XP kent maar 2X agp? :S

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
Hallo, ik zit al sinds een redelijke tijd mezelf te ergeren aan mijn laptop, bijna geen enkel spel draait op deze bak, het gaat om een sony vaio, het serie nummer enzo zijn niet belangrijk bij deze vraag.

Ik zat een beetje te zoeken naar wat de oorzaak kon zijn van dit trage gebeuren, er zit een nvidia gforce fx 5600 in, maar volgens een tabel in de instellingen vensters kan mijn windows (de standaard meegeleverde windows op een vaio) maar 2x agp ondersteunen? :S de rest word aangeduid met 8x agp :S ter verduidelijking zal ik er even een plaatje bij zetten.

Kan dit iets te maken hebben met het trage draaien van zelfs half-life 1!?

Afbeeldingslocatie: http://img45.echo.cx/img45/5595/geblaat0tx.jpg

Ik ben niet zon ster qua hardware enzo dus misschien zit ik wel helemaal verkeerd maar ik zou anders geen idee hebben wat er is dat t ding zo sloom is :S of zegt het merkje al genoeg :/

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-08 12:59

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Alle drivers netjes geinstalleerd? Chipset, video-kaart enzo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• klomp
Yep, al zon tien keer

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03:07
het gaat om een sony vaio, het serie nummer enzo zijn niet belangrijk bij deze vraag.
dit slaat dus helemaal NERGENS op.. misschien zijn er al dingen bekend over en kan je dingen aan de hand daarvan achterhalen, tevens mis ik ook wat jij zelf hebt ondernomen in je topicstart...

kortom.. geef meer informatie..

ps :S is een msn icon... gebruik het niet in topic titles..

[ Voor 11% gewijzigd door consolefreak op 17-06-2005 19:26 ]

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 13:50
Wel vreemd. Je hebt DirectX 9.0c?
Als ik het plaatje goed interpreteer dan staat je kaart toch wel in 8x modus.
Zou je misschien op kunnen zoeken of dat inderdaad zo is, want misschien is er niets aan de hand...

• klomp
*reactie waarop dit bericht sloeg is al weg gehaald. dit kan dus ook weg ;)

Ontopic: k heb idd DX9.0c erop staan, maar dit is eigenlijk het enige dat aanduid dat t op 2X draait, en idd staat de schuifbar op 8X daarom snap ik het ook niet.

Maar ik vind het zo vreemd dat ie bij OS op 2keer staat :S

maar wat ik ook doe hij blijft traag.

[ Voor 81% gewijzigd door klomp op 17-06-2005 19:29 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

welk service pack heb je....

XP voor SP1 kan misschien moeite hebben met AGP 8X

En dat halflife langzaam draait..tja.. een FX5600go is geen topkaart. Misschien vereist je teveel ervan, verlaag eens een paar kleine instellingen! Of misschien speel je op een te hoge resolutie

There is no place like ::1

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik heb het zelfde probleem gehad in een totaal andere setting.
Ik kwam niet verder dan 2x AGP met mijn ASUS K8Ne-delux moederboard.
Bij mij lag het aan de nForce 'GART' drivers. Daar zat een bug in de inmiddels verholpen is voor de nForce 3 250 GB chipset. Kleine kans dat je wat hebt aan deze info :)

HL1 moet je ZEKER op 1280/1024 kunnen draaien, alles op full. Ook al is het maar een 5600go. Ik zou eens andere AGP-bus/chipset drivers proberen. Desnoods beta's

[ Voor 27% gewijzigd door Bram77 op 17-06-2005 19:32 ]

• klomp
ik draai service pack 2, en dat halflife 2 langzaam zou draaien okay,
maar ik heb het over halflife 1 (één ;)) en dat dat zelfs nog niet op 100 fps zou draaien okay, maar soms minder dan 10 fps vind ik OOK wel een beetje erg slechts hoor

