Master Computer Science: UT of TU/e?

Pagina: 1
Acties:
  • 465 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-06 09:24
Omdat ik graag het maximale uit m'n studie wil halen, wil ik graag een beetje inzicht krijgen welke Universiteit het best geschikt is. Afgelopen februari heb ik de opleiding (Hogere) Informatica op het Windesheim afgerond. Hier heb ik zelf veel extra gedaan, zoals keuzevakken:
[list]
• Inleiding Theoretische Informatica (voornamelijk propositie- en predicatenlogica en verzamelingenleer);
• Algoritmen en Datastructuren (recursiviteit, lijsten, iterators, (B-)bomen, etc...).

En ben ik een halfjaar als gaststudent op de VU geweest waar ik verschillende vakken gevolgd heb:
[list]
• Datastructuren (voor de insiders: van Matti; ging een stuk dieper op de datastructuren in);
• Logische Taal en Redeneermethoden Ook verzamelingenleer, maar daarna ook schakellogica oid);
• Computerarchitectuur (van Tanenbaum; over de complete opbouw van PC's).

Maar nu wil ik in september de draad weer oppakken, maar kan niet goed besluiten aan welke Universiteit. Ik heb m'n keuze beperkt tot Universiteit Twente en Technische Universiteit Eindhoven, omdat deze (voor zover ik weet) als best bekend staan. Laatstgenoemde misschien nog wel meer dan de eerste.

Het probleem is alleen: TU/e neemt in principe geen HI'ers aan, omdat deze te weinig wiskunde gehad hebben. Maar aangezien ik veel dingen die daar in het schakelpakket zitten al wel gedaan heb tijdens m'n opleiding, zou ik misschien een aangepast schakelpakket kunnen krijgen. Nu weet ik dus niet of dit verstandig is, omdat je dan bij veel dingen misschien net buiten de boot valt of m'n kennis net niet toereikend is.

Aan de andere kant stelt UT deze voorwaarde niet en betalen ze een jaar collegeld voor me. Maar (puur gevoelsmatig, komt ook door voorlichting op de Masterbeurs) is deze Universiteit wel iets minder van niveau. En vind ik het een erg cool idee dat TU/e de thuisbasis van Edsger Wybe Dijkstra was...

Kunnen jullie helpen bij het maken van de keuze, en eventueel dingen aandragen waar ik op moet letten? Voor mij is het belangrijk dat de Uni wel iets toegevoegd aan wat ik nu al heb gedaan, en dus wel iets verder gaat dan beetje programmeren in Java...

edit:

TU/e is natuurlijk Eindhoven :P

[ Voor 3% gewijzigd door riezebosch op 18-06-2005 10:37 ]

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:08
De Universiteit Twente is dezelfde als de Technische Universiteit Enschede... Je bedoelt Eindhoven denk ik met TU/e!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16010

Je moet niet denken dat je daar nog veel zal leren. Tenminste, als je al wat professionele ervaring hebt. Ik heb ook een redelijke technische HBO opleiding gedaan en daarnaast gewerkt als software devver, maar als ik nu op de UU kijk wat ze leren bij de master informatica (ik doe een technisch/economische master aan de UU), dan is het niveau niet hoog en al helemaal niet toegespitst op mensen met werkervaring.

See for yourself: http://www.cs.uu.nl/educa...tjaar=4&opl=ica&jaar=2004

Tja het is een andere uni, maar ik neem aan dat je wereld groter is dan zuid en oost Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 16010 op 18-06-2005 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riezebosch
Nou, wat ik vooral nog gemist heb op Windesheim is het gebruik van Design Patterns e.d. En wat de voorlichter van TU/e me op de Masterbeurs vertelde, ging het daar ook wel nog heel stukje verder dan Java programmeren. Hij noemde iets als Functioneel Programmeren ofzo?

Zoiets als dit (expertisebeid Algoritmiek) spreekt mij in ieder geval aan!

