Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Begrenzen stroom voeding PDA in auto.

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Kan in de search weinig tot niets vinden, alleen over weerstandjes bij ledjes.

De casus
Ik heb een PDA en een USB stroomkabel. Via een sigarette aansterker die hem omzet naar 5 volt USB aansluiting kan ik de PDA aansluiten in de auto. Dit zodat ik mijn PDA kan gebruiken als navigatiesysteem.

Het probleem
Echter de PDA die via de USB kabel wordt opgeladen gebruikt andere aansluitingen voor de reguliere adapter. De reguliere adapter kan 2 amp laden en dat is geen probleem. Zet je echter 2 amp op de lijntjes van de USB om de PDA te laden is het RIP PDA. En een PDA met behoorlijke backlight, volume op hoog en TOMTOM 5 kan meer trekken als de 0,5 amp die de USB poort levert. Dat is geen ramp wat de USB poort levert max 0,5 amp. Echter op de sigarrette aansteker kan hij dus wel meer dan 0,5 amp trekken en pleegt de PDA in principe zelfmoord.

Gezochte oplossing.
Hoe kan ik nu een stroombegrenzer maken die de stroom maximaliseerd op 0,5 amp. Ik weet noch het stroomgebruik, noch de weerstand van de PDA. Dus een simple weerstandje ervoor zetten zoals je bij een ledje doet kan niet.

Mijn vraag dus, hoe begrens ik (anders dan een weerstandje) de maximale stroom die mijn PDA via de sigaret-aansluiting kan vragen?? Een weerstandje is leuk, maar om die elke keer te vervangen is nutteloos natuurlijk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:33
Ik heb zelf zo'n usb-type lader voor mijn PDA en ik kan je verzekeren, dat het stroomverbruik van de organizer met GPS-module en TomTom-navigator 5 via usb prima te doen is :D en zeker niet te hoog is.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Ik snap het niet helemaal.

Hoe kan een aparaat meer uit een voedingsbron aan stroom trekken dan waarvoor het ontworpen is?

Als hij ontworpen is voor 500mA dan kan hij toch niet opeens meer gaan gebruiken?
Anders zou hij in normale toestand niet eens opstarten.

Of doet hij zo raar als je de accu oplaat?

[ Voor 9% gewijzigd door Steefph op 18-06-2005 18:52 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Nee, de PDA kan meer vragen. Dan kijk je als hij aan de USB van de computer hangt de melding: "het appartaat verbruikt meer stroom als de voeding kan leveren (oid in het engels).

Hij kan dus meer trekken via de USB laadpoort dan USB kan leveren.
MadDog11 schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 18:42:
Ik heb zelf zo'n usb-type lader voor mijn PDA en ik kan je verzekeren, dat het stroomverbruik van de organizer met GPS-module en TomTom-navigator 5 via usb prima te doen is :D en zeker niet te hoog is.
VIa pocketpc-club werd dus duidelijk dat je heel erg moet oppassen met de laatstroom die via de USB poort richting PDA gaat. De laadlijntjes via de USB zijn niet berekend op meer dan 0,5 amp. Trekt de PDA meer (wat dus kan op zeker met ook bluetooth aan) kan dat je je pda kosten.. Het doet zich vooral bij de moderne PDA met een hoog stroomverbruik (lees, vga, wifi, bleutooth)

[ Voor 59% gewijzigd door Cyberpope op 18-06-2005 18:59 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Steefph
Ok ik snap hem nu ;)

Hij laad dus normaal op via een andere aansluiting dan de USB.
Kun je daar dan niet iets voor maken zodat hij via die andere lijn gevoed word?
of een laadstation kopen en inbouwen in je auto?

kijk eens in deze datasheet LM317.

Met de LM317 kun je ook een stroombron maken. Zie onderin de datasheet bij applicaties.

