Toon posts:

Draadloos internet via een AP

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Lo, Pimm hier met een probleem,

Ik heb draadloos internet geïnstalleerd, werkt allemaal goed. Het internet komt binnen via een modem/router van SMC (ADSL² Barricade g) en wordt door de PC opgepikt via een kabeltje op LAN poort 1.

Maar nu moet er een andere deelnemer bij, omdat de afstand te overbruggen tussen de modem/router en de nieuwe deelnemer (PC) te groot is heb ik er voor gekozen om een extra router aan te schaffen om die als Acces Point te gebruiken, namelijk de Asus 500g (niet deluxe).

Na veel gekloot is het eindelijk gelukt om connectie te maken met de AP (de Asus) zonder dat hij geeft "beperkte of geen verbindingsmogelijkheden", dus nu is er verbinding met de AP. Het probleem lag 'm in de IP instellingen van de nieuwe deelnemer (als dit helpt: de IP van de Asus is 192.168.1.1 en die van de SMC is 192.168.2.1). Maar ja, en dan? Het internet werkt nogsteeds niet en ik heb ook geen idee waar het probleem dan zou liggen, het lijkt me in de communicatie tussen de twee routers...

Omdat de nieuwe deelnemer een laptop is kan hij tijdelijk verplaatst worden naar de plaats van de AP (de Asus), dan kan hij inderdaad contact maken met de SMC maar toch werkt het internet niet. Dus, geen foutmeldingen, maar ook geen internet.

Mijn vraag is nu, waar zou het probleem kunnen liggen? Kan iemand mij helpen?

Voor wat het waard is: de encryptie en firewalls staan allemaal uit.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:16
Je moet er voor zorgen dat de Asua als bridge gaat werken, en niet meer als router, meestal houdt dat in dat je de DHCP op de Asus dan uit moet zetten en dat hij als het ware als een wireless switch gaat werken.

Ook : wat voor subnet masks gebruik je bij die IP addressen (die asus zou als bridge niet echt een IP nodig hebben, maarja) ? Als je 255.255.255.0 gebruikt, moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je juiste ip adressen gebruikt (192.168.1.1 en 192.168.1.2 bijvoorbeeld).

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dus als je je laptop met een kabeltje aan je router hangt dan werkt het niet en als je hem via wifi aan je tweede router/ap hangt dan werkt het ook niet?

Dat laatste is niet heel erg vreemd, met twee routers achter elkaar is het nogal eens een gedoe om het goed werkend te krijgen. Je had beter een simpel accespoint kunnen kopen zoals de WL300g van asus. aangezien je toch al en router had. Om het allemaal wat simpeler te maken zou je de WL500g zo in kunnen stellen dat hij enkel een AP is, en geen routing meer doet en geen DHCP. (Zoals depl0y ook al aangeeft)

Waarom je laptop niet werkt als ie rechtstreeks aan je eerste router hangt kan aan verschillende dingen liggen. Vergelijk de instellingen op je laptop in ieder geval eens met de instellingen op de PC waar alles wel werkt.

Post sowieso eens wat meer details over hoe de verschillende apparaten zijn ingesteld. Welke IP-range wordt er uitgedeeld enzo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Je moet er voor zorgen dat de Asua als bridge gaat werken, en niet meer als router, meestal houdt dat in dat je de DHCP op de Asus dan uit moet zetten en dat hij als het ware als een wireless switch gaat werken.
Ik heb de Asus als AP ingesteld, als dat is wat je bedoelt.
Ook : wat voor subnet masks gebruik je bij die IP addressen (die asus zou als bridge niet echt een IP nodig hebben, maarja) ? Als je 255.255.255.0 gebruikt, moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je juiste ip adressen gebruikt (192.168.1.1 en 192.168.1.2 bijvoorbeeld).
Ik gebruik inderdaad 255.255.255.0, wat bedoel je met die IP adressen? Ik las dat de range van 100 tot 199 was, dus ik heb verschillende dingen geprobeert (192.168.1.2 en bijvoorbeeld 192.168.1.105), wat zou ik in dit beval moeten gebruiken dan?

