[Nieuw mobieltje] Welke samen met linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik wil een nieuw mobieltje kopen, met een aantal features.

-Hij moet foto's kunnen maken
-Ik wil de agenda kunnen bewerken
-Liefst ook het geheugen kunnen benaderen als usb mass storage en dan met name de foto's wil ik kunnen uitwisselen met mijn compu. Als e-mail client gebruik ik in principe thunderbird, maar eventueel is Evolution ook prima, omdat daar de agenda in zit. Als ik dat netjes werkend krijg kan ik in Windows ook MS Outlook gaan draaien.

Welke telefoons zijn dan geschikt? Kan ik eventueel ook een windows mobile telefoon nemen.
Ik ben niet alleen benieuwd naar wat theoretisch werkt, maar ook naar wat praktisch lekker gaat ;)

ieeeepppppp :P

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Ik mis 'bellen' in je rijtje. En sms-en...

Je topictitel klopt voor geen meter met je post. Ik zie in je post helemaal niks terug over Linux. Wat wil je met Linux?

[ Voor 64% gewijzigd door ZeilDude op 18-06-2005 11:52 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik moet nog een telefoon vinden die dat niet kan :P
Eentje die heel is, that is, mijn oude kan inderdaad niet bellen :)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
ZeilDude schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 11:50:
Ik mis 'bellen' in je rijtje. En sms-en...

Je topictitel klopt voor geen meter met je post. Ik zie in je post helemaal niks terug over Linux. Wat wil je met Linux?
Nou, mijn pa heeft dus bijvoorbeeld zo'n windows mobile telefoon waarin hij (onder windows) zijn foto's uit zijn telefoon kan trekken en volgens mij ook zijn agenda bewerken. Ik wil dat ook kunnen, maar dan zowel onder windows als linux.

• ZeilDude
Nou, dat kunnen ook veel telefoons. Dat ging al met mijn SE T610, mijn Nokia 6680 kan dat ook. Ook mijn vriendin's Nokia 6230i kan dat.

Ik ben zelf erg tevreden over mijn 6680, zo tevreden zelfs dat ik mijn PDA in de verkoop heb gedaan. Contactbeheer gaat perfect. Synchronisatie ook.

Linux gaat een lastig verhaal worden. Nokia heeft daar geen software voor, dan moet je bij hobbyistern terecht.

NB: Geen posts achter elkaar, maar je laatste post editen.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Sorry, ik zal eraan denken ;)

Dat het in windows kan weet ik ook, ik heb zat vrienden met een ding dat dat kan. Voor palm-based PDA's is er in ieder geval linux software, misschien moet ik maar zoeken naar een palm-os based telefoon oid?

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 13:54
of een symbian GSM

[ Voor 3% gewijzigd door Byte_Me op 18-06-2005 12:43 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Dit is wel degelijk een goede vraag, ik zit namelijk met hetzelfde (en vast nog wel meer mensen) :P

Tsja, reuze leuk dat de telefoon een agenda met Outlook can syncen, maar ik kom in de eerste plaats liefst niet eens in de buurt van computers met Outlook er op geinstalleerd.

Dus het is zeker interessant om te weten welke software goed werkt - heeft Linux bijvoorbeeld goede ondersteuning voor USB bluetooth devices, kun je dan connecten met je telefoon, en kun je syncen met Evolution of bv. de Personal Information Manager bij KDE (KOrganizer bv).

Zelf ben ik er nog niet aan toe gekomen om dit te proberen, als er mensen zijn die dat wel hebben gedaan, post hier dan vooral welke combinatie van telefoon/bluetooth device/software op de PC je gebruikt en of dat een beetje lekker werkt!

Zeildude e.a. : het lijkt me nogal duidelijk dat hij dit alles (i.e. syncen van agenda's, e-mail, muziek of foto's overzetten etc.) graag wil kunnen doen vanuit Linux - like duhh, waarom zou hij dit anders vragen in NOS met deze topictitel ;)

De features 'bellen' en 'smsen' zijn hier nogal irrelevant aangezien je daarbij geen PC nodig hebt lijkt me zo :)

[ Voor 19% gewijzigd door Wilke op 18-06-2005 13:59 ]

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:21

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb een SonyErricson T610 telefoon en die kreeg ik via bluetooth aan de praat met Linux. Agenda shit kon ik via bluetooth synchoniseren met Evolution en er waren ook tooltjes om dingen op de phone te zetten of er weer af te halen. Ik denk dat je met de meeste telefoons best een end komt.

Ik heb tevens een Windows Mobile PDA en ook daar zijn allerlei tools voor om te communiceren met Linux.