[ Voor 31% gewijzigd door Steefph op 18-06-2005 19:09 ]

• Cassettebandje
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

als je een stroombron maakt gaat het mis, want dan kan de uitgangsspanning hoger worden dan 12 volt. Je kunt het beste iets maken als op het middelste plaatje van pagina 18 van de bovengenoemde datasheet staat. R2 zo kiezen dat er 5 volt uit komt (of trimpotmetertje) R3 = 0,600/(maximale stroom in amperes) en R4 is 2* R3

• Steefph
Cassettebandje schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 19:20:
als je een stroombron maakt gaat het mis, want dan kan de uitgangsspanning hoger worden dan 12 volt. Je kunt het beste iets maken als op het middelste plaatje van pagina 18 van de bovengenoemde datasheet staat. R2 zo kiezen dat er 5 volt uit komt (of trimpotmetertje) R3 = 0,600/(maximale stroom in amperes) en R4 is 2* R3
Nam aan dat dat wel duidelijk zou zijn ;)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Nou.. duidelijk.. Mijn MTS is weer ruim 16 jaar achter me en heb me in die 16 jaar met heel andere dingen bezig gehouden :) Dus op zijn zacht gezegd is mijn kennis roestig. Dus zeer simpel voor me houden.. Ik snap nog p=u*i maar daar houdt het echt wel mee op.
Steef1983 schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 19:02:
Ok ik snap hem nu ;)

Hij laad dus normaal op via een andere aansluiting dan de USB.
Kun je daar dan niet iets voor maken zodat hij via die andere lijn gevoed word?
of een laadstation kopen en inbouwen in je auto?

kijk eens in deze datasheet LM317.

Met de LM317 kun je ook een stroombron maken. Zie onderin de datasheet bij applicaties.
Nee, niet helemaal. Er zijn 2 manieren om hem op te laden. Via de "normale" adapter. Daar kan hij tot 2 amp hebben en is hij dus heel snel opgeladen. En via de USB, maar ja die kan maximaal 0,5 amp hebben. Beide zijn normale oplaad methoden. Echter ze lopen over verschillende aansluitingen binnen dezelfde brede connector van de PDA. En ik denk dat hij over de USB wel 2 amp wil trekken, maar als hij dat doet, dat hij dan zelfmoord pleegt omdat de printbanen te smal zijn.

Natuurlijk kan ik een omvormer kopen voor mijn auto, die inbouwen en daar de reguliere adapter aanhangen, maar dat is zo grof (en duur.. maar goedkoper dan een PDA)

De datasheet is heel erg mooi, zal me er in verdiepen.. Maar op het eerste gezicht is het een beetje :? :?

[ Voor 72% gewijzigd door Cyberpope op 18-06-2005 19:46 ]

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Anders maak je simpele schakeling met een 7805 die een maximale stroom kan leveren. Je hebt die in varianten van 0,5A 1A en 2A dacht ik zo. Misschien dat het er nog wel meer zijn.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30

Als je een DC spanning (van je bv. accu) pakt kun je de trafo en diodebrug op die schakeling uiteraard achterwege laten.

• Steefph
3xhaas schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 20:14:
Anders maak je simpele schakeling met een 7805 die een maximale stroom kan leveren. Je hebt die in varianten van 0,5A 1A en 2A dacht ik zo. Misschien dat het er nog wel meer zijn.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30

Als je een DC spanning (van je bv. accu) pakt kun je de trafo en diodebrug op die schakeling uiteraard achterwege laten.
Volgens mij schakelen 7805's uit als ze teveel belast worden. Dus dit is geen optie.

• Steefph
Cyberpope schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 19:37:

[...]
De datasheet is heel erg mooi, zal me er in verdiepen.. Maar op het eerste gezicht is het een beetje :? :?
Zoals hopeloosje zegt kijk eens op blz 18 daar staat een stroombegrenzer met spanningsregelaar.

Door de combi van deze twee krijg je je gewenste resultaat.

offtopic:
Dit had dus een edit moeten zijn

[ Voor 8% gewijzigd door Steefph op 18-06-2005 20:19 ]

Verwijderd

Ik snap er geen bal van wat je nou eigenlijk wil dat het ding doet. Je kunt niet een voeding bouwen die de spanning constant houdt én de stroom constant houdt (of onder een bepaalde waarde). Het enige wat je zou kunnen doen is het ding automatisch laten uitschakelen als de stroom groter wordt dan 500mA. Op welke voorwaarde je je voeding dan weer laat inschakelen zou ik zo even niet weten.

