Collision lampje op hub, topologie vraag?

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:18
Hallo NB-ers,

ik draai nu al een tijdje een thuisnetwerkje en al doende heb ik al heel wat geleerd. Nu wil ik weer iets leren dus vraag ik het gewoon even hier!

Waarvoor dient het collusion lampje op mijn hub, wanneer dit knippert doet het mij vermoeden dat het niet goed is. Omdat dit het enige rode lampje op mijn hub is! Er zijn tijden bj dat het lampje iedere seconde knippert! Vooral als ik vanaf het internet aan het downloaden ben, op een client PC van de sygate server.

Verder heb ik een vraagje over de bekabeling! Ik wil mijn netwerkje uitbreiden. Ik heb nu 1 hub, maar ik vroeg me af of er geen performance verlies optraad als ik hubs ga koppelen! Ik wou op iedere verdieping van het huis een hub zetten, zodat niet alle kabels naar de zolderkamer moeten waar de hub ligt!

De hubs worden met 1 UTP kabel gekoppeld, maar op iedere hub kunnen wel 3 computers hangen! Logisch nadenkend kan er over een kabel maar 10MBps! Ik zou graag een situatie krijgen zoals hieronder!

Win95ws
|
hub ---- Win95ws
| \_Win95ws
|
40m kabel!
|
hub --- Linux NAT server --- Com21 @home
| \_Win95ws
Win2k print/file server

Wanneer de WIn95werkstations op de bovenste hub allemaal tegelijk ga internetten, en mp3 luisteren op de fileserver! Dan zal het volgens mij enorm traag worden omdat alles over 1 kabel moet naar die andere hub! Of heb ik het helemaal fout, zo niet; hoe los ik dit probleem op?

grtz. Mark

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Verwijderd

Dat het collision lampje op een hub knippert is vrij normaal, vooral bij redelijk gebruik zal dit toenemen. Dat het netwerk toch nog functioneerd is vrij logisch door werking van het CSMA/CD principe.... zoek hier maar op en je moet genoeg vinden denk ik zo.

CS Carrier Sence
MA Multiple Access
CD Collision Detect

Dit laatste mechanisme zorgt er voor dat NIC's detecteren wanneer er een botsing plaats vindt op het netwerk en versturen na een random tijd het pakketje opnieuw.... bij een paar botsingen per seconde is er dus niks aan de hand..... Is je Collision LED meer aan dan uit heb/krijg je een probleem ;)

Verwijderd

Een collision-lampje gaat branden als 2 packets (stukje data) 'botsen', dus als 2 netwerkkaarten tegelijk zenden. Dat is heel normaal bij een coax-netwerk of een netwerk met hubs. Bij een switch heb je er geen last van, omdat de switch zelf kijkt waar het pakketje heen moet en dus kan regelen wanneer hij het zendt. Als hij af en toe knippert is het niet erg, maar als hij continu rood is wijst het misschien op een rotte netwerkkaart, de snelheid gaat dan ook een stuk omlaag.

Je kunt rustig hubs koppelen, maar je zult die 10 Mbps dan ook wel gaan merken. Voor alleen internetten via @Home is het snel zat (daar kom je toch maar aan 500 kB/s ofzo), maar ga je ook veel bestanden heen en weer sturen is het aan te raden om in het middelpunt een klein switchje (4 poort 100 Mbit ofzo) te zetten en daar een aantal hubjes (evt. ook 100 Mbit) op te prikken. Dan heb je wat meer bandbreedte.

- edit: te laat ;) -

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
alle pc's worden traag op het netwerk
het is geen switch maar een hub, dus busnetwerk en dus concurrent werkend (delen met zn allen)
en die collissions heeft te maken met :
1 slechte kabels/connectoren/hub
en/of
2 verschillende netwerkkaarten
3 tcp/ip verkeer is heavy overhoop
4 is je kaart zelf wel goed ?

• borgdaville
wat ik even wil weten is of mijn gedacht een beetje klopt! Dat er over het kabeltje maar 10MBps kan, en dus een enorme botleneck vormt om data van een computer van hub 1 naar een computer op hub 2 te versturen?

• borgdaville
dus ik moet een switch gebruiken? wat kost dit geintje?

• kevlar
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
over je collision lampje:

ethernet is een collision detect method.
dat houdt in dat een pakketje gewoon de kabel op wordt gestuurd door een netwerkkaart.
is er op de zelfde kabel/hub nou nog een nic die ook tegelijkertijd een pakketje de kabel opstuurt dan heb je dus een botsing (lees collision) op de kabel. dan knippert dat rooie lampje dus heel even.
vervolgens wachten de netwerkkaarten een willekeurige tijd en dan proberen ze het nog een keer.

het is dus normaal dat dat rooie lampje knippert als jij aan het downen bent. want dan gaat er namelijk data over de kabel.
als je niet aan het downen bent dan gaat er veeeeel minder data over de kabel en heb je dus maar zelden een collision.

ga maar eens tussen 2 computers binnen je netwerk data overpompen. dan lijkt je collision lampje bijna constant te branden, simpelweg omdat je heel erg veel data over de kabel laat gaan.

