Toon posts:

[Mobo] Gigabyte GA-7N400 Pro onboard audio uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Ik heb kort gezegd een systeem met de volgende specs:
Athlon XP 2500+
Gigabyte n400 pro mobo
2 x 256 400 Mhz Corsair geheugen
gForce4 ti 4400 videoplank van MSI
3 harde schijven, dvd-rom, dvd-rw, zipdrive, kapotte floppy disk

Nou is het probleem dat ik ontevreden was over mijn geluid (op moederbord). Heb deze week een Soundblaster Live! 24-bit gekocht en vandaag erin gedaan.

Nou weet ik niet of het ervoor al was, maar ik kan mijn mobo geluidskaart niet in mijn BIOS uitzetten! Wat zeg ik? Ik kan niks in mijn bios, terwijl ik wel mijn wachtwoord invoer (en die klopt)!

Nou kan ik mij wel herinneren dat ik enkele weken geleden mijn CMOS heb gereset door de batterij erin en uit te gooien. Daarna heb ik denk ik nog wel wat aan kunnen passen in mijn BIOS, want de systeembus staat op 173 Mhz... En een XP zou op 166 mhz moeten lopen. Nou loopt 173 wel stabiel, maar ik wil die mobo-geluidskaart uitschakelen!

Help?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt.

Kun je ook niks relevants in de handleiding terugvinden?

Verwijderd

Topicstarter
Mwoah...

Ik heb wel een supervisor en een user password op het bios zitten. Maar kan me moeilijk voorstellen dat het daardoor komt. Zelfs een user zou toch fail-safe moeten kunnen laden?

En wat moet ik doen als ik het supervisor password ben vergeten?!?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Supervisor EN user pw ingevuld? Dan zul je om je BIOS instellingen te bewerken vermoedelijk met de supervisor pw moeten inloggen :z

Sowieso is BIOS password een loze beveiliging, want iedereen die bij je PC kan terwijl hij aan het booten is, kan fysiek bij je PC, en dat betekent dat ze je CMOS batterij eruit kunnen halen om zo alles te wissen. En dat kun jij dus ook gewoon zelf ;)

Ik heb trouwens ook een 7N400-L en de onboard audio is inderdaad erg brak (slechte afscherming, het ruist op de ene uitgang en op de andere is USB activiteit (muis!) te horen 8)7 ), zelf afgelopen week uit ellende mijn SBLive5.1 uit een ander systeem gehaald en verschil als dag en nacht gehoord (zit op HiFi set aangesloten)

Enige wat ik me afvraag - waarom moet de onboard audio per se uit? Je kunt rustig beide tegelijk actief hebben (mijn vriendin merkt net op dat zijn haar koptelefoon voor Skype op onboard heeft zitten en haar speakers op een losse kaart, dan zijn ze apart regelbaar).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 22:15:
Nou kan ik mij wel herinneren dat ik enkele weken geleden mijn CMOS heb gereset door de batterij erin en uit te gooien.
Blijkbaar kan dit dus ook het probleem geweest zijn?!?!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 23:46:
[...]

Blijkbaar kan dit dus ook het probleem geweest zijn?!?!
Denk het niet. Je hebt blijkbaar erna die pw erin gezet, dat is het probleem. Maar wederom, waarschijnlijk gewoon non-issue, want die onboard sound hoeft helemaal niet uit om je kaart erin te hangen :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Toch wel...

Hoe moet ik anders de functie van mijn harde schijven controller straks aanpassen, de systeembus aanpassen of...

De seriele poort en firewire poort uitzetten.

Het hele punt waarom ik die internet geluidskaart namelijk uit wil zetten, is dat mijn geluidskaart niet 100 % in orde is qua geluid. Hij heeft duidelijk last van andere apparaten: het geluid 'hapert' soms (enkele miliseconden, maar het is hoorbaar) en er zitten soms klikjes tussen.

En dat is niet fijn als je muzikant ben.

Dus het belangrijkste blijft het BIOS en niet dat ik de onboard audio uit wil schakelen...

Verwijderd

Topicstarter
Ow wacht even...

(Ik wordt wakker)

Zou dit het scenario geweest zijn:

1) batterij eruit
2) batterij erin
3) set user password
en vervolgens dus nooit een supervisor password aangemaakt kunnen hebben?

Dan zou

1) battertij eruit
2) batterij erin
3) set supervisor password

de oplossing zijn.

Dan nog wordt het klooien met dingen aan en uit zetten en mijn kaart misschien verplaatsen, maar goed, dan kan ik tenminste weer klooien...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dus gewoon je batterij eruithalen en er terug insteken en eventueel een paswoord op je BIOS zetten als je dat echt wil.

Maar het onboard geluid hoeft inderdaad niet persé uitgeschakeld staan voor je nieuwe geluidskaart om te werken maar als je hem toch niet gebruikt dan kun je hem evengoed uitzetten :)

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dan wordt morgen de grote 'breng je pc weer in orde'-dag, want ik ben nou futloos. Uit het ov gekomen, gegeten, afgewast, computerkast bij een kennis in elkaar gezet en hoewel ik me aan het geluid een klein beetje irriteer, moet ik het er dan maar even mee doen, want veel zin om de kast open te maken op dit tijdstip heb ik niet.

ps. Ben vier dagen niet op mijn kamer geweest hier, dus vandaag de 'vertraging'.

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
Ik zelf ben al jaren een verwend gigabyte gebruiker, waarom dual bios, idiaal crashed de een dan neemt de ander hem over.

Weet alleen even niet of hij ook op beide versies het wachtwoord zet volgens mij niet, maar dat staat in je handleiding, anders op

http://europe.giga-byte.c...anual/manual_7nnxpv_e.pdf

zou gewoon batterij loshalen dan schakeld hij als het goed is naar je 2e bios toe die kan je dan over je eerste heen zetten en voila passwoord weg

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 11:26:
Toch wel...

[...]

Het hele punt waarom ik die internet geluidskaart namelijk uit wil zetten, is dat mijn geluidskaart niet 100 % in orde is qua geluid. Hij heeft duidelijk last van andere apparaten: het geluid 'hapert' soms (enkele miliseconden, maar het is hoorbaar) en er zitten soms klikjes tussen.

En dat is niet fijn als je muzikant ben.

Dus het belangrijkste blijft het BIOS en niet dat ik de onboard audio uit wil schakelen...
Ehm, je snapt het nog steeds niet...

Even heel simpel:

1) steek PCI geluidskaart in PC
2) trek audio apparatuur los van onboard meuk
3) steek audio apparatuur in PCI geluidskaart

Voila, je hebt geen last meer van de brakke onboard geluidsmeuk ondanks dat het nog vrolijk in BIOS aanstaat. Als je er niets op aansluit, zul je er ook geen last van hebben...

Oslik blyat! Oslik!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
als het goed is staat er ac97 audio in de je bios onder integrated features als ik me niet vergis, deze ffies uit of aan zetten.
Pagina: 1