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-08 16:59

FlyEragon

Alien Monkeys

Hm bij mij staat ie ook op 2x maar merk verder geen performamce problemen

• klomp
Bram77 schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 19:30:
HL1 moet je ZEKER op 1280/1024 kunnen draaien, alles op full. Ook al is het maar een 5600go. Ik zou eens andere AGP-bus/chipset drivers proberen. Desnoods beta's
Zoals ik dus al zei ben ik brak als het om hardware enzo gaat :P kan je heel misschien zeggen waar ik zoiets kan vinden? tis trouwens een of ander SIS moederbord waar het hele zooitje op draait maar ze zijn niet lief genoeg om het serie nummer ook nog door te geven, mijn laptop is een sony vaio pcg-grt715M

• Hoover
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09-2025
Volgens mij ligt het gewoon aan windows en/of nvidia.
Ik heb het ook met mijn 6800GT en fx5200(go) en 5900XT en ti4680 (kweet et ik heb teveel machines.....tis een ziekte)
Zover ik weet zit dit er al een tijdje in..........
Mij was dit 1jaar geleden ook ook opgevallen

Maar geen nood.. Je AGPpoort zal wel op 8X werken hoor.

edit:

KWas vergeten te vertellen.

Het is op een oude asus PIII mb, een mb van een acer aspire rc900, dell latitude d800 en mijn asus p4p800.

[ Voor 30% gewijzigd door Hoover op 17-06-2005 19:39 ]

• klomp
nouw.. dan juist wel nood, want wat is het dan wel, ik raak echt geirriteerd, kan niet eens een simpel potje team fortress ofzo splen zonder dat ik dood ga door framedrops, mijn ping is 15 - 20 en mijn FPS is ook 15 - 20 :P

• Hoover
klomp schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 19:38:
nouw.. dan juist wel nood, want wat is het dan wel, ik raak echt geirriteerd, kan niet eens een simpel potje team fortress ofzo splen zonder dat ik dood ga door framedrops, mijn ping is 15 - 20 en mijn FPS is ook 15 - 20 :P
Das dan weer wel vreemd. :? Ik heb altijd goede framerates gehad. scores van 3dmark zijn ook gewoon goed.

Ik kan in ieder geval wel zeggen dat driverupodates niet helpen.
Wat het dan wel is kan ik zo 1,2,3 niet zeggen

[ Voor 5% gewijzigd door Hoover op 17-06-2005 19:41 ]

• klomp
nee idd achter die driver updates was ook al :p

k heb er wel 10 gedownload :S van beta's tot official en hacks :/

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

klomp schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 19:38:
Misschien is dan je ping wel gekoppeld aan je framerate... :Y) dus vraag je provider eens of ze je ping willen verhogen... ;)

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

ik weet natuurlijk niet onder welke omstandigheden je gamet, maar met een portable gamen ZONDER netstroom is altijd stukken minder presteren... kabel in t stopcontact zou ik zeggen...
(ervaren met 3 vorige laptops)

• Hoover
kzag et net staan..........

my bad.......... 8)7

• klomp
dat heb ik hoe dan ook want die vaio gaat maar anderhalf uur mee ofzo op de accu, t viel mij juist op dat ie op accu net zo of soms zelfs beter presteerde dan aan het net, maar ik weet niet of dit een feit is of iets dat ik me verbeeld, zal het 2e wel zijn.

maar waar ik het in dit topic over heb is allemaal met het kabeltje aan het netstroom.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:13
Hmm, sis chipset zei je? Download even de SiS AGP Drivers van de SiS site, zit een setup bij, maar zelf pak ik altijd de update driver wizard en werk ik de "SiS processor to AGP controller" met de hand bij.

• Hoover
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 19:45:
ik weet natuurlijk niet onder welke omstandigheden je gamet, maar met een portable gamen ZONDER netstroom is altijd stukken minder presteren... kabel in t stopcontact zou ik zeggen...
(ervaren met 3 vorige laptops)
Dat kan inderdaad een probleem zijn.
In de instellingen van de drivers van een Go kaartje heb (ik) de keuze wat de kaart moet doen als de stroom eraf is en de kaart op de accu werkt.

Als de adapter eruit is, gaat bij mij de driver automatisch de fx5200go op powersave zetten en presteerd hij veel minder (niet dat ie al veel presteerde, maar toch :+ )

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb zo het idee dat hardware acceleration bij jou uitstaat.
Dat kan je checken met dxdiag , staat ergens in program files .

