LEDs aansluiten op 7.2V accu en meer vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.840 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 08:44
Ik heb sinds kort een leuke R/C auto, welke gevoed wordt door accu-packs van 7.2V (1900 tot 3000mAh). Nu was ik daar gisteravond laat nog even mee aan het racen en we kwamen op het idee om er lampjes in te gaan bouwen.

Aangezien LED's het minste energie gebruiken, lijken me die het beste voor dit geval. Nu moet ik 4 LED's aansluiten (2 voorlampen (blauw of wit) en 2 achter (rood)) en ik zit op Conrad.nl te kijken wat ik dan moet bestellen, maar ik kom er niet helemaal uit.

Mijn vragen zijn dus :
  • Wat moet ik bestellen, alleen LED's, of ook LED fittingen (lijkt me logisch) ?
  • Zijn LEDs geschikt ? Aangezien ze misschien niet fel genoeg zijn, zijn er fellere (heb wel eens gehoord van bright LED's, maar wat is het verschil, vreten die veel energie) ?
  • Kan ik LED's gewoon aansluiten op een 7.2 volts accu ? Wanneer dit teveel is, wat zou ik dan in elkaar moeten knutselen om het te laten werken? Ik kan wel wat solderen, maar ik ben niet echt bekend met wat voor weerstanden etc. Misschien dat jullie me wat kunnen helpen ;).
Ik hoop dat jullie me willen/kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, de volgende keer wil het wel eens helpen te zoeken en de FAQs na te lezen: de CM&E FAQ heeft een heel stuk over het aansluiten van LEDs. Daar staat in hoe je ze moet aansluiten. De felheid van leds staat verder meestal aangegeven in mcd (milli-candela), en ik kan je vertellen dat je bijvoorbeeld niet rechtstreeks in ledjes van >1000mcd wilt kijken. Verder is wat je moet bestellen afhankelijk van het type led wat je koopt, als jouw gekozen led aansluitpootjes heeft kan je 'm gewool aan 2 draden solderen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoemar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11-2024
wanneer 7.2 volt te veel is, kun je de ledjes in serie schakelen.
als je ledjes hebt van 1.2 volt, zou je er dus 6 in serie moeten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Ik ga die FAQ even lezen. De extra "bright" leds die ik gezien heb zijn 2500mcd. Deze zijn dus HEEL fel? 'Schijnen' LED's ook echt in zo'n geval ?

Gebruiken deze leds veel energie ? Ze zijn 20mA, dus met een 2000mA batterij moeten ze 100 uur kunnen branden ? (Is mijn berekening goed daaro ?).

Ze hebben inderdaad gewoon pootjes, dus ik kan ze gewoon solderen ?

Zoeken had ik wel gedaan, maar is weinig nuttigs uit gekomen :?

[ Voor 26% gewijzigd door sorted.bits op 19-06-2005 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136640

Ramoe schreef op zondag 19 juni 2005 @ 10:38:
wanneer 7.2 volt te veel is, kun je de ledjes in serie schakelen.
als je ledjes hebt van 1.2 volt, zou je er dus 6 in serie moeten schakelen.
Even voor de duidelijkhijd:

In serie is dus: ________0____0____0____0________

Waabij 0 de led is en ____ de draad is. Je sluit dus steeds de + van de ene led op de - van de andere aan en zo zet je op het einde de plus op de plus van de batterij enz met de min..

succes! Zet ff wat foto's hier op als het klaar is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 22:58
sorted.bits schreef op zondag 19 juni 2005 @ 10:52:
Ik ga die FAQ even lezen. De extra "bright" leds die ik gezien heb zijn 2500mcd. Deze zijn dus HEEL fel? 'Schijnen' LED's ook echt in zo'n geval ?

Gebruiken deze leds veel energie ? Ze zijn 20mA, dus met een 2000mA batterij moeten ze 100 uur kunnen branden ? (Is mijn berekening goed daaro ?).