Verwijderd

Topicstarter
Dus als je je laptop met een kabeltje aan je router hangt dan werkt het niet en als je hem via wifi aan je tweede router/ap hangt dan werkt het ook niet?
Hmmm, hier kan ik inderdaad wel even iets duidelijker over zijn.
Als ik 'm met een kabel aan de AP van Asus aansluit werkt het niet, wireless krijg ik hetzelfde. Als ik 'm wireless in verbinding zet met de SMC (dus het modem) werkt het ook niet (ook al krijg ik geen errors). Als ik 'm met een kabel op de AP van Asus aansluit en die AP weer met een kabel op de SMC aansluit dan werkt 't, maar goed, dan is er niks meer wireless.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2005 @ 16:58:
[...]
Ik heb de Asus als AP ingesteld, als dat is wat je bedoelt.
[...]
Ik gebruik inderdaad 255.255.255.0, wat bedoel je met die IP adressen? Ik las dat de range van 100 tot 199 was, dus ik heb verschillende dingen geprobeert (192.168.1.2 en bijvoorbeeld 192.168.1.105), wat zou ik in dit beval moeten gebruiken dan?
Ok, als ie echt alleen maar als AP staat ingesteld (en DHCP ook uit!) dan is dat alvast in orde.

Begrijp ik uit die tweede opmerking dat je je ip-adressen zowel laat uitdelen door je router(s) (IP-range) en ook nog zelf instelt op de laptop? Dat is namelijk vragen om problemen. Je moet de laptop gewoon alles automatisch laten verkrijgen. Veel kans ben je ergens iets vergeten bij je handmatige settings en ja dan werkt internet niet (DNS server verkeerd, geen gateway?).

Dus laptop op automatisch.
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2005 @ 17:02:
[...]
Hmmm, hier kan ik inderdaad wel even iets duidelijker over zijn.
Als ik 'm met een kabel aan de AP van Asus aansluit werkt het niet, wireless krijg ik hetzelfde. Als ik 'm wireless in verbinding zet met de SMC (dus het modem) werkt het ook niet (ook al krijg ik geen errors). Als ik 'm met een kabel op de AP van Asus aansluit en die AP weer met een kabel op de SMC aansluit dan werkt 't, maar goed, dan is er niks meer wireless.
Hmm, dat hij niet werkt als hij rechstreeks aan de SMC hangt is waarschijnlijk een instellingen probleem.

Dat het niet werkt als je alles wireless wilt doen lijkt me vrij logisch aangezien je daarvoor op de Asus moet instellen dat hij het signaal van de SMC moet doorsturen (hetzij via LAN hetzij via WLAN). Als hij dat al kan (en dat betwijfel ik te zeerste) dan moet je dat wel goed instellen en als ie op standaard AP instellingen staat dan gaat dat niet werken.

Ik bespeur hier toch een beetje dat je zomaar wat apparatuur hebt gekocht met een leuk plan in je hoofd, maar zodner er veel verstand van te hebben.

Ik neem aan dat dit alles begonnen is omdat het berijk van de draadloze SMC router niet groot genoeg was om met je laptop te internetten op de plek waar jij dat wilde? Zo ja, dan had je beter eens kunnen kijken naar de vele opties om het signaal te verbeteren, of gewoon de SMC vervangen door een krachtigere WLAN router.

Met je huidige apparatuur zou je ook de Asus met een kabel op je SMC kunnen aansluiten maar hem wel dichter richting je laptop werkplek zetten als het niet mogelijk is om je Asus geval het signaal te alten doorsturen.

[ Voor 48% gewijzigd door Orion84 op 19-06-2005 17:09 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• sorted.bits
de IP van de Asus is 192.168.1.1 en die van de SMC is 192.168.2.1
Dit zijn 2 verschillende reeksen en gaan niet samen werken met een subnet van 255.255.255.0 als ik het goed heb.

