Toon posts:

Keuze tussen ACER aspire 1692 / Dell inspiron 9300

Pagina: 1
Acties:
  • 395 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort ga ik mijn eerste laptop aanschaffen... ik heb me inmiddels aardig ingelezen (oa dit forum / fabriekssites / vergelijkingssites e.d.)

gebruik voor video-bewerking (gewoon vakantiefilms e.d. naar dvd)
(draadloos) internet
af en toe een leuk spel
mee in trein / college (ivm accuduur / stevigheid)
zo rond de 1200 euro

daarbij ben ik tot een volgende keus gekomen:

Dell inspiron 9300
pentium M 730 1.7ghz / 768mb / 17" wxga breedbeeld / ATI X300 (128mb) / 40 GB (5400rpm) /
DVD +/- RW
--> 1259 (met gratis printer :S / dubbel geheugen voordeel al in prijs)

ACER aspire 1692
pentium M 730 1.7ghz / 1024mb / 15,4" wxga breedbeeld / ATI X700 (128mb) / 100 GB (5400rpm)
--> +/- 1230 (zie pricewatch)

Waar ik vooral op gelet heb is dat het een centrino moet zijn (is mij aangeraden) en dat er een redelijk intern geheugen in zit... een HDD van 40 GB kan nog wel wat groter, maar is wel voldoende denk ik (heb ook een vaste pc en nog een 100gb extern)

Mijn vragen / twijfels zijn:
zijn deze videokaarten voldoende ?
is het met acer zo slecht gesteld qua stevigheid ?
(heeft iemand ervaring met deze acer?)
welke moet ik kiezen (of weet iemand een betere optie) ?

Thuis staat er op dit moment een 1-2 jaar oude HP pavilion, uit mijn hoofd pentium 4, 2ghz, 256 intern (videokaart geen idee, standaard)... daarop gaat t redelijk met dat video-bewerking maar niet echt om laaiend enthousiast over te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

van beide modellen die je opnoemt zijn al aparte topics aan de gang. lees daar de ervaringen er eens op na. ik heb sinds een week de acer 1692. tot nu toe niks te klagen.

de x300 videokaart van de dell is onvergelijkbaar met de veel snellere x700 kaart van de Acer.
de acer heeft ook meer werkgeheugen en grotere HD wat wel makkelijk is met videobewerkingen.

het videobewerken zal stukken beter gaan op 1 van deze laptops dan met je huidige desktop.

een belangrijk punt waar je even op moet letten is het scherm. de acer heeft een crystalbrite scherm wat heel erg mooi is maar wel reflecteerd. de dell zal nog wel een normaal scherm hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn advies zou ook de Acer zijn. Alleen al kijkend naar de specs, je hebt immers meer geheugen, snellere Videokaart, meer harddiskruimte, en een kleiner scherm. Nou zie ik dit op een desktop als nadeel, maar op een laptop is dit toch best wel prettig. Een 17" breedbeeld vreet namelijk door je accu heen, zeker met alle andere hardware die erin zit. Een klasgenoot van mij heeft een Centrino 1,7, met een 17" 1900*1200 tft, en die doet 45 minuten met zijn accu, en dan mag hij naar een stopcontact op zoek.
Nou heeft die met meer te maken dan alleen het scherm, maar dat blijft toch een van de grootste stroomvreters. Combineer dit met een beetje gamen / videoedit, en je hebt al snel maximaal CPU en HD gebruik, zodat je accu helemaal snel op is.

Kortom: een kleiner scherm is een voordeel, en de andere specs zijn ook wat beter, dus ga voor de acer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb geen 9300 ter vergelijking gehad , maar een 6000 die na genoeg gelijk is .

Het verschil van het scherm is , vind ik , enorm .
De kleuren zijn veel echter met crystalbrite als bij een " standaard " dell scherm .

Qua stevigheid vond ik ze niet veel verschillen , allebei de schermen wiebelde iets maar liever dat als dat ze heel strak staan .

De service , hoop er geen gebruik van te moeten maken , maar heb daar mijn keuze niet vanaf laten hangen .
Vandaar dat ik de 6000 weer weg gedaan heb en de 1692 gehouden heb .

Cons dell :

Op papier een betere accutijd .
Leek sneller op te starten ( zat een 16mb cache toshiba disk in mischien dat dat net het verschil maakte )
Beter geluid, maar blijft laptop .
Cooling iets beter , daar de 6000 fan continu op een lage snelheid draait blijft allles wat koeler .

Cons Acer :

Betere specs ( hdd : in de mijne zit een seagate momentus , zal wel in allemaal zijn )
Persoonlijk vind ik het design beter als van de dell .
Scherm _/-\o_ , dat vind ik echt heerlijk , even wennen aan het spiegel effect maar voor de rest heerlijk .

