Toon posts:

Commodore 386SX-25

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Jullie zullen wel allemaal bekend zijn met de commodore 386SX-25. :)
Dit is een (vreselijk oude) computer met een 386 processor die draait op 25mhztjes.
Ik wil dit ding dus sneller laten gaan (kan ik wat sneller me muziek er op afdraaien :p)
Ik was bios en moederbord al eens aan het inspecteren, in het bios kon ik niet veel doen, behalve elke keer opnieuw de first boot device instellen omdat de batterij leeg is:)
Op het moederbord vond ik enkele kristalletjes van 25MHZ. Kan ik dat processortje wat sneller laten gaan door die kristalletjes te vervangen door b.v. eentje van 30mhz? Of krijg ik dan problemen met signalen die niet meer op het zelfde ogenblik binnen komen e.d.?

Bedankt,

Stijn:)

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02-2025
Is de processor op het moederbord gesoldeerd? Anders zou je hem misschien kunnen vervangen door een 386DX40.
Makkelijker is natuurlijk ergens een 486 of P1 op te halen- die krijg je ook wel voor 5 euro..

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Heb zelf hier ook nog een Commodore staan, maar die gaat per jumpers iig :)
Meestal wordt idd het MHz geregeld via die jumpers, hier zijn de standen 25-26-27-28-29-30 :)
30 draaide hier prima.
Staat nu stof te happen, heb nog wel 10 PII staan :Y)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Topicstarter
De processor zit vastgesoldeerd, en ik heb geen microscoop om dat ding los te krijgen:p
En me pa had me andere comp (een 486) weggegeven :@
Dus: ik heb niks anders meer, en zou niet weten hoe ik er aan kom.

@FnF: waar staan die jumpertjes ergens?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie net dat er zo goed als naast de processor, een leeg 'socket' zit.:)
Zou ik hier een extra processor kunnen monteren of zo?

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 02:18

Aapje

Opel-beun
Denk dat de 2de socket bedoelt is voor een Co processor
Maarehm? 40mhz is als nog niet genoeg voor een MP3 te draaien of wat wou je erop draaien eigenlijk :?
offtopic:
De is een edit knop =p

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:35
secoh schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 11:07:
Is de processor op het moederbord gesoldeerd? Anders zou je hem misschien kunnen vervangen door een 386DX40.
Dat kun je wel vergeten, de SX heeft een 16bits bus, de DX 32 bits.

Verwijderd

Topicstarter
nu draait er lekker .wav en .mid op :p
(als de turbo knop op staat, gaat dat goed:p)
Maar als ut sneller is, is het natuurlijk beter, vooral in het vooruitzicht dat er morgen Win 95 op komt:)

(ik vondt geen grafische linux die met de 386 processor architectuur overweg kon *-))

Wat gaat stijn met dat geval uitspoken?
Ze roomcontrol systeem:p
Ik bedien nu dmv een Qbasic programma de paralelle poort die enkele apparaten kan aansturen :p

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2005 14:54 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:37

mr_petit

opperprutser

ik zou geen win95 op een 386 proberen te draaien :X

"man is not truly one, but truly two,"

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 16:05
Ik zou uberhaupt niet proberen iets op een 386 te draaien :P

Via marktplaats ed. kun je voor een paar euro een P1 of 2 op te kop tikken. Dat geen beter idee? Kun je ook gewoon alle pc-troep die je nog onderin een kast heb liggen erin prikken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

mr_petit schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 14:56:
En waarom niet :? Ligt een beetje aan de snelheid van de proc en de hoeveelheid ram die er in zit, maar op een DX40 met 64mb ram loopt dat redelijk hoor :) Je moet er dan alleen niet (meer) van verwachten dat je ook nog ruimte hebt om er veel meer mee te doen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:12
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 14:52:
Maar als ut sneller is, is het natuurlijk beter, vooral in het vooruitzicht dat er morgen Win 95 op komt:)
Helaas, dat gaat niet werken. Windows 95 werkt pas vanaf een 386 DX. Op zo'n 386DX zal het, afhankelijk van de hoeveelheid geheugen nog wel draaien, maar verwacht niet maar 1 volwassen applicatie vlot te kunnen draaien.
Wat dat betrefd kan je beter voor win3.11 gaan met IE4 en Word6.0. Dan heb je nog een redelijk bruikbaar systeem. MP3 kan je sowieso wel vergeten, een degelijke DOS player begint pas vanaf de 486 een beetje realtime te decoderen.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 11:12:
De processor zit vastgesoldeerd, en ik heb geen microscoop om dat ding los te krijgen:p
En me pa had me andere comp (een 486) weggegeven :@
Dus: ik heb niks anders meer, en zou niet weten hoe ik er aan kom.

@FnF: waar staan die jumpertjes ergens?
Er zijn meerdere hier, naast de CPU, en naast de sloten.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 16:37

EXX

EXtended eXchange

En gebruik bij Win 3.11 de Calmira shell , dan oogt het tenminste nog modern ;) :+

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
FnF schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 15:32:
[...]

Er zijn meerdere hier, naast de CPU, en naast de sloten.
ja, maar nu weet ik nog niet welke ik moet omzetten:p
of moet ik ze allemaal gaan proberen?:x

Verwijderd

ALs je een snellere moederboard zoekt heb ik hier nog wel een oude pentium 166Mhz met MMX liggen. Mist alleen geheugen en een ventilator v/d processor, had ik nodig voor mijn router die elke uur gereset moest worden omdat ie te warm werd.

