[OC] FSB Fluctueerd

Pagina: 1
Acties:

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

Topicstarter
Moguh,

Het is nu 27C in me kamer @ zuiden :P
FSB Fluctueerd tussen 219 en 221, maar waarom?
volts omhoog -> fsb uit zichzelf omlaag (stabiel maar langzaam)
volts huidig -> fsb fluctueerd maar is stabiel
volts omlaag -> fsb uit zichzelf omhoog (onstabiel maar rete-snel)

Spec's:

- Asus A7N8X-E Deluxe | idle 28C | stressed 32C
- AMD XP 3000+ @ 2409/2420/2435Mhz (11*220@1.825v) | idle 47C | stressed 55C
- 2x TwinMos DDR400 512MB @ 438/440/442Mhz |2.5|3|3|9|(220@2.6v)
- Geforce 6800LE @ 1.6x12 @ 360/900
- 3 SATA schijven en 2 PATA schijven (groote en arrays maken volgens mij niet uit)

Extra's:

- Berekende en geteste airflow
- overal koelblokken inclusief mem, 6800 en mobo.

Nog een vraagje, heeft het zin om met AGP fsb te spelen?

edit:

nog even met de fsb zitten spelen in de bios
hij doet dit bij elke FSB boven de 200Mhz

[ Voor 20% gewijzigd door Maximilian op 19-06-2005 13:15 ]

• Maximilian

Maximilian

You've been Maxxed...

Topicstarter
Heeft echt nietmand een id hoe dit komt?

(soort van kick)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 14:19
Hoe kan de fsb vanzelf omhoog en omlaag gaan, als je het voltage veranderd? Normaal hoort je NB trouwens sneller te gaan als je er meer voltage op zet. Dus het ding wordt te heet of je bent hem aan het overvolten.

offtopic:
flucteren? :+ Jij kijkt zeker vaak star trek?

tvw

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Maximilian schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 11:16:
Heeft echt nietmand een id hoe dit komt?

(soort van kick)
Spread-spectrum modulating, een vernuftig stukje techniek dat de hel is van alle overclockers. Om EM-resonantie(Je pc geeft al snel een sterk signaal) te verkomen lopen de frequenties nergens helemaal stabiel, door kleine fluctiaties word voorkomen dat alles op een dezelfde frequentie gaat mee schreeuwen over de ether. Naddeel hiervan is dus fluctuerende frequenties, wat geheid instabiliteit veroorzaakt als je je systeem al tot de max gepushed hebt....

Ik weet niet of dit voltage gerelateerd is en2 hele megahertzen verschil geeft,maar je kutn eraltijd op googlen

[ Voor 9% gewijzigd door Rey Nemaattori op 21-06-2005 11:47 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Maximilian

Maximilian

You've been Maxxed...

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 11:46:
[...]

Spread-spectrum modulating, een vernuftig stukje techniek dat de hel is van alle overclockers. Om EM-resonantie(Je pc geeft al snel een sterk signaal) te verkomen lopen de frequenties nergens helemaal stabiel, door kleine fluctiaties word voorkomen dat alles op een dezelfde frequentie gaat mee schreeuwen over de ether. Naddeel hiervan is dus fluctuerende frequenties, wat geheid instabiliteit veroorzaakt als je je systeem al tot de max gepushed hebt....

Ik weet niet of dit voltage gerelateerd is en2 hele megahertzen verschil geeft,maar je kutn eraltijd op googlen
Dat is vreemd dan, Spread-spectrum Modulating staat uit, en kan niet aan na de 200Mhz FSB
Dat hetzelfde met de AGP FSB.

Maar ik heb mijn systeem nog niet tot de max gepushed, w8 maar tot ik een voltmod ga uitvoeren en waterkoeling kan kopen :P :z <-droom!

Maargoed.. ik vind het nog steeds vervelend dat ik de ene keer meer punten haal me 3dmark en de andere keer weer niet vanwege een zelf-overclockend en -underclockend systeem

Vreemde is dat bij de 200 (bios standaard) hij in windows ook nog 199 t/m 201 zegt in lavalys everest pro en in MBM5

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Er is gewoon een optimaal voltage voor je FSB, bij hoger wordt het zaakje te warm (instabiel), en bij lager wordt het instabiel omdat hij bij die spanning de snelheid niet kan halen. Al met al is het niet heel raar dat je FSB een paar Mhz schommelt, denk ik. Alhoewel het in jou geval wel vrij extreem is. Kijk eens naar de temperaturen enzo. Ook kan het zijn dat je PPL (frequentie-deel chippie op je moederbord, werkt samen met een kristal om overal de juiste snelheden heen te sturen) ofzo stuk is, maar dat zou je bij normaal gebruik niet moeten lukken....