Iemand die dit kan bevestigen ? Wanneer de asus alleen als AP is geconfigureerd, heeft ie in principe geen IP nodig, dus dan zal het weinig uitmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, als ie echt alleen maar als AP staat ingesteld (en DHCP ook uit!) dan is dat alvast in orde.

Begrijp ik uit die tweede opmerking dat je je ip-adressen zowel laat uitdelen door je router(s) (IP-range) en ook nog zelf instelt op de laptop? Dat is namelijk vragen om problemen. Je moet de laptop gewoon alles automatisch laten verkrijgen. Veel kans ben je ergens iets vergeten bij je handmatige settings en ja dan werkt internet niet (DNS server verkeerd, geen gateway?).

Dus laptop op automatisch.
Kijk, dat dacht ik ook... maar als ik 'm op automatisch houd werkt het helemaal niet ("beperkte of geen verbindingsmogelijkheden").

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2005 @ 17:08:
[...]
Kijk, dat dacht ik ook... maar als ik 'm op automatisch houd werkt het helemaal niet ("beperkte of geen verbindingsmogelijkheden").
Waarschijnlijk komt dat doordat er nu 2 dhcp servers aanstaan of omdat er ergens in de routers toch wat instellingen niet goed zitten.

PS: lees ook de grote toevoeging aan mijn eerdere post even.

Als toevoeging daarop:
van de asus site:
WDS (wireless distribution system) support
WDS (Wireless Distribution System) enable the WL-500b to connect, repeat or bridge other Access Points through the wireless.

Oftewel, je Asus apparaat kan dus wel wat jij wil (tenminste, ik neem aan dat de 500g minstens hetzelfde kan als de 500b), je moet hem daarvoor dan wel in repeater mode zetten inclusief alle bijbehorende instellingen.

[ Voor 39% gewijzigd door Orion84 op 19-06-2005 17:15 ]

• ram.con
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-01 16:21

ram.con

non-profit ram

Als je de instellingen van je 500g reset (ergens onderaan menu), de quick setup doorloopt met als optie AP-only en de instellingen van de laptop zo zet als hoe je hem rechtstreeks aan je modem/router hangt, moet het werken, ervanuitgaande dat je je draadloze instellingen (ssid/wep/etc) goed hebt. En idd, op laptop: automatisch adres/dsn/etc verkrijgen....

Als je wireless bridge wilt (asus: WDS) is de asus vrij gevoelig. In dat geval moet je eens goed je handleiding bestuderen ivm channels etc, maar de wl500g (ik heb de 500b - is technisch behalve zender precies hetzelfde...) geeft in zijn interface al veel hints. Graag verwijs ik je naar het forum: http://wl500g.info

[ Voor 33% gewijzigd door ram.con op 19-06-2005 17:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik bespeur hier toch een beetje dat je zomaar wat apparatuur hebt gekocht met een leuk plan in je hoofd, maar zodner er veel verstand van te hebben.

Ik neem aan dat dit alles begonnen is omdat het berijk van de draadloze SMC router niet groot genoeg was om met je laptop te internetten op de plek waar jij dat wilde? Zo ja, dan had je beter eens kunnen kijken naar de vele opties om het signaal te verbeteren, of gewoon de SMC vervangen door een krachtigere WLAN router.

Met je huidige apparatuur zou je ook de Asus met een kabel op je SMC kunnen aansluiten maar hem wel dichter richting je laptop werkplek zetten als het niet mogelijk is om je Asus geval het signaal te alten doorsturen.
Geen verstand van wireless shizzle, dat klopt. Maar we hebben wel veel research gedaan (winkels, internet) voor het aanschaffen.
Het signaal versterken is leuk, maar dat gaat echt nooit werken, het was nou juist de bedoeling om de AP ergens neer te zetten (boven een raam) en vanuit daar (bekabeld of niet) verder te gaan naar de laptop. Die laptop gaat het signaal echt niet oppikken, al werd het 2 keer zo sterk. Even voor de info: we versterken het signaal nu al d.m.v. een linksys range expander, maar het signaal is nogsteeds te slecht. Als we de laptop plaatsen waar de router nu staat werkt het (nou ja, geen internet maar i.i.g. een connectie met 't modem, de SMC), als ik dan met de laptop naar de plaats loop waar hij moet komen is de verbinding na 3 stappen weg terwijl hij bij de AP nog zo goed was...

