Toon posts:

[Beeldscherm] mijn beeld 'trilt' maar geen idee waardoor

Pagina: 1
Acties:
  • 4.240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mede forumgebruikers, ik heb een raar probleem:

Ik heb eeb GeForce FX5600 op een MSI K7N Pro2RU moederboard en een Iyama HM 704 UTC monitor.
Nu begint mijn beeld af en toe te trillen. Het ziet er als volgt uit: Het beeld lijkt opgedeeld te zijn in smalle lijntjes die dan tov van elkaar horizontaal heen en weer bewegen. Het probleem doet zich niet specefiek voor, na het spelen van een spel maar ook als ik gewoon wat aan het tekstverwerken ben. Verder verdwijnt dit effect (nagenoeg) als ik soms een ander programma opstart maar komt dan na verloop van tijd toch weer terug. Soms heb ik er een tijdje (een week) geen last van waarna het dan na verloop van tijd toch weer terugkeert.

Wat ik me nu afvraag is; ligt het nu aan mijn beeldscherm of is het mijn videokaart. Installatie van nieuwe drivers heeft geen effect gehad en het enige wat Smartdoctor (het is een kaart van ASUS) zegt is dat mijn ventilator niet goed is (Smartdoctor geeft echter wel vaker problemen aan terwijl hetzelfde programma na een herstart ervan aangeeft dat alles ok is....)

Als iemand enig idee heeft, dan hoor ik het graag

• tweakers.not
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-03 11:39
Hoe zit het met 'externe' bronnen als een printer, een voeding, je speakers, een magnetron (al staat ie aan de andere kant van de muur) en dergelijke? Heb het al vaker meegemaakt dat bovenstaande storing gaf als ze te dicht bij staan en aan.

• Intrique
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misschien ligt het aan de refreshrate. Probeer het hoger/lager te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Er staat geen magnetron in de buurt en de opstelling is al min of meer hetzelfde als toen ik mijn computje kocht, 4 jaar terug. Het probleem deed zich voor het eerst 4 weken geleden voor dus het lijkt me dat het niet aan mijn opstelling ligt (overigens valt het beeld nu ook gewoon af en toe weg; ik denk zelf dat mijn videokaart het wel eens gehad zou kunnen hebben....) De refreshrate staat ook al sinds jaar en dag op 85 Hz dus dat zal het ook niet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2005 03:22 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
dit verschijnsel doet zich bij mijn philips ook voor als ik mijn gsm ernaast heb liggen. Die communiceert af en toe met die masten en dat zie je dan op je scherm. dus... gsm in de buurt?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar dit is eerder ook nog nooit een probleem geweest... Dus dat zou wel vreemd zijn (het blijft echter gewoon electronica dus onmogelijk is het niet)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
heb je dan al geprobeerd om die gsm een meter verder weg te leggen en heb je er dan ook nog last van?

Misschien had je eerder gewoon een andere gsm die die storing niet veroorzaakte? Ik ben niet telepatisch ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2005 @ 03:21:
Er staat geen magnetron in de buurt en de opstelling is al min of meer hetzelfde als toen ik mijn computje kocht, 4 jaar terug. Het probleem deed zich voor het eerst 4 weken geleden voor dus het lijkt me dat het niet aan mijn opstelling ligt (overigens valt het beeld nu ook gewoon af en toe weg; ik denk zelf dat mijn videokaart het wel eens gehad zou kunnen hebben....) De refreshrate staat ook al sinds jaar en dag op 85 Hz dus dat zal het ook niet zijn.
Niet aannemen dat het de refreshrate wel niet zal zijn maar gewoon eens veranderen.. kost je nog geen minuut van je tijd en het kan zijn dat je monitor uit slijtage zijn werk niet meer goed doet op een bepaalde refreshrate.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11
Ik had dit ook met mijn oude monitor, als ik dan af en toe "degauss" deed was het probleem verdwenen. Bij mij kwam het probleem maar sporadisch voor.

Verwijderd

Topicstarter
Okeeh, even een update...

Vanmiddag gebeurde het terwijl mijn GSM uitstond dus dat is het niet. Ik heb zowiezo mijn kastje opengeschroefd om de boel eens schoon te maken (met name de ventilatoren hadden dit heeeel erg nodig). Ik zal ook nog eens proberen mijn refreshrate lager te zetten ook al denk ik dat wanneer het echt aan slijtage van mijn monitor zou liggen, het probleem permanent zou zijn. Overigens heeft degaussen van mijn monitor ook geen effect gehad.

Dus... op hoop van beterschap.

