Toon posts:

High % of interrupts using a maxtor diamondmax SATA 250Gb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds 2 weken een nieuwe computer, zelf samengesteld met de volgende onderdelen :

Asus A8V-E Deluxe socket 939, AMD64 3500 Venice Core, 2x512 Mb Kingston PC3200 dual channel, Maxtor Diamondmax10 16Mb 250Gb SATA, Hauppauge 500MCE, Nec ND2540, Gigabyte 6600GT PCI-E Passief gekoeld.

Nu heb ik alleen al vanaf dag 1 problemen :( . Muziek en video worden regelmatig onderbroken door 'glitches' het geluid slaat over en het beeld lijkt even te hangen. Op aanraden van m'n broer heb ik Process Explorer van sysinternals geinstalleerd en wat blijkt. Op iedere glitch zag ik daar dat het systeem met 'interrupts' bezig is (meer dan 50% van de CPU). Mijn eerste idee was dat het dus wel om een conflicterend IRQ zou gaan. Ik heb msinfo32 gedraaid en ik heb voor zover ik weet geen conflicterende IRQ's. Het enige IRQ dat geshared wordt is :

IRQ 21 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller
IRQ 21 VIA USB Enhanced Host Controller

Ik heb vervolgens eens wat op CD gebrand en het nog eens geprobeerd, wat blijkt... geen enkel probleem als ik dingen van CD lees, geen glitches of iets. M'n idee is dat het dus wellicht hier om een harddisk probleem zou kunnen gaan, maar aangezien ik dit niet zeker weet en het ding net 2 weken oud is, dacht ik laat ik hier posten, misschien dat andere mensen een idee hebben of soortgelijke problemen hebben/hebben gehad.

Ik had nog het idee om Powermax te draaien (tooltje van maxtor) om te kijken of de HD problemen heeft maar helaas deze werkt niet met de chipset van m'n moederboard K8T890 van VIA.

Ik weet het niet meer :? , dus ik hoop dat iemand me kan helpen. Als je meer informatie wilt dan moet je het maar even posten en dan zal ik zo snel mogelijk reageren.

Mvg. Ronald

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2005 01:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem opgelost. XP vind om de een of andere reden toch een SATA schijf achter een RAID-chip ook al ben je vergeten (gebrekkige documentatie ruled) om de RAID drivers te installeren. Het blijkt namelijk dat je toch de RAID drivers moet installeren ook al draai je geen RAID omdat anders de schijven geforced worden op PIO mode respectievelijk de snelste mode van andere IDE apparatuur. In mijn geval dus PIO-mode, welke zo danig langzaam was, dat elke schijfactiviteit glitches veroorzaakte.

<case closed>

Ciao - Ronald :+