Begrijp alleen niet waarom er een slot dvd-r drive in zit , lijkt bij het laden wel een oude videorecorder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 08:30
gebruik voor video-bewerking (gewoon vakantiefilms e.d. naar dvd)
(draadloos) internet
af en toe een leuk spel
mee in trein / college (ivm accuduur / stevigheid)

Tja, met deze eisen lijken mij bovenstaande modellen een beetje overkill. Ik weet niet wat voor desktop je hebt. Maar deze twee laptops zijn bijna desktop vervangers. Zeker die Dell is groot en zwaar, en als jij dat ding mee moet sjouwen, van de trein en naar de trein dan gaat je dat echt wel tegenstaan. Ik zou kijken naar max. gewicht 2,5 kg en maximaal een 14/15 inch scherm.

Stevigheid en vooral garantieafhandelingen zijn van Acer niet echt sterke punten, maar dat had je waarschijnlijk zelf wel al uitgevonden (lees ook maar wat andere topics in CSL). Aan de andere kant krijg je wel veel specs voor je geld. Dus het hangt ervanaf wat je belangrijk vind. Maar ik zou (zeker bij een laptop die je gaat vervoeren), absoluut geen Acer kopen.

Bij Dell kun je zeker nog wel een hoop van de prijs afpraten als je ze op belt, zie ook het XPS/9300 topic daarover. Tja ik zou eerder voor een 6000 of D810 gaan als ik jou was. Die hebben allebei een breedbeeldscherm, kun je zelf aankleden wat je wilt hebben, ook wat betreft garantie enz.

Verder komen uit dit soort topics ook meestal HP & Asus, als goede degelijke merken met een goede garantieafhandeling. Asus heeft ook wel aardig wat modellen met 15,4 inch reflecterende schermen en centrino met losse graka.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ GuidoZXR
begrijp ik het goed dat de x300 videokaart niet geschikt is voor videobewerking ?

@ barticus
specs van de acer spreken mij idd ook meer aan dan de dell... mijn enige twijfel is eigenlijk de degelijkheid en service

dat van dat kleinere scherm daar zit wel wat in trouwens (ivm accugebruik)
dat een kleiner scherm ook minder gewicht meebrengt vind ik niet heel belangrijk, maar is altijd meegenomen (persoonlijk vind ik 3 kilo wel te doen, specificaties gaan uiteraard voor en dan heb je met dit budget nu eenmaal niet te veel keus)

@ Hunger
slot dvd-r ?? betekent dat dat ie makkelijk te wisselen is ? (lijkt me een voordeel

heb jij trouwens zo'n pixel-garantie genomen ?
is zoiets nou echt nodig, want er zijn er toch altijd wel een paar kapot.. dan moet je nog boven een bepaalde norm zitten...

@ Hoedje
grootte / gewicht vind ik van minder belang... heb m ook niet wekelijks mee in de trein...

die d810 zit net wat boven mn budget (je kan ook niet naar 1 jaar carry-in)
en heeft dan voor meer geld minder specs dan de acer (minder intern / mindere videokaart, de x600 ipv x700)

dat topic waar dat in staat van dat afdingen bij dell ga ik nog maar s goed doornemen... maar verwacht er eerlijk gezegd niet te veel van (anders was t me wel opgevallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed...

ben nog eens flink door de topics van afgelopen weken gelopen... en heb een andere vergelijkbare laptop gevonden:

[quote]Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 16:05:

asus a6va
15.4 inch TFT WXGA Glare (1280x800)
PM Dothan 740 (1.73AGHz)
ATI X700 128MB
512MB
80GB
8X DVD+/-RW DUAL Double Layer
Gigabit LAN
WLAN 802.11g
Ingebouwde webcam
Modem 56K V.90 - LAN 10-100 Fast Ethernet integrate
1 PCMCIA II, Parallel, VGA Out, Audio in/Mic, 4xUSB 2.0, Firewire, IrDA, 4in1 Card Reader, SPDIF
Li-Ion Battery 8 Cells
Gratis Draagtas + Optische muis
Microsoft Windows XP Home NL

2 jaar pick-up and return garantie

de specificaties zijn vergelijkbaar... (kleinere HD en minder 512 ipv 1024 vergeleken met acer 1692)
en de prijs ook: deze asus voor 1267 euro... (incl gratis tas en muis zelfs :P )

maar wat me nogal aanspreekt eigenlijk is dat er 2 jaar garantie bijzit en, belangrijker nog, dat de problemen met asus niet wereldschokkend zijn en men hier op GoT positief is over de service...

Goed... komende week eerst maar eens in de winkel gaan bekijken

Heb eigenlijk nog een vraag mbt de pixelgarantie bij acer:
http://support.acer-euro....ts/reports/displaylcd.pdf
als ik het goed begrepen heb moet je meer dan deze minimum aantal gestelde pixels kapot hebben om nog garantie te krijgen ?? (ook bij standaard garantie?)
waarom zou je dan nog bij sommige shops een aparte pixelgarantie afsluiten ??

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 00:30 ]

Pagina: 1