Overigens vraag ik me af of het wel een probleem is; volgens mij wil het USB-poortje in jouw computer gewoon niet meer leveren, en kan de PDA het best hebben. Ik schat dat intern de adapteraansluiting en usb-voeding-aansluiting aan elkaar zitten, al dan niet met een schakelcircuitje ertussen. Maargoed, daar durf ik mn hand niet voor in het vuur te steken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 21:52:
Ik snap er geen bal van wat je nou eigenlijk wil dat het ding doet. Je kunt niet een voeding bouwen die de spanning constant houdt én de stroom constant houdt (of onder een bepaalde waarde).
Precies, een constante stroombron houdt z'n stroom constant door het regelen van de uitgangsspanning. Dreigt de stroom hoger te worden dan de ingestelde waarde dan daalt de uitgangsspanning waardoor de stroom niet groter wordt.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Nee, niet helemaal. Er zijn 2 manieren om hem op te laden. Via de "normale" adapter. Daar kan hij tot 2 amp hebben en is hij dus heel snel opgeladen. En via de USB, maar ja die kan maximaal 0,5 amp hebben. Beide zijn normale oplaad methoden. Echter ze lopen over verschillende aansluitingen binnen dezelfde brede connector van de PDA. En ik denk dat hij over de USB wel 2 amp wil trekken, maar als hij dat doet, dat hij dan zelfmoord pleegt omdat de printbanen te smal zijn.

koop een adapter (die oplader) en gooi daar 5v overheen, die aansluitingen zijn toch wel bedoeld voor 2A ?

je bent bang dat de stroom te hoog word op de smalle baantjes. maar, hij kan via de "huislader" die je in het stopcontact steekt wel 2A hebben. en via de "USBlader" wil je PDA 2A trekken, maar zijn aansluiting is kleiner en heeft kleinere banen.

oftewel je bent bang dat je hem opblaast :P

je kan de huislader pakken (of een nieuwe, of een nieuwe aansluiting) en daar het stekkertje van slopen en die in je PDA doen. dan kan hij 2A pakken omdat die aansluiting dat wel levert. en je auto levert ook 2A (niet tijdens starten lijkt mij, onze auto heb ook moeite met starten als allerlei toeters en bellen aanstaan). je moet wel zorgen dat je auto niet even wat meer geeft want dan is hij wel de pineut. dan kan je een van de schakelingen pakken die hem stabiliseert naar 12v.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 21:52:
Ik snap er geen bal van wat je nou eigenlijk wil dat het ding doet. Je kunt niet een voeding bouwen die de spanning constant houdt én de stroom constant houdt (of onder een bepaalde waarde). Het enige wat je zou kunnen doen is het ding automatisch laten uitschakelen als de stroom groter wordt dan 500mA. Op welke voorwaarde je je voeding dan weer laat inschakelen zou ik zo even niet weten.

Overigens vraag ik me af of het wel een probleem is; volgens mij wil het USB-poortje in jouw computer gewoon niet meer leveren, en kan de PDA het best hebben. Ik schat dat intern de adapteraansluiting en usb-voeding-aansluiting aan elkaar zitten, al dan niet met een schakelcircuitje ertussen. Maargoed, daar durf ik mn hand niet voor in het vuur te steken.
Wat ik wil staat er.. de 12 volt die mijn auto-adapter levert of de 5 volt na de aansteker aansluiting gewoon 12 respect 5 volt laten, maar wel zo dat ze daarnaast niet meer dan 0,5 amp maximaal leveren. Zodat de PDA niet meer kan krijgen over die baantjes. Met de USB-poort in mijn computer heeft het weinig te maken. En heel verstandig dat je je hand daarvoor niet in het vuur wil steken... Er is namelijk reeds een PDA vanwege deze reden overleden....

