Geheugen opeens gehalveerd

Pagina: 1
Acties:
  • 685 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bluejay28
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-11-2022
Hallo,

Ik heb een vreemd probleem. Ik heb 1x 512MB SDram en 1x 256 SDram. opeens heeft mijn CPU maar 640 MB ram ipv 756, oftewel het reepje van 256MB wordt opeens maar voor de helft herkend. Ik heb niet RAM verwisseld, bijgeplaatst etc. Verder ook geen gekke dingen gedaan softwarematig gezien. In de search kwam ik alleen maar problemen tegen van mensen die geheugen hadden bijgeplaatst of iets daar hadden veranderd. Same for Google.Iemand enig idee hoe dit komt en hoe dit eventueel op te lossen is?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:00

The Third Man

The Third Jellyfish

1. Check met apparte modules of jouw conclusie klopt (dat de 256 maar half gezien wordt)
2. Check met memtest beide modules appart of ze fouten geven.

Met alleen zoeken heb je niet je huiswerk gedaan, de bedoeling is dat je hier ook iets daadwerkelijk probeert voordat je om hulp gaat vragen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geef eens de specs van je systeem.

en gehalveerd? er lijkt 128MB te missen van de 768MB, lijktme niet echt gehalveerd toch? Want hoe wee tje of het juist dat dimmetje is?

• bluejay28
Ik had dus al tijdenlang 756MB ram, namelijk 512 + 256 SDRAM@133. Nu is het 640mb, dus lijkt het me evident dat het gaat om die van 256? Het vreemde is dus dat er totaal niets veranderd is, de computerkast is bijvoorbeeld ook niet open geweest etc.

Nou verder nog:

Besturingssysteem: Windows XP pro
Moederbord: VIA Apollo KT266/A (VT8366, max ondersteund 1GB)
geheugenreepjes:
-Wintec dd2 512MB 16x(32Mx8) SDRAM PC133u-333-542 (CL3 tot 133MHz)
-Siemens HYS64V16220GU-75 010DFF31 128 MB 16x(8Mx8) SDRAM PC133U-333-542 (CL3 tot 133MHz) (CL2 tot 100MHz)

Dit volgens de gegevens van SiSandra. Die Siemens wordt dus herkend als een 128reepje opeens..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bluejay28 schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 11:31:
Ik had dus al tijdenlang 756MB ram, namelijk 512 + 256 SDRAM@133. Nu is het 640mb, dus lijkt het me evident dat het gaat om die van 256? Het vreemde is dus dat er totaal niets veranderd is, de computerkast is bijvoorbeeld ook niet open geweest etc.

Nou verder nog:

Besturingssysteem: Windows XP pro
Moederbord: VIA Apollo KT266/A (VT8366, max ondersteund 1GB)
geheugenreepjes:
-Wintec dd2 512MB 16x(32Mx8) SDRAM PC133u-333-542 (CL3 tot 133MHz)
-Siemens HYS64V16220GU-75 010DFF31 128 MB 16x(8Mx8) SDRAM PC133U-333-542 (CL3 tot 133MHz) (CL2 tot 100MHz)

Dit volgens de gegevens van SiSandra. Die Siemens wordt dus herkend als een 128reepje opeens..
Zet hte dimmetje eens in een ander slot en kijk wat hij dan doet. Grote kans namelijk dat je dimmslot niet meer goed werkt en hierdoor niet de hele dimm meer herkend.
Het lijkt idd dat het het 2e dimmetje is met de info die je nu geeft..

Wat voor mobo heb je eigenlijk in je systeem hangen? (MSI toevallig?)

• bluejay28
Het is een Shuttle Spacewalker MK-30 (http://www.mainboard.cz/mb/shuttle/MK30.htm).
Ik zie trouwens daar dat het support is tot 2GB maar goed dat terzijde. Ik zal zodadelijk eerst eens een switch maken van bankje en post de resultaten vervolgens hier.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bluejay28 schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 11:59:
Het is een Shuttle Spacewalker MK-30 (http://www.mainboard.cz/mb/shuttle/MK30.htm).
Ik zie trouwens daar dat het support is tot 2GB maar goed dat terzijde. Ik zal zodadelijk eerst eens een switch maken van bankje en post de resultaten vervolgens hier.
Als je hem dan toch openhebt, controleer eens of er toevallig wat elcos aan het lekker zijn gegaan. Zo te zien komt dit bord uit het tijdperk dat hiermee nog wel eens wat misging.

• Devion
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 19:10

Devion

Space for rent ;-)

Mobo met ingebouwde videokaart die van het geheugen snoept? (AGP Mem size 128MB?)

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02-2025
Is het niet toevallig 640 KB trouwens? Das genoeg voor iedereen.. :9

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

• bluejay28
Terw_Dan schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 12:04:
[...]

Als je hem dan toch openhebt, controleer eens of er toevallig wat elcos aan het lekker zijn gegaan. Zo te zien komt dit bord uit het tijdperk dat hiermee nog wel eens wat misging.
Sorry maar elcos wat bedoel je daarmee?
Devion schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 12:07:
Mobo met ingebouwde videokaart die van het geheugen snoept? (AGP Mem size 128MB?)
AGP Mem Size staat idd op 128MB, maar ook dit is nooit anders geweest en heeft nooit invloed gehad. Enfin, eerst nu even de switch ben zo terug.

