Toon posts:

Heeft overclocken wel zin?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga deze maand een nieuw setje halen, met onder andere de volgende onderdelen:
* Asus A8N-E s939 nForce4 Ultra mobo
* Athlon64 3000+ Venice
* 512mb x2 Corsair ValueSelect PC3200 CL2.5

Nu was ik aan het overwegen om bijvoorbeeld Corsair Twinx PC4400 geheugen te kopen ipv het ValueSelect geheugen. Dat kost ongeveer 100 euro meer.
En op die manier dan het setje te overklokken (niet al te zwaar, bijvoorbeeld naar 2200mhz ipv 1800mhz), dan draai ik op 3500+ snelheid dus.
Maar het prijsverschil tussen de 3000+ en de 3500+ is ook 100 euro...
Dus dan kan ik toch evengoed gewoon die snellere cpu kopen?
Heeft overclocken dan eigenlijk wel zin?
Want voor het extra geld dat ik dan in sneller ram, en zwaardere koelers moet investeren, kan ik toch evengoed gewoon rechtstreeks die snellere cpu of snellere videokaart kopen?
Of kan ik bijvoorbeeld ook met dat ValueSelect geheugen die 3000+ op 2200mhz laten lopen?
Of gaat dat niet werken?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2005 11:18 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Omdat je met een overklokte 3000+ @ 2200 MHz een hogere FSB draait dan wanneer je een originele 3500+ @ 2200MHz draait. Voordeel is dus dat er per cyclus sneller wordt gewerkt, dus dat dit een hogere prestatie oplevert.

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op zondag 19 juni 2005 @ 11:20:
Omdat je met een overklokte 3000+ @ 2200 MHz een hogere FSB draait dan wanneer je een originele 3500+ @ 2200MHz draait. Voordeel is dus dat er per cyclus sneller wordt gewerkt, dus dat dit een hogere prestatie oplevert.
Hmmm dat wist ik dus niet.
En dat laatste wat ik zei, is het ook mogelijk om met gewoon ValueSelect geheugen (pc3200 CL2.5) een 3000+ op 2200mhz te laten draaien?
Of heb je daar echt duur geheugen voor nodig?

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Twinmos Speed premium schijnt ook goed overklok geheugen te zijn!
Ik geloof dat je niet eens erg goed geheugen nodig hebt, je kan de FSB/HTT:MEM ratio op een andere waarde zetten.

Edit:
Minder nut dat wel. Maar je kunt evengoed nog de 2200mhz halen dus dat je op 3500+ rating zit!

[ Voor 25% gewijzigd door tdn135 op 19-06-2005 11:29 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

nljagfan schreef op zondag 19 juni 2005 @ 11:26:
Twinmos Speed premium schijnt ook goed overklok geheugen te zijn!
Ik geloof dat je niet eens erg goed geheugen nodig hebt, je kan de FSB/HTT:MEM ratio op een andere waarde zetten.
Dan heeft je overclock minder nut aangezien je memory performance niet stijgt :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02 20:56

Haan

dotnetter

Tja, voor overklokken geldt eigenlijk altijd dat snelheden boven de standaard-snelheid niet te garanderen zijn, dus het blijft altijd een kwestie van uitproberen hoever iets overgeklokt kan worden :)
Maar kans dat geheugen lekker draait(met goeie timings dus) op 244 MHz ipv van standaard 200 MHz lijkt me niet zo groot eigenlijk.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 09:48
AtleX schreef op zondag 19 juni 2005 @ 11:27:
[...]Dan heeft je overclock minder nut aangezien je memory performance niet stijgt :)
Maar met goedkoper geheugen kun je een deel van de bespaarde 100 euro uitgeven aan een goede koeler, waardoor je je processor wat meer kan overklokken / wat stiller kan overklokken. Ik persoonlijk zou pas als laatste naar snel geheugen kijken, zeker als je de FSB/HTT:MEM ratio kan veranderen in het bios van je moederbord.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Ja een goeie koeler komt er al op, ik ga voor de Zalman CNPS7000B.
Ik denk toch dat voor "real life performance" de cpu snelheid wel meer effect heeft dan geheugensnelheid (voor zover ik al de benchmarks en reviews begrijp).