[ Voor 18% gewijzigd door riezebosch op 18-06-2005 10:53 ]

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
riezebosch schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 10:26:...Het probleem is alleen: TU/e neemt in principe geen HI'ers aan, omdat deze te weinig wiskunde gehad hebben...
Hier zit dus kennelijk het probleem. Het is dus zaak je wiskunde omhoog te krijgen. Misschien via het James Boswell instituut. Dit komt wel vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-03 13:22
Je doelstelling is me volkomen onduidelijk.

- Je wilt het maximale uit je studie halen, maar beperkt je daarvoor tot twee universiteiten.
- Je refereert naar die twee als de 'als best bekend' maar daarvoor is geen context. Wil je het bedrijfsleven in of wil je in research blijven rondhangen? Wil je software engineering gaan doen of computer science (als vak, los van de studie)?
- Reactie in de thread is ook nogal tegenstrijdig. Design Patterns is een stuk gereedschap voor software engineers, functionele programmeertalen zijn voorlopig vooral interessant voor onderzoekers.

Wil je gewoon het meest indrukwekkende diploma? En zo ja, met welk doel? Wil je de best mogelijke informaticus worden? Wil je een goede baan of gewoon voor de lol? Voor praktische doelen kun je waarschijnlijk beter werkervaring opdoen als je HBO hebt afgerond. Als je de computer science in wilt als researcher, dan is een universitair vervolg wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riezebosch
Dat is dus het hele eieren eten, ik weet nog niet precies wat ik wil. Tot op heden heb ik het absoluut niet moeilijk gehad tijdens de studie, en (daardoor) het gevoel dat ik nog niet het maximale bereikt heb. Ik denk dat je vraag of ik "de best mogelijk informaticus wil worden" het dichtst in de buurt komt. Een goede baan vind ik niet zo belangrijk, want die zou ik nu ook kunnen krijgen. Daarom ben ik ook blij met je laatste opmerking, dat voor researcher in de CS een universitair gevolg wel is aan te raden :)

Ik noemde Design Patterns meer om aan te geven dat ik graag wat verder wil dan simpel programmeren. Daarbij zijn Design Patterns inderdaad een stuk gereedschap, maar is het al wel een ander abstractie-niveau. Ik heb wat dat betreft niet echt een beeld van wat Functioneel Programmeren is, maar juist omdat je ook zegt dat dat voorlopig interessant is voor onderzoekers maakt het me wel nieuwsgierig.

Dat ik me tot deze twee universiteiten beperkt heb, komt met name door de voorlichting tijdens de Masterbeurs (daarvoor was ik er tenslotte ook heengegaan). Zelf heb ik dus al een halfjaar op de VU gezeten, en een studiegenoot van me zit inmiddels bijna een jaar op het Radboud Universiteit (waar ik de voorlichting overigens erg van vond tegenvallen).

Heb je suggesties dan voor andere universiteiten? Zijn er sowieso mensen die deze opleiding volgen? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-06 20:01

Robtimus

me Robtimus no like you

Even over Dijkstra: die invloed is niet zo groot als je wellicht denkt. Na het overlijden van Netty van Gasteren een paar jaar geleden zijn alleen Rob Hoogerwoord en Wim Feijen overgebleven van de "hardcore" Dijkstra aanhangers. Allebei geven ze niet eens zo gek veel vakken geloof ik, voor de "bovenbouw" (master fase) allebei maar iets van 2 vakken.

Mocht je toch naar de TU/e gaan, bereid je dan alvast voor op hun karakteristieke handschrift ;)
Er is zelfs een Dijkstra font beschikbaar op het internet, zo standaard is het.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:02

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

IceManX schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 14:27:
Even over Dijkstra: die invloed is niet zo groot als je wellicht denkt. Na het overlijden van Netty van Gasteren een paar jaar geleden zijn alleen Rob Hoogerwoord en Wim Feijen overgebleven van de "hardcore" Dijkstra aanhangers. Allebei geven ze niet eens zo gek veel vakken geloof ik, voor de "bovenbouw" (master fase) allebei maar iets van 2 vakken.

Mocht je toch naar de TU/e gaan, bereid je dan alvast voor op hun karakteristieke handschrift ;)
Er is zelfs een Dijkstra font beschikbaar op het internet, zo standaard is het.
Mja, en Feijen gaat komend jaar ofzo ook met pensioen.