Ikzelf ga in de toekomst voor de nokia 6680 en ik verwacht dat ding ook wel aan Linux te kunnen knopen.

Look behind you! A three headed monkey!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Effe een noob vraag, maar is bluetooth hetzelfde als IR? Of kan ik bluetooth over IR eenvoudig aan de gang krijgen? Ik heb al een IR oogje namelijk :)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Voor de IMate JAM (T-Mobile MDA etc) kun je http://www.softick.com/cardexport2/ gebruiken om het geheugen als USB Mass Storage te benaderen :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

VROEM! schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 14:25:
Effe een noob vraag, maar is bluetooth hetzelfde als IR? Of kan ik bluetooth over IR eenvoudig aan de gang krijgen? Ik heb al een IR oogje namelijk :)
Als jouw blauwe tand ook een IR oogje heeft ;). Nee is niet hetzelfde...

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Nvidiot schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 14:40:
Voor de IMate JAM (T-Mobile MDA etc) kun je http://www.softick.com/cardexport2/ gebruiken om het geheugen als USB Mass Storage te benaderen :)
Da's een handig progje! Die ga ik zeker ff proberen!

Ik heb sinds een paar weken een SPV M500 (zelfde als T-Mobile MDA) en heb wat met synce zitten prutsen om dat ding aan m'n pc te knopen. Het werkt nog wat onhandig, maar het is wel mogelijk om files over te zetten en nieuwe apps te installeren (op voorwaarde dat je de .cab file hebt, het is mij nog niet gelukt om de .cab uit een .exe te slopen :(). Naar wat ik gelezen heb op de mailinglist van synce is het BT ondersteuning geen probleem, zolang je maar een Linux ondersteunde BT adapter te pakken hebt (het grootste deel is gewoon ondersteund). Syncen zou dan ook eenvoudiger zijn.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om te kijken of ik ook daadwerkelijk contact gegevens kan syncen met bijv Evolution of KOrganizer. Volgens lieden van de mailinglist gaat het syncen met KOrganizer nu redelijk soepel. Maar of dit ook daadwerkelijk zo is moet ik nog ondervinden.

• ZeilDude
Wilke schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 13:52:
Dit is wel degelijk een goede vraag, ik zit namelijk met hetzelfde (en vast nog wel meer mensen) :P

(knip)

Zeildude e.a. : het lijkt me nogal duidelijk dat hij dit alles (i.e. syncen van agenda's, e-mail, muziek of foto's overzetten etc.) graag wil kunnen doen vanuit Linux - like duhh, waarom zou hij dit anders vragen in NOS met deze topictitel ;)

De features 'bellen' en 'smsen' zijn hier nogal irrelevant aangezien je daarbij geen PC nodig hebt lijkt me zo :)
Sorry, als jij hier moderator bent, verwacht ik toch wel een wat professionelere beantwoording. Topictitel en post konden twee verschillende topics zijn. In de topictitel lijkt het TS vooral om Linux te gaan, in zijn post meer om het mobieltje. Tuurlijk, mijn reactie over bellen/sms-en komt flauw over, maar is bedoeld om de vraag scherp te krijgen.

Doorvragen leert dus dat het TS vooral gaat om een programma dat een mobieltje via Bluetooth laat communiceren met Linux. Communicatie met Windows moet ook kunnen, maar dat kunnen vrijwel alle mobieltjes met de standaardsoftware van de fabrikant.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
ZeilDude schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 14:56:
[...]

Sorry, als jij hier moderator bent, verwacht ik toch wel een wat professionelere beantwoording. Topictitel en post konden twee verschillende topics zijn. In de topictitel lijkt het TS vooral om Linux te gaan, in zijn post meer om het mobieltje. Tuurlijk, mijn reactie over bellen/sms-en komt flauw over, maar is bedoeld om de vraag scherp te krijgen.
Dit is niet waar. Ik draai linux en zoek een mobieltje dat via -insert verbindingssoort naar keuze- met linux kan kletsen. Liever USB zelfs dan bluetooth omdat ik al USB op mijn PC heb en bluetooth nog niet. Dat communicatie met windows moet lukken is nogal een intikker lijkt me. Ik heb nog geen mobiel gezien die wel met een PC wil kletsen maar uitgerekend niet met windows.
Doorvragen leert dus dat het TS vooral gaat om een programma dat een mobieltje via Bluetooth laat communiceren met Linux. Communicatie met Windows moet ook kunnen, maar dat kunnen vrijwel alle mobieltjes met de standaardsoftware van de fabrikant.
Waar het mij om gaat is dat als ik een mobieltje koop het er een is dat ik met linux kan laten kletsen. Dus dat ik niet eerst een ontzettende pimpfoon haal en er vervolgens in linux geen ruk mee kan. Wat jij hier zegt is alsof ik al een mobieltje op het oog heb en daar software bij zoek. Mijn probleem is eerder andersom.