Zoeken had ik wel gedaan, maar is weinig nuttigs uit gekomen :?
Je berekening is goed als je uitgaat van 6 leds in serie, ja. 6 led's kunnen 100 uur branden op 1 acculading. Uiteraard heb je weinig aan dat gegeven, aangezien de motor van je auto vele malen meer verbruikt ;)

Heb je geen electrozaak in de buurt, die ledjes verkoopt? Je wilt namelijk niet bij conrad bestellen voor €1.50 aan ledjes, das zonde :P Daarnaast kan de lectrozaak waarschijnlijk wel laten zien hoe fel die ledjes zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door Xandrios op 19-06-2005 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Zal es effe rondvragen of er hier 1 nog zo'n winkeltje zit. Ik woon in Zwolle en het enige winkeltje (dat ik ken) dat die dingen had, is pleitte (verkoopt waarschijnlijk niet zo goed ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Fakkert aan de Thomas a Kempisstraat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Ok thanks allemaal, ga ik morgen effe naar Fakkert (wist niet dat die ook LEDs hadden). Ik ga er natuurlijk vanuit dat het dan ook gelijk af is ;).

Misschien handig als ik er voor zorg dat ik ze ook aan en uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
sorted.bits schreef op zondag 19 juni 2005 @ 10:52:
ja, maar natuurlijk wel even op de polairiteit letten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
pluspootjes aan de minpootjes solderen dus. Het lange pootje is +, korte pootje is - :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Ik denk dat in serie wel moeilijk wordt, aangezien je dan dus precies op 7.2 uit moet komen, toch ? Aangezien die blauwe die ik gezien heb al 3.4V hebben denk ik dat ik ze allemaal apart moet aansluiten (met elk hun eigen weestand, als ik het goed heb ?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Een weerstand gebruiken is dan een beetje zonde: met 3.4 V kun je er prima twee in Serie zetten waarschijnlijk :) Want het voltage van je accupack zal toch niet precies 7.2V zijn gok ik...

Of eventueel 2 in serie met een hele lichte weerstand ertussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Ok, en de achterlichten worden lichter (qua voltage), dus daar zal wel een zwaardere weerstand tussen moeten.

Goed, nu eerst naar de winkel voor die dingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

@ de mensen die vinden dat je de 2 blauwe precies in serie aan de batterij kan knopen:
Dat gaat niet mooi werken: als je accu vol zit en dus 7.25V uitspuugt gaan die leds zoveel stroom vreten dat de spanning naar 7.2V teruggaat, en op een NiCd-accu betekent dit dat je leds in theorie kunnen doorbranden. Als je batterij wat leger is aan de andere kant (7.15V ofzo) is dat niet genoeg voor de leds en heb je helemaal geen licht meer.

Je kan het beste je rode lampen per 2 in serie zetten met een goedberekende weerstand ertussen, en de blauwe gewoon een individuele weerstand geven, dus.

[ Voor 27% gewijzigd door Sprite_tm op 19-06-2005 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Weerstand is eigenlijk VERPLICHT, ook al staan de leds in serie welke je denkt dat het wel vanzelf mee zou vallen. Het heet niet voor niets voorschakelweerstand. De weerstand is enige dat voor juiste mA moet zorgen, niet spanning.
Een led is in feite een diode. Ook al brandt ie, de stroom doorheen kan hoger worden dan de bedoeling. Dat verkort levensduur van led.

Superfelle leds verbruiken nog altijd 20 mA, alleen wel vaak andere werkspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoemar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11-2024
4 leds van 3.4V aansluiten op een 7.2V kan volgens mij als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.bhoera.net/img/led.GIF

2 in serie, en 2 parallel

elk lampje krijgt dan wel 3.6V, maar dat kan je dus oplossen met een weerstand

[ Voor 24% gewijzigd door Ramkoemar op 19-06-2005 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Sluit NOOIT een led direct op een spanningsbron aan! Tenzij je 'm wilt slopen natuurlijk... Een led moet je voeden met een stroom, niet met een spanning! Dit kun je het eenvoudigst doen door een weerstand in serie te zetten.
Het is gewoon een kwesting van de wet van Ohm toepassen. Stel, je batterij is 6V en je hebt een blauwe led met de volgende gegevens (check de datasheet!):
Forward voltage: 3.6V
Rated current: 20mA
Uit de wet van Ohm volgt dan:
R=(Vbat-Vled)/I, dus R=(6V-3.6V)/0.020A=120 Ohm.
(ps, rode leds kunnen wel 50mA hebben bij 1.6-2 volt, blauwe en witte meestal maar 20mA.)

