Data verdwenen?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik probeer een HDD te mounten maar ik zie de bestanden niet, alleen het lost & found mapje. Volgend `df` is de HDD leeg maar ik heb gewoon de andere machine uitgezet, schijf er uit, hier aangesloten (/dev/hda, het is niet de bootdisk overigens) en mount -t ext2 /dev/hda1 /data. Ik heb wel ext2 support meegebakken in m'n kernel dus dat zou het ook niet zijn (plus dat ik dan een melding zou moeten krijgen bij het mounten). Verder heb ik nog één andere ext3 partitie en de rest is XFS.

Enig idee of ik kan controleren of de data er uberhaupt nog op staat. Ik heb de schijf wel aangesloten gehad bij het instaleren van Debian 3.1, maar verder niks mee gedaan. Het systeem is geinstalleerd op SATA schijven, er wordt ook geboot van /dev/sda.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Enig idee of ik kan controleren of de data er uberhaupt nog op staat. Ik heb de schijf wel aangesloten gehad bij het instaleren van Debian 3.1, maar verder niks mee gedaan.
Kan je hem niet terug stoppen in je andere systeem?

Het klinkt overigens wel heel erg als "per ongeluk geformatteerd tijdens installatie".

• m33p
Ja daar ben ik ook bang voor maar ik weet zeker dat ik dat niet aangegeven heb in de setup. Het andere systeem is in principe deze alleen nu met een SATA RAID controller en 2 WD raptor schijven waar Linux Debian op staat. De bootdisk van het oude systeem heb ik gelukkig nog maar ik betwijfel of het wel zin heeft om die er aan te gaan hangen van `df` geeft ook aan dat de schijf leeg is (of kan dat komen omdat deze de boel niet goed meer kan lezen?)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 08:45

DataGhost

iPL dev

zat die schijf eerst in een raid array :?

• m33p
Nee het was gewoon een losstaande schijf. Het kan er toch niet mee te maken hebben dat het eerst /dev/hdc1 was en nu hda1? Is er trouwens ook een manier om te kijken welke bestandsystemen er op staan? Ik weet bijna zeker dat het ext2 was (alleen daarmee kan ik ook gewoon mounten) maar 100% zeker weten doe ik dat ook niet meer.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
m33p schreef op zondag 19 juni 2005 @ 11:34:
Nee het was gewoon een losstaande schijf. Het kan er toch niet mee te maken hebben dat het eerst /dev/hdc1 was en nu hda1?
Nope, dat maakt geen klap uit, tenzij je (zoals iemand anders al suggereert) je er zelf in vergist hebt en ergens de verkeerde partitie geformatteerd hebt...dat zou vervelend zijn :(

Als het filesystem-type niet klopt, kun je 'm ook niet mounten. Het feit dat dat wel lukt geeft dus al aan dat het in ieder geval ext2 of ext3 moet zijn (geweest).

[ Voor 17% gewijzigd door Wilke op 19-06-2005 12:25 ]

• bigben04
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 13:43
Misschien zou je PartitionMagic of een vergelijkbaar programma kunnen gebruiken om te kijken wat die van het bestandssysteem maakt. parted (evt QTParted als GUI) is een Linux-proggie dat vergelijkbaar is met PartitionMagic, daar zou je het mee kunnen proberen.

Deze programma's geven ook aan hoeveel vrije ruimte er is op je partitie.

[ Voor 13% gewijzigd door bigben04 op 19-06-2005 12:29 ]

• m33p
PartitionMagic moet ik even regelen dan wil ik dat gaan testen. Het ziet er naar uit dat ik (of een bug in de nieuwe debian setup) per ongeluk die schijf geformateerd heb. 120 gig weg :( (ALS het zo is). Toch lijkt het mij heel stug dat ik dat gedaan heb want ik heb die HDD er wel aan gehad maar het verschil tussen /dev/hda en /dev/sda zou ik wel zien plus dat je na het partitioneren een bevestigingscherm krijgt waarbij ik elke keer opgelet heb dat de IDE schijf niet aan het vern***ken was.

Ideen zijn nog welkom. Het was 'maar' een opslag drive (games, apps, 2e rangs backups :S), belangrijk spul heb ik gelukkig nog naar een externe PC gebackupped maar het blijft maar matig.

• Cipri
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

Doe eens een fdisk -l /dev/hda. Dus zonder de 1 erachter. Dan zou je een lijst met de partities op je hd moetne krijgen.

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

• m33p
code:
1
2
3
4
5
6
Disk /dev/hda: 122.9 GB, 122942324736 bytes
16 heads, 63 sectors/track, 238216 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1               1      238216   120060832+  83  Linux

Ik wist dat het hda1 was maar ik kan hier niet echt aan zien hoeveel er nog op staat :( Kun je hier wat mee? (of iemand anders)

• m33p
Ik wil hem toch nog even schoppen aangezien ik gisteravond bedacht dat er ook nog een heleboel foto's op stonden :'(

Als ik hem probeer te mounten bij de Debian setup zet hij dat de indeling van de schijf 'strange' is... Na de install (op /dev/sda) kan ik de schijf wel benaderen maar zie ik nog steeds alleen het lost & found mapje... iemand nog ideeën?

