[fdd] Vervangen/Repareren van Fdd-controller

Pagina: 1
Acties:

• dailyleaf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 19:05
Ik heb vandaag mijn oude spulletjes uit mijn oude beuizing gehaald en opnieuw ingebouwd in mijn nieuwe kastje (Aopen A600). Alles erin en alles aangesloten en het zag er keurig uit.
Dus ik vanavond computer aangezet en wat spelletjes gespeeld.

Maar nu dacht ik net, laat ik eens opniew Windows installeren en dan ook ens met SP2 (heb een Cd'tje van Microsoft).
Dus ik CD erin en opgestart met het betrefende Cd'tje.
Vol vertrouwen op F6 gedrukt en diskette van de Mobo-fabrikant erin gedaan voor Sata-ondersteuning.
Maar hij wilde de diskette niet lezen.

Nu ik eens op het moederbord gekeken. Blijken er 3 pinnetjes afgebroken te zijn.
Ik schrik me kapot en weet niet meer welke kant ik moet oplopen, dus liep ik maar naar GoT.

Nu was mijn vraag:
Is het mogelijk de (3) pinnetjes te vervangen en deze eraan te lijmen/soleren.
Zelf heb ik weinig tot geen ervaring met het reaparen van hardware en weet ik niet goed welke materialen ik ervoor kan gebruiken.

Kan ik hiervoor gewoon van koperdraad en soldeerspul de nieuwe pinnetjes opdoen?
Of kan dat gewoon met lijm oid?

Ik heb zelf pas 1 keer gesoldeerd, maar dat was op een oefen printplaat waar er weinig bij kon misgaan.

Ik heb ookal gezocht naar FDD-controllers, maar daar heb ik er nog geen van gevonden. Als iemand een linkje heeft naar een nederlands bedrijf, zou dat fijn zijn.

Ook de optie voor een USB Diskette-Drive heb ik bekeken, maar daar ben ik minimaal 25 euro voor kwijt, en als ik het zelf (simpel) kan oplossen lijkt het me makkelijker en voordeliger dan die optie.

Kortom: wat zou de beste optie zijn. En wat heb ik daar bij nodig of waar kan ik iets dergelijks vinden.

Mijn post is interessanter dan mijn Sig..

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45

breinonline

Are you afraid to be known?

Je hebt nodig: weinig soldeer, een niet te zware soldeerbout (tot 10W ofzo). Probeer daarmee heel voorzichtig de pinnetjes weer eraan te solderen. Beter is het om eerst de oude boel te desolderen en nieuwe pinnetjes te kopen en erop solderen.

Maar als je geen ervaring hebt met het solderen van zulk spul, dan zou ik het zeker niet op mijn moederbord doen. De kans dat het dan mis gaat en je je moederbord onbruikbaar maakt is natuurlijk ook aanwezig. Mijn advies zou zijn: laat het door iemand met ervaring proberen, of doe het gewoon niet.

Een USB diskette drive is een oplossing, maar kan je de inhoud van de diskette niet op cd zetten, of kan Windows daar niet van lezen op zoek naar SATA drivers?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

breinonline schreef op zondag 19 juni 2005 @ 08:59:
Je hebt nodig: weinig soldeer, een niet te zware soldeerbout (tot 10W ofzo). Probeer daarmee heel voorzichtig de pinnetjes weer eraan te solderen. Beter is het om eerst de oude boel te desolderen en nieuwe pinnetjes te kopen en erop solderen.

Maar als je geen ervaring hebt met het solderen van zulk spul, dan zou ik het zeker niet op mijn moederbord doen. De kans dat het dan mis gaat en je je moederbord onbruikbaar maakt is natuurlijk ook aanwezig. Mijn advies zou zijn: laat het door iemand met ervaring proberen, of doe het gewoon niet.

Een USB diskette drive is een oplossing, maar kan je de inhoud van de diskette niet op cd zetten, of kan Windows daar niet van lezen op zoek naar SATA drivers?
windows moet per se een floppydrive hebben. Ook al worden die dingen amper meer gebruikt. (enige andere optie is om de cd te slipstreamen).

Wat je ook kunt doen om die fdd weer te repararen (je controller zal niet defect zijn, enkel de aansluiten). Is in de kabel wat losse pinnetjes duwen op de plaats waar deze ontbreken en vervolgens die kabel goed in die aansluiting drukken. Voor een tijdelijke oplossing zou dit wel moeten werken.

