Stille PC - download-bak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PirE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-12-2023
Door een falende voeding ben in genoodzaakt om op zoek te gaan naar wat nieuwe componenten voor mijn pc die dienst doet als file-server (downloaden, FTP, torrents seeden, usenet en om back-ups up te zetten).

Access gaat allemaal via remote admin. Het belangrijkste is dat de PC stil is (geen waterkoeling, dat is net een stap te ver voor mij). Budget is niet echt van belang. Ik heb helaas geen oude pc's meer omdat ik die allemaal doorverkocht heb.

Ik heb tot nu toe dit uitgezocht:

Nieuw:
CPU: AMD Athlon 64 3000+ Venice 1.8 GHz, 2000 MHz
Mainboard: Abit AN8 Fatal1ty
Memory: TwinMos Speed Premium Dual Channel PC3200, 400 MHz, Kit of 2, 2,5, 512 MB
Video: ATi Radeon X300
Voeding: Een Zalman (300W of 400W)

Spullen die de crash hebben overleefd worden ingebouwd in de nieuwe pc, dwz:
- Liteon DVD-Rom
- 3x Samsung 120GB Spinpoint

Athlon 64 3000+ is gekozen omdat dat:
a) ruim voldoende moet zijn voor wat de pc moet doen en is de minst snelle Venice
b) las in een ander topic dat hij erg stil is (wat een pre is voor mij)

Abit AN8 lijkt me overkill maar de review op Tomshardware.com, zag er veelbelovend uit en ik wil hem tzt moven naar mijn gamebak als ik daar een upgrade nodig heb (gamebak heeft een X800Pro @XT AGP kaart). Fans van de AN8 draaiden ook op low-speed.

Videokaart, 1 van de goedkope PCI-Express kaarten gekozen. Geheugen, 512 lijkt mij ruim voldoende voor de taken die hij moet uitvoeren.

Ik vrees zelf dat ik weer allemaal veels te dure componenten heb uitgekozen. Ik wil nu alleen nog een nieuwe kast hebben die een goede airflow bevorderd en genoeg hulpmiddelen biedt om de boel stil te houden. Mijn huidige kast voldoet niet meer (resoneert erg veel). Ik heb wel wat case-reviews gelezen. Maar ik kom er niet echt uit. De Silverstone SST-Tj06 lijkt mij interessant door de koeltunnel maar werken die dingen echt of is het alleen voor de leuk?

Zit ik in de goede richting voor een stil systeem of ben ik totaal de verkeerde weg ingeslagen?

Alvast bedankt voor tips/opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mij lijkt een amd 64 proc echt veel te zwaar voor de taken die hij moet doen :?
Ik denk dat je met een sempron 2600+ ofzo ook wel genoeg snelheid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:50

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat je beter el cheapo onderdelen kan kopen voor je downloadbak, en je gamepc upgraden met (als de tijd rijp is) nieuwe onderdelen. Die A8n is tegen die tijd misschien wel behoorlijk verouderd. (het lijkt me dat je met die X800pro nog wel eentijdje vooruit kan)
Ik zou alleen maar voor een AMD 64 gaan als je per se een 64 bits OS op je fileserver wilt gaan draaien. de rekenkracht heb je iig niet echt nodig.

Denk eerst na hoe je je fileserver in de toekomst gaat gebruiken. Als je veel extra hdd's gaat bijplaatsen, neem dan een mobo met veel s-ata aansluitingen of s-ata raid. Stem ook je kast af op hdd ruimte. Voor vga kan je zelfs onboard nemen. Neem iig een mobo met passief gekoelde chipset, of vervang de koeling. Ook heb je geen snel geheugen nodig.
Ik zou wel letten op een gbit nic. En neem een stille CPU koeler (duh)
De voeding is wel goed.
(budget is natuurlijk altijd van belang.)

