Toon posts:

[iMac] AGP slot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het eigenlijk met AGP in mijn iMac G3 400Mhz?
In de configuratie staat dat er een ATI 8MB AGP kaart/chip in zit, maar na de worsteling om onder de 'motorkap' te komen kan ik geen kaart vinden..

Mijn vraag is hierbij dan ook, kan ik deze uberhaubt wel upgraden? En zo ja.. waar vind ik de AGP slot?

bvd. SNAP

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 09:05

Kvn

Voor zover ik weet is het een onboard-agp chip.
Dan kan je er dus niks aan upgraden

Verwijderd

Topicstarter
Jammer.. daar gaat het gamen op me mac :|

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

die ATI chip zit op het logicboard via een AGP verbinding, maar niet via een slot. Onboard graphics dus, je kan ze dus ook niet upgraden.

Launching containers into space

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 18:39:
Jammer.. daar gaat het gamen op me mac :|
op een G3 400MHz houdt t sowieso snel op qua games. Als je dan wil gamen spaar dan voor een leuke console of voor een nieuwe Mac ;)

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Had gehoopt Neverwinter Nights te kunnen draaien, met een uitbreiding naar 256 MB (wat mogelijk is) en een GPU upgrade naar 32 MB.. maar dit laatste zit er dus niet in.

Jammer maar helaas.. tijd voor een nieuwe Mac!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 18:42:
Had gehoopt Neverwinter Nights te kunnen draaien, met een uitbreiding naar 256 MB (wat mogelijk is) en een GPU upgrade naar 32 MB.. maar dit laatste zit er dus niet in.

Jammer maar helaas.. tijd voor een nieuwe Mac!
Euhm... MINST relevante factor bij videokaarten is hoeveelheid geheugen. Een kaart met 16MB kan makkelijk sneller zijn dan eentje met 32MB. Ik heb zelfs 32MB kaarten (met SiS 305 chip...) liggen die trager zullen zijn dan je huidige ATi Rage 8MB geval.

Veel relevanter is de snelheid van core en geheugen. En of dat ding überhaupt een GPU heeft (dat heeft je onboard ATi namelijk niet :o ).

Je kunt al forse winst halen door een PCI kaart met GPU erop (Gf2MX PCI of Radeon 7000 PCI) te plaatsen - niet alleen in games, maar vooral ook in OS X zelf (dan kun je Quartz Extreme gebruiken, waardoor GPU flink wat taken mbt desktop van CPU overneemt)

Maar dat terzijde, een iMac mist niet alleen een AGP slot, maar ook een PCI slot. Dus uitbreiden zit er helaas niet bij.

Oslik blyat! Oslik!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 10:18

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

De iMac 400 Mhz uitvoering (DV) heeft helaas geen mogelijkheden om de videokaart uittebreiden, De iMac rev a en b wel (233-300 Mhz), Hier kom een speciale Voodoo kaart ingezet worden, maar die dingen hadden volgens mij ook maar 8 of 16 mb.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De mate van relevantie van geheugen grootte hangt af van je game instellingen. Het laden van graphics op een hogere resolutie kost meer meer geheugen of gaat zwaar ten koste van de snelheid. Dus of geheugen het minst relevant is hangt af hoe de kaart gebruikt wordt.

Het gaat om de combinatie van GPU, geheugensnelheid en geheugenhoeveelheid. Een heel trage GPU kan toch maar een lage resolutie aan met lage settings en heeft bijna niets aan meer geheugen. Een snellere GPU kan je zeker remmen in snelheid als er te weinig geheugen op de kaart zit.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

We hebben het hier nog niet eens over GPU's (pas sinds de komst van hardware T&L met de eerste GeForce en Radeon kaarten is er sprake van een GPU), maar over aloude ATi Rage Pro videocontrollertjes :z

Op bepaald moment wordt hoeveelheid videogeheugen wel de beperkende factor, maar dat is pas na core features, core snelheid, geheugenbusbreedte en geheugensnelheid :o

Dus om gelijk te zeggen dat een bepaald spel niet te spelen is omdat er te weinig videogeheugn is, is als zeggen dat een Eend niet 200Km/u op de Autobahn kan omdat de benzinetank te klein is. Voor sommige ritten heb je misschien meer benzine nodig dan een Eend normaal mee kan voeren, maar al zou je die Eend volstouwen met jerrycans, hij gaat nog steeds niet 200Km/u rijden 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1