[Debian] SCSI Disk Powerdown mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-02 12:15
Ok,

Ik heb al heel veel gezocht en geprobeerd maar tot nu toe niets gevonden wat kan werken.

Mijn vraag is of het mogelijk is om in een Debian Server (PIII800, 256MB en 3x 18Gig SCSI Disken) de disken te stoppen als er minimaal 5 minuten geen disk activiteit is.

Ik heb al geprobeerd:
hdparm => is vrijwel alleen geschikt voor IDE disken;
smartmontools => is ook vrijwel alleen geschikt voor IDE disken;
scsi-idle => is voor zover ik nu kan beoordelen voor oudere kernels geschikt.

Mijn systeem is een home cooked 2.6.8 kernel machine (Debian Sarge). Het draait perfect, alleen staat hij op zolder en dat is in de zomermaanden (als de zon aan het bakken is op de dakpannen) geen pretje voor de disken. Temp's van tegen de 50 graden of meer zijn geen uitzondering.

De disken die ik heb zijn:
/dev/sda => IBM DDYS-T18350N
/dev/sdb => QUANTUM ATLAS_V_18_WLS
/dev/sdc => IBM DNES-318350W

Ik hoop dat er iemand hier is die hier een antwoord op weet en mijn disken kan helpen met koelen.

Voor de duidelijkheid: ik ben NIET op zoek naar manieren om die disken meer te koelen (er staan al een boel fans op, 80 en 60 mm's). De herrie die dat extra gaat opleveren wil ik niet hebben en waterkoeling oplossingen zijn al helemaal uit den boze . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Temps van 50 graden kan makkelijk hoor. Ik weet verder geen oplossing voor je probleem.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Inderdaad. Die temperatuur is echt geen probleem.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 22:54
Of die temperatuur een probleem is of niet, dat was niet echt de vraag geloof ik (maakt topicstarter ook wel duidelijk toch?)

Een oplossing om harddisks uit te zetten, nee dat zou ik zo niet weten (ook niet onder andere OS'en overigens...hmmm...zou het wel kunnen?)

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Een beetje controller ondersteund wel delayed spinup dus er zal ook wel iets zijn om 'm weer stil te zetten. Mischien dat je op de controller zelf iets in kunt stellen?

http://www.google.nl/sear...nl&q=scsi+spin+down&meta=

Vind je al zat bewijs dat het wel kan :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 22:54
Hmm, scsi-spin dus...

man scsi-spin

[ Voor 38% gewijzigd door Wilke op 19-06-2005 17:15 ]

• DJ
De onboard controller van de machine in kwestie is een Dual Channel adaptec U2W controller (Adaptec AIC-7896U2/7897U2).

Die google link levert niets op wat ik al niet gezien had . . . helaas. Het blijft een herhaling van zetten en de meest gehoorde (gelezen) reactie tot nu toe op google is dat SCSI disken voor Servers zijn en dus niet uit hoeven . . . maar daar heb ik dus niets aan.

Op de Adaptec website kan ik ook niets vinden wat mij kan helpen hiermee . . .

• DJ
scsi-spin is een tool om het handmatig te doen . . . en dan moet het filesystem nog ge-unmount worden! (tenzij je -f gebruikt . . . )

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zoek eigenlijk hetzelfde.
Het is voor mij ok geluidsproductie wat omlaag te brengen (8 schijven op 7200 rpm maken veel lawaai), temperuut en stroom verbruikt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• DJ
Welke tools heb je al gebruikt?
En welke kernel en Hardware heb je (SCSI Adapter en Schijven)?

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Gebeurt er regelmatig IO op die server? Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het constant up- en downspinnen van die drive veel meer schade aan de drive(motor) zal veroorzaken dan de temperatuur ;-)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
racoontje schreef op maandag 20 juni 2005 @ 07:43:
Gebeurt er regelmatig IO op die server? Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het constant up- en downspinnen van die drive veel meer schade aan de drive(motor) zal veroorzaken dan de temperatuur ;-)
die vraag kwam ook al bij mij op. Daarnaast vreet het vrij veel stroom om een disk weer op te laten spinnen.. en als alledrie de disken tegelijk aanspringen (vooropgesteld dat dat niet vaak zal gebeuren) trek je wel vrij veel stroom ineens..

• DJ
Dat snap ik allemaal, maar dat is voor mij geen issue! Ik weet dat het beter is om de Disken continu te laten draaien, en dat wil ik ook doen. Het gaat mij alleen om de dagen dat de temp zo hoog is.

Nogmaals, zoals ik in mijn startpost al gemeld had, ik wil alleen maar weten of het mogelijk is om (net als bij IDE disken) een automatische spin-down timer te laten draaien die na 5 minuten disk inactiviteit de disken uitschakeld. ;)

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-02 09:05

peace, love & linux

Vandaag kwam ik planet.debian.nl de volgende post tegen:

http://www.rootfs.net/jaw...g&action=SingleView&id=22

scsi-idle is still alive

I thought that my scsi-idle package is dead because the kernel patch is not applicable to kernel 2.6 (or, reportedly, can be ported but does not work well).

Fortunately, it was brought to my attention that recent kernel 2.6 versions support manually triggered spinning down of scsi devices, and a compatible utility called scsi-spin has been around for a while now.

All that allows me to implement a simple tool as replacement for the scsi-idle daemon. The current version is a small perl script that polls /proc/diskstats every 10min and suspend SCSI disks (and Firewire!) without activity. The next version that will go into the package will be coded in C to have smaller memory footprint, and have a more flexible configuration scheme with different times for different devices.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11