[XP] Disk check duurt uren op SATA disk*

Pagina: 1
Acties:

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
onderwerp : [WinXP, RAID controller, SATA disk en windows DiskCheck]

excuus voor vage omschrijving, verhaal heb ik hoofdzakelijk telefonisch. Misschien weet iemand desondanks antwoorden.

ik heb voor iemand met weinig computerkennis een PC geconfigureerd met Windows XP op SATA disk. Werkte gewoon na juiste drivers bij installeren voor de sata RAID controller op mobo. Hij heeft echter maar 1 disk dus die gebruikt de RAID controller alleen.
Hardware specs kan ik opgeven indien nodig, maar moet ik dan weer terugzoeken.

Na een windows crash is windows uren met de diskcheck bezig. Hij heeft WinPE bootcd gebruikt met utils om de bootpartitie te checken en repareren. Volgens hem duurde die repair actie ook uren. Daarna startte WinXP op zich goed op, maar omdat D: en E: ook rot herstart WinXP zichzelf om voor die partities een diskcheck te doen.

Vraag : is er echt iets mis met de PC config/hardware of heeft hij gewoon pech en duurt een windows chkdisk gewoon lang (waarschijnlijk meer dan 24 uur, als hij het langzaam groeiende %verwerkt ziet ). Zelf heb ik het nog niet meegemaakt dat het zo lang duurt maar hij 2 X in drie maanden. (Vorige keer hebben we besloten om een ghostimage terug te zetten. Dit weekend heb ik geadviseerd de diskcheck af te wachten, omdat het weekend is en hij dan niet werkt)
Er is geen groeiend aantal rotte sectoren op zijn disk.

Weet iemand wat die diskrepair overigens precies doet ? Hoe kun je bijv wel repareren maar niet kunnen lezen ?

[ Voor 11% gewijzigd door arikkert op 17-06-2005 17:38 . Reden: onderwerp regel ]

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

arikkert schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 17:32:
onderwerp : [WinXP, RAID controller, SATA disk en windows DiskCheck]

excuus voor vage omschrijving, verhaal heb ik hoofdzakelijk telefonisch. Misschien weet iemand desondanks antwoorden.

ik heb voor iemand met weinig computerkennis een PC geconfigureerd met Windows XP op SATA disk. Werkte gewoon na juiste drivers bij installeren voor de sata RAID controller op mobo. Hij heeft echter maar 1 disk dus die gebruikt de RAID controller alleen.
Hardware specs kan ik opgeven indien nodig, maar moet ik dan weer terugzoeken.

Na een windows crash is windows uren met de diskcheck bezig. Hij heeft WinPE bootcd gebruikt met utils om de bootpartitie te checken en repareren. Volgens hem duurde die repair actie ook uren. Daarna startte WinXP op zich goed op, maar omdat D: en E: ook rot herstart WinXP zichzelf om voor die partities een diskcheck te doen.

Vraag : is er echt iets mis met de PC config/hardware of heeft hij gewoon pech en duurt een windows chkdisk gewoon lang (waarschijnlijk meer dan 24 uur, als hij het langzaam groeiende %verwerkt ziet ). Zelf heb ik het nog niet meegemaakt dat het zo lang duurt maar hij 2 X in drie maanden. (Vorige keer hebben we besloten om een ghostimage terug te zetten. Dit weekend heb ik geadviseerd de diskcheck af te wachten, omdat het weekend is en hij dan niet werkt)
Er is geen groeiend aantal rotte sectoren op zijn disk.

Weet iemand wat die diskrepair overigens precies doet ? Hoe kun je bijv wel repareren maar niet kunnen lezen ?
Ik kan geen precies antwoord geven op wat diskrepair doet, maar als checkdisk er zo lang over doet zou ik eerst met een tooltje van een fabrikant controleren of alles fysiek in orde is. Je geeft al aan dat het met meerdere partities niet lekker zit, vandaar eerst fysieke oorzaak zoeken.

Mijn ervaring, wat gelukkig niet veel is, duurt een check niet veel meer dan 6 uur, met alle opties aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Motrax op 17-06-2005 20:12 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik pas je topic titel even aan - in Windows Operating Systems zien we graag het OS in je topic titel staan :)
arikkert schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 17:32:
Na een windows crash is windows uren met de diskcheck bezig.
Dat Windows crashed is al net normaal tenzij de user bv. drivers heeft geupdate of iets dergelijks.

Normaal gesproken is een crash (waarmee ik er van uit ga dat je een BSOD bedoelt) een hardware probleem danwel een driver probleem :)

• arikkert
dank voor antwoorden.

tis geen bsod, maar windows start niet op ook niet in safe mode, zonder die diskcheck te doen.
Op zich normaal als het bestandssysteem niet meer consistent is na een harde reset.

Maar ik vind het raar dat dit meer dan 24 uur duurt, zonder dat het een hardwareprobleem is (ga ik nog van uit). Kan ik daaruit conclusies trekken en kan ik het preventief verhelpen zonder uitgebreide veranderingen zoals disk-mirroring ?
Ik denk bijv aan een keer bios bekijken en delayed writes en dergelijke uitzetten, maar dan kan ik nog niet verklaren waarom een diskcheck nu zo absurd lang moe(s)t duren. Maxtor diamond 9 (honderd + nogwat GB) sata disk dus niet echt exotisch.

ik ga zowiezo idd zo'n maxtor tooltje eens proberen.

• arikkert
Disk bleek toch fysiek defekt. :'(

Verwijderd

Hoe kwam je daar achter dan?

• arikkert
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 09:41:
[...]

Hoe kwam je daar achter dan?
draadje vergeten.
door verschilende copy/check tools bijv met knoppix boot cdrom ntfs partitie lezen, die op sector niveau al errors tegen kwamen.
Pagina: 1