Raid0 Maxtor 200GB hangt na clone in windows opstartscherm

Pagina: 1
Acties:

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Hallo allemaal,

Dit is de eerst keer dat ik volgens mij een post maak hier, aangezien ik er nu ff niet meer uitkom....Zelfs met de FAQ's niet (of ik moet wat gemist hebben dan).
Ik heb laatst 2x 200GB maxtor dm10 sata gekocht, deze heb ik in mijn systeem gehangen, waar winXP pro op draait. De bedoeling was om ze in raid0 opstelling te hangen en dan met norton ghost 9.0 via copy disk van mijn 160 gb maxtor ide alles naar de raid0 over te zetten. Eerst natuurlijk raid0 werkende gemaakt zonder problemen overigens.. Wat ik al heb zitten knutselen:

Ik heb eerst met partition magic een ntfs partitie op de raid0 gemaakt, dit was een logical partition, toen alles gekopieerd met ghost (ook natuurlijk de master boot). Dit ging allemaal goed geen problemen. Afgesloten, IDE hd eruit gehangen en weer op laten starten, ik kwam echter niet ver want ik kreeg de foutmeding: Disk boot failure Disk boot failure, insert system disk and press Enter. Dit nog vóór het win xp scherm met laadbalkje. Diverse dingen in recovery console van win xp geprobeerd toen, fixboot, fixmbr, bootcfg /rebuild, dit natuurlijk wel met eerst de sata/raid drivers te laden met F6 in de console... echter zonder succes.
Nou ja dat maar voor wat het was gelaten en opnieuw met partition magic schijf een partitie gemaakt, deze keer een primary (verschil...? :? ) en active. Met ghost alles weer gekopieerd ook met mbr. Gaat allemaal zeer lekker dat (mooie progjes). Weer afgesloten, IDE er uit gehangen en laten booten van de raid.... Ik helemaal happy toen ik hem het opstartscherm zag laden, blijft hij daar in hangen.. :/ Oók in safe-mode gaat hij niet verder, weer recovery console in gegaan, fixboot, fixmbr, bootcfg /rebuild. Hij komt echter niet verder dan dat scherm.. :/
De HD's (raid) worden gedetecteerd alles correct, ik kan immers als ik me IDE er weer inhang gewoon via windows verkenner daar al op kijken enz, dus die zitten wel goed geinstalleerd lijkt me.

Iemand een idee waarom het nou niet werkt... :? 8)7 ? Nou alvast bedankt!

Verwijderd

zie je ook wel de bios van je raid ??

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Windows is geen Linux, je zal windows waarschijnlijk opnieuw moeten installeren om hem op je RAID controller aan de gang te krijgen. Misschien dat je er met een paar registry hacks uit komt maar herinstallatie is het makkelijkst en betrouwbaarst.

Het probleem is dat je RAID partitie gezien wordt als een nieuwe schijf voor de oude installatie en dus geen C maar bijvoorbeeld F als driveletter krijgt, hierdoor loopt de hele boel in de soep. Het kan ook nog zijn dat Windows tijdens het booten de drivers van je RAID controller niet laad en dus niet kan opstarten.

Ik raad aan om eerst Windows op een (zeg, 8 Gb) partitie te installeren en dan je data/games/etc. partities met ghost o.i.d. te kopieren en eventueel te vergroten. Als je alles in 1 partitie hebt staan (niet handig i.v.m. seek-tijden e.d., maar daarover loopt een ander draadje op GoT) zal je eerst Windows moeten installeren en dan vanuit de verkenner alle bestanden vanaf je oude harde schijf moeten kopieeren.

Edit: Vergeet niet je oude schijf los te halen voordat je Windows gaat installeren, anders beland je in drive-letter hell.

[ Voor 7% gewijzigd door LeX-333 op 19-06-2005 10:28 ]

Too many people, making too many problems

• Nivk
Yes helemaal op het begin bij het opstarten, zie ik het schermpje van nvidia raid bios waar ik ook in kan met f10, daar heb ik ook ingesteld dat ze raid0 zijn.
Ik heb wel kunnen booten net met de raid0, zelfs tot in windows, maar dit was met een clean install... :9 Dus lijkt me dat er iets mis was met die bootconfig, stel nou dat ik die boot.ini e.d. nou kopieer en op me IDE zet daarna alles weer disk copy met ghost op de raid en dan die boot.ini enz van de clean install er weer overheen gooi. Zou dat kunnen werken..? Wat zou ik dan allemaal nodig hebben naast boot.ini, bootfront, ntdetect, ntldr..?

Nog wat verdere gegevens:
Win XP Pro SP1
MSI K8N NEO Platinum
AMD64 3200+
NVIDIA Nforce 3 250 Parallel ATA controller (v2.6)
NVIDIA Nforce 3 250 Serial ATA controller (v2.6)
NVIDIA Nforce ATA Raid class controller
Maxtor 160GB ATA dm9
Maxtor 200GB SATA dm10 (2x)
NEC 3500AG
NEC 3540A

Mocht dat nog nodig zijn :X

Verwijderd

Het grote probleem zit niet in je boot.ini maar in je MFT!
Hierin wordt namelijk vastgelegd of je bestandsindeling in RAID staat of niet. Op het moment dat je je oude install zomaar op op RAID0 zet klopt de MFT niet en dat leidt tot de problemen die jij hebt gehad.

Het lijkt me een goed idee je schone RAID0 installatie te houden en vervolgens al je instellingen/data van de oude install over te zetten. Maar dus NIET zaken als boot.ini, MFT en andere systeembestanden
van de niet-RAID installatie.

• Nivk
Aah ok, bedankt voor de replies ik ga gewoon alles opnieuw installeren dan!
LeX-333 schreef op zondag 19 juni 2005 @ 10:26:
Als je alles in 1 partitie hebt staan (niet handig i.v.m. seek-tijden e.d., maar daarover loopt een ander draadje op GoT) zal je eerst
.
Welk draadje is dat.. kan hem niet vinden...
Pagina: 1