[Finder] Command-X (Cut) grijs voor verplaatsen bestanden

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TomT
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Binnen Windows kun je met Control-X na selectie van een bestand dit bestand verplaatsen i.p.v. copieren.

Op mijn Powerbook is de optie Command-X bij Finder grijs (gedisabled). Is er ergens een instelling waardoor dit komt of kan dit niet binnen OS X (10.3)? Via het toetsenbord is het makkelijker dan door te slepen met de touchpad met meerdere kleine folders open.

Ik heb uiteraard al gegoogled. Maar krijg eigenlijk alleen de onvermijdelijke keyboard-shortcuts lijsten.

Bedankt.

TomT

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik loop tegen hetzelfde aan eigenlijk op mijn iBook. knippen is niet mogelijk, kopieren wel. De enige optie die ik zie om iets te verplaatsen is move to trash (wat ik niet wil).
Dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of hier een logische oplossing voor is.

Verwijderd

Gewoon slepen :) Ik vind het ook niet idiaal. Als je iets wil verplaatsen moet je een 2de venster openen in finder met het doel daarna gewoon erheen slepen.

Of je maakt gebruik van het terminal bijv:
code:
1
$ mv ~/Desktop/Downloads ~/Documents

Nog wat andere alternatieven voor finder:
muCommander
PathFinder (non-free)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 10:18 ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Je kunt met slepen en cmd ingedrukt houden ((+) verwijnt) wel handmatig een move doen.

Mogelijk zou je met Automator en de System Preferences > Keyboard > Shortcuts wel iets kunnen realiseren.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Finder is niet bedoeld als een alternatief voor Microsoft's Explorer. De gedachte achter de Finder is dan ook compleet anders dan het geval is bij de Explorer:

De Explorer maakt gebruik van de "webbrowser" analogie voor de algemene look&feel. Dat betekent dat je wordt geacht door je filesystem te "surfen", en dat doe je over het algemeen door 1 Explorer window te openen, en vanaf daar naar de gewenste lokatie te browsen.
Als je dan gevonden hebt wat je zoekt, en je wilt het verplaatsen, knip je het daar weg, en browse je naar de volgende lokatie, alwaar je de geknipte documenten kunt plakken.

Aangezien heel Mac OS veel meer desktop-geörienteerd is dan Windows, is de Finder dat ook: Je hebt allemaal losse Finder windows op je desktop staan, waartussen je files kunt slepen. Het idee hierachter is, dat je van nature gewend bent om een zekere ordening in je troep (in dit geval je desktop) aan te brengen. Als je je "downloads" dir geopend hebt, en links bovenin de hoek hebt geplaatst, staat die daar even later nog steeds.
Wil je iets van je "downloads" naar je "documents" verplaatsen, dan open je een nieuw Finder window naast de bestaande, en sleep je het tussen die twee.

Toegegeven: het is ontzettend wennen als je gewend bent volgens een ander principe te werken, maar voor beide methoden is zeker iets te zeggen.

Ik zou zeggen: kijk eens naar de sneltoetsen van de Finder. Door bijvoorbeeld de command (apple) key ingedrukt te houden terwijl je op een directory klikt, open je die directory in een nieuw Finder window. Scheelt je weer een actie ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• TomT
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties.

Is en blijft onhandig dat command-x niet voor files en folders geldt. Zonder muis is het verslepen van bestanden lastig. Zal jullie oplossingen eens moeten gaan bekijken.

Groeten,

TomT

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dawuss schreef op maandag 20 juni 2005 @ 12:50:
Finder is niet bedoeld als een alternatief voor Microsoft's Explorer. De gedachte achter de Finder is dan ook compleet anders dan het geval is bij de Explorer:

De Explorer maakt gebruik van de "webbrowser" analogie voor de algemene look&feel. Dat betekent dat je wordt geacht door je filesystem te "surfen", en dat doe je over het algemeen door 1 Explorer window te openen, en vanaf daar naar de gewenste lokatie te browsen.
Als je dan gevonden hebt wat je zoekt, en je wilt het verplaatsen, knip je het daar weg, en browse je naar de volgende lokatie, alwaar je de geknipte documenten kunt plakken.

Aangezien heel Mac OS veel meer desktop-geörienteerd is dan Windows, is de Finder dat ook: Je hebt allemaal losse Finder windows op je desktop staan, waartussen je files kunt slepen. Het idee hierachter is, dat je van nature gewend bent om een zekere ordening in je troep (in dit geval je desktop) aan te brengen. Als je je "downloads" dir geopend hebt, en links bovenin de hoek hebt geplaatst, staat die daar even later nog steeds.
Wil je iets van je "downloads" naar je "documents" verplaatsen, dan open je een nieuw Finder window naast de bestaande, en sleep je het tussen die twee.

Toegegeven: het is ontzettend wennen als je gewend bent volgens een ander principe te werken, maar voor beide methoden is zeker iets te zeggen.

Ik zou zeggen: kijk eens naar de sneltoetsen van de Finder. Door bijvoorbeeld de command (apple) key ingedrukt te houden terwijl je op een directory klikt, open je die directory in een nieuw Finder window. Scheelt je weer een <enter> <command-X> <go-up> <command-V> actie ;)
Dat is leuk bedacht natuurlijk, maar als je werkt op een iBook met 12" scherm dan houd je niet echt veel ruimte over wil je meerdere finders naast elkaar hebben, vandaar dat ik het juist zeer makkelijk zou vinden als er gewoon kon knippen en plakken.

