Toon posts:

[AOpen MK77M-8XN] Alleen harde reset werkt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier twee identieke systemen met een AOpen MK77M-8XN, AMD Athlon 2400+ en 256 MB geheugen. Verdere specificaties zijn naar mijn weten niet relevant. De systemen draaiden perfect toen ze een Asus A7N8X hadden, maar nu ik beide systemen een AOpen van bovenstaand type heb gegeven, is het bij één van beide mis.

Het ene systeem draait zonder problemen en het andere systeem werkt, op het opstarten na restart na, ook goed (beide hebben Windows XP met servicepack 1). Als ik namelijk een softwarematige reset doe, sluit hij volledig af, maar als hij dan moet restarten, blijft hij hangen voor de BIOS post. Monitor blijft op standby, harde schijf geeft geen activiteit, maar de fans en schijf blijven wel draaien. Als ik dan vervolgens een harde reset doe met de knop start hij vrolijk op. Beide systemen zijn qua drivers en instellingen ook identiek, dus je zou zeggen dat ze allebei wel of juist niet zouden moeten werken.

Ik heb al verschillende BIOS versies geflashed, andere drivers geïnstalleerd en zelfs een andere voeding geprobeerd. Niets resulteert in een 100% werkend systeem. Het is overigens niet altijd, ik kan niet aangeven wanneer hij het juist doet en wanneer niet.

Je zou zeggen dat ik er niet moeilijk om moet doen, maar hij moet wel werken. Het is namelijk een workstation die 's nachts wordt gebackupped door Ghost. Als hij dan moet restarten, kan ik niet hebben dat hij blijft hangen.

Heeft iemand enig idee wat ik kan proberen om dat systeem softwarematig te kunnen laten restarten zonder dat hij blijft hangen voor de BIOS post?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

BIOS batterij is nog vol? (3V)
Wissel de BIOS EPROM's eens om, eens kijken of het probleem dan weg is.

Veel oplossingen zijn er denk ik niet, het moederbord zelf dat brak schijnt te zijn blijft gewoon over als verklaring hiervoor. :/

[ Voor 49% gewijzigd door PD2JK op 18-06-2005 19:36 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was mijn multimeter kwijt, dus ik heb alleen de EPROM-etjes even geswitched en dat heeft geen effect gehad.

Ik zal morgen even kijken wat een nieuw batterijtje voor een resultaat geeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ik meette 2,996 V op het batterijtje, dus ik heb hem voor de zekerheid vervangen door een nieuwe (meette er 3,231 V op). Het heeft echter geen effect gehad.

Toen ik een ander merk voeding probeerde, viel hij zelfs in Windows uit en daarna gaf hij dezelfde symptonen. Niet volledig uitgaan; monitor op standby, fans en schijf blijven draaien en verder geen reactie (ook niet na harde reset).

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je nog garantie op dat ene bord, dan zou ik er gewoon mee terug gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Maar je weet dus zeker dat het bord de oorzaak is van alle problemen?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 16:37:
Maar je weet dus zeker dat het bord de oorzaak is van alle problemen?
Als alle andere onderdelen 100% goed zijn (die dus in het andere systeem probleemloos werken), dan ligt het aan je moederbord.

Het kan zijn dat deze een statische tik heeft gehad tijdens het inbouwen, bijvoorbeeld een northbridge die nu kuren heeft. Of het is gewoon een maandagmorgen exemplaar. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wat me trouwens wel opvalt is dat de northbridge (althans, de heatsink erop) loeiheet wordt en dat je vrijwel meteen je tengels brandt als je het aanraakt. Ik heb al gekeken of ik de 2400+ kon terugclocken, maar dat gaat dus niet (FSB is al op laagste instelbaar) en hij heeft een MP-lock.

Verwijderd

Topicstarter
Kick!

Ik heb al allerlei BIOS instellingen geprobeerd die er iets mee te maken kunnen hebben, maar ook dat heeft nog niet geholpen.

Verwijderd

Topicstarter
Nadat het een tijdje goed gewerkt heeft (eigenlijk zonder toedoen van mijn gepruts), beginnen dezelfde problemen weer.

Het systeem moet opnieuw opstarten (geen verschil of dit vanuit de BIOS of het OS gebeurt) en zodra hij helemaal uit gaat en opweg is om opnieuw te gaan opstarten (in de meeste gevallen gaat het scherm dan even uit en weer aan) loopt hij vast. Het scherm gaat uit, er is geen schijfactiviteit, de USB muis geeft geen krimp, het toetsenbord is dood; hij schiet in de standby voor zover ik het kan analyseren. Het enige dat dan helpt is een harde reset.

Het geheugen is foutloos, de BIOS batterij heeft voldoende spanning (is wel vervangen voor de zekerheid) en ik heb wat lopen spelen met de power instellingen in de BIOS (S3 en dergelijke).

Wat o wat kan ik nog proberen om het systeem netjes softwarematig te kunnen laten opstarten.
Pagina: 1