[FCO-IM] Bestanden opslag database modelleren

Pagina: 1
Acties:

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-04 15:31
Na wat gebrainstorm ben ik nu bezig iets te ontwikkelen waarmee ik bestanden kan bewaren en weer op kan halen. Dit alles moet ook een klein beetje versie beheer hebben, dus oude versies moeten bewaard blijven en informatie over de bestanden en hun versies moet in een database komen.

In infagon ben ik bezig de database te modelleren, maar ik loop vast. Zodra ik een integriteits controle uitvoer krijg ik de volgende foutmelding: The fact types versie_auteur, versie_datum, versie_checksum contain rendundantrole combinations.

Het betreffende deel van het IGD ziet er op dit moment als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/speelsgoed/got/swhdiagram.png

Nu was het eerste wat in mij op kwam om het object bestand en versie te combineren tot 1 object. Alleen zit ik dan met het probleem dat sommige dingen globaal gelden voor het bestand (zoals het mimetype) en anderen juist per versie verschillen (zoals de checksum). Ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat verschillende versies verschillende mimetypes krijgen. Dus daarom lukte het mij niet om de objecten goed te combineren.

Verder heb ik nog wat geprobeerd door een expressie te maken á la Bestand X en versie Y vormen samen filecombo Z, maar dit gaf tot nu toe alleen maar rare contructies en kwam al helemaal niet door de integriteit controle heen.

Hopelijk is dit genoeg informatie om iets nuttigs te kunnen zeggen, anders geef ik graag nog meer! Misschien dat iemand hier wel een oplossing ziet voor dit probleem.

• mdcroon
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-01-2025
Het is al weer enige tijd geleden dat ik wat met, destijds, NIAM heb gedaan maar ik zou het volgende doen.

Teneerste combineer je toch bestand en versie (dus: bestand x heeft versie y) tot een object. Blijkbaar gelden auteur, checksum en datum per bestand/versie combinatie. Deze FT's hang je dus aan het bestand/versie object.

FT's die alleen voor het bestand gelden hang je aan het bestand object. Uiteindelijk resulteert dit dus in een algemene tabel met bestand informatie, en een versie tabel met informatie over een bestand per versie.

• pgussow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-08-2025
Kun je niet een expressie in de trant van:
Er is een bestand x met versie y
Er is een bestand x met versie z
enz.
uit de voeten? Die modelleer je dan als object type.

Vervolgens ga je met dat objecttype expressies maken als:
bestand x versie y heeft checksum a
bestand x versie z heeft checksum b

Maar FCO-IM is voor mij ook heeeel erg roestig (Zeg maar een een jaar of 7 :-) )

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-04 15:31
Met nog een beetje puzzelen en de aanwijzingen ben ik er uit gekomen en de uitvoer is inderdaad zoals mdcroon voorspelde!

Tijdens mijn eerdere pogingen heb ik de zinnen niet goed geformuleerd waardoor ik óf een versie en bestand object kreeg óf alleen een gecombineerd object. Nu heb ik ze beide waardoor ik de eigenschappen wel goed weer kan geven!

Hieronder nog even het uiteindelijke IGD:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/speelsgoed/got/swhdiagram2.png