
stevenP schreef op zondag 19 juni 2005 @ 18:58:
Ik kan je de VF700 aanraden, echt een topding! En amper hoorbaar @ 5V. De nVidia silencer's (en de Ati ook overigens) scheinen best luidruchtig te zijn! Kijk anders eens een in het [rml][ VF700 Cu/Alcu] Zalman's Actieve GPU Cooler II[/rml]-topic, daar is een hoop info te vinden!
Over de VF700 had ik al wel meer gelezen en ik weet dat zalman goed koelers maakt (ik heb de 7000A-Cu namelijk al). De reden waarom ik een nieuwe koeler wil is omdat nu de warme lucht van mijn videokaart over de processor heen gaat en dat de processortemp daardoor onnodig stijgt. De Silencer lijkt mij daar een goede oplossing voor, maar ik weet niet of het echt effectief is als de lucht metten naar buiten wordt geblazen. Als de Silencer nou veel warmte straalt, kan ik dus beter de VF700 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Laatst online: 20:25
Got_user schreef op zondag 19 juni 2005 @ 20:36:
<geblaat>
[...]

Over de VF700 had ik al wel meer gelezen en ik weet dat zalman goed koelers maakt (ik heb de 7000A-Cu namelijk al). De reden waarom ik een nieuwe koeler wil is omdat nu de warme lucht van mijn videokaart over de processor heen gaat en dat de processortemp daardoor onnodig stijgt. De Silencer lijkt mij daar een goede oplossing voor, maar ik weet niet of het echt effectief is als de lucht metten naar buiten wordt geblazen. Als de Silencer nou veel warmte straalt, kan ik dus beter de VF700 nemen.
Ok, nou de VF700 gebruikt inderdaad net als de 7x00 serie het principe van die waaier een blaast daar tegenaan, zuigt dus lucht aan vanaf _onder_ de kaart, verder komt die lucht niet heel erg verder omhoog volgens mij, wat je kan doen is een outtake boven je videokaart hangen (links van je proc dus) en verder een beetje airflow dat scheeld een hele hoop!

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hangt ook van de rest van je systeem af (kwa geluid!) ik heb hier eergister een ati silencer 2 op een 9600xt gemonteerd en ik hoor hem niet (het enige wat ik nu hoor is m'n zalman 7000B alcu welke op max toeren draait, 2200 rpm dus, omdat ie niet helemaal lekker op m'n proc zit ..). Voordeel is dat ie idd wat warme lucht naar buiten verplaatst, maar het is zeker niet veel!.. de ramcoolertjes aan de achterkant is idd in feite 1 grote (alu?) plaat die je over de 4 rammetjes heen doet en via schroeven aan het gpu geleelte van je koeler monteerd.

installatie: doodsimpel (het lastigste was om de oude koeler eraf te halen.. en dat probleem heb je met elke andere cooler ook)

edit: nog wat temps:

GPU na opstarten (winxp) voor:35 graden (kast open)||NA: 30 graden (kast open)||34 graden(kast dicht
IDLE wel opgemeten maar vergeten :p
Stressed Voor: 64 graden (kast open) NA: 47 graden (kast dicht).

owh: en je kunt (bij mijn versie iig) de silencer niet installeren zonder die achterplaat (aanzien je hem dan nooit vast kunt schroeven!). Met wat knutsen kan alles natuurlijk.. maar dan is de installatie ook gelijk stukken lastiger (en ik heb het idee dat die backplate helemaal niet zo slecht koelt).

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2005 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassa
stevenP schreef op zondag 19 juni 2005 @ 20:59:
Ok, nou de VF700 gebruikt inderdaad net als de 7x00 serie het principe van die waaier een blaast daar tegenaan, zuigt dus lucht aan vanaf _onder_ de kaart, verder komt die lucht niet heel erg verder omhoog volgens mij, wat je kan doen is een outtake boven je videokaart hangen (links van je proc dus) en verder een beetje airflow dat scheeld een hele hoop!
Ik heb momenteel al een 12cm fan links van mijn processor hangen, maar ik heb ook een 12cm fan in mijn voeding zitten en die laatste zorgt ervoor dat de warme lucht van de gpu omhoog komt.
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2005 @ 21:08:
hangt ook van de rest van je systeem af (kwa geluid!) ik heb hier eergister een ati silencer 2 op een 9600xt gemonteerd en ik hoor hem niet (het enige wat ik nu hoor is m'n zalman 7000B alcu welke op max toeren draait, 2200 rpm dus, omdat ie niet helemaal lekker op m'n proc zit ..). Voordeel is dat ie idd wat warme lucht naar buiten verplaatst, maar het is zeker niet veel!.. de ramcoolertjes aan de achterkant is idd in feite 1 grote (alu?) plaat die je over de 4 rammetjes heen doet en via schroeven aan het gpu geleelte van je koeler monteerd.