Het geheugen is gewoon normaal sdram (voor de DDR).

is gratis op te halen vindt het namelijk zonde om het weg te gooien heb het tot 3 maanden terug nog gebruikt dus het werkt nog prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2005 17:21 ]

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 23:59

Cybje

First Post!

Als je toch kristalletjes wil kopen, geef dat geld gewoon uit voor een 2e hands 486 die hooguit 2 tientjes kost. Moet makkelijk te vinden zijn lijkt mij, ik kan me herinneren dat die dingen in het guldentijdperk vaan al voor 25-50 gulden te koop waren. En dan had je dus een vrij snelle 486 al.

Wat ruist er door het struikgewas

Verwijderd

Topicstarter
Tientje?
Sorry, ben uit België :$

Maar zal wel eens rondkijken:)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 16:17

Jimbolino

troep.com

gratis Pentium 1's zijn overal te krijgen, zelfs hier in V&A staan ze continu...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 23:59

Cybje

First Post!

Tientje ... gewoon 10 euro dus (vroeger 10 gulden :)). Wat het in Belgische franken is weet ik niet zo ... 10 gulden 200 frank ofzo?

Wat ruist er door het struikgewas

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 17:06:
[...]

ja, maar nu weet ik nog niet welke ik moet omzetten:p
of moet ik ze allemaal gaan proberen?:x
Er staat op het moederbord (Hier iig) een soort van tabel met waarden, moet je even goed zoeken op je mobo, dan zie je het misschien wel :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

mr_petit schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 14:56:
Ik draai Win'95 op mijn Compaq SX25 met 4MB :Y)
Momenteel staat 'ie te PiFasten! >:)

Op mijn Am386 DX33 zat een kristal van 66MHz. Op een Am386 DX40 van een vriend van mij zat een 80MHz kristal. Het kan dus goed zijn dat jij voor je 386 een 66MHz kristal nodig hebt om 'm op 33MHz te laten lopen. (En dus niet een 33MHz kristal).

Kan iemand hier wat opheldering over geven of moet je bij elke 386 een oscillator crystal hebben die 2x zo hard draait als de FSB/CPU :?

@Koen Rotteveel
Windows '95 draait wel op een 386 SX. Wel wat traagjes op een SX25 :X

[ Voor 55% gewijzigd door Thandor op 18-06-2005 19:06 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
maar ik wili eigenlijk nog steeds dat ding sneller laten gaan :+
van de info over de jumpers op moederbord wordt ik niet veel wijzer, daar staat enkel wat over floppy enable, disable, lpt enable e.d.
iemand nog id'n?

Verwijderd

Als de CPU er inderdaad opgesoldeerd zit dan zou best kunnen dat er geen jumpers opzitten in de vorm van pinnen waarop je een schuifje kan plaatsen. In dit geval zal er ergens op het moederboard ergens wat soldeer eilandjes zitten waarvan er 1 is doorgesoldeerd.

Of er zitten dan helemaal geen jumpers op zodat je inderdaad het kristal moet veranderen.
Kijk dan eerst even of er nog andere kristallen zitten zodat je zeker weet dat dit het kristal is van de CPU.

Op de lege plaats kan inderdaad een Co CPU (FPU) geplaats worden.

Wanneer je er niet uitkomt en je durft het aan kan je denk wel gewoon het kristal varanderen en kijken wat er gebeurt als je per keer maar een paar MHZ omhoog gat kan je zien wat er met de CPU snelheid gebeurt en of er nog andere dingen veranderen.

ALs de CPU gelijk blijft weet je dan dat je of het verkeerde kristal hebt of je indedaad toch nog ergens jumper over het hoofd heb gezien.

Ik denk dat er zeker iets gaat veranderen als je het kristal veranderd dus vooral doen. Als je eerst bv naar 27.5 MHZ gaat weet ik zeker dat er niets kapot kan gaan en ben je toch al weer 10% sneller

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Nofi, maar net als een aantal eerdere replies in dit topic al vermeldden, is eigenlijk elke investering (in tijd en in geld) in die 386SX bak weggegooid. Voor een handvol euro's of gratis koop/krijg je een Pentium 1 systeempje, waarmee je tenminste nog iets zinnigs kan doen.
Vergeet niet dat een 386SX bij gelijke klok zelfs minder presteert dan een 286 !

Verwijderd

Dat laatste wist ik dus niet.
Maar verder heb je gelijk maar als TS het leuk vind dan kan die het proberen. Ik zou het zelf nooit doen.
Had hier boven al mijn oude Pentium 166 aangeboden omdat ik die al te traag vond voor MP3 server (waar die ooit vor bedoelt was) ging leuk met 1000 MP3 maar boven 10000 werd ie toch te traag als bijvoorbeeld random wat wou opzoeken en stopte het geluid telkens.Was overigen wel met win 982E erop geinstallerd met anti virus en firewall.
Die Duron 700 doet het een stuk beter.

Verwijderd

Topicstarter
Geregeld:)
Ik krijg 1 of meer computers bij: P1 (kan misschien een 2 zijn) :D
ik ben blij
Pagina: 1