Natuurlijk kan ik een tweede 220 volt adapter kopen, maar ik heb nu reeds 2 USB-kabels liggen en zou die graag gebruiken.

Verwijderd

Wat er mogelijk is staat er ook, of de spanning constant, of de stroom constant, beide gaat niet.
Als stroom en spanning beide constant zijn is de belasting dus ook constant en als dat zo was dan had je je probleem niet.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

Je wilt je pda aansluiten in de auto als ik het goed begrijp... (via de usb aansluiting?) Kun je beter niet gewoon een "auto" adapter kopen voor je pda, deze zijn er voor nagenoeg alle pda's.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hij lijkt mij onnodig duur om 2 aparte stroom circuits te maken. Ik verwacht dat ze gewoon hetzelfde zijn. Probeer het eens met een multimeter na te meten of ze aan elkaar zitten.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
lemming_nl schreef op zondag 19 juni 2005 @ 09:36:
Hij lijkt mij onnodig duur om 2 aparte stroom circuits te maken. Ik verwacht dat ze gewoon hetzelfde zijn. Probeer het eens met een multimeter na te meten of ze aan elkaar zitten.
Ook zonder multimeter kan ik garanderen dat ze niet aan elkaar zitten. Hij wilde namelijk via de USB niet meer opladen (en niet meer syncen) maar via de cradle op het andere voedingpennetjes deed hij het perfect.

Ik heb nu een autokabel besteld, maar vraag me af of die dan de USB draadjes of de andere draadjes gebruikt.. Toch met een multimeter aan de gang, maar die dingetjes zijn zo klein.

Iemand de pinout van een asus 730w??

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Denk ik nu vreemd of kun je niet gewoon een simpel USB hubje kopen die je met een 7805 op de autoaccu/sigarettenplug hangt?

De electronica in de hub doet de rest wel weer, aangezien zoals gezegd USB begrensd is op 500mA per poort.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Zat een simpel USB hubje tussen:

Als eerste had ik z'n plug zitten: http://shop.brando.com.hk/car2usb.php

Dan een simple USB 1.1 hubje

Hiervan ging 1 usb kabel naar de PDA en 1 USB kabel naar de Bleutooth GPS

De GPS werkt nog perfect, dus zat het in de PDA. Die zich in de hoeveelhied stroom verhapte...

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

Volgens mij hoef je alleen maar er voor te zorgen dat er niet meer volts worden geleverd dan dat de PDA nodig heeft. Wat betreft het ampere verhaal, de auto heeft een 12 volt accu die een bepaalde hoeveelheid amperes kan leveren laten we even uitgaan van 5 Ampere. Gebruikt jouw PDA 0,8 Ampere dan kan de accu nog 4,2 ampere leveren aan andere apparaten. Uit een normale wand contact doos komt 230V * 16 A, ooits afgevraagt hoe een 40 Watt lamp daar tegenkan ?

Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het graagt

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Nee, het aantal volts is goed. Hij levert netje 5 volt onafhankelijk van de snelheid (nagemeten). Dus daar zit het probleem niet. Het zit echt in de PDA die te veel stroomvraagt voor zijn eigen printbaantjes.

Om je vergelijk met je 40w lamp. Je hebt nu diezelfde lamp. Die gebruikt 1 amp (voorbeeld). Dan kan het stopcontact wel 16 leveren, maar heeft heeft er maar 1 nodig dus dat gaat goed.

Echter nu hang je tussen het stopcontact en de lamp een snoer die maar 0,5 amp kan hebben. Dan wil het stopcontact er we 16 leveren, de lamp vraagt er 1. Dan zal je snoer doorbranden omdat de lamp meer vraagt de snoer aan kan.

Idem met de PDA. De PDA vraagt meer als stroom als zijn interne connector kan verwerken. De printbaantje (of ic?) worden daardoor te heet en branden door... Einde oefening.

Daarom heeft hij ook 2 aparte laadaansluitingen, 1tje waarop hij 2 amp kan hebben en 1tje waarop hij maar 0,5 kan hebben.

Pagina: 1