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 18-06-2005 14:43 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is zo'n Pentium-M op een so479 plankje niet een oplossing. Stil, snel en zuinig. en kun je de komende jaren nog ruim mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Voor hetzelfde doel heb ik een Shuttle barebone ingezet (SN41G2V3, zie sig 'slave'). Gewoon met wat oude onderdelen (XP2500, 120GB schijf en wat geheugen). Videokaart zit on-board, dus geen fan. De shuttle zelf heeft maar 1 fan (80mm) en een heat-pipe CPU koeling systeem. Het ding staat 24x7 aan en hoor je dus gewoon niet. Voordeel is ook dat alles on-board is en het een heel klein kastje is :)

Afbeeldingslocatie: http://www.thebookpc.com/images/sn41g2v3-1.gif

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 18-06-2005 14:47 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

daar kan hij niet zijn 3 hdd's + dvd rom inproppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 07:46
voor hetzelfde doel heb ik een celeron 677mhz 192mb sdrm en een oude viper VGA kaart. het is wel een beetje krapjes, maar het geeft wel aan dat je nu veel te veel koopt.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 05-10 20:13
Voor stille spullen zoals fans etc kan je heel goed producten van Nexus kopen. Ze zijn erg stil, kwa voeding kan je voor huntkey gaan. zijn stil en goedkoop, Als geld geen probleem is zou ik voor Zalman gaan of Nexus, die zijn heel erg stil. http://www.nexustek.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Ik weet niet waar je al die snelheid voor nodig hebt, maar in ieder geval niet voor alles wat je beschrijft. :X
Je netwerk is relatief zo traag dat zo'n server eigenlijk de hele tijd uit zijn neus staat te eten.

Dat draait echt heus wel op een 1GHz bak.
Dus daarmee kan je een heel hoop geld uitsparen. :)

Als je een stille PC wil dan zou ik eens kijken naar die schijfbehuizingen waar je je schijf in monteert en die je dan weer in je kast plaatst (wel met voeding). Dat scheelde echt zo'n enorme hoeveelheid geluid.
Zeker als je een stille CPUfan en voeding hebt gekocht. :)

[ Voor 32% gewijzigd door -=bas=- op 18-06-2005 14:54 ]

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 00:56

makje

Professioneel prutser

Je bent niet de eerste die een stille pc wilt: zoeken op 'stille pc'

edit:
Een topic die mij nuttig lijkt voor je (ook al is hij al wat ouder, de gedachtengang erachter geld nu nog steeds):
Enige opmerkingen t.a.v. STILLE computers

In het kort komt het altijd hierop neer: Neem onderdelen die weinig energie verstoken en neem voorzover er fans nodig zijn stille fans op lage toeren.

Voor wat betreft de processor lijkt een AMD64 processor mij overkill, een Pentium3 Tualatin of een AMD XP mobile verstoken maar weinig en leveren al veel betere prestaties dan jij nodig hebt.

Je moederbord heeft een aktieve fan op de chipset = lawaai dus inruilen voor ander moederbord of zelf een los zalman koelblokje erop zetten.

Je videokaart is passief en dus stil, maar waarom zou je geld uitgeven aan een videokaart voor een download bak? neem liever een moederbord met geintegreerde video, scheelt weer stroomkosten elke maand :)

Kijk dus nog eens goed en kritisch naar de onderdelen die je bij elkaar gesprokkeld hebt. Ikzelf heb een tijdje een Celeron Tualatin 1200Mhz gehad in een oude desktopkast en dit hele systeem werd gekoeld met 1 zalman 92mm fan op 7v.

[ Voor 10% gewijzigd door makje op 18-06-2005 15:00 ]

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
misschien eens hier op tweakers in V&A rondkijken naar een leuk XP systeempje, opzich voldoet een 1GHz al prima zoals _bas_ ook al aangeeft

ik zou er zeker niet super snelle hardware in gaan stoppen want dat is gewoon zonde van je geld, ik zou zelf voor een leuke XP 1800+ gaan kost echt geen drol en voldoet prima voor wat jij er mee wilt gaan doen

wat je bespaard op het kopen van een langzamer systeem kan je een gedeelte van weer mooi stoppen in het stiller maken van dat ding, leuke zalman 7000CU cpu koeler een passieve GF2MX bijvoorbeeld en een paar papst fans @ 6 volt ofzo

ben je voor minder dan 400 euro denk ik al wel klaar en dan heb je denk ik een systeem wat snel genoeg is en ook lekker stil is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

mr_petit schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 14:50:
daar kan hij niet zijn 3 hdd's + dvd rom inproppen
Ow, idd. Wel 2x HDD en 1xDVD :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:20