Verwijderd

Ik denk dat het aan je monitor ligt. Waarschijnlijk staat de lijntor te trillen of zit je raster in de beeldbuis los.

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:55

jurma

simply connecting...

Ik heb dit ook gehad met mijn gf fx 5200 (mobile versie in mijn laptop) Dit probleem lag bij door een gemodde inf driver te installeren. Nadat ik echt elk stukje van nvidia verwijderd had van mijn laptop en toen de officiele gepakt had (in mijn geval de mobile) en deze geinstalleerd is het probleem voorbij. Dus heb je het ook al geprobeerd met een andere versie van software voor je videokaart

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Verwijderd

Topicstarter
Yup, ik heb al eens een nieuwe versie van mijn Nvidia driver geinstalleerd en toen leek het erop dat het weg was; tevergeefs....

• killerbee17
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06-2024
Mijn beeldscherm trilt als ik de adaptor/voeding van m'n discman in het stopcontact heb zitten (stopcontact zit boven de monitor)

Misschien is dat het??

wwweet ik veel...

Verwijderd

Topicstarter
Alle stopcontacten zitten zo'n 1.5 meter verder weg... Dus lijkt het me stug dat dat het zal zijn aangezien ze hier ook al 4 jaar zitten...

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 18:20
Ik krijg dit genoemde effect altijd als mijn telefoon verbinding zoekt met het netwerk, bijv. als het signaal zwak is, of als ik gebeld of gesmsed wordt.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2005 @ 22:57:
Alle stopcontacten zitten zo'n 1.5 meter verder weg... Dus lijkt het me stug dat dat het zal zijn aangezien ze hier ook al 4 jaar zitten...
ik vind dat je je wel wat actiever mag opstellen. "dit kan het niet zijn want dat heb ik al jaren zo" is een verkeerde instelling. Je bent in elk geval niet bezig met dingen 'uit te sluiten'.

Haal gewoon alle adapters eruit, zorg t liefst dat alleen je pc op desbetreffende groep zit, dus alle andere stekkers eruit.
Refreshrate kan je wijzigen, kan best wat uitmaken. Verder kan je een andere PC erbij pakken (of een andere monitor en zo uitsluiten of het aan de monitor of aan de videokaart inc. drivers ligt.
Verder is een cdtje met knoppix proberen een goede methode om te kijken of het aan drivers ligt. Het bekijken van de BIOS is ook een manier hiervoor, alleen geeft deze een erg lage resolutie en lage refreshrate (640x480@60Hz) waardoor mogelijk de storing al niet meer optreedt.

kortom: proberen, proberen en proberen, anders kom je er niet.

Verwijderd

Topicstarter
Dat weet ik en wil ik ook wel maar ik kan het pas proberen als het optreed en op z'n best (of slechtst) gebeurt dat onregelmatig. Ik heb al geprobeerd uit te vissen of het met een specefiek programma samenhangt en of het afkoppelen van USB apparatuur er invloed op heeft, de andere dingen kan ik wel proberen maar dat gaat pas als het probleem optreedt en dat is sinds vanmiddag niet meer gebeurd. Vooralsnog blijft het dus bij speculatie waarbij ik alleen maar aangeef of ik iets onwaarschijnlijk vind of niet, het werkt nu eenmaal al ruim 4 jaar zonder problemen.
Kortom de wil is er wel maar de mogelijkheid om te proberen is er nu gewoonweg niet...

Ik zou overigens niet weten hoe ik met knoppix een diagnose zou moeten stellen, ik ben nauwelijks bekend met Linux. En bedoelde je het Mobo bios of dat van de grafische kaart?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

begin eens met het proberen van een andere monitor :?

Verwijderd

Mijn eerste idee zou een slechte voeding zijn....

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 00:32:
Ik zou overigens niet weten hoe ik met knoppix een diagnose zou moeten stellen, ik ben nauwelijks bekend met Linux. En bedoelde je het Mobo bios of dat van de grafische kaart?
mobo bios.
En dmv te booten van Knoppix kan je uitsluiten dat er softwarematig iets misstaat.

• Lebans
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-05 13:09
Ik heb exact het zelfde. Eens in de zoveel tijd dan gaan de oneven lijnen tov de even lijnen heen en weer in tegengestelde richting. Het is een minimale trilling, maar irritant. Ik heb bijna alles geprobeerd, maar heb niet kunnen achterhalen wat de oorzaak precies is. Per keer duurt het 40 tot 60 seconden lang, misschien wel langer. Maar ik geef mijn monitor de schuld. Andere refreshrates gebruikt. Andere videokaart met andere chipset. Winter of zomer. Maar inderdaad ook de eerste jaren geen last van gehad. Trouwens de laatste tijd komt het wat minder vaak voor. Ik heb hier geen andere monitor om te constateren dat de monitor de schuldige is, dus moet ik het maar accepteren, maar ik hoor nu voor het eerst dat iemand anders dat ook heeft.