Ik ben zelf aan de bachelor informatica bezig aan de TU/e, nu in mijn derde jaar. Maar omdat ik nog een aantal vakken mis en volgend jaar bestuur ga doen heb ik me nog niet heel actief verdiept in de mogelijkheden om elders een master te volgen. Bovendien heb ik wel interesse in de Security master van de TU/e.

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 18-06-2005 14:50 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riezebosch
Het masterprogramma van UT ziet er ook goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-03 13:22
riezebosch schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 14:14:
Heb je suggesties dan voor andere universiteiten? Zijn er sowieso mensen die deze opleiding volgen? B)
Misschien is het een idee om ook Delft te overwegen. Niet dat ik vind dat dat een betere universiteit is dan Twente of Eindhoven, maar voor zover ik weet is het ook geen slechtere. Waarom ga je niet door op de VU trouwens? De paar informatici die ik ken die de VU hebben gedaan zijn er goede reclame voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143019

riezebosch schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 10:49:
Nou, wat ik vooral nog gemist heb op Windesheim is het gebruik van Design Patterns e.d. En wat de voorlichter van TU/e me op de Masterbeurs vertelde, ging het daar ook wel nog heel stukje verder dan Java programmeren. Hij noemde iets als Functioneel Programmeren ofzo?

Zoiets als dit (expertisebeid Algoritmiek) spreekt mij in ieder geval aan!
Dan had je die module SAR moeten volgen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:39

Tuxie

En WeL nU!

Je zult het niet geloven: maar ik heb precies dezelfde keus gemaakt. Theoretisch moet je het zo zien:
- Delft: theoretisch
- Eindhoven: theoretisch/praktisch
- Enschede: praktisch

Tja, zowel de UT als de TUE hebben een prima onderwijsaanbod. Bedenk echter wel dat je idd aan de wiskunde moet trekken! Ik heb ook de HI kant gedaan en opteerde eerst naar de security master, maar gezien de hoeveelheid wiskunde die daar in voorkwam B)

Een voordeel van Enschede is ook weer dat zij beter ingesteld zijn op instromende HBO'ers. Ik moet maar 1 'schakelvak' volgen en dat is 'Algoritmen, datastructuren en complexiteit plus' van 10 ECTS en die wordt iig een zware dobber heb ik al wel weer gezien. Ook al ben je cum-laude afgestudeerd bij de HI, ik heb het gevoel dat je weer op 'nul' begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

ADC is inderdaad een redelijk zwaar vak, hoewel er ook mensen zijn die het met een 9 afsluiten. Als j het leuk vindt om er veel tijd in te steken is het prima te halen (maar dat hangt van je instelling af).ik neem zitting in de commissie die het onderwijs van de faculteit EWI evalueert en heb onder meer dit vak geëvalueerd, als BIT-student zal ik gelukkig dit vak nooit hoeven doen (ligt gewoon niet in mijn straatje

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riezebosch
Ben inderdaad bezig met door de toelatingscommissie te komen :) Ben vorige week gebeld voor een screening (of ik überhaupt kans maakte door die toelating te komen), en die man was erg positief.

Door het samenwerkingsverband van VU & Windesheim heb ik daar al een halfjaar als gaststudent gelopen, en ook het vak Datastructuren gevolgd. Dit heb ik afgesloten met een 8. En ook op het Windesheim zelf heb ik verschillende van zulk soort vakken gevolgd, gewoon omdat ik dat ook de leukste vind :)

Daarnaast heb ik (zowel op de VU als op Windesheim) vakken gevolgd over predicaten- en propositielogica en verzamelingenleer. Die man van UT was dan ook blij dat ik in ieder geval de afgelopen jaren wel met Wiskunde bezig geweest ben :)

[edit]
Wat betreft je opsomming vind ik het nog best jammer dat ik niet voor Eindhoven gekozen heb. Na 4,5 jaar praktische opleiding lijkt het me juist wel leuk om voornamelijk theoretisch bezig te zijn. Maar qua kwaliteit/niveau doen ze niet voor elkaar onder?