I wish I had a cool signature like everybody else

Verwijderd

Dat is niet echt zo, het is zelfs nog langzamer. Het hele segment (dus alle hubs aan elkaar) deelt die 10 Mbit. Dus maximaal 1.2 MB/sec voor het totale netwerk. Als je dus een beetje veel transfer hebt niet echt aan te raden, dan moet je naar 100 Mbit en/of een switch nemen.

• kevlar
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op vrijdag 12 januari 2001 15:01 schreef borgdavile het volgende:
dus ik moet een switch gebruiken? wat kost dit geintje?
switch is pas interresant bij grotere netwerken of netwerken met een aantal pc's (5+ ?) waartussen veel data heen en weer wordt gestuurd.
als je je netwerk eigenlijk alleen voor internet delen gebruikt is een switch totaal overbodig!

een switch hoeft niet zo duur te zijn trouwens. voor onder de 200 piek heb je er geloof ik wel eentje.

I wish I had a cool signature like everybody else

• borgdaville
nou, momenteel is er 1 PC met 80GB schijf, deze is dus file server! Alle PC's slaan daar hun data en mp3's op! Op iedere PC staat de MP3 speler bijna continu te spelen dus data verkeer is er wel degelijk!

Wat is een switch eigenlijk precies, moet ik het zien als een soort hub ofzoiets?

Verwijderd

Een switch is (in tegenstelling tot een hub) 'intelligent'. Een hub kopieert het signaal gewoon naar elke poort -> de snelheid wordt verdeeld en er kunnen collisions optreden.

Bij een switch heeft elke PC een aparte verbinding met de switch (op volle snelheid dus), de switch stuurt de data alleen naar de PC waar het heen moet. Dus geen overbodig verkeer. Een switch heeft intern vaak een heel grote bandbreedte (rond de 1 Gbps is heel normaal), zodat je dus bijna altijd maximale snelheid hebt.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 14:29

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Het is een geavanceerde hub! Dat wil zeggen dat het kan kijken waar een pakketje heen moet en dus selectief de pakketjes verstuurd en niet naar alle poorten hetzelfde pakketje.

Een andere voordeel van een switch is dat je niet de 100mbit met z'n allen deelt maar dat dit meestal per poort 100mbit is! Daarvoor moet wel de backbone groot genoeg zijn om dit aan te kunnen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 09:12
Nou is dat ff een hoop data verkeer. 4-6pc's die allemaal een mp3'tje afspelen ;). Nee dat is het niet nee. Een MP3'tje duurt voor 192kbit.. ff rekenen. 1,44MByte/minuut per pc.. stel 10pc's mp3'tje 14,4 MB/m. Je netwerkkaart kan max 1,2MB/s aan. Meestal word dat een stuk minder met een hoop collusions, maar 0,8MB/s moet makkelijk te doen zijn en dan heb je maarliefst 48MB/m. 10mp3'tjes komt nog niet in de buurt.
Gaat er dan iemand opeens een filmpje leechen, ja dan word het anders. Dan trekt hij gewoon de hele bandbreedte naar zich toe, maar dit zal met een 100mbit hub bijna net zo goed gebeuren. Een switch zal in deze situatie ook niet zo veel uitmaken. Of je moet die fileserver 100mbit geven en de rest 10mbit, want anders loopt ie nog klem op die ene leechert. Koop je een 10mbit switch en iemand gaat zitten leechen, dan gaat het nog vout. Immers de fileserver kan toch maar 10mbit versturen.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• borgdaville
Een MP3'tje duurt voor 192kbit.. ff rekenen. 1,44MByte/minuut per pc.. stel 10pc's mp3'tje 14,4 MB/m. Je netwerkkaart kan max 1,2MB/s aan. Meestal word dat een stuk minder met een hoop collusions, maar 0,8MB/s moet makkelijk te doen zijn en dan heb je maarliefst 48MB/m. 10mp3'tjes komt nog niet in de buurt.
ik dacht dat de max. bandbreedte theoretisch 1,2 MB/s was! Kun je me een beetje uitleggen hoe je precies an die 48 mb/s komt?

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op vrijdag 12 januari 2001 16:19 schreef borgdavile het volgende:

[..]
ik dacht dat de max. bandbreedte theoretisch 1,2 MB/s was! Kun je me een beetje uitleggen hoe je precies an die 48 mb/s komt?
0,8 MB/s (max snelheid in de praktijk) * 60s = 48 MB/m

• borgdaville
inderdaad daar hebben jullie gelijk in! :'(

Pagina: 1