Toon posts:

Bad clusters/sectors,beste manier om backup te maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(Indien lui skip naar alinea 2)
Ik heb de pech gehad dat 2 weken geleden een maxtor 160GB in pc 1 is overleden en vorige week een maxtor 120GB in pc 2 (beide overleden volgens Powermax van Maxtor)
Beide schijven gaven voor het overlijden netje OK bij SMART.
120GB was niet meer te redden
160GB schijf was niet meer te booten, echter de meeste data was wel te benaderen via een boot (Windows XP) vanaf een andere schijf.
Nu had ik geprobeerd via Ghost met allerlei parameters/instellingen een kopie te maken naar een 250GB maxtor schijf, dit ging wel maar op bat clustors/sectors ie heel lang staan met dien verstande dat het op een gegeven ogenblik weken/maanden zou duren voordat de kopie klaar was.
De enige instelling in Ghost (8 geloof ik) die ik kon vinden, is om door te gaan met het maken van een clone als er teveel bad clusters zijn, niet om deze dan maar snel over te slaan.
Ik heb dus via een boot van een andere HD e.e.a weten te redden van de 160 GB schijf.
van de 120GB schijf (helaas geen garantie meer, gemaakt in september 2003 en volgens maxtor garantie tot augustus 2004, ook niet erg lang dus!) heb ik ook geprobeerd een image te maken, deze had na 8uur 12 GB klaar en na 10uur 12,001GB, die heb ik dus maar afgebroken.
Na het proberen te clonen en weer starten van de pc's vond SMART het eindelijk ook eens tijd om BAD weer te geven, beetje laat dus. :(

Na dit lange verhaal mijn eigenlijke vraag.
Wat is volgens tweakers de beste manier om data te redden van een schijf die vol zit met bad clusters/sectors.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat je goed op weg was, maar gooi het ding eens in de vriezer en probeer dan op eenzelfde manier te backuppen.

zie ook: http://faq.tweakers.net/om/hdd_invriezen/ dit stukje uit de FAQ.

Verwijderd

Topicstarter
160 GB is al retour en ik heb al een nieuwe, ik zal de 120GB eens in de vriezer gooien hoewel ik er niet veel van verwacht, misschien nog een low level format er over heen?
N.B. Op de 160GB ben ik begonnen met een chkdsk, dat is dus niet zo slim als je HD begint te wieberen, maar dat wist ik toen nog niet, na de chkdsk gaf SMART pas BAD aan en begon er een lampje te branden.
Overigens oorzaak bij HD 160GB is denk ik temperatuur, kapotte outlet FAN, op mijn "oude" seagate 40 GB geeft speedfan (betrouwbaar?) aan dat de max temp 66graden is geweest, ik denk dat de maxtor (speedfan geeft altijd 255 graden aan) wel warmer geweest is.
De 120 GB was de enige in het systeem, das dus domme pech denk ik.
Overigens zit ik al op 6 HDD's naar de mallemoer ( 2x maxtor 160/120GB, 1x seagate 108MB, 1x Hitachi 20GB en 1x WD 20MB en 1x weet ik niet meer) dat is wel een aardige score dacht ik zo :'(

edit:
Blijft nog: Wat is de beste manier om een corrupte HDD te backuppen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2005 00:45 ]

Verwijderd

Je moet die schijven ook niet met een hamer je kast in slaan! :+

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2005 @ 02:16:
Je moet die schijven ook niet met een hamer je kast in slaan! :+
lol nee, kweetniet hoeveel harddisks je in totaal hebt maar het moeten het er wel heel veel zijn wil het procentueel gezien gemiddeld is met de rest van de aardkloot. volgens mij doe je ergens iets verkeerd.
er staat hier op tweakers een boel over kapote harddisks *zoek*

linkje dus gevonden OM FAQ / Beleid *klik*

[ Voor 11% gewijzigd door autodidact op 19-06-2005 02:29 ]

http://specs.tweak.to/12504

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:46
Die 1 jaar garantie klopt wel, dat was net in de tijd dat ze terug gingen naar 1 jaar ;)

tip: pleur die verrotte disk na afloop weg. Ik had 2 IBM disks (2.5"), beide dezelfde. Hele carputer mooi ingebouwd, om er na een maand achter te komen dat dat dus net de disk was met de bad sectors.... Kon ik de hele pleurisbende weer loshalen, grmbl weer 3 uur bezig geweest.

Anyway: probeer de tip van vriezer eens (Zak erom, power en USB naar buiten, vriezer dicht), en begin met de meest belangrijke data backuppen. Mocht ie dan voor de rest totaal overlijden dan heb je iig de belangrijkste data.

Verwijderd

Topicstarter
De 120GB schijf ligt nu (1dag) in de vriezer, maar met welk programma haal ik nu (morgen) het snelst data eraf zonder dat "dat programma" teveel tijd verdoet met bad clusters (zie mijn opmerking over Symantec Ghost hierboven.)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:46
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2005 @ 23:33:
De 120GB schijf ligt nu (1dag) in de vriezer, maar met welk programma haal ik nu (morgen) het snelst data eraf zonder dat "dat programma" teveel tijd verdoet met bad clusters (zie mijn opmerking over Symantec Ghost hierboven.)
Gewoon windows verkenner en files kopieeren?
Ghosten kan altijd nog, eerst de belangrijkste dingen overkopieeren.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2005 @ 23:33:
Ik heb het gewoon dmv bestanden kopieren gedaan vanuit finder (ik deed het dus vanaf mijn iBook).
Maar verkenner zal op zich ook prima werken.
Ghost zal ook wel kunnen werken, het idee erachter is namelijk dat de schijf weer lesbaar is op punten waar hij dat voorheen niet was.