Maar goed, ik kan er nog wel even mee leren leven.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Tsja, de meest ruimte efficiënte manier om dingen te verplaatsen blijft de commandline, alleen is die niet voor iedereen even toegankelijk ;)

Gelukkig is er Expoxé :)

micheljansen.org

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dawuss schreef op maandag 20 juni 2005 @ 13:28:
Tsja, de meest ruimte efficiënte manier om dingen te verplaatsen blijft de commandline, alleen is die niet voor iedereen even toegankelijk ;)

Gelukkig is er Expoxé :)
Commandline is op zich wel te doen als je je erin verdiept denk ik, maar lijkt me niet echt handig als je met erg lange filenames zit.

En expos'e is grappig maar alles behalve fijn om mee te werken in dit soort gevallen.

Ja, ik weet het, ik ben een apple hater :P

Verwijderd

ach die ibook wou je toch al kwijt :P

lijkt me overigens een vrij kleine ingreep om knippen ook voor mappen beschikbaar te maken, is er geen termminal hack voor ofzo?

Verwijderd

Terw_Dan schreef op maandag 20 juni 2005 @ 23:23:
[...]

Commandline is op zich wel te doen als je je erin verdiept denk ik, maar lijkt me niet echt handig als je met erg lange filenames zit.

En expos'e is grappig maar alles behalve fijn om mee te werken in dit soort gevallen.

Ja, ik weet het, ik ben een apple hater :P
Ik wil niet een welles-niettes discussie opstarten, maar :P
Exposé is erg fijn helemaal bij het slepen van bestanden. command-x heb ik zelf nog nooit gemist op mijn Macs, ik sleep het gewoon soms sta ik er weer verstelt van hoe handig je dingen kan slepen. OS X is heeel veel drag en drop

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 23:29:
ach die ibook wou je toch al kwijt :P
Sterker nog, ik ben hem al kwijt :D
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 00:04:
[...]

Ik wil niet een welles-niettes discussie opstarten, maar :P
Exposé is erg fijn helemaal bij het slepen van bestanden. command-x heb ik zelf nog nooit gemist op mijn Macs, ik sleep het gewoon soms sta ik er weer verstelt van hoe handig je dingen kan slepen. OS X is heeel veel drag en drop
expose is ook fijn met sommige dingen, maar om bestanden te slepen vind ik het juist irritant, zeker als je het met dat trackpad doet.

Verwijderd

heel persoonlijk, ik ken een helegroep mensen die het super vinden werken. :)
ik vind Exposé echt de oplossing voor knippen en plakken :)

Maar goed, het zou een kleine moeite moeten zijn om het alsnog via cmd+x in te bouwen lijkt mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 15:05 . Reden: vanacht nogal wat typfouten gemaakt :P ;) ]

• Dingen
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-02-2024
Terw_Dan schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 00:07:
[...]

expose is ook fijn met sommige dingen, maar om bestanden te slepen vind ik het juist irritant, zeker als je het met dat trackpad doet.
Hoezo dan? Ik versleep altijd m'n bestanden mbv Expose, ook als ik met m'n trackpad werk. Ideaal juist!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dingen schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 14:59:
[...]

Hoezo dan? Ik versleep altijd m'n bestanden mbv Expose, ook als ik met m'n trackpad werk. Ideaal juist!
Ik vind het juist vervelend, omdat eerst een ding naar een hoek van het scherm moet slepen en vervolgens weer naar een ander scherm. Zeker omdat dat trackpad altijd wel ergens blijft haperen.

• breinonline
  • Laatst online: 21:28

breinonline

Are you afraid to be known?

Terw_Dan schreef op maandag 20 juni 2005 @ 23:23:
[...]
Moet je de tab-toets eens proberen. De commandline werkt sneller dan slepen als je wat oefend.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Misschien een idee, maar je kan ook als je iets aan het slepen bent folder openen door het bestand er boven te houden en dan op de spatiebalk te rammen. Zo kan je alsnog aardig snel door je hd heen zoeken naar de goede folder om het bestand neer te zette.

kleurbleur.nl

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Terw_Dan schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 22:06:
[...]

Ik vind het juist vervelend, omdat eerst een ding naar een hoek van het scherm moet slepen en vervolgens weer naar een ander scherm. Zeker omdat dat trackpad altijd wel ergens blijft haperen.
Huh :?
Heb jij geen sneltoetsen voor Exposé dan?
Ik pak in Finder een file vast, rag op F10 als het window waar ik heen wil niet op de voorgrond staat, beweeg naar het juiste window, laat F10 los, en laat de muis los. Hoe makkelijk wil je het hebben :P

micheljansen.org

• Dingen
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-02-2024
dawuss schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 01:17:
[...]

Ik pak in Finder een file vast, rag op F10 als het window waar ik heen wil niet op de voorgrond staat, beweeg naar het juiste window, laat F10 los, en laat de muis los. Hoe makkelijk wil je het hebben :P
Inderdaad. Dat met die hoeken vind ik helemaal niks en staat lekker uit, F9/10/11 is handig zat.

En als je iets vaak naar een bepaalde map wil verplaatsen kun je 'em natuurlijk altijd in de sidebar zetten, daar kun je ook gewoon files op pleuren :)

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Volgens mij is het gewoon een bug.
Ik kan er echt met m'n verstand niet bij dat 'het systeem' werkt (slepen werkt nl. wel), dat kopieren ook werkt, én dat de opties copy/cut/paste in het menu aanwezig zijn.

Als apple niet wil dat je iets anders doet dan slepen moeten ze die menu-opties weghalen, en niet half laten werken.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Misschien kunnen jullie wat hiermee: http://www.naratt.com/MoveItemsX.html

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dawuss schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 01:17:
[...]

sneltoetsen vind ik eerlijk gezegd helemaal knake werken (staan wel ingesteld overigens).
Er zou eigenlijk gewoon een windows verkenner moeten zijn onder OSX, lijkt me veel handiger werken dan finder.
Pagina: 1