• dailyleaf
Terw_Dan schreef op zondag 19 juni 2005 @ 10:09:
[...]

windows moet per se een floppydrive hebben. Ook al worden die dingen amper meer gebruikt. (enige andere optie is om de cd te slipstreamen).

Wat je ook kunt doen om die fdd weer te repararen (je controller zal niet defect zijn, enkel de aansluiten). Is in de kabel wat losse pinnetjes duwen op de plaats waar deze ontbreken en vervolgens die kabel goed in die aansluiting drukken. Voor een tijdelijke oplossing zou dit wel moeten werken.
Ik heb nu dus kleine pinnetjes in de aansluiting gedaan op de plaats waar ze ontbraken.
Resultaat: Floppydrive wordt nog steeds niet herkent en pinnetjes zijn de connector ingeschoten en kunnen er niet meer uitgehaald worden.
Kabel naar de knoppen.

Slipstreamen heb ik nog nooit gedaan, en heb ik nog geen kennis van.
Interessant om eens te bekijken.

Mocht ik een USB Floppy Drive aanschaffen, is daar dan wel van te lezen tijdens de installatie van Windows?
Kan iemand daar uitsluitsel over geven. Windows XP herkent USB devices wel in windows zelf, maar is dat ook tijdens de installatie?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dailyleaf schreef op maandag 20 juni 2005 @ 10:32:
[...]
Ik heb nu dus kleine pinnetjes in de aansluiting gedaan op de plaats waar ze ontbraken.
Resultaat: Floppydrive wordt nog steeds niet herkent en pinnetjes zijn de connector ingeschoten en kunnen er niet meer uitgehaald worden.
Kabel naar de knoppen.

Slipstreamen heb ik nog nooit gedaan, en heb ik nog geen kennis van.
Interessant om eens te bekijken.

Mocht ik een USB Floppy Drive aanschaffen, is daar dan wel van te lezen tijdens de installatie van Windows?
Kan iemand daar uitsluitsel over geven. Windows XP herkent USB devices wel in windows zelf, maar is dat ook tijdens de installatie?
Volgens mij heeft dat meer te maken met je bios, alle moderne biossen kunnen het in ieder geval wel. Met de USB drive die ik hier heb lukte het iig wel (alleen waren de diskettes corrupt :X)

• dailyleaf
Wat ik nu heb gedaan:

Een image gemaakt van mijn Windows XP installatie-CD mbv UltraISO.
Ook een aparte map gemaakt en daar via de verkenner alle bestanden in gekopieerd van de CD.

Toen met nLite een unattended installatie CD gemaakt van de map waarin ik alle bestanden had gegooid.
Hierin kon ik kiezen welke drivers ik al wilde toevoegen, en bij het toevoegen van de Sata-drivs vroeg ie gelijk of hij deze al mee moest nemen in het begin. (zodat mijn Sata schijf beschikbaar zou zijn voor installatie).

Daarna de al eerder gemaakte image geopend in UltraISO en alles geselecteerd en verwijderd.
Toen alle bestanden uit de unattended installatie-map gekopieerd naar UltraISO.
Toen de image opgeslagen en gebrand met Nero.

Misschien is het een omweg, maar op deze manier wist ik wel zeker dat alle CD informatie (zoals fabrikant en label) behouden zouden blijven.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ehm, er horen 3 pinnetjes te ontbreken op de FDD connector op je mobo.
* Atlas zoekt plaatje.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bij mij mist er maar 1.

Na even gegekeken te hebben missen er geen.

[ Voor 53% gewijzigd door Avvd op 21-06-2005 00:39 ]

• breinonline
  • Laatst online: 21:45

breinonline

Are you afraid to be known?

Atlas schreef op maandag 20 juni 2005 @ 23:43:
* Atlas zoekt plaatje.
Nee, er doen er 3 niets. Maar dat wil niet zeggen dat iedere mobo fabrikant ze ook daadwerkelijk weg laat :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• dailyleaf
Atlas schreef op maandag 20 juni 2005 @ 23:43:
* Atlas zoekt plaatje.
* dailyleaf schaamt zich rot

Te groot plaatje van mijn mobo

Als ik dat nou even eerder had opgezocht, had het me deze moeite bespaard gebleven.
Even een nieuwe kabel halen dan.

Maargoed, ik heb weer wat geleerd over slipstreamen en unattended install enzo, dus helemaal zinloos was het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door dailyleaf op 21-06-2005 08:24 ]

Pagina: 1