[ Voor 16% gewijzigd door riezebosch op 23-07-2005 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:39

Tuxie

En WeL nU!

ik neem zitting in de commissie die het onderwijs van de faculteit EWI evalueert en heb onder meer dit vak geëvalueerd, als BIT-student zal ik gelukkig dit vak nooit hoeven doen (ligt gewoon niet in mijn straatje
Da's wel raar dan, want ik ken iemand die na HBO BI WO BIT wil gaan doen en dit vak zat ook in het schakeltraject.... Voor mij is het logisch, maar waarom voor BIT??? En al helemaal als jij dit vak niet gedaan hebt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

214020 ADC
265400 Beveiliging telematicasystemen
262000 Telematicanetwerken
232060 MAS
214030 Artificial intelligence
158075 Deterministische modellen in de OR
412005 Innovatiemanagement en HRM
412101 Logistiek Management
411601 International business
410801 Marketing en institutionele economie
Dit zijn de keuzevakken voor de BIT bachelor, waar je er 3 uit moet kiezen, als je zou willen zou je ADC wel kunnen kiezen, maar zoals gezegd ligt het vak niet bepaald in mijn straatje :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29
Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden een groep HBO-instromers begeleid bij het vak ADC en ik moet zeggen dat het erg wisselend was tussen de verschillende studenten. Bij het begeleiden van het practicum gaat het van mensen nog eerst dingen uit moet leggen over de gebruikte programmeertaal (Java in dit geval), tot vragen die echt verder op de stof ingaan.

Ook bij het nakijken van opdrachten varieerden de cijfers van 2'en tot 9'ens. Belangrijk bij het vak is dat je niet alleen de algoritmes snapt, maar er ook een wiskundige analyse kunt uitvoeren over zaken als tijdscomplexiteit e.d.

Functioneel Programmeren is vooral leuk als eens een totaal andere benadering van het programmeren. Is ook meer wiskundig gebaseerd (en erg leuk in combinatie met vakken als Advanced Logic, je ziet dan ook echt de lambda calculus terug e.d.). Ook leuk is dat je hier weer de algoritmen weer tegenkomt, alleen kun je ze dan in een paar regels beschrijven, i.p.v. in tig :)

[ Voor 8% gewijzigd door DJ Buzzz op 05-08-2005 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Voor zover ik weet vindt de informatica die in delft aangeboden wordt, zijn oorsprong terug in de studie elektrotechniek. Het is dus gesplitst, en men heeft 2 soorten varianten daar: software engineering en kunst&media technologie. Ik neem aan dat je eerstgenoemde interessanter vindt ;) Van wat ik heb meegekregen tijdens de voorlichtingsdagen, vond ik de studie itt die in twente veel magerder.

Wat betreft INF aan UT, daar kan ik wel het e.e.a. over vertellen aangezien ik dat daar zelf studeer ;)
Je noemt design patterns, maar zoals al eerder gezegd is het slechts geen gereedschap; het is echter wel een gereedschap waar eerstejaars bachelor INF'ers al mee in aanraking komen bij het 'zomaar java programmeren'; ik noem factory, mvc, observer etc... Later in de studie krijg je nog een vak waarbij design patterns helemaal centraal staan, en dan is het boek van de Gang of Four verplichte kost.
Wat betreft programmeertalen, dat is heel divers hier. Ik heb net het eerste jaar achter de rug, en talen als Java, VHDL en assembler zijn langs geweest respectievelijk OO en lowlevel talen :) Volgend jaar wordt er begonnen met C/C++, maar het is aan jou eigenlijk om je zelf te verdiepen in andere talen dan die aangeboden worden. De principes worden je hier iig wel geleerd.
Wiskunde is een belangrijk onderdeel van de opleiding, en het moet je eigenlijk goed liggen.

Wat betreft de master, daar kan ik niet veel uitspraken over doen. Wel ik wel kan zeggen adhv verhalen van vrienden die ingestroomd zijn dat ze het gevoel hebben dat ze weer totaal opnieuw beginnen. Onderschat het dus niet :)
Pagina: 1