installatie: doodsimpel (het lastigste was om de oude koeler eraf te halen.. en dat probleem heb je met elke andere cooler ook)

edit: nog wat temps:

GPU na opstarten (winxp) voor:35 graden (kast open)||NA: 30 graden (kast open)||34 graden(kast dicht
IDLE wel opgemeten maar vergeten :p
Stressed Voor: 64 graden (kast open) NA: 47 graden (kast dicht).

owh: en je kunt (bij mijn versie iig) de silencer niet installeren zonder die achterplaat (aanzien je hem dan nooit vast kunt schroeven!). Met wat knutsen kan alles natuurlijk.. maar dan is de installatie ook gelijk stukken lastiger (en ik heb het idee dat die backplate helemaal niet zo slecht koelt).
Ik kan nog hulp krijgen met het verwijderen van de oude koeler dus dat zal het probleem niet worden. Het zou wel jammer zijn als hij niet zonder die achterplaat te monteren is, want ik denk dat die plaat dan voor een gedeelte voor mijn outtake van zit wat de airflow dan natuurlijk weer niet bevordert.

In ieder geval bedankt voor alle reacties tot nu toe _/-\o_ en ik hoop dat er nog wat meer temps worden gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:39

Nox

Noxiuz

temps heb ik niet, echter kan ik mijn 9800 PRO (heethoofd) nu aanraken wat betrefd de heatsink.

verder is ie stil op 6 a 7v en koelt hij goed.

de NV silencers zijn grote logge dingen en kijk goed want hij pastte niet op de kaart van een maat van me. die kocht een atsilencer voor ati 9600 PRO (de speciaal daarvoor gemaakte 2e dacht ik) maar pastte dus niet op zijn 9600 PRO. dit omdat het grote logge koelers zijn en weinig flow hebben. en ik vind ze te groot en log qua uiterlijk.

de bovenkant van de mem word gkoeld door een plaatje alu wat tevens ook de backplate voor de montage van de echte cooler dient.

EDIT:

@ Mockingbird, mijn 9800 PRO heeft geen temp sensor, jouw 9600XT in ene wel ? of hebben alleen XT kaarten temp sensors ?

[ Voor 10% gewijzigd door Nox op 19-06-2005 22:56 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@noksiejus mijn eerste 9600xt (hercules) had er ook geen.. die ging toen kapot (in garantie) en toen kreeg ik daar een club3d voor in de plaats; deze had wel een temp sensor.

Er is een hele tijd geleden ook wel eens een artikel over op de FP gweest, sommige kaarten in de 9600 serie miste een chipje waardoor het "overdrive" tabje bij de de drivers weggelaten werd (en je ook geen temps kunt aflezen).

@ got user: die backplate is erg dun, hij is nog lager dan je gemiddelde mem sinkjes zullen zijn dus ik denk niet dat dat een probleem mag opleveren met je exhaust. Verder hangt het een beetje van je cpu cooler af hoe effectief hij is denk ik; ik heb een zalman 7000b alcu, dus die blaast ook mooi over die backplate heen (weliswaar met wat verwarmde lucht uit de cpu, maar nog altijd cooler dan die heatsink kan worden).

offtopic:
gister heeft m'n harde schijf het begeven .. nu zit ik op een oude p3.. over herrie gesproken :X

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een ASUS V9950 Ultra (NVIDIA GeForce FX 5900 Ultra) in mijn systeem zitten. Die standaard koeler is echter niet erg stil de laatste tijd. Hij maakt zo'n ratelend geluidje, lijkt wel alsof er een lagertje is versleten of iets dergelijks. Vandaag heb ik daarom zo'n NV Silencer 4 gekocht van Arctic Cooling! Het is inderdaad moeilijk kiezen tussen die waaier van Zalman (700 CU geloof ik) en die van Arctic, maar ik ben dan toch maar voor die laatste gegaan. Hij koste ongeveer €16 bij Freezing Hardware, en das niet al te duur! Die van zalman kost gelijk het dubbele, en ik krijg niet echt het idee dat die ook bubbel presteert. Dat de warme lucht ook gelijk de case word uitgeblazen is een mooi voordeel, want mijn videokaart word nu al 72 graden tijdens een potje internetten met dit warme weer :)

Zodra ik hem binnen heb, en gemonteerd heb zal ik jullie wel even iets laten weten over de prestaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmorgen stond de postbode aan al aan de deur met mijn nieuwe koeler en nog wat ander spul. Nadat ik alles had uitgepakt ging ik maar meteen aan de slag met knutselen. Videokaart er uit, koelertje uit de verpakking halen, en daarna even testen of hij paste... Niet dus! ASUS is weer zo leuk geweest om die 4 pins molex stekker precies op een plaats te maken waar een stuk van de koeler komt te zitten. "Had ik nou toch maar naar die maten gekeken!", dacht ik nog. Maar ja, het was al te laat. Ik denk niet dat die lui van Freezing Hardware deze koeler nog terug nemen trouwens, want op hun site staat een linkje aangegeven naar een PDF file met de exacte maten van dat ding.