Verwijderd

m33p schreef op maandag 20 juni 2005 @ 18:26:
Ik wil hem toch nog even schoppen aangezien ik gisteravond bedacht dat er ook nog een heleboel foto's op stonden :'(

Als ik hem probeer te mounten bij de Debian setup zet hij dat de indeling van de schijf 'strange' is... Na de install (op /dev/sda) kan ik de schijf wel benaderen maar zie ik nog steeds alleen het lost & found mapje... iemand nog ideeën?
Ik heb het zelf nog niet bij de hand gehad.

Maar ik bewaar een fdisk -l en van de fstab , van mijn Linux servers op papier en op een andere computer, wie regelmatig regelmatig gebackupt wordt. En ik heb natuurlijk een aantal full backups en data wordt elke dag gebackupt.

Maar aan die raad heb je weinig aan, het feit is al gebeurd.

Je heb nog niks met die schijf gedaan, sinds hij leeg was, behalve een fsck want anders kan die lost+found directory niet vol zijn. ?

Ik zou eerst een backup van de huidige situatie maken door bijvoorbeeld dd, die andere een harddisk zetten of branden op DVD of op andere manier veilig stellen. Zodat je terug kunt, als je het verkloot. En ik zou op die gaan image werken door die bijvoorbeeld via de loopback mounten en daar een rescue op doen.

Ik volg ook op Usenet op de nl.comp.os.linux.* groepen, ik kan me herinneren, dat zo'n beschadigde schijf is langs gekomen in die groepen, de laatse paar maanden , de detials weet ik niet meer, maar ik zal even snel Googlen.

Het enigste wat ik met even Google kon vinden is deze drie threads,

http://groups.google.nl/g...=1&hl=nl#a3adc85c16b6a056

http://groups.google.nl/g...=2&hl=nl#afd25b397f32fcaa

http://groups.google.nl/g...=1&hl=nl#ba8afc7025a080a3

Maar of de dit de thread was, weet ik niet meer , er kwamen ook andere tools langs volgens mij.

Je kunt ze ook het zelf vragen op Usenet, de groep nl.comp.os.linux.overig lijkt me wel een goede groep.

Succes, die heb je nodig.

.

• m33p
Kijk hier kan ik mee aan de gang. Ik ben op het moment bezig met 'foremost' alleen ik kan geen image maken aangezien ik niet nog een 120 gig of groter schijf kan gebruiken, dus ik zit nu maar op de 'live' disk te werken :( Ik heb al een aantal foto's terug maar dit zijn thumbnails ofzo. foremost schrijft alles weg naar een andere directory (op een andere schijf), dus hopelijk kan ik straks nog de filters wat beter instellen, aangezien ik nu tig corrupte jpg's krijg. Ik zal morgen mijn post(s) updaten waar het nodig is.

Verwijderd

m33p schreef op maandag 20 juni 2005 @ 20:18:
Kijk hier kan ik mee aan de gang. Ik ben op het moment bezig met 'foremost' alleen ik kan geen image maken aangezien ik niet nog een 120 gig of groter schijf kan gebruiken, dus ik zit nu maar op de 'live' disk te werken :( Ik heb al een aantal foto's terug maar dit zijn thumbnails ofzo. foremost schrijft alles weg naar een andere directory (op een andere schijf), dus hopelijk kan ik straks nog de filters wat beter instellen, aangezien ik nu tig corrupte jpg's krijg. Ik zal morgen mijn post(s) updaten waar het nodig is.
Redt eerst je foto's maar je zou ook recoverjpg kunnen gebruiken, die wordt ook ergens vermeld in die threads en er zijn meer tools, moet je de threads maar gaan lezen.

Daarna kun je gaan kloten met de schijf, wat voor foutmelding kreeg je bij fsck, beschadigde superblok of zo, er staan meerdere superblocks op een schijf. Of is de schijf is fysiek beschadigd.

Maar ga eerst je foto's maar redden, die zijn veel belanglijker.

• m33p
code:
1
2
3
4
e2fsck -n /dev/hda
e2fsck 1.37 (21-Mar-2005)
Couldn't find ext2 superblock, trying backup blocks...
e2fsck: Bad magic number in super-block while trying to open /dev/hda

Ook als ik die alternatieve superblock gebruik wat wordt aangeraden kan ik nog niet scannen. Overigens is m'n Lost & Found directory leeg en is er na dat hij 'opeens' leeg was niks mee gebeurd. Ik heb overigens na dat de schijf 'opeens' leeg was (wat ik zag na het mounten) er niks meer mee gedaan.

Ik ga nu de threads verder door lezen, en hopen dat ik de foto's terug kan krijgen :(

Edit:
Om geen onbedoelde kick te geven, Robjejansen alvast heel erg bedankt voor je zeer zinvolle posts :)

[ Voor 13% gewijzigd door m33p op 20-06-2005 22:37 ]

Verwijderd

Nog een link, die je kunt gebruiken, die had ik gevonden via een search op deze site.

http://www.linux-forensics.com/

Je moet maar de links en volgen en lezen wat er op de site staat, er is daar ook een forum.

Genoeg voor vandaag, ik ga wat anders doen.
Pagina: 1