Maar zullen we nu weer verder met het originele probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door VROEM! op 18-06-2005 15:09 ]

• ZeilDude
Nou, doorvragen blijkt dus best nuttig te zijn.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Oke oke :)
Maar ik heb dus het liefst USB for the record. Bluetooth moet ik extra hardware voor gaan zoeken en dat doe ik liever niet. Als het niet anders kan dan moet het maar :)

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 13:48

Blaasvis

Cidora \o/

Grappig ik ben hier laatst naar aan het zoeken geweest en dit is leuk leesvoer:

http://gentoo-wiki.com/HO...ution#SynCE_and_multisync
http://synce.sourceforge.net/synce/

Ik zelf zit er heel sterk over te denken om een QTek 2020i te halen ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Zo'n bluetooth ding voor de USB poort kost trouwens ook maar 20-25 euro hoor, dat is ook nog wel te overleven op zich.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ja, maar die steek ik toch liever in mijn zak :)

Hoewel....er zijn ook bluetooth keyboards, misschien maak ik mijn pjoeter gelijk een beetje draadloos. Ik zal er eens naar kijken :)

Verwijderd

VROEM! schreef op zondag 19 juni 2005 @ 10:13:
Ja, maar die steek ik toch liever in mijn zak :)

Hoewel....er zijn ook bluetooth keyboards, misschien maak ik mijn pjoeter gelijk een beetje draadloos. Ik zal er eens naar kijken :)
En dan niet kunnen typen als je mobiel met je pc gepaired is :P Handig :P

Verwijderd

Ik heb een Samsung D500. Die is wel wat beperkt wat agenda betreft, syncen met Outlook is bijvoorbeeld ook niet mogelijk maar dat scheelt dus weer want dan hoef je onder linux geen vervanger te vinden :P

Wel kan je mp3-tjes, foto's en filmpjes heen en weer sturen, dat gaat goed. Dus als je je telefoon niet als agenda gebruikt is dat een hele goede optie. Ik dacht zelfs (maar dat moet je even checken) dat hij wel vCal ondersteunt en dat is met de meeste agenda-programma's als Outlook en Evolution enzo gewoon in te lezen.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:50
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2005 @ 21:19:
[...]

En dan niet kunnen typen als je mobiel met je pc gepaired is :P Handig :P
Bluetooth kan toch gewoon meerde connectie's aan :?

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 15:31

killercow

eth0

Let even op!

SyncCE wil op gentoo niet op AMD64 compilen, er zitten her en der wat bugs in die dit onmogenlijk maken.
Verder gebruikte ik SynCE om met bijvoorbeeld windows CE te kletsen en te syncen (Er draait nu Familiair linux op), en dat werkt ongeveer het zelfde als de normale activesync onder windows..

Verder zijn er voor Nokia telefoons ook zat pakketjes die allerlei functies van Nokia's kunnen gebruiken door ze via de datacable aan te sturen, zo kan ik met mijn 3310 alle sms functies gebruiken, calls opnemen, en beginnen, het telefoonboek beheren, en nog wat van dat soort fratsen, preciese benaming van het progje weet ik niet meer, maar als je zoekt naar "command-line sms nokia" kom je een heel eind, en vindt je dat de meeste van dat soort progjes ook de rest wel kunnen.

openkat.nl al gezien?

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Eskimootje schreef op maandag 20 juni 2005 @ 13:19:
[...]

Bluetooth kan toch gewoon meerde connectie's aan :?
Mijn ervaring is dat als mijn 7650 een bluetooth connectie gemaakt heeft er niet nog een 2e bij kan.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:40

DizzyWeb

Ondertiteld

Klopt, maar die BT keyboards hebben meesten een BT hub... die kunnen meerdere verbindingen aan. Je telefoon hoeft ook geen meerdere verbindingen te maken, je PC wel ;)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik overweeg ook om een telefoon met kalender te kopen die ik dan met evolution wil laten syncen. Op mijn zoektocht ben ik multisync tegen gekomen. Daarmee kun je een heleboel apparaten en programma's met elkaar synchroniseren. De gsm's die genoemd worden zijn vooral van Siemens en Sony/Ericson, en dan de wat oudere modellen. Heeft iemand hier een nieuwere die hij met multisync zou willen testen? Ik ben benieuwd naar ervaringen.
Pagina: 1