Bij een spanning van 7.2V zou je theoretisch twee leds in serie schakelen met een weerstand van 0 Ohm, maar toch kun je het beter niet doen. De batterij spanning verloopt bij het ontladen, zodat in het begin de stroom veel te hoog zal zijn en later veel te laag. Als je meer wilt weten, zoek dan eens de spanning/stroom grafiek in de led datasheet op.
Met wat meer speelruimte, bv 9V kun je er wel weer gemakkelijk twee in serie zetten.

Let ook op het vermogen van de weerstand (I^2*R): 0.020^2*120=0.048W
Dit kun je dus gemakkelijk met een klein 0.25W metaalfilm weerstandje af, maar als je veel led's parallel gaat aansluiten moet je soms iets groters kiezen.

Edit:
Let ook even op de stralingshoek van de led. Een led met kleine hoek (dus smalle lichtbundel) zal feller zijn als je er recht inkijkt en zal dus een hogere waarde hebben in mcd (millicandela), terwijl de totale hoeveelheid lichtenergie hetzelfde kan zijn als een led met veel lagere mcd waarde en een grote stralingshoek.
Voor koplampen wil je misschien leds met een kleine stralingshoek en voor achterlichten een grote..

Tip: kijk eens naar de LUXEON led types bij conrad. Ze gebruiken veel energie, maar je kan er ook VEEL meer licht uit krijgen. (dikkere weerstand nodig dus!)

[ Voor 25% gewijzigd door Ploink op 19-06-2005 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Ok, dit verklaart weer een boel, de blauwen ga ik dus inderdaad per stuk met een weerstand doen lijkt me.. De roden in serie met 1 weerstand.

Die Luxeon dingen zien er vaag uit, maar ook voor 14 tot 18 euro per led wel erg duur. Ook is het de bedoeling dat mijn auto nog wel energie over heeft om te rijden ;). Een 2e accu er voor plaatsen wil ik eigenlijk niet , ivm gewicht.

Bij die wet van Ohm kom ik rond de 190 uit, dan moet ik een weerstand van 220 Ohm hebben dus, als ik het goed begrijp ? :D.

Ok, dat met het vermogen van de weestand vroeg ik me ook nog af, omdat ik dat nergens kon vinden, maar het is me nu wel duidelijk. 0.25 is dus meestal genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Veelvoorkomende fout die wordt gemaakt is het uitgaan van de drempelspanning van een LED als een vast gegeven. Hoe lager de stroom door de LED, hoe lager de drempelspanning.

En altijd een voorschakelweerstand gebruiken tenzij je hem op een constante stroombron aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Een voorschakelweerstand is een TYPE weerstand (welke ik dus in 220 Ohm moet hebben lijkt me) ? Of is dat een weerstand, die er weer voor moet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gewoon weerstandje die je ergens voor zet (schakelt), niks bijzonders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmmm, een drempelspanning is ook een redelijk vast gegeven hoor. Afwijken zal 'ie wel door de stroom die erdoorheenloopt (leds zijn namelijk niet ideaal en hebben ook een parasitaire 'serieweerstand', maar in je normale werkbereik van 10-20mA is die drempelspanning toch vrij constant. Het is iig geen reden om een led zomaar klakkeloos op een batterij aan te sluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moh, 10 of 20mA levert toch gauw een afwijking van 10% op....
Een net geladen accupack zit ook dichter bij de 8V dan bij de 7.2 en al die kleine verschillen kunnen samen toch voor een hele bescheiden levensverwachting van een LEDje zorgen mocht er geen weerstandje zijn gebruikt..