[ Voor 34% gewijzigd door bluejay28 op 18-06-2005 12:18 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

bluejay28 schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 12:10:
[...]
Sorry maar elcos wat bedoel je daarmee?
Elco's staat voor Elektronische Condensators. Of te wel de condensatoren op je bord. Vroeger zijn er series van slechte goedkope elco's in omloop geweest. Ze waren zo goedkoop omdat de formule 'gestolen' was maar achteraf bleek die formule niet compleet en kunnen de elco's gaan lekken wat er natuurlijk voor zorgt dat het zaakje niet meer werkt. Vaak komt er aan de onderkant wat prut uit die dingen en gaan ze ietwat bol staan als ze aan het lekken zijn.

Zie ook: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=195 Daar staan wat pics.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 18-06-2005 12:21 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

onboard vga??

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Devion schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 12:07:
Ding heeft geen onbaord videokaart, dus dat kan het niet zijn.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-06 07:22
ik denk et ook , anders is je bord wel heel raar aant doen, ik heb al veel gezien, maar ram geheugen dat zomaar verdwijnt ?

dus kijk eens in de bios of je toevallig geen 128 mb ram aan je onboard vga hebt toebedeelt ?

Out of the box? What box? There is no box.

• bluejay28
Beste medetweakers,

Het verhaal is veel makkelijker en uiteindelijk ook vervelender. Allereerst wil jullie wel bedanken voor alle moeite maar wat is er aan de hand:

In mijn PC zit nu daadwerkelijk 512MB + 128 MB !! Echt bizar, ik snapte er niks van. Dacht eerst aan zichzelf verrijkende huisgenoten maar dat leek me al snel niet reeeel, ik heb niet echt technische huisgenoten en sowieso is het verouderd geheugen...

2 Maanden geleden is mijn PC echter ter reparatie aangeboden aan een computerzaak. PC ging niet meer aan, had ik vaker gehad, en toen is de voeding vervangen. Probleem opgelost. Alleen kan het niet anders dan dat ze bij het troubleshooten ook het geheugen hebben nagekeken en ("tijdelijk") even andere strips hebben gebruikt. Nu zit er dus 1 van hun in. Ik net gebeld, maar ze weten nergens vanaf. Straks bel ik nog een keer met de chef aldaar en leg het probleem uit. Vervelende is dat ik de verpakking van mijn 256MB SDRAM strip niet meer heb. Ik weet dus nog niet hoe dit gaat aflopen maar het verklaart zodoende de downgrade van mijn geheugen. Balen. Nogmaals bedankt.

Verwijderd

Haha, dus de reactie van Lekkere Kwal, hoe onvriendelijk ook, was toch nuttiger dan verwacht, denk ik zo. Voortaan eerst kast openmaken voordat je post. ;) Maar voor de rest: dat is behoorlijk balen, de kans dat je dat terug krijgt is minimaal (en hangt erg af van de goedheid van de winkel waar je geweest bent).

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
cybersteef schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 12:19:
[...]
Elco's staat voor Elektronische Condensators.
elco staat voor elektrolytische condensator.

Verwijderd

Draai Everest eens en kijk wat daar uitkomt ;)

1. Neem beide dimmetjes uit
2. Maak de contactjes schoon met Alcohol ketanus 74% (geen contactspray gebruiken :o Contactspray is niet geschikt voor hoogfrequente signalen). Gebruik alleen een glasvezel kraspen als je zeer ervaren bent met deze handelingen. Een kraspen is ideaal om oxidelaagjes wegte krassen.
3. Blaas de geheugenbanken met perslucht flink schoon (slangetje flak erboven houden)
4. Plaats de modules terug en kijk wat er gebeurt. Heb je nu wel alles beschikbaar?

Ik wil stof en oxide als probleem uitsluiten. Ik denk dat het daar aan ligt, zeker bij ouder geheugen wat al lang zijn dienst doet. Als er Elco's lek zijn zijn de gevolgen vaak ernstiger.

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2005 13:31 ]

• bluejay28
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 13:20:
Draai Everest eens en kijk wat daar uitkomt ;)

1. Neem beide dimmetjes uit
2. Maak de contactjes schoon met Alcohol ketanus 74% (geen contactspray gebruiken :o Contactspray is niet geschikt voor hoogfrequente signalen). Gebruik alleen een glasvezel kraspen als je zeer ervaren bent met deze handelingen. Een kraspen is ideaal om oxidelaagjes wegte krassen.
3. Blaas de geheugenbanken met perslucht flink schoon (slangetje flak erboven houden)
4. Plaats de modules terug en kijk wat er gebeurt. Heb je nu wel alles beschikbaar?

Ik wil stof en oxide als probleem uitsluiten. Ik denk dat het daar aan ligt, zeker bij ouder geheugen wat al lang zijn dienst doet. Als er Elco's lek zijn zijn de gevolgen vaak ernstiger.
Ik heb al enkele posts hierboven uitgelegd hoe de vork in de steel zit maar de moeite is echt fantastisch. Wellicht handig voor andere mensen met geheugenproblemen!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:00

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 13:02:
Haha, dus de reactie van Lekkere Kwal, hoe onvriendelijk ook, was toch nuttiger dan verwacht, denk ik zo. Voortaan eerst kast openmaken voordat je post. ;)
Het doel heiligt de middelen, als ik onvriendelijk moet zijn om mensen zelfwerkzaamheid aan hun verstand te brengen dan moet dat maar. Als je vriendelijk behandeld wilt worden in plaats van geholpen dan ga je maar naar de dure computerzaak (8>

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op zondag 19 juni 2005 @ 23:06:
Als je vriendelijk behandeld wilt worden in plaats van geholpen dan ga je maar naar de dure computerzaak (8>
En die ruilt vervolgens je 256MB RAM om naar 128MB RAM. Het eerste advies was onaardig maar nuttig, het tweede... mwoh. :)
Pagina: 1