Je 'agp fsb' waarmee je waarschijnlijk de snelheid van je AGP bus bedoeld, kan je idd ook overklokken, daarmee worde de communicatie tussen APG en Northbridge dus sneller, voor je uiteindelijke prestaties schijnt het weinig uit te maken, maar het kan dus net wel iets schelen. Ohja, wel kan je zaakje er dus ook instabiel van worden natuurlijk.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Maximilian

Maximilian

You've been Maxxed...

Topicstarter
Luxx schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 15:31:
Er is gewoon een optimaal voltage voor je FSB, bij hoger wordt het zaakje te warm (instabiel), en bij lager wordt het instabiel omdat hij bij die spanning de snelheid niet kan halen. Al met al is het niet heel raar dat je FSB een paar Mhz schommelt, denk ik. Alhoewel het in jou geval wel vrij extreem is. Kijk eens naar de temperaturen enzo. Ook kan het zijn dat je PPL (frequentie-deel chippie op je moederbord, werkt samen met een kristal om overal de juiste snelheden heen te sturen) ofzo stuk is, maar dat zou je bij normaal gebruik niet moeten lukken....

Je 'agp fsb' waarmee je waarschijnlijk de snelheid van je AGP bus bedoeld, kan je idd ook overklokken, daarmee worde de communicatie tussen APG en Northbridge dus sneller, voor je uiteindelijke prestaties schijnt het weinig uit te maken, maar het kan dus net wel iets schelen. Ohja, wel kan je zaakje er dus ook instabiel van worden natuurlijk.
Bedankt voor de tips, ik begrijp het, btw als ik em op standaard 200 zet, zet ik ook me volts op standaard 1.65v :P
Mja tis nu 1.05 's ochtends en 24C in me kamer met deze temps @ OC 11*220:

Mobo: 25C
CPU: 44C
Maxtor Sata 80: 27C
Maxtor Sata 80: 28C
Maxtor Sata 120: 29C
Western Pata 80: 27C
Maxtor Pata 60: 37C
6800LE 360/900: 50/40C (core/mem)

Chipset nagekeken en laten nakijken: Niets mee aan de hand...
Memtest 23x lopen (alle tijd als je werkt hè): 100% goed
CPU multimedia en algorithmic test 19x: fine

Volts
CPU: 1.87-1.9 (continu schommel)
3.3: 3.36-3.38
5.0+: 4.92-4.95 | -:4.72
12.0+: 12.54-12.61 | -:12.46-12.54

Ik snap het niet meer |:(
Mischien is het de voeding?

Oh btw, OC van AGP bus is geen aanrader (unstable as a bike on ice)

[ Voor 3% gewijzigd door Maximilian op 22-06-2005 01:28 ]

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 01:51
Ik heb het zelfde @ een Asus A7N8X-E Deluxe en een 2500+. Hij staat op 195x11 (Kut 200+ Mhz bug van mn mobo)
Maar soms staattie op 194 en soms op 196. En dat zonder aan de volts te hijssen.

In het kort zou je kunnen stellen dat jij een semi-automaat heb en ik een volautomaat :+

/edit

Ik lees hiero dat jij hetzelfde mobo heb. Heb jij geen last van 200Mhz+ bug dan?

[ Voor 18% gewijzigd door _eXistenZ_ op 22-06-2005 09:39 ]

There is no replacement for displacement!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Overigens fluctueerd mijn fsb(en dus ook CPU speed) ook, maar da's vaak maar 1mhz van de 1700 :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Maximilian

Maximilian

You've been Maxxed...

Topicstarter
eXistenZ_NL schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 09:38:
Ik heb het zelfde @ een Asus A7N8X-E Deluxe en een 2500+. Hij staat op 195x11 (Kut 200+ Mhz bug van mn mobo)
Maar soms staattie op 194 en soms op 196. En dat zonder aan de volts te hijssen.

In het kort zou je kunnen stellen dat jij een semi-automaat heb en ik een volautomaat :+

/edit

Ik lees hiero dat jij hetzelfde mobo heb. Heb jij geen last van 200Mhz+ bug dan?
200Mhz+ bug? Met Rev 1013? ikkuh nie hoor... Toen ik me geheugen wat lager gezet had haalde ik zelfs 240 maar ja, volts komen niet verder dan 1.9v dus al gauw komt windows ook niet verder.

Dus daar heb ik geen last van.
Rey Nemaattori schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 09:53:
Overigens fluctueerd mijn fsb(en dus ook CPU speed) ook, maar da's vaak maar 1mhz van de 1700 :P
jah maar 3Mhz van de 2400 begint toch wel irritant te worden :P
Pagina: 1