Maar ja, daarna ben ik maar even naar de lokale PC boer bij mij in de stad gegaan om daar een pracht exemplaar van Zalman te gaan kopen, de VF700 Cu. En ja hoor, die past wel! Alleen zitten er te weinig heatsinkjes bij deze koeler. Ik moet er namelijk 16 hebben, 8 aan de bovenkant, en 8 aan de onderkant van de kaart. Er zaten er helaas maar 8 bij in de verpakking. Zie het onderstaande plaatje voor het eindresultaat :P

Afbeeldingslocatie: http://www.hardcoregamerz.demon.nl/NVIDIA%20GeForce%20FX%205900%20Ultra%20@%20Zalman%20VF700%20Cu.JPG

Nadat ik alles had geinstaleerd heb ik mijn videokaartje weer netjes terug in de electronische wonderdoos gestopt. Alles deed het nog, gelukkig :*) Daarna ben ik lekker even een uurtje gaan IDLE'n!

Afbeeldingslocatie: http://www.hardcoregamerz.demon.nl/Videokaart%20Idle.JPG

Voor de stress test heb ik Battlefield 2 genomen, half uurtje gespeeld, en daarna even een screenie genomen...

Afbeeldingslocatie: http://www.hardcoregamerz.demon.nl/Videokaart%20Stressed.JPG

Echt heeeeerlijk koel!! Voorheen werd dat ding 76 graden tijdens Battlefield 2, met dit zonnige weer althans. Nu is ie dus maar liefst 20(!!) graden koeler geworden! Echt een hele vette koeler moet ik zeggen, zo veel performance had ik echt niet verwacht :9~

Een echte aanrader dus die Zalman VF700 Cu! _/-\o_ _/-\o_

P.S: Ik heb niet de standaard meegeleverde koelpasta genomen van Zalman, want ik had nog een spuitje met Arctic Silver 5 liggen in een doos ergens. Het is maar dat je het weet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2005 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nakata24
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 03:56
ik zal de zalman nemen,ik heb hem op de xfx6800ultra zitten,dat ding is stil,alleen als je hem volle toeren laat draaien,dan hoor je hem pas boven je casefan,maarja dat geluid is ook beperkt.
Tijdens gamen (Css) zit ik rond de 65 C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassa
Ik heb inmiddels mijn Artic NV Silencer 4 Rev. 2 besteld, ontvangen en gemonteerd. Dit is allemaal redelijk goed gelukt. Het enige dat niet meteen paste was de koeling voor de achterkant, maar na wat creatief buigwerk is dit toch gelukt. Ik ben nog wel van plan om aparte heatsinks te nemen voor de achterkant in plaats van de meegeleverde koelplaat, ik weet overigens nog niet welke (suggesties? ik heb er 6 nodig). Ik zal ook even mijn temps poste:

Temps met stock MSI koeler:

Idle
CPU: 40, Case: 38, GPU: 45

Stressed:
CPU: 45, Case: 40, GPU: 65

Temps met Artic NV Silencer 4 Rev. 2:

Idle
CPU: 36, Case: 32/33, GPU: 37

Stressed:
CPU: 40, Case: 35, GPU: 45

Ik heb Arctic Silver Ceramique ipv meegeleverde de koelpasta van Arctic Cooling gebruikt

@Akira The 1337: Ik heb de Artic NV Silencer 4 Rev. 2 bij alternate besteld en daar zat een verloopstukje bij zodat je je kaart wel stroom kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb zelf een Zalman VF-700alcu, (zaterdag gehaald)
Ik heb een Chaintech Geforce FX5900XT met een XFX bios erin en hij loopt nu op core: 500, mem: 800. Voordat ik er een Zalman VF-700alcu op had kon ik hem tot core: 580, mem: 780 klokken.

temps voor instalatie Zalman VF-700alcu:

GPU idle: 43
GPU stressed: 64

na instalatie Zalman VF-700alcu:

GPU idle: 32
GPU stressed: 44

Ik heb mijn Zalman VF-700alcu fan gewoon op normale snelheid draaien dus niet op silence mode.

Ik heb zelf ook nog heel even getweifeld of ik een Arctic silencer zou nemen maar omdat ik ook een zalman cpu fan heb en een zalman voeding heb ik toch voor de zalman gekozen..

[ Voor 16% gewijzigd door Dj-sannieboy op 11-07-2005 18:45 ]

Pagina: 1