Thandor

SilverStreak

Voor een MP3/Download PC heb ik ook wat oude onderdelen gepakt :
• ECS K7S6A Rev1
• AMD Athlon XP 1700+ 'Thoroughbred B' die op 1925MHz draait met een vCore van 1,45V
• Zalman CNPS7000BAlCu
• 2x256MB DDR266
• GeForce 2 MX 200 64MB
• 1x80GB Seagate (Die is wel nieuw ;))

De fan van de PSU draait op 5V en is daarmee onhoorbaar. De GeForce 2MX 200 is gekoeld door een Zalman ZM80C-HP en de hardeschijf wordt gekoeld door een 80MM Arctic Cooling Case FAN TC Rev1.
Zo'n zelfde ventilator gebruik ik ook als exhaust fan.

Als ik in mijn bed lig hoor ik de PC simpelweg niet. Het enige wat ik nieuw heb gekocht is de hardeschijf omdat de oude 20GB veels te veel herrie maakte (hoge pieptoon). Inmiddels is die 20GB ook al stuk gegaan :z

Dit is veel voordeliger voor deze doeleinden maar daarbij komt wel dat ik de meeste onderdelen nog in de kast had liggen. Als je een nieuw systeem wilt samenstellen kom je met jouw configuratie behoorlijk goed in de richting vind ik. Misschien dat je hier en daar wat geld kunt besparen door tragere onderdelen te nemen. Ik zag dat je het moederbord na verloop van tijd naar een gamepc wou laten verhuizen. Ik weet niet wat voor CPU er in dat systeem zit maar misschien is het dan ook verstandig om de A64 3000+ S939 ook mee te laten verhuizen.

De AMD Athlon 64 3000+ heeft wel als voordeel dat 'ie C'nC ondersteunt. De Semprons hebben dat niet. De oudere AMD Athlon XP's vanzelfsprekend ook niet. :z

Om airflow te creeëren raad ik de Arctic Cooling Case FAN TC aan. Neem dan wel de nieuwste versie die o.a. bij Gistron te koop is. Deze koelers zijn nl. stil, goedkoop en leveren genoeg airflow.
In mijn workstation heb ik er 1 als intake over de hardeschijf, 1 als outtake achterin de kast en 1 als koeling voor de mosfets. De ventilatoren zijn simpelweg onhoorbaar :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 11:00
Acces gaat via remote admin zeg je. Waarom dan een videokaart erin? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

da's handig tijdens het installeren enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:20

Thandor

SilverStreak

mr_petit schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 15:11:
da's handig tijdens het installeren enz.
S3 ViRGE 4MB PCI/me doet ook wonderen :Y)
/me En uiteraard alle andere tig. PCI videokaarten :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom geen waterkoeling? Je gaat hier niet voor de extreme prestaties, dus een cheap-ass setje voldoet.

Ben je voor rond de EUR 150 klaar, is net zo makkelijk te monteren als een gewone koeler (ja, echt) en is stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

PeterEs schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 15:06:
Acces gaat via remote admin zeg je. Waarom dan een videokaart erin? :?
Probeer jij eens Windows te installeren zonder videokaart, slimmert ;)
Elke pc heeft een videokaart nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:06
Je kunt ook natuurlijk een Mac Mini kopen, is ideaal voor al je toepassingen. Het is niet al te duur. Hij maakt geen geluid. Je kunt em werkelijk overal kwijt en je kunt metteen Mac Os X uitproberen. Maar het allerbelangrijkste, hij kost weinig per jaar omdat hij nauwelijks stroom verbruikt!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:54
'k Heb daar gewoon een Celeron 300 voor met verder alle zut onboard. Ben ik nou gek of is dat ruim voldoende voor Bittorrent?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 07:46
Breepee schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 17:41:
'k Heb daar gewoon een Celeron 300 voor met verder alle zut onboard. Ben ik nou gek of is dat ruim voldoende voor Bittorrent?
mijn 677 celeron is al erg krapjes, maar ik doe ook ftp/webserver/fileserver/emule er nog bij, dus voor alleen bittorrent zou het wel moeten gaan denk. Ander voordeel, passieve koeling :) ik heb gewoon een mini blokje erop, en nieteens een fan nodig, stuk stiller dan waterkoeling :+