PS Ik heb ook een IIyama, maar dan een A705MT.

Rob

Verwijderd

Misschien heb je een ventilator op je bureau staan?

• Lebans
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-05 13:09
Ik heb geen ventilator op mijn bureau, maar wel aan de andere kant van de kamer. Dit om mijn bezweten rug droog te blazen, wat niet wil lukken. Ding staat er pas sinds dit weekend, dus...

Rob

Verwijderd

heb je alle voedingen op het zelfde stopcontact?
zoja probeer de printer en dergelijke dan eens op een andere groep
ik had bijna het zelfde probleem enkele weken geleden

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Is die stopcontact geaard :?
Is het misschien de kabel van je monitor die rot is :?
Kan het zijn dat je Vsync aan hebt staan (geeft namelijk dit effect)

Er zouden zoveel mogelijkheden kunnen wezen. Dus het testen van een andere monitor zou een stuk schelen. Dan weet je meteen als het aan je monitor ligt of aan jouw pc :)

Wauw, een sig!

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:28:
heb je alle voedingen op het zelfde stopcontact?
zoja probeer de printer en dergelijke dan eens op een andere groep
ik had bijna het zelfde probleem enkele weken geleden
Ja inderdaad, of probeer eens een geheel ander stekkerblok. ik had trillingen op mn beamer totdat ik een ander stekkerblok gebruikte!

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-04 13:04
Oke, ik denk dat ik het weet ;)
Ik heb hetzelfde probleem en het gebeurde gisteren voor het eerst.
Het ligt dus aan de temperatuur....
Mijn monitor word gloeiend heet; en een kamer vna 37 graden wil ook niet echt helpen.

Probeer eens je monitor op een "koelere" plek uit (wel eerst je monitor even laten afkoelen)
Ik hoop dat dit het is anders is het een ander probleem 8)7

En wat betreft verschillende applicaties: ik denk dat witte achtergronden meer eisen van de monitor dan donkere.

Ik heb trouwens ook een iiyama, een vision master pro514 22" triniton

[ Voor 22% gewijzigd door Lennart_1337 op 20-06-2005 23:06 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik weet zeker dat het aan één van deze 2 dingen licht:
Of de monitor wordt te warm.
Of de monitor is versleten, en misschien in combinatie met hitte komt het voor.

Videokaart (condensators en weet ik veel) zou ook versleten kunnen zijn en dan met name de DAC.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, genoeg stof tot nadenken en uiteraard uit te proberen...
Ik zal zoveel mogelijk suggesties uitproberen als het probleem weer optreed (het is gelukkig niet weer voorgekomen) en zal als ik er achter kom indien gewenst (laat het me even weten) een post plaatsen met de uitkomsten ervan.

Overigens is hier geen randaarde (op deze etage) maar ik kan er even eentje naar de waterleiding leggen om te kijken of dit uitmaakt. Voor de rest kan het ook nog aan een netwerkkabel of iets dergelijks liggen (allicht met een slecht verbonden stekkertje) die mijn monitorkabel kruist maar dat moet een test uitwijzen. Vsync staat in ieder geval uit.

In ieder geval bedankt voor alle suggesties (ik zal ze ook doorgeven aan een vriend van mij met hetzelfde probleem).

Groet, Remboman2001

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 01:03 ]

Verwijderd

Ik heb jammer genoeg dit zelfde probleem, ik heb van alles geprobeerd, ik heb dus eens een beetje google zitten bestuderen naar dit probleem, en elk forum waar ik dit probleem tegen kwam, hadden al die mensen een IIyama!

en nu komt het, ik heb er dus ook 1, een ProLite H431S namelijk. ( gelukkig komt morgen een samsung t240 binnen) ik zou zeggen, het ligt aan je monitor! :)

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 12:20:
Ik heb jammer genoeg dit zelfde probleem, ik heb van alles geprobeerd, ik heb dus eens een beetje google zitten bestuderen naar dit probleem, en elk forum waar ik dit probleem tegen kwam, hadden al die mensen een IIyama!

en nu komt het, ik heb er dus ook 1, een ProLite H431S namelijk. ( gelukkig komt morgen een samsung t240 binnen) ik zou zeggen, het ligt aan je monitor! :)
Zo, nu kan hij na 4 jaar eindelijk met een gerust gemoed een nieuwe monitor kopen! :>
Pagina: 1