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 19-06-2005 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Ok, maar moet ik dan voor de weerstand ook rekening houden met 8V dan ? Of kan ik beter wel gewoon de 7.2 V aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach, dat komt niet allemaal zo precies, of er nu 18mA of 22mA door het LEDje loopt, geen mens die het verschil ziet. Het is maar net hoe fel je het ding wilt laten oplichten.
Ik had hier laatst (tegen mijn principes in) een HDVUmetertje in m'n case. 10 felle blauwe LEDs uit een of andere inkoopaktie op 20 mA per LED. Die dingen veroorzaakten op 2m afstand bijna schroeiplekken op het behang. Teruggeschroefd naar 3mA maakten ze nog een flinke blauwe vlek .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Ok, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Ok, het inbouwen is gelukt en naar mijn gevoel heb ik het goed gedaan ;). Ik ben een redelijk slechte 'soldeerder' kwam ik achter, met name omdat ik niet echt een vaste hand heb.

Wat pics :

Afbeeldingslocatie: http://rc.depl0y.com/images/low/2005_0620_205731AA.JPG
Afbeeldingslocatie: http://rc.depl0y.com/images/low/2005_0620_205755AA.JPG
Afbeeldingslocatie: http://rc.depl0y.com/images/low/2005_0620_205822AA.JPG
Afbeeldingslocatie: http://rc.depl0y.com/images/low/2005_0620_205908AA.JPG
Afbeeldingslocatie: http://rc.depl0y.com/images/low/2005_0620_210447AA.JPG
Afbeeldingslocatie: http://rc.depl0y.com/images/low/2005_0620_210610AA.JPG

Op straat zien het er nog cooler uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-03 21:07
Ziet er zwaar netjes uit:)
keb laatst ook zoiets gebouwd, maar dan met neon en apparte batterypack :) werkt ook mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Mijn nieuwe kap (BMW M3) ga ik mooier afwerken voor de lampjes, die moet ik zelf spuiten dus daar kan ik gewoon ruimtes open laten voor het licht, maar bij deze kap was het lastig.

Deze zitten op dezelfde batterij, maar als ik wil kan ik hem wel op een andere aansluiten, want ik heb een soort van "verleng kabeltje" gemaakt, welke tussen de accu en de regelaar zit. Dus ik kan de auto ook aanzetten zonder licht.

Moet nu nog een schakelaar maken om de lichten uit te kunnen zettten zonder ze los te hoeven koppelen van de accu en ook wil ik es onderzoeken hoe ik ze met een remote kan aan en uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Weet je wat ik beetje jammer aan vind met de leds in bovenstaande auto?

Dat licht straalt namelijk ook uit binnen in de auto, wat minder realistischer maakt.
Oke, het is hol van binnen, maar kinda over-done met al die licht omheen. Het moet toch naar voren stralen.

Dat kan dus beter met dit:
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/1000_1999/1700/1780/1789/178969_AB_00_FB.EPS.jpg of Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/1000_1999/1800/1850/1859/185914_RB_00_FB.EPS.jpg

Of nog mooier met
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/1000_1999/1800/1850/1859/185957_BB_00_FB.EPS.jpg
Dat laatste straalt nog iets beter naar voren.

Oh ja, de achterlichten horen niet zo fel te zijn, dat doen de koplampen alleen. Net als in werkelijkheid. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MrDummy op 21-06-2005 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
De achterlichten stralen ook niet echt, dat komt denk ik door de lage sluitertijd. De voorlampen zijn een stuk feller dan de achterlichten.

Zijn dat kapjes die je over een LED schuit ? Dat kan ik natuurlijk ook zelf wel in elkaar klussen (zwarte tape om het ledje).

Ik zal vanavond betere foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 11:37
Die verchroomde werken als een soort spiegels als het goed is en kaatsten dus ook weer licht naar voren, die zwarten absorberen het licht. Je zal ook zien dat je een meer gebunbelde lichtstraal krijgt met die led-houders

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Pagina: 1