Dia vind ik persoonlijk maar niks, en ik vermijd het liever; de Windows-versie in elk geval. Het tooltje is niet echt werkbaar en de interface is IMO vrij brak. Verder komen er bij het uitprinten vaak glitches voor, waardoor ik afgelopen week nog een brak diagram heb moeten overhandigen. Overigens is Dia net zo geschikt om PSD's te maken als MS Paint, Dia is meer geschikt voor UML en dergelijke.

Nou...de hele bedoeling achter PSD's
was dat programmeurs hun code konden testen en debuggen nog voordat ze een letter op het scherm hadden staan. PSD's stammen dan ook uit de tijd dat "even compileren" er niet bij was aangezien je een aanzienlijke tijd op je systeem kan wachten in zo'n geval. Dan is het natuurlijk lullig als blijkt dat je ergens een initialisatie vergeten bent waardoor het hele programma b0rked gaat.
Tegenwoordig worden PSD's AFAIK eigenlijk alleen nog op scholen gebruikt om scholieren/studenten te leren programmeren zonder computer, en ze op die manier te laten nadenken over wat ze doen in plaats van via trial & error een applicatie in elkaar zetten. Helaas streven scholen hierin wel een beetje hun doel voorbij, aangezien zo'n beetje iedereen
eerst code gaat schrijven, en pas daarna aan het PSD begint. Een klasgenoot van me heeft in Delphi later nog eens een programma geschreven dat automatisch PSD's maakt van Pascal-code.
Wat dat betreft hebben UML-diagrammen en PSD's toch echt twee verschillende bedoelingen. UML is bedoeld om op eenvoudige/globale wijze duidelijk te maken (zowel aan programmeurs als aan niet-programmeurs) hoe een applicatie in elkaar zit, terwijl PSD's puur zijn/waren bedoeld om een programmeur te helpen bij zijn denkproces.