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 09:13
Ik heb gewoon een leuke complete compaq deskpro PIII bij een tweede hands webwinkel gekocht - passief gekoeld. Zo stil krijg je hem zelf niet gauw.

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Ik gebruik voor mijn torrent download bak een PIII-450 met 192MB geheugen en een 40Gb en 80Gb schijfje. Ding is totaal niet gekoeld (behalve voeding). Er draait op:

- Windows XP Pro
- Apache (Voor webmail)
- PHP (Voor webmail)
- mySQL (doelloos eigenlijk bedenk ik net :/ )
- tightVNC (remote access)
- Filezila FTP server
- Azureus (Bittorent)

Ding draait gewoon volledig stabiel met volle download/upload snelheden. Geen last van warmte gehad ook op dit soort dagen terwijl hij toch op een warme zolder staat. Enige wat je hoort is eigenlijk de Maxtor 80GB schijf...

Jouw lijstje is dus dikke overkill. Sempron of Celeron is meer als voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door Ebayzo op 18-06-2005 17:58 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik mijn oude systeem:

Athlon XP2100+ / 1024 mb ram en 180 gig hd space / Papstfans & Swiftech koelblok..dus lekker stil.

Nieuw systeem kopen voor alleen maar downloaden etc lijkt me geldverspilling...wacht gewoon tot je je pc gaat upgraden (lees nieuw systeem gaat halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PirE
  • Laatst online: 07-12-2023
Dank voor alle reacties :).

Heb op het strand nog een beetje rustig nagedacht over mijn lijstje en nog wat artikels gelezen in wat bladen :).

Aan de hand van de reacties nog wat verder gezocht en gezien dat ik er met dit ook nog makkelijk kom:

CPU: Intel Celeron D 325J 2.53 GHz (Socket 775)
Mainboard: MSI 915G (Socket 775)
Memory: 512 MB, PC3200
Voeding: Een Zalman (300W of 400W)

Ik zou wat kunnen besparen door voor Socket 478 (mijn gevoel zegt dat 775 beter is), een simpel moederbordje van MSI (passief gekoeld), dus still.
512MB geheugen is maar iets duurder als 256 (10 euro ofzo) en met iets meer geheugen draait mijn bittorrent-proggie net iets makkelijker in combinatie met Newsleecher.
Wat betreft de kast ga ik toch maar voor de relatief dure Silverstone SST-Tj06, maar dan zet ik alles uit mijn game-pc over naar de Silverstone en gebruik ik de case van de game-pc voor de Server-pc.

Rest alleen nog maar de vraag of het veel loont om de standaard koeler te vervangen door stillere optie?

Volgens mij zit ik nu wat beter in de richting :D. Oh ja, ik ben geen fan van tweedehands pc-spullen (slechte ervaringen mee), en helaas had ik zelf net al mijn oude spullen doorverkocht :(.

Edit: Heb over dit regeltje heen gelezen op de MSI-site: Integrated Intel GMA 900 graphics controller, oftewel de grafische kaart heb ik uit mijn lijst gehaald

[ Voor 11% gewijzigd door PirE op 18-06-2005 21:12 . Reden: wijziging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee.. je zit niet echt goed in de richting :p

Ga toch gewoon voor een socket a bordje + unlocked athlonXP (evt. mobile). zorg dat je bordje fsb 400 procs aan kan en gooi er pc3200 geheugen in. Gooi de fsb van je procje omhoog naar 200mhz (400ddr) en gooi de multiplier lekker omlaag zodat je ergens tussen de 1-1.5ghz zit. Ga dan spelen met het voltage en kijk hoe laag je kunt gaan. Dan kan je wss met een lekker koelblok + 80mm fan @ traagmodus goed koelen! Zorg dat je onbard een videokaart hebt (dus geen extra fan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
als je em echt lekker stil wilt hebben ga dan voor de zalman 7000cu of ieder ander groot koperen koelblok en gooi daar een papst 120mm voor @ 5/7 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-09 08:16
Als je alles met remote acces doet waarom dan die video kaart????
Douw er een oude in die ergens gratis vandaan tovert....
2mb s3 is al afdoende.