Verwijderd

Topicstarter
Is er geen gevaar voor kortsluiting als je de schijf zo vanuit de vriezer aansluit. Ik heb altijd geleerd electronische apparatuur eerst op kamer temperatuur te laten komen (dan had ik hem niet in de vriezer te hoeven leggen 8)7 ), vooral met een CRT-monitor.
Dat de schijf affikt is niet erg maar de data is minder belangrijk dan m'n mobo.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 09:06:
Is er geen gevaar voor kortsluiting als je de schijf zo vanuit de vriezer aansluit. Ik heb altijd geleerd electronische apparatuur eerst op kamer temperatuur te laten komen (dan had ik hem niet in de vriezer te hoeven leggen 8)7 ), vooral met een CRT-monitor.
Dat de schijf affikt is niet erg maar de data is minder belangrijk dan m'n mobo.
Eigenlijk moet dat wel, maar in dit geval wil je het juist onder zo koud mogelijke temps laten werken.
MAAR het is helemaal niet gevaarlijk als je maar zorgt dat er geen vocht bij die schijf komt, dan ratelt dat ding gewoon vrolijk door hoor. Kijk maar op de fotos die ik gemaakt heb :)

Verwijderd

Topicstarter
Test 1 is mislukt (analoog aan test 1 Terw_Dan ), uit de vriezer gehaald en aangesloten, condenseren als de pest natuurlijk bij kamertemperaturen van 30 graden. SMART niet opgelet. schijf wordt wel herkent zowel in bios als in XP. XP geeft netjes aan G: In orde (Actief), dat is helaas ook het enige, data valt er niet af te halen.
Ik ga ook maar eens een USB-controllerprintje aansluiten, die ligt hier nog wel ergens, dan nog een zak frites halen om de test compleet te maken en een week wachten dan maar... en NTFS.com nog maar eens doorlezen

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:51:
Test 1 is mislukt (analoog aan test 1 Terw_Dan ), uit de vriezer gehaald en aangesloten, condenseren als de pest natuurlijk bij kamertemperaturen van 30 graden. SMART niet opgelet. schijf wordt wel herkent zowel in bios als in XP. XP geeft netjes aan G: In orde (Actief), dat is helaas ook het enige, data valt er niet af te halen.
Ik ga ook maar eens een USB-controllerprintje aansluiten, die ligt hier nog wel ergens, dan nog een zak frites halen om de test compleet te maken en een week wachten dan maar... en NTFS.com nog maar eens doorlezen
Je moet hem ook niet uit de vriezer halen maar erin laten liggen, dan voorkom je dat het geval gaat condenserenl

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 20 juni 2005 @ 23:19:
[...]
Je moet hem ook niet uit de vriezer halen maar erin laten liggen, dan voorkom je dat het geval gaat condenserenl
Dat had ik al begrepen, maar ik had geen zin om een pc met flat-ide kabeltje bij de vriezer te zetten, en nog minder zin om een vriezer bij een pc te zetten ;) en ik was toch wel een beetje benieuwd.
Vandaar nu ook maar een USB controllertje aan de schijf vastgemaakt en in een vriezer gelegd.

Oveigens weet ik nog niet wat de theorie is van een hdd in de vriezer, van bepaalde type oplaadbare accu's kan ik het wel volgen maar van een hdd? waarom zou hij het wel doen bij -20 en niet bij 35graden?
Artikeltjes genoeg op internet maar allemaal een beetje Uri Geller-achtig, ik heb daarom ook maar een kapot analoog horloge in de vriezer gelegd, hopelijk geeft ie weer minimaal 2 keer per dag de goede tijd aan als ik hem uit de vriezer haal ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 23:46:
[...]

Dat had ik al begrepen, maar ik had geen zin om een pc met flat-ide kabeltje bij de vriezer te zetten, en nog minder zin om een vriezer bij een pc te zetten ;) en ik was toch wel een beetje benieuwd.
Vandaar nu ook maar een USB controllertje aan de schijf vastgemaakt en in een vriezer gelegd.

Oveigens weet ik nog niet wat de theorie is van een hdd in de vriezer, van bepaalde type oplaadbare accu's kan ik het wel volgen maar van een hdd? waarom zou hij het wel doen bij -20 en niet bij 35graden?
Artikeltjes genoeg op internet maar allemaal een beetje Uri Geller-achtig, ik heb daarom ook maar een kapot analoog horloge in de vriezer gelegd, hopelijk geeft ie weer minimaal 2 keer per dag de goede tijd aan als ik hem uit de vriezer haal ;)
Als metaal koud wordt krimpt het, dit is met deze temperaturen maar een heel klein beetje, maar vaak helpt het al genoeg :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou dan betekenen dat de platters (allemaal?) een beetje krom zijn gaan staan door de hitte en bij koude weer redelijk recht(plat)trekken?
Als dat zo is dan zou je de HDD een maand in de vriezer moeten gooien, er vanuit gaande dat de platters geen (metaal geheugen) hebben en je zou hem heel langzaam weer op temperatuur laten komen, zou de disk weer bruikbaar zijn?
Of praat ik nou geheel poep
Pagina: 1