Soms snap ik toch nog nix van overklokken...

Pagina: 1
Acties:

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Nou, het zit zo:

Ik heb een Intel Celeron 366@550 2,2 volt met ComputerNerd Tornado cooler. Loopt retestabiel.
Op 2,1 en 2 volt doet ie helemaal nix, post niet. Hij wordt 38 graden.

Nu heb ik gisteren een Intel Celeron 366 op de kop getikt voor 50 piek. Ik zet er een gewone standaard klotekoeler op, zet de FSB op 100 Mhz, voltage std 2,0 volt en hij start prima op, totdat je jezelf aanmeld bij Windows, dan kapt ie ermee. Ik in de BIOS kijken, 23 graden.
Op 2,1, 2,2 en 2.3 volt stopt ie ook zodra je je aanmeld bij Windows. Temperatuur 28 graden. Koelblok wordt ook absoluut niet warm. Temperatuur lijkt niet het probleem, hoe komt het dan dat ie niet volledig op wil starten met zo'n lage temperatuur en genoeg voltage?

Als ik mijn ComputerNerd Tornado cooler erop zet, start ie prima op en wordt 18 graden.

Wie kan mij duidelijkheid geven?

Verwijderd

uh de temp. sensor van je mobo doet het niet goed.

• stinger
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 10:33

stinger

RAG

18 graden is dus echt super onwaarschijnlijk.

hoe meet je dat? sensor op heatsink?
Dan klopt er iets niet want een koeler hoort zoveel mogelijk warmte op te nemen van de cpu dus zou een betere koeler warmer moeten worden.

En misschien kan die gewoon geen 100Mhz aan

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 18:46

WarPuppy

Electronic Technology

Tip: reset je bios ff

Kan nooit kwaad, en misschien wel handig wezen voor oude instellingen.

Start hem eens op met zun originele config, doet ie het wel?

btw post doorloopt ie dus?

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 22:45
Ik denk inderdaad ook dat ie te warm wordt, en dat de temperatuursensor niet goed zit.

Verwijderd

het wil ook zijn dat de fan van de koelen niet draaied. dan beweegt hij een beetje heen en weer en lijkt het of hij draaied (mee gemaakt met oude p75@100)

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Hij haalt de 100 dus wel, alleen met superkoeler.

De sensor zit prima, hij meet op mijn andere Celly 38 graden, wat realistisch is.

Hij wordt echt niet warmer, kun je ook aan het koelblok voelen.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
koeler scheef erop gedaan?

maar niet elke celyy kan 100fsb aan..

misschien zit de core bij 98 ofzow aan ze max... dan kan ie gewoon niet verder maakt niet uit wat voor voltage
laat hem eens een poos draaien op 2.3 volt op 400 ofzow... misschien dat ie na een weekje (afhankelijk van hoelang je pc aanstaat) het wel doet.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:53

Exirion

Gadgetfetisjist

Iedereen is altijd helemaal gefocust op die temperatuur en dat voltage. Zo van 'als het voltage maar hoog genoeg is dan wil ie wel overclocken als ie niet te heet wordt'. Maar een processor is een complexe schakeling, en als je pech hebt dan kan ie gewoon niet veel sneller draaien dan de snelheid waar ie door de fabrikant voor goedgekeurd is. Het voltage kan helpen om het spulletje wat stabieler te krijgen op hogere snelheden, maar het is geen wondermiddel. Hij wil gewoon niet verder, dus pech gehad.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
vraagje: (misschien dom vraagje) is een 366Mhz geen celeron model van 66MhzFSB?

ik dacht van wel, zodus niet abnormaal dat ie op 100 nie wil werken

• Fanaat
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Krijg mijn celly 366 niet hoger dan 458 met 83 mhz. Kan helaas geen voltage tweaken

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Zucht... lees alsjeblieft eerst eens goed.

Hij haalt de 550 prima met mijn Computernerd Cooler @ 18 graden.

Maar niet met mijn standaard koeler @ 25 graden. Dan komt ie Windows "niet door".

Snap je?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 13 januari 2001 08:20 schreef TB het volgende:
Zucht... lees alsjeblieft eerst eens goed.

Hij haalt de 550 prima met mijn Computernerd Cooler @ 18 graden.

Maar niet met mijn standaard koeler @ 25 graden. Dan komt ie Windows "niet door".

Snap je?
Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord op je vraag. Je CPU loopt zo op z'n tenen op die overclock snelheid dat ie heel goed gekoeld moet zijn om het aan te kunnen. Waarschijnlijk kun je 'm nu wel stabiel krijgen, maar als het in de zomer wat warmer in je kamer wordt dan haalt ie het al niet meer.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Hij loopt op zijn tenen?

Hij wordt 25 graden! Das toch koel zat dunkt mij?

Verwijderd

Kun nog niet eens een ei op bakken...

pfff heet zei ie toch?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 14 januari 2001 17:27 schreef TB het volgende:
Hij loopt op zijn tenen?

Hij wordt 25 graden! Das toch koel zat dunkt mij?
Begrijp je nou nogsteeds niet wat ik bedoel? Jouw CPU draait op z'n tenen in de zin dat ie gewoon niet sneller kan! Hoe hoog je het voltage ook opschroeft, hij wil gewoon niet hoger. Misschien als je extreem koelt met een peltier dat ie nog wel hoger kan komen, maar bij een lage temp van 25C wil ie dus al blijkbaar niet meer sneller lopen. Een hoger voltage is geen wondermiddel, en zelfs bij een lage temperatuur bereik je op een gegeven moment onvermijdelijk de grenzen van je CPU. Op dat punt kun je gewoon niet verder omdat de electronica van je CPU dat niet toelaat. Overclocken is gebruikmaken van de marges die de prestaties van de CPU bieden. Dat is per exemplaar verschillend, en je kunt dus pech hebben.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 14 januari 2001 17:31 schreef jeroenbeekman het volgende:
Kun nog niet eens een ei op bakken...

pfff heet zei ie toch?
Ook weer lekker een kortzichtige opmerking... Als een CPU slecht te overclocken is op de gebruikelijke temperaturen, dan kun je 'm hoger krijgen door extreem te koelen met water of een peltier. Stel dat je CPU tot 500MHz komt, dan kan dat echt de grens zijn. Als de temp een klein beetje oploopt dan haalt ie die grens al niet meer. Stel dat je 510MHz probeert, dan kan dat werken als de temperatuur nog een stukkie lager ligt. Maar zoals in dit geval kan dat dan alweer mislukken als de CPU boven een bepaalde grens komt van in dit geval bijvoorbeeld 25 tot 30 graden. Ik hoop dat het nu nog iets duidelijker is...

Mijn CPU bijvoorbeeld kan op 1200MHz lopen, maar hij loopt dan op z'n tenen omdat ie crasht als ie boven de 45C komt. Dat is een temp waar je nog lang geen eitje bij kunt bakken, maar wel de grens voor mijn CPU. Als je meer mazzel hebt dan loopt je CPU misschien wel tot 65C stabiel op 1200MHz, maar je kunt dus pech hebben en dan is zelfs een lage temp al te hoog om stabiel te kunnen lopen.

Pagina: 1