De pech die je dan wel hebt , als dit het is , is dat het verschillende oorzaken kan hebben .
Meest waarschijnlijk dan een grafische driver conflict (resten achter gebleven van een oudere versie)
Misschien heeft Nvidia net als Ati een driver cleaner.

How do you save a random generator ?

• klomp
_JGC_ schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 19:48:
Hmm, sis chipset zei je? Download even de SiS AGP Drivers van de SiS site, zit een setup bij, maar zelf pak ik altijd de update driver wizard en werk ik de "SiS processor to AGP controller" met de hand bij.
ja heel toevallig had ik dat dus ook al gedaan :P maar dan de SiS install die op het cdtje staat die k bij de vaio kreeg.

het probleem is dus dat ik niet weet welk SiS moederbord/chipset het is, of zijn die installers universeel?

• klomp
nee dat staat aan, dat kan je ook uitzetten bij de eigenschappen van je grafische kaart.
t zijn ook geen conflicten met overgebleven resten want het was zo met de standaard geinstalleerde driver, het was zo met alle andere drivers en het is zelfs na een install op een schone windows zo.

3dmart presteerd bij mij trouwes ook niks ik meen me iets te herinneren van 3dmark2000 dat ik daar met moeite 2900 punten haalde.

het vreemde is dat dingen als photoshop enzo wel gewoon goed werken en presteren :S dus vandaar dat ik meteen de grafische kaart ben gaan bashen.

• Hoover
Niet toevallig allerlei antialising e.d. aan staan in de driver??
KAn je performance heel erg laten zakken. Zeker als je in 3dmark2000 maar 2900 punten krijgen.

• klomp
nee dat was een van de eerste dingen die ik allemaal op handmatig uitgezet heb, dus niet eens op "laat toepassing kiezen" ofzo maar gewoon "uit"

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gebruikt deze grafische chip eigen geheugen of shared geheugen?
Anders misschien in de bios wat extra geheugen toewijzen.

How do you save a random generator ?

• Hoover
volgens mij hebben die nvidiakaartjes in laptops allemaal dedicated geheugen. Correct me if im wrong

• klomp
nee dat klopt, tis allemaal eigen geheugen, tis alleen uber traag ofzo :? :P

• _JGC_
klomp schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 19:50:
[...]

ja heel toevallig had ik dat dus ook al gedaan :P maar dan de SiS install die op het cdtje staat die k bij de vaio kreeg.

het probleem is dus dat ik niet weet welk SiS moederbord/chipset het is, of zijn die installers universeel?
SiS is behoorlijk universeel. Gewoon naar de sis download site gaan, staan die AGP Drivers zowat bovenaan. Voor LAN kan je ze ook meteen meenemen, de rest (IDE, sound) is overbodig.

Kan zijn dat er een brakke driverversie op die CD staat, gewoon de nieuwste bij SiS halen.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

_JGC_ schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 01:07:
[...]

SiS is behoorlijk universeel. Gewoon naar de sis download site gaan, staan die AGP Drivers zowat bovenaan. Voor LAN kan je ze ook meteen meenemen, de rest (IDE, sound) is overbodig.

Kan zijn dat er een brakke driverversie op die CD staat, gewoon de nieuwste bij SiS halen.
IDE drivers zijn wel handig hoor ;-) als je tenminste DMA wilt ...

• _JGC_
swampy schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 01:44:
[...]

IDE drivers zijn wel handig hoor ;-) als je tenminste DMA wilt ...
De SATA drivers misschien voor als je SATA wilt gebruiken. De IDE drivers heb ik hier echter alleen maar problemen mee gehad tot nu toe. Vooral als je windows duidelijk maakt dat ie geheugen mag misbruiken voor cache zorgt die IDE driver van SiS dat je windows opnieuw mag herinstalleren, aangezien je windows partitie dusdanig verneukt wordt dan dat ie onherstelbaar beschadigd raakt.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Weird _JGC_

Bij mij installeerde de IDE driver fijntjes en waren er geen problemen.

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 13:50
Misschien staat er in de driverinstellingen iets verkeerd mbt stroombesparing (vanwege 5600 FX go uitvoering) is dat niet de reden waarom je prestaties niet goed zijn?
Pagina: 1