Verwijderd

Topicstarter
Als je de instellingen van je 500g reset (ergens onderaan menu), de quick setup doorloopt met als optie AP-only en de instellingen van de laptop zo zet als hoe je hem rechtstreeks aan je modem/router hangt, moet het werken, ervanuitgaande dat je je draadloze instellingen (ssid/wep/etc) goed hebt. En idd, op laptop: automatisch adres/dsn/etc verkrijgen....
Dit hebben we al meerdere malen geprobeert, maar thanks anyway.
Dit zijn 2 verschillende reeksen en gaan niet samen werken met een subnet van 255.255.255.0 als ik het goed heb.

Iemand die dit kan bevestigen ? Wanneer de asus alleen als AP is geconfigureerd, heeft ie in principe geen IP nodig, dus dan zal het weinig uitmaken.
Dus wat moet ik wel gebruiken dan?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Heb je de Asus al ingesteld als repeater? (Of bridge als je via een kabel verder wilt).

Verwijderd

Topicstarter
Heb je de Asus al ingesteld als repeater? (Of bridge als je via een kabel verder wilt).
Ik kan niks vinden over een repeater... hmmm... ik heb 'm ingesteld als Hybird, bedoel je dat?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Geen idee, ik heb nog nooit dit apparaat als repeater willen gebruiken. Alleen een enkele keer bij een oom van me ingesteld als router/ap.

Ik zou zeggen check je handleiding eens of je daar iets kunt vinden over die repeater of bridge functie.

EDIT: Heb de handleiding er ff bijgepakt. Het is me niet geheel duidelijk of hij nu wel of niet het signaal door kan sturen via WLAN, maar in Hybrid mode is hij AP en wireless bridge. Dan stuurt hij in ieder geval het signaal door over de LAN poorten ik denk dus ook via WLAN.

Belangrijk hierbij is is dat je aangeeft dat hij moet verbinden met AP's in de "local bridge list"
Dus dat vinkje aanzetten en het MAC-adres van je SMC in die "local bridge list" zetten. (zie pag. 37, althans in de engelse versie). Bovendien moeten beiden op hetzelfde kanaal zijn ingesteld.

[ Voor 61% gewijzigd door Orion84 op 19-06-2005 18:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
EDIT: Heb de handleiding er ff bijgepakt. Het is me niet geheel duidelijk of hij nu wel of niet het signaal door kan sturen via WLAN, maar in Hybrid mode is hij AP en wireless bridge. Dan stuurt hij in ieder geval het signaal door over de LAN poorten ik denk dus ook via WLAN.

Belangrijk hierbij is is dat je aangeeft dat hij moet verbinden met AP's in de "local bridge list"
Dus dat vinkje aanzetten en het MAC-adres van je SMC in die "local bridge list" zetten. (zie pag. 37, althans in de engelse versie). Bovendien moeten beiden op hetzelfde kanaal zijn ingesteld.
Thanks, dat ga ik zo even proberen. Misschien ben ik inderdaad vergeten 'm op het goede kanaal te zetten na het resetten van dat ding... Als dat zo is gooi ik mezelf van een flat gebouw af.

• sorted.bits
sorted.bits schreef op zondag 19 juni 2005 @ 16:56:
Ik quote mezelf nog maar eens.

Verwijderd

Topicstarter
Ik quote mezelf nog maar eens.
Ja, dat heb ik wel gelezen maar ik begrijp 't niet... wat moet ik dan wél doen?
Pagina: 1