Verder is alles wat je er in stopt overkill, maar dat is jou keuze en er is tegenwoordig nieuw niet veel minder te vinden.

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Enige wat ik zou doen is er werkelijk het meest cheap ass kaartje ingooien dat je kan vinden.
Mijn server heeft een 8MB AGP kaartje en dat is al overkill (maarja, pci kaarten wilde ik niet gezien het feit dat er een ATA controller en netwerkkaart inmoest en er mogelijk nog 2 nics inkomen).

hoe dan ook, ik zou geen dure videokaart kopen voor zoiets (maar gewoon een simpel bakkie pakken).
Hoedje schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 17:39:
Je kunt ook natuurlijk een Mac Mini kopen, is ideaal voor al je toepassingen. Het is niet al te duur. Hij maakt geen geluid. Je kunt em werkelijk overal kwijt en je kunt metteen Mac Os X uitproberen. Maar het allerbelangrijkste, hij kost weinig per jaar omdat hij nauwelijks stroom verbruikt!
Ik denk dat ik het toch voor elkaar krijg om een pc te bouwen voor minder geld dan die mac mini.
En daarbij is OS X leuk als speelgoed, maar zou het niet als server OS willen gebruiken (ik vind windows wat dat betreft veel fijner en stabieler aanvoelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
He wel een grappig topic.... Als je echt geld teveel hebt mag je hier wel even langs komen :-)
Ik heb dus sinds een tijdje een aankoop gedaan die aan al mijn eisen voldaan hebben.
Ik zocht een machine die voor het volgende dienst ging doen:
Linux draaien (wou er ervaring mee opdoen)
webserver en mailserver *www.driebier.com*
Torrents, ftp, news, irc en vele downloads.
Mijn eisen waren simpel:
Stil en weinig stroom gebruik (24/7).

Goed na lang denken en zoeken heb ik het gevonden. Het werd geen systeem wat ik hier al had staan omdat deze eigenlijk te snel zijn voor al deze minimale eisen. Ik moest iets ouders hebben en toch snel. Eerst zat ik als trouwe Gistron klant nog te denken aan een via bordje ala 800 Mhz. Na een paar testen gelezen te hebben heb ik daar afstand van genomen.
Ik vond de webshop die de computertjes had staan die mij wel aanstonden: www.nowthatsit.nl
Ik heb een paar kleine aanpassingen aangebracht.
2 x 512 erbij geplaatst en een tweede hd erin. Totaal zit er 120 gig in de server en dat voldoet prima.
Afbeeldingslocatie: http://www.nowthatsit.nl/img/producten//systemen/Ipaq-Celeron700.gif
PIII 1000Mhz, 100 Mbit, 1024 Mb, 120 Gig en alleen maar usb. Mandrake erop en het loopt als een trein.
Het puttertje heeft mij 149 euri gekost en ik heb er voor 1490 euri plezier van. Stil is hij echt en snel zat voor alles wat ik doen wil.

Kort samen gevat:
Als je teveel geld hebt DOEN.
Je "server" zal altijd uit zijn neus vreten met een dergelijke cpu, mijn servertje heeft echt waar maar de volgende load: load average: 0.00, 0.01, 0.00. Dus jou Amd gaat meer stroom gebruiken en doet nog minder.
Wat de videokaart betreft, ik heb hem op mijn tft aangesloten. Deze is voorzien van d-sub en dvi, dus ik kan schakelen. Geloof me een server die maar 1024*768 aan kan is niet erg.

[ Voor 5% gewijzigd door motormuisje op 18-06-2005 21:40 ]

Pagina: 1