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01 00:41
Waarom niet een 3500 met valueselect geheugen en dat proberen zo ver mogelijk te krijgen?
Mocht je twinmos speed premium willen kopen dan zou ik wel voor het pc3500 geheugen gaan ipv pc3200, dan weet je tenminste redelijk zeker dat je BH5 krijgt. Echter als je goed wil overklocken met BH5 is een mobo wat flink wat voltjes op het geheugen kan zetten toch wel een redelijke must, 3,2v en meer is aan te raden (en een beetje actieve koeling kan dan geen kwaad).
(ik weet overigens niet wat die A8N-E kan leveren)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Laatst met het Kingston HyperX PC3500 geheugen van een kennis gespeeld, merkte toch duidelijk performance verschillen. Mijn eigen geheugen trekt 210 MHz zonder problemen (USI geheugen, eigen merk Computerland). Behaald door in het BIOS het geheugen op 160MHz in te stellen, en vervolgens een overklok van 50MHz er overheen te gooien. Met dat PC3500 geheugen kon ik het geheugen op zijn originele 200MHz laten staan, en vervolgens die overklok van 50 MHz er overheen. Ging zonder problemen. Hoger dat PC3500 is dus in principe niet echt nodig, tenzij je dus nog hogere snelheden wilt halen. Extra tip voor CPU koeling, neem een degelijke Zalman of Arctic. Ik gebruik zelf de Arctic Freezer, loopt erg aardig, en is niet echt lawaaierig te noemen.

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-01 08:11
koop OCZ 1G Kit 400MHz PC-3200 Dual Channel Kit (Winbond) dit geheugen is dan mischien 50 euro meer dan goedkoop geheugen maar dit geheugen is evensnel dan alle andere dure geheugen. al moet je meestal wel een burn-in doen op dit geheugen voordat je het voledig kan benutten. (dus 24 uur burn-in.... staan genoeg artikkels over op i-net)
http://www.pcgate.nl/prod..._252_254&products_id=3570 kan je het geheugen bestellen voor maar 127 euro.

met dit geheugen kan je 250+ mhz (DDR500) lopen en dit met timings (latency) van 1T 2,2,2,5 en dit komt allemaal door de winbond (BH5) chips die er op zitten, een zeer bekende chip bij de overklockers. zit op al het duur geheugen. maar ook op deze reepjes. zorg wel dat het deze code heefd OCZ4001024WV3DC-K (die W is het belangerijkste!)

dus koop nooit duur geheugen want er is altijd ergens goedkoop geheugen dat evensnel loopt dan dat dure geheugen. en met dit geheugen kan je je CPU ook zeker voledig benutten.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:46
Of probeer je value geheugen gewoon even uit. mijn Corsair PC2700 value ram deed ook 240Mhz 2,5-3-3-7 . Het is gewoon een kwestie van mazzel hebben.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 19:03
kdenk dat je beter zit met tccd chips dan met die bh5 chips of dat je anders een volt mod zal moeten uitvoeren

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-01 08:11
probleem is dat er geen goedkoop geheugen op de markt is met tccd chips. zover ik weet toch niet. en bh5 dus wel

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Of overklokken zin heeft, ja, als je voor 300 euro een dure waterkoeling koopt, en ook duur snel geheugen moet kopen, en er dan nog dagen/uren mee bezig bent.. ja, dan heeft het netto geen zin, tenzij je het als 'sport' ziet natuurlijk.

Ik heb een Celeron, met een zelf in elkaar geknutseld waterkoeling setje, en dan heb je voor relatief weing geld nog fatsoenlijke prestaties, en heeft het dus wél zin. Zoals jij noemt, heeft het idd weinig zin, kan je beter een 3200+ kopen, en die 5 % overklokken..... nouja... je moet voor jezelf uitmaken wat in jou geval de beste prestaites voor het minste geld is. Maar zoals je het in je startpost stelt, is de winst eigenlijk heel laag.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Of probeer je value geheugen gewoon even uit. mijn Corsair PC2700 value ram deed ook 240Mhz 2,5-3-3-7 . Het is gewoon een kwestie van mazzel hebben.

dat mem dat jij hebt is het zeer beroemde BH5 ram en die kan je tegenwoordig niet meer voor zulke lage prijzen vinden laat staan met zulke overclocks!

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 19:03
CORSAIR TWINX 1024MB (2x512) 400MHz DDR PC3200 CL2 €132.50

wel belgische shop en bij mij waren die latjes tccd